Tak na Slovensku mame stale "funkcne" zalozne letisko na dialnici D1, vratane odstavnych ploch. Vzniklo az po roku 1990.
https://goo.gl/maps/PbpT2fW9beqFkbB66
Báječný nápad.
Letišť je vždy málo. Obzvlášť záložních.
Mimochodem jedno skvělé záložní letiště budou rušit. Plzeň - Líně. Svým způsobem je nenahraditelné. Přesto tam postaví baterkarnu. Wolksvagen. Škoda. Někdo se také dobře zahojí - likvidace bude stát 10miliard.
Likvidace Líní je těžký tunel. Není tam voda, nejsou tam zaměstnanci, nechtějí to místní, Lithium je v severních Čechách (muselo by se tam vozit nebo někde po cestě zpracovat - další podobný areál, dopravní zátěž dalších lokalit a infrastruktury...), nezaměstnanost je v severních Čechách, hromada volných velkých průmyslových ploch (často i s navazující infrastrukturou), nakonec i ta voda je dosažitelnější v severních Čechách. Je to jasná malá domů nějakým kamarádíčkům.
Navíc to letiště je stále aktivní, je to dokonce snad 5.té nejvyužívanější letiště v Čechách co se týče počtu přistání!!!
Jako napad to nebyl spatny. Kdyz stavis novou infrastrukturu, tak ji pripravis na alternativni vyuziti. Navic doba, kdy se planovala dalnice, vyzadovala sirsi geopoliticky pohled. Plati, kdo je pripraven, neni prekvapen.
Mozna se to "letiste" bude jeste hodit, i kdyz si takovou situaci radeji nepreju.
Např na 38, co vede z Jihlavy přes Stonařov na Znojmo. Nebo z Jihlavy stará 602 na Brno. Na obou z nich je jistý usek zatraceně dlouhý a zcela rovný a byl záměrně tak stavěn aby tam mohl mohla být přistávací a startovací plocha. V celé ČR jich je více.
Na té 602 bych asi přistál, na té 38 bych kvůli tomu lesu sedat teda nechtěl, ale něčím lehkým a pomalým by to šlo, avšak spíše teoreticky. Je to samé svodidlo, strom a sloup telegrafního vedení. Kolize s něčím takovým nedělá dobře křídlům a následně ani posádce. Proměna na alespoň provizorní letiště by vyžadovala dost práce. Navíc by se tam i tak dalo sedat pouze malým pístovým jednomotorovým (sportovním/turistickým/kurýrním... s MTOW do těch cca 2t) letadlem. Čímkoliv rychlejším nebo větším sedat na tak úzkou plochu není jednoduché, ne-li prakticky nemožné. Malý poryv větru, máte plné ruce práce, a jste příliš blízko statistice nehod s křížkem.
Dostavane je taktiez aj pri D46 pri vyskove kde je vybetonovana stredova cast dialnice, rozsirene mosty a su postavene odstavne plochy s napojenim na dialnicu / runway.
Já bych řekl, že D46 je připravené a když vezmu v úvahu průběh rekonstrukce a její výsledek, tak si myslím, že s letištěm na D1 u Měřína se nadále počítá.