Že by konečně byly elektromobily dostupnější? Nové baterie CATL slibují delší dojezd a nižší cenu
Přední výrobce baterií pro elektromobily, čínská společnost CATL, vyvíjí baterie s novou materiálovou technologií M3P. Nabídnou vyšší energetickou hustotu, tedy delší dojezd, a nižší cenu.
Společnost CATL ve snaze o udržení vrcholné pozice mezi výrobce baterií pro elektromobily investuje do vývoje nových materiálů a technologií. Nyní oznámila přípravu baterií s novými materiály, které umožní zvýšit energetickou hustotu o 10 až 20 % ve srovnání se současnými bateriemi.
Čínská společnost CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited) byla založena v roce 2011 a specializuje se na výrobu lithium-iontových baterií pro elektřinou poháněná vozidla. Své produkty dodává například automobilkám BMW, Ford, MG, Tesla a Volkswagen. Celosvětové prodeje baterií pro elektromobily z více než třetiny připadají právě společnosti CATL.
Nyní vyvíjené nové materiálové technologie čínský výrobce označuje zkratkou M3P. Už však neuvádí, jaké kovy v bateriích použije, ani kdy je začne vyrábět ve velkém. CATL se zároveň soustředí na efektivní balení baterií, což umožňuje s baterií o stejné fyzické velikosti nabídnout delší dojezd na jedno nabití. V kombinaci s novou technologií M3P výrobce slibuje dojezd kolem 700 kilometrů. Baterie s novými materiály zároveň mají ve srovnání s těmi využívajícími nikl či kobalt zaujmout nižší cenou.
Už letos v červnu navíc CATL představil nové baterie Qilin, které přináší výše zmíněné efektivnější balení, stejně jako lepší chlazení. Reálně to znamená rychlejší prohřátí baterie na provozní teplotu a kratší časy nabíjení. Pro nabíjení z 10 na 80 % kapacity má údajně stačit 10 minut. Tuto technologii balení bateriových článků CATL nazývá CTP 3.0, tedy jako třetí generaci cell-to-pack (počet článku v bateriovém balíčku).
Nové baterie Qilin začnou odebírat automobilky Zeekr a Aito (společný podnik společností Huawei a Seres), což společnost CATL oznámila v samostatných tiskových zprávách. Modely Zeekr s novými bateriemi začnou k zákazníkům proudit v příštím roce. Společnost CATL však zatím nesdělila, kdy dojde také na výrobu a dodávky baterií s novou technologií M3P, tedy s delším dojezdem a nižší cenou.