Testy
KANKUNEN
2
Tj. možnost pronajmout na delší cesty naftové auto 😒] A jak vidím to nefunkční kolečko za 12t grip control, tak je mi zle. Ještě mi to nepomohlo ani jednou. Pomůže couvnout a znova.
Onkel_Paul
1
Nejsmutnější na tomto autě je, že se vůbec prodává, což svědčí mj. o pokřiveném tržním prostředí...
KANKUNEN
0
Dotovaný domov důchodců to kupuje.
Diky za obecne vysvetleni nabijeni, ktere mnohym prijde vhod.
Nicmene odpoved na polozenou otazku jsem uplne nedostal.
Jak dlouho trvalo nabijeni 10%-80% (ano, zajima me zahrata baterie, obvykle clovek po ujeti 200km baterku zahratou ma...)?
Toto je typicky pouzivany zpusob behem cestovani.
😉
Nicmene odpoved na polozenou otazku jsem uplne nedostal.
Jak dlouho trvalo nabijeni 10%-80% (ano, zajima me zahrata baterie, obvykle clovek po ujeti 200km baterku zahratou ma...)?
Toto je typicky pouzivany zpusob behem cestovani.
😉
"zatímco všechny rychlodobíječky ČEZ „umí“ 50 kW"
To je samozrejme nesmysl.
Jen v Praze vidim jednu nabijecku 175kW a ctyri 180kW!
https😐/www.cez.cz/…tromobily-165364
ČEZ zprovoznil 10 ultrarychlých stojanů s výkonem 150 až 300 kW
Nové ultrarychlé stanice umí do 10 minut dodat bezemisní energii pro dalších více než 200 kilometrů jízdy. :yes:
V aplikaci CEZu se daji stanice filtrovat a zobrazit ultrarychle. 😉
Proc proboha nekonzultujete sve clanky s nejakym elektromobilistou, ktery by vam chyby opravil?
Dalsi chyba😒br /> "Již je vcelku v podvědomí veřejnosti, že čím nižší teplota, tím jsou akumulátory schopné přijímat nižší výkon. Nejde o dramatické snížení, ale přesto citelné."
To je omyl, pri (skutecne) promrzle baterii se jedna o opravdu dramaticke snizeni, kdyz nabijeci vykon klesa k nule!
Nicmene: baterie maji termomanagement a umi baterii prohrat.
A da se tomu predejit zminenym nabijenim po jizde.
V praxi je pak predevsim dulezite se vyvarovat promrznuti prazdne baterie mimo nabijecku, kdy by nebyla energie na dojezd k nejblizsi nabijecce.
Jeste dalsi neprilis znama vec: za nizkych teplot z baterie EV je mozne ziskat mensi mnozstvi energie, nez za optimalnich teplot.
https😐/batteryuniversity.com/…low-temperatures
A jeste jedna vec, po jizde na plny "plyn" po dalnici v lete muze byt maximalni dobijeci vykon take znatelne nizsi, v dusledku prilis vysoke teploty baterky. Zalezi na typu auta.
Shrnovacka😒br /> Pri pouziti EV je dobre vsechno tohle vedet. Nicmene v praxi to omezuje naprosto vyjimecne/minimalne. Obzvlast u modernich (aktualnich) EV.
Dulezitejsi je schopnost elementarniho planovani a vyhledani spravne nabijecky. 😄
PS AC nabijeni lze efektivne vyuzivat i na cestach. A sice v cili! U nas je to sice zatim ojedinela zalezitost. Ale v Nemecku diky hustejsi infrastrukture (at uz ve firmach anebo verejne) to uz nebyva problem.
To je samozrejme nesmysl.
Jen v Praze vidim jednu nabijecku 175kW a ctyri 180kW!
https😐/www.cez.cz/…tromobily-165364
ČEZ zprovoznil 10 ultrarychlých stojanů s výkonem 150 až 300 kW
Nové ultrarychlé stanice umí do 10 minut dodat bezemisní energii pro dalších více než 200 kilometrů jízdy. :yes:
V aplikaci CEZu se daji stanice filtrovat a zobrazit ultrarychle. 😉
Proc proboha nekonzultujete sve clanky s nejakym elektromobilistou, ktery by vam chyby opravil?
Dalsi chyba😒br /> "Již je vcelku v podvědomí veřejnosti, že čím nižší teplota, tím jsou akumulátory schopné přijímat nižší výkon. Nejde o dramatické snížení, ale přesto citelné."
To je omyl, pri (skutecne) promrzle baterii se jedna o opravdu dramaticke snizeni, kdyz nabijeci vykon klesa k nule!
Nicmene: baterie maji termomanagement a umi baterii prohrat.
A da se tomu predejit zminenym nabijenim po jizde.
V praxi je pak predevsim dulezite se vyvarovat promrznuti prazdne baterie mimo nabijecku, kdy by nebyla energie na dojezd k nejblizsi nabijecce.
Jeste dalsi neprilis znama vec: za nizkych teplot z baterie EV je mozne ziskat mensi mnozstvi energie, nez za optimalnich teplot.
https😐/batteryuniversity.com/…low-temperatures
A jeste jedna vec, po jizde na plny "plyn" po dalnici v lete muze byt maximalni dobijeci vykon take znatelne nizsi, v dusledku prilis vysoke teploty baterky. Zalezi na typu auta.
Shrnovacka😒br /> Pri pouziti EV je dobre vsechno tohle vedet. Nicmene v praxi to omezuje naprosto vyjimecne/minimalne. Obzvlast u modernich (aktualnich) EV.
Dulezitejsi je schopnost elementarniho planovani a vyhledani spravne nabijecky. 😄
PS AC nabijeni lze efektivne vyuzivat i na cestach. A sice v cili! U nas je to sice zatim ojedinela zalezitost. Ale v Nemecku diky hustejsi infrastrukture (at uz ve firmach anebo verejne) to uz nebyva problem.
Hezká teorie, jen to tak reálně moc nefunguje a v zimě se musí baterie před nabíjením cíleně prohřát, pokud se má nabíjet plnou rychlostí. Těch 110 km/h v pravém pruhu na dálnici samo o sobě nestačí na to, aby byla baterie prohřátá. Ostatně málo prohřátá baterie je mnohem méně závažný problém než baterie přehřátá, takže asi není zkonstruovaná tak, aby teplo akumulovala. Třeba Hyu se s termomanagementem neobtěžuje (pokud nepřišel nějaký update) a baterii vždy pořádně prohřeje až v prvních minutách nabíjení, které je o to delší a i tak nemusí dosáhnout deklarovaného výkonu.
Každého nejvíc asi zajímá co nejrychlejší dobití, když chce někam jet dál od komína. Skutečnou rychlost nabití ovlivňuje tolik faktorů (výkon nabíječky, teplota, technika auta, úroveň zbytkového nabití a bůh ví co ještě), že pokaždé je údaj logicky trochu jiný a je to jedno, jestli 30 nebo 37 minut.
Málo se zmiňuje, že každé použití rychlého nabíjení, které je tak nějak jako jediné použitelné při delších jízdách, degraduje baterii víc než pomalé. Není to žádné drama, ale je to tak. Někomu to vadit může, minimálně pro pocit.
O degradaci baterií je poměrně - myslím že objektivní - dostatečně souhrnný text zde
https😐/www.automobilrevue.cz/…ydrzi_48641.html
Málo se zmiňuje, že každé použití rychlého nabíjení, které je tak nějak jako jediné použitelné při delších jízdách, degraduje baterii víc než pomalé. Není to žádné drama, ale je to tak. Někomu to vadit může, minimálně pro pocit.
O degradaci baterií je poměrně - myslím že objektivní - dostatečně souhrnný text zde
https😐/www.automobilrevue.cz/…ydrzi_48641.html
Pokles o 10% po 240.000km z tveho odkazu vypada realisticky. :yes:
Kdyz budes jezdit casteji na fast-chargery, tak z 10% bude 11%. 😁
Kdyz zjistis skutecnou zivotnost baterek, tak podobny prkotiny prestanes resit. 😉
Mne spis vadi vyssi cena ultrarychleho oproti rychlemu nabijeni (treba CEZ 18Kc vs 13Kc). Oboji je (momentalne) drahe.
Ale kdyz jedes s temer nulovou spotrebou za kamcakem, tak to tolik neva. 😁
Kdyz budes jezdit casteji na fast-chargery, tak z 10% bude 11%. 😁
Kdyz zjistis skutecnou zivotnost baterek, tak podobny prkotiny prestanes resit. 😉
Mne spis vadi vyssi cena ultrarychleho oproti rychlemu nabijeni (treba CEZ 18Kc vs 13Kc). Oboji je (momentalne) drahe.
Ale kdyz jedes s temer nulovou spotrebou za kamcakem, tak to tolik neva. 😁
Chceš-li vyprovokovat hádku, neposloužím.
Pokud máš pocit, že jsem něco napsal špatně, potom mi konkrétně napiš o co jde.
Každý ať si řeší své prkotiny a v odkazu je toho víc a lépe, než že "z 10% bude 11%".
Pokud máš pocit, že jsem něco napsal špatně, potom mi konkrétně napiš o co jde.
Každý ať si řeší své prkotiny a v odkazu je toho víc a lépe, než že "z 10% bude 11%".
Zadnou hadku nechci. Pochvalil jsem ti odkaz.
A vysvetlil ti vliv pomaleh👋rychleho nabijeni na zivotnost.
Resp. je to muj odhad, rozdil 1%.
Klidne uved svuj. 😉
Hadat se nebudu, bo zalezi na mnoha faktorech. Hloubce vybiti, kapacite baterky, zda jde o rychle nebo ultrarychle nabijeni, pomer poctu rychlych a pomalych nabijeni, jak kvalitne je navrzeny a funkcni termomanagement auta atd.
Co jsem ti chtel predevsim sdelit je, ze baterie v modernich EV ma obrovskou zivotnost (u obycejnych spalovaku nevidanou) i s rychlonabijenim.
Kdyz budes nabijet pomalu a budes k baterce setrny, tak baterka patrne o mnoho prezije auto.
A vysvetlil ti vliv pomaleh👋rychleho nabijeni na zivotnost.
Resp. je to muj odhad, rozdil 1%.
Klidne uved svuj. 😉
Hadat se nebudu, bo zalezi na mnoha faktorech. Hloubce vybiti, kapacite baterky, zda jde o rychle nebo ultrarychle nabijeni, pomer poctu rychlych a pomalych nabijeni, jak kvalitne je navrzeny a funkcni termomanagement auta atd.
Co jsem ti chtel predevsim sdelit je, ze baterie v modernich EV ma obrovskou zivotnost (u obycejnych spalovaku nevidanou) i s rychlonabijenim.
Kdyz budes nabijet pomalu a budes k baterce setrny, tak baterka patrne o mnoho prezije auto.
Nevím, co je "kamcak".
Odhad 1%. Hmm. To je ale přece k ničemu, když neuvedeš podmínky. Asi myslíš těch 240 000 km, dedukuji, ale neuvádíš četnost rychlonabíjení. Nebo pouze s rychlonabíjením?
Proto já svůj odhad neuvedu, tolik informací a znalostí nemám, aby odhad byl něco platný. A píše se o tom i v odkaze, "že elektromobily se staly fenoménem až v nedávné minulosti, a zatím chybí dostatek přesných údajů o tom, jak rychle vlastně akumulátory stárnou" a s tím se já ztotožňuji. Ani z jiných pramenů se výrazně přesnější informace, kterým by se dalo věřit, zatím nedozvíme.
Edit: Proč to píšeš furt nadvakrát, potom se těžko reaguje. Je to otravné.
Odhad 1%. Hmm. To je ale přece k ničemu, když neuvedeš podmínky. Asi myslíš těch 240 000 km, dedukuji, ale neuvádíš četnost rychlonabíjení. Nebo pouze s rychlonabíjením?
Proto já svůj odhad neuvedu, tolik informací a znalostí nemám, aby odhad byl něco platný. A píše se o tom i v odkaze, "že elektromobily se staly fenoménem až v nedávné minulosti, a zatím chybí dostatek přesných údajů o tom, jak rychle vlastně akumulátory stárnou" a s tím se já ztotožňuji. Ani z jiných pramenů se výrazně přesnější informace, kterým by se dalo věřit, zatím nedozvíme.
Edit: Proč to píšeš furt nadvakrát, potom se těžko reaguje. Je to otravné.
Kamčák je kamion. 😉
Prameny existuji, co se tyce poctu cyklu a rychlonabijeni.
Ver mi nebo ne, rychlonabijeni te prilis trapit nemusi. 😁
Co neexistuje presne je starnuti casem (bez ohledu na cyklovani a rychlosti nabijeni).
O 15i letech se muzeme jen dohadovat.
Realita podle me bude spis 20-30 let. Ale zalezi na typu clanku.
A taky tyto parametry se postupne vyrazne zlepsuji.
https😐/www.forbes.com/…on-mile-battery/
Tesla Researcher Demonstrates 100-Year, 4-Million-Mile Battery
:-!
Prameny existuji, co se tyce poctu cyklu a rychlonabijeni.
Ver mi nebo ne, rychlonabijeni te prilis trapit nemusi. 😁
Co neexistuje presne je starnuti casem (bez ohledu na cyklovani a rychlosti nabijeni).
O 15i letech se muzeme jen dohadovat.
Realita podle me bude spis 20-30 let. Ale zalezi na typu clanku.
A taky tyto parametry se postupne vyrazne zlepsuji.
https😐/www.forbes.com/…on-mile-battery/
Tesla Researcher Demonstrates 100-Year, 4-Million-Mile Battery
:-!
Vliv počtu cyklů, resp. přepočítaných cyklů, je znám poměrně přesně. O přesnosti dat rozdílu mezi rychl👋pomalo pokud se týká životnosti si já jistý nejsem. Ale co já vím....
Jedno však vím, že je publikováno již dost případů, kdy baterie nevydržely těch 20-30 let. A jistě budou i případy nepublikované.
Na baterii co vydrží 100 let a ujede 4 miliony mil. si fakt rád počkám.
Jedno však vím, že je publikováno již dost případů, kdy baterie nevydržely těch 20-30 let. A jistě budou i případy nepublikované.
Na baterii co vydrží 100 let a ujede 4 miliony mil. si fakt rád počkám.
A to este nie je vsetko, aj silna rekuperacia moze dost zatazit baterku a tomu sa clovek tazko vyhne. Rovnako ako spalovacie auta, neviem ako vyrobcovia veria tym motorom, ked pri vyuziti na pretekoch obmedzuju zaruky, tam sa to asi tiez viac opotrebovava pri plnom vykone.
No silny rekuperaci se muzes vyhnout plynulejsi jizdou. 😄
Pokud zrovna nejedes z Breneru. 😁
Pokud zrovna nejedes z Breneru. 😁
Jak Tesla tak Superb iv (ten i v mrazu) odmital rekuperovat pri prehraty baterii, Tesla dokonce spadla do nouze pri neschopnosti uchladit baterii. Lepsi auta simuluji rekuperaci brzdama, takze se to tvari porad stejne..
Kazde EV pri nemoznosti rekuperace brzdi brzdami....
Áno, jasné, nejaká ochrana tam je, ale aj tak mám pocit, že to rekuperuje väčšou silou, ako keď to rýchlonabíja, hlavne pri viac nabitej baterke. Potom už záleží na výrobcovi, ako čo nastaví a ako to bude zvládať.
Někdy mám pocit, že s EV nejezdíš..
Když sundáš nohu z plynu, tak se (pokud neni nastavené plachtění) zahájí rekuperace v předem navolený úrovni. Pokud ale rekuperace není dostupná ze systémových důvodů, má auto možnost, respektive spíš konstruktér)😒br />
- nechat auto plachtit, to dělala uhřátá Tesla a Superb iV (má to ale za následek nekonzistentní chování po sundání nohy z plynu)
- simulovat rekuperaci obdobným brzdným účinkem klasických brzd, což dělá BMW. Je ale nutné mít brzdový pedál "by wire" a celou elektroniku velmi precizně naladěnou, aby se to chovalo stejně za různých okolností (mokré brzdy, dotek destiček atd..)
Když sundáš nohu z plynu, tak se (pokud neni nastavené plachtění) zahájí rekuperace v předem navolený úrovni. Pokud ale rekuperace není dostupná ze systémových důvodů, má auto možnost, respektive spíš konstruktér)😒br />
- nechat auto plachtit, to dělala uhřátá Tesla a Superb iV (má to ale za následek nekonzistentní chování po sundání nohy z plynu)
- simulovat rekuperaci obdobným brzdným účinkem klasických brzd, což dělá BMW. Je ale nutné mít brzdový pedál "by wire" a celou elektroniku velmi precizně naladěnou, aby se to chovalo stejně za různých okolností (mokré brzdy, dotek destiček atd..)
Mluvim o brzdeni - kdyz seslapnes pedal brzdy. 😉
Stejně se to nikdy chovat nemůže, protože rekuperace je elektrický jev, kde nehrozí mechanické nepřesnosti či vibrace a hlukové projevy. Nikdo nemá tak dokonale seřízené mechanické brzdy, aby nepoznal, kdy je auto použije. Nicméně, pro některé (lepší) automobilky, jako je třeba Tesla či Toyota, není problém systém naladit tak, aby to SKORO nebylo poznat. A klidně s hydraulicky posilovaným mechanickým systémem brzd.
Ve skutečnosti by uživatele neměla rekuperace zajímat. Pro uživatele je jen jediný důležitý parametr a to je dojezd na jedno nabití, který je nepřímo úměrný spotřebě. Hele, vy jako uživatelé Windowsu taky řešíte, kdy swapuje?
Nezajímala by ho, pokud by systém po sundání nohy z plynu vždy jen plachtil a rekuperace nebo aktivace brzd by nastávala až po sešlápnutí brzdového pedálu
Pokud ale jede systém v jednopedálovém režimu, je asi lepší s mírou rekuperace nějak spolupracovat
Pokud ale jede systém v jednopedálovém režimu, je asi lepší s mírou rekuperace nějak spolupracovat
Trápit to může snad jen někoho, kdo často střídá různé značky a modely aut. Když jezdím jedním autem tak si jednoduše na nějaké chování zvyknu a je vyřešeno.