Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Číňané si upevnili pozici největšího výrobce baterií pro elektromobily

Čínská společnost Contemporary Amperex Technology (CATL) si v loňském roce dál upevňovala podíl na trhu s bateriemi pro elektromobily, její náskok před konkurenty se tak zvyšuje.
Zpět na článek
6. 1. 2023 11:24
6. 1. 2023 09:31
skoro 500GWh baterek za rok celosvetove
to jsou baterky pro necelych 10 mil elektroaut
vloni do 5mil aut
timhle tempem bude v 2025 polovina vsech novych aut v elektrice
Rozbalit vlákno
1
Avatar - .StenLi.
9. 1. 2023 00:21
Re: skoro 500GWh baterek za rok celosvetove
Vloni je 2022? :)
6. 1. 2023 09:53
EU baterky vyrobí
EU baterky vyrobí, příklad je VW - gigafactory v Švédsku, Německu, Španělsku a Plzni.

Ale tragédie v EU to bude v HW a SW.
Všechny EU automobilky vsadily na Snapdragon a SW, který taky není z EU.
Rozbalit vlákno
3
Avatar - Tomogo
6. 1. 2023 11:03
Re: EU baterky vyrobí
Díky za Snapdragon, lepší než cokoli jiného.
Ale stejně by mě zajímalo, jak ten SW a HW souvisí s výrobou baterií.
6. 1. 2023 11:18
Re: EU baterky vyrobí
V EU se samozřejmě něco vyrobí. Jenomže ve velkém se tu chystá vyrábět Tesla a CATL. Bombastický komplexní projekt PowerCo je prozatím u ledu. Northvolt vyrobí mizerných 32 GWh. Pak tu máme skryté Číňany. Microvast postupně skupuje Yang Wu. Čínský BYD plánuje stavbu neurčitého výkonu, ale s tím, že patří mezi lídry baterkářů, tak to bude zásadní výrobce. SK Innovation, LG, Samsung - Korejci. Svolt - německá Čína. atd.

Jediný zajímavý rostoucí hráč je Stellantis. Plánu s Termoli se drží zuby nehty. S Kaiserslauternem jsem skeptický, protože stavět nové velké továrny je v Německu vždycky problém.

Co je ale zásadní problém - nikdo v blízké budoucnosti nebude v EU vyrábět LFP baterie. Nejbližší teoretické datum výstavby haly je 2024 - ElevenEs s tím, že se to rozjede kdoví kdy a produkce je směšných 16 GWh. FREYR Battery termín a lokalitu výstavby haly neoznámil.
Avatar - .StenLi.
9. 1. 2023 00:19
Re: EU baterky vyrobí
EU baterky vyrobi? Kde ich vyrobi? Zatial ich vyraba zalostne malo a ziadny EU vyrobca neplanuje ziadne velke zavody. VW nema ziadnu gigafactory na baterky, tie spomenute zavody su male. Drvivu vacsinu baterii berie od korejskeho LG za vyrazne vyssie ceny ako ich kupuje Tesla a tragedia VW spociva v predaji svojich BEV so stratou.
6. 1. 2023 11:24
Výroba baterií
Teď jsem koukal na jakési propagační video o gigafaktory VW a nějak z toho nejsem moudrý. Pokud vím, tak Tesla "vyrábí" baterie tím, že "monočlánky" (třeba od Panasonicu) nasype do krabice a vytvoří tzv. baterry pack. Podobné je to u baterek pro vrtačku atd. - je tam prostě několik monočlánků pospojovaných drátkama s nějakýma elektrohejblatama. V tom VW video kdosi naléval cosi (elektrolyt) mezi nějaké desky, ale byl k tomu komentář, že jde o výzkum jiných typů baterií a vypadalo to spíše na laborku než výrobu. V případě VW jde tedy o výrobu baterií ala deskové elektrody a elektrolyt nebo spíše spojování baterií do battery packu?
Rozbalit vlákno
7
6. 1. 2023 12:17
Re: Výroba baterií
Jsou stoky výzkumných projektů všemožný typů baterií. Těžko říct, co to bylo. VW vkládá velké naděje do solid state battery, kde naopak není tekuté vůbec nic. A nebo to mohl být polymer, který je tekutý - polyethylen glykol. Polymerové používá např HMC jsou to takové sáčky a desky:

https://youtu.be/HStjs4xuEJc?t=13
6. 1. 2023 13:35
Re: Výroba baterií
Obecně si ve VW můžou nalívat cokoli kamkoli, klidně zkoušet tvořit vlastní článek. Nicméně přesto budou muset tyto články dále spojovat do bateríí tak jako ostatní. Tak jako tak musíš mít řádově stovky článků, abys získal rozumné napětí (stovky Voltů) a rozumnou proudovou zatížitelnost (stovky Ampérů) baterie. Jeden nebo dva tři stačit nikdy nebudou.
6. 1. 2023 13:39
Re: Výroba baterií
To co mě zajímá je, jestli v té fabrice (VW gigafactory) vyrábějí články nebo ty články jim dodává CATL, Panasonic ... nebo někdo jiný a oni ty články jenom spojují do packu.
6. 1. 2023 13:43
Re: Výroba baterií
Samozřejmě je to úplně o něčem jiném. Chemická a nebo elektronická výroba? Mělo byto být patrné mimo jiné na tom, jak ta fabrika vypadá. Chemická laboratoř a elektronická dílna budou vždy vypadat na první pohled odlišně. Mě nebaví po tom pátrat, protože firma VW je pro moje uši sprosté slovo.
6. 1. 2023 13:54
Re: Výroba baterií
Hlavni rozdil je, ze Tesla pouziva cylindrical cells, zatimco vetsina ostatnich vyrobcu pouch cell nebo prismatic cell.

https://www.allaboutcircuits.com/…prismatic-pouch/
6. 1. 2023 16:12
Re: Výroba baterií
Sú 3 druhy batérií:
- klasické cylindrické monočlánky ako používa Tesla montované do battery packu,
- prizmatické články (prisma cells),
- puzdrové články (pouch cells), vyzerajú ako taštičky, používa ich napr. Taycan,

Napr. Daimler tiež robí aktuálne linku na prizmatické batérie, kde ich bude vyrábať komplet bez potreby nákupu monočlánkov.

https://cicenergigune.com/…ylindrical-pouch
Avatar - pradeda777
6. 1. 2023 11:59
Toto jednou skončí...
.....tak jak s ruským plynem a ropou...... :-(
Rozbalit vlákno
0