Snaha o spojení německé firmy Wiferion, která se specializuje na bezdrátové nabíjení, s americkou automobilkou Tesla, o které se svět dozvěděl před několika měsíci, je patrně u cíle. Web Wiferionu naznačuje, že firma patří pod Teslu.
Tak to bylo jasné hned poté, co Musk řekl, že věří, že bezdrátové nabíjení je budoucností nabíjení elektromobilů a akvizice společnosti Wiferion dává společnosti Tesla technologii a odborné znalosti, které potřebuje k tomu, aby se bezdrátové nabíjení stalo realitou.
První náznaky prošly světem už v březnu a to včetně grafiky:
Zbytocne pridavanie neefektivity do vysoko efektivneho procesu a vahy do uz tak tazkych aut a zbytocne plytvanie kovmi na nabijackach. Trva to 5 sekund zapojit kabel pri nabijani a nic/nikoho zbytocne neozarujem.
Tak to bych mohl říct asi tak o všem, co je bezdrátové. Bezdrát má výhody v tom, že v případě autonomie (a stačí i parkovací autonomie), stačí vylézt z auta a dál se o nic nestarat a jít domů hlavně v těsných uličních stáních nebo v garážích je to dokonalé. Čím víc má výrobce automobilů komfortních prvků, tím více je konkurenceschopný.
Tesla si nevybrala Wiferion jen tak z plezíru. Jako jediná společnost nabíjí z větší vzdálenosti a s vysokou efektivitou přesahující 90% a tedy na úrovni na kabelu.
Autonomiu to nijak nezlepsuje, kedze uz davno existuje autonomne nabijanie pomocou robotickej nabijacky ktora sa sama zapoji a to rychlejsie ako sa auto zaparkuje.
Wiferion poznam, tie teoreticke cisla su silne PR a cele su zalozene na tom ze prenos energie coil-to-coil ma efektivitu 99% (nikdy nedosiahnute ziadnou inou spolocnostou ktora predava wi nabijanie dekady), cize 1% straty a zbytok ma rovnaku efektivitu ako kablove nabijacky, cize 8-12% podla vykonu a AC/DC. Ked to inzinieri testovali, dosiahli 1% stratu iba pri super idelanych podmienkach, cievky par mm od seba a presne zaparkovanie auta. Ked vsak spravili realne podmienky, pridali realnu vzdialenost a polohu, necistoty na spodku auta atd.. tak sa straty zvysili z 1% na 10-15% + tych spmenutych 8-12% (inac bezne wi nabijacky maju efektivtu 70%, najlepsie 80% ale to su vyrazne lacnejsie riesenia ako toto). S tym presnym zaparkovanim auta moze byt velky problem, vodicovi to moze trvat pekne dlho, urcite dlhsie ako par sekund na zapojenie kabla + nutene parkovanie predkom. Pri autonomii to bude ooovela jednoduchsie, avsak stale to bude trvat dlhsie ako zapojenie kabla, takze ziadna casova uspora, iba zvysena cena auta, vaha auta, menej aerodynamicky spodok auta - vyssia spotreba/mensi dojadz a kedze kazde auto ma inu svetlu vysku, aj pri modeloch Tesla, v nabijacej cievke na zemi bude musiet byt pohyblivy mechanizmus minimalne pre vysku, mozno aj pre polohu, takze zase sa nejako vraciame k vyhodnejsiemu robotickemu ramenu, nie?
Robotické nabíjení nevyřeší nic. Doma to mít nebudu, nebude to ani na uličním parkování a nebo v těsných prostorách, kde sotva projdu já, natož aby se tam hejbalo to chapadlo. Nebude to ani drtivé většině nabíjecích stanic, protože opět místo. A především, zcela by se tím odboural problém s umístěním portů na automobilu, kde to každý pes jiná ves.
Videl som to na AMuS, na nete som to nenasiel. Sam som zvedavy kam to Tesla dotiahne, ja by som si to urcite nekupil a Tesla by tym prvy raz spravil takto velky HW rozdiel medzi starsimi a novsimi modelmi.
Aj na miestach kde nie je problem s miestom sa roboticka nabijacka neuplatnila, prave preto ze zapojenie kabla nabijacky nie je ziadny problem,nie je to rentabilne - tiez argument proti bezdrotovym nabijackam. Tiez asi iba Tesla vie otvarat dvierka krytu nabijacieho portu nabijacim konektorom, aj ked vela automobiliek zacina v Amerike prechadzat na Tesla konektor, neviem o tom ze by kopirovali aj tuto funkcionalitu.
a teprve potom opruzujte s bezdrátem vy hovada. Co si myslí zelené mozky o tom, kolik CO2 se ušetří řechodem na bezdrátové nabíjení? Prosím vyjádření, Hendly, Vito a podobní.
Ty presan trollit so svojimi nulovymi skuenostami s nabijanim. Vyse 85% nabijani sa deje doma, pekne pomaly, idealne priamo z DC PV panelov/baterii bez strat na menicoch. Rychlonabijanie je pre drvivu vacsinu velmi zriedkava nudzovka na ktorej rychlosti sa odbavju takyto trollovia bez skusenosti.
Těch 85% ovšem jen potvrzuje, že pro toho, kdo nemá FVE, nabíjení doma, anebo jezdí delší trasy, je BEV k ničemu, protože by byli zcela odkázáni na tu "zriedkavu nudzovku".
Neviem za co mas palce dole, ale popisal si to spravne. Ide skor o to, ze priemerny denny najazd je 32km a vacsina ludi ma moznost nabijat doma, v garazi s el., alebo v praci, takze tych ludi je mensina a teda rychlost nabijania vobec nie je tema.
Menšina? Nejsem si jistý přesnými čísly, ale myslím že asi 80% Česka žije v bytech. Takže tam se žádné domácí nabíjení nekoná. Představa, že každý jede do práce na vyhrazené místo (nebo parkoviště) s nabíječkou je hezká, ale nereálná. Ani v Praze v nejmodernějších kancelářích to tak nefunguje. Je tam většinou pár nabíječek, které se musí sdílet nebo jsou přímo vyhrazené někomu z vedení kdo jezdí BEV.
Mimo Prahu když se jezdí někam do fabriky, tak jsou parkoviště pro zaměstnance často jen nějaké louky na kraji areálu… takže tohle je zásadní problém bránící rozvoj elektromobility.
Ak si si nie isty, nemysli, vyhladaj fakty ;-) V CR zije v domoch cca 45% v bytoch cca 54%, velke mnozstvo ludi zijucich v bytoch ma garaz s elektrikou, alebo moze nabijat v praci, zaroven vacsinu sukromnych aut vlastnia ludia zijici v domoch, kedze velku cast bytov tvoria druzstevne a najomne a kvoli tomu vsetkemu som presvedceny, ze vacsina ludi ma moznost nabijat BEV. Ale mozno niekto najde nejaku statistiku.
Tak 54%, tj furt nejvíc. Bydlel jsem v novostavbě v bytě a nabíječka v garáži byla scifi. Navíc druhá a pracovní auta lidí stejně stála venku. A u firem je to jak jsem psal. Pohybuji se v IT firmách kde jsou Tesly a ani takové firmy nemají nabíječky.
Většina soukromých aut žije v domech? Byl jsi někdy v Praze? Víš jak fungují ta SVO a družstva? Jak se tam účtuje elektřina a jak se rozhoduje o investicích? To co popisuješ je uplně mimo realitu.
Většina lidí (hlavně ve městech) nemá možnost dobíjet BEV jinak než u těch veřejných, kterých je pro takové použití zatím nedostatek.
Proc? I z bezne domaci zasuvky nabijes doma pres noc na 100 km dojezdu EV (pokud to neni nejaky extra zrout) a to vetsine ridicu na bezne jezdeni staci*
Rohor si zase mysli, ze je jediny, kdo zna ucinnost nabijeni dratove a bez. :-)
Hochu, tvy sebevedomi ti zavidim.
Vsichni jsou tupci, jen ja jsem inzenyr. :D
Ale takovy jako ty do akademicke obce nepatri, sorry.
PS Ja sem chodim predevsim vyvracet nesmysly a rozdavat osvetu. ;-) Bezdratove domaci nabijeni se zkratka (nejspis) neprosadi, protoze bude vzdy drazsi nez dratove. :-)
Na druhou stranu to ma potencial.
Protoze to samy jsem si myslel i o elektrickem otevirani kufru...
Tak oceňuji, že jsi se ozval na moji výzvu. Bohužel, k tématu jsem se moc nedozvěděl. K tomu jsi se přes komplexní rozbor mé osobnosti bohužel nedostal. Víš, ono i kdyby bylo bezdrátové nabíjení jen o 5 procent ztrátovější (v praxi je ještě několikrát horší), tak je to vlastně eko-zločin. A nebo tady ten CO2 navíc zrovna nevadí?
tak ideálně se mělo zůstat u PHEV, které jsou zcela bezemisní v obydlených čtvrtích a mimo ně pak dodávají potřebný CO2 pro vegetaci... :yes::yes::yes:
:D Toto s CO2 si tu pisal uz viacej krat, neviem ci si daval na prirodovede na ZS pozor. Vegetacia ma nasobne viacej CO2 ako potrebuje, kedze mu ho produkuju zivocichy a aj samotne rastliny, ktore v noci vyprodukuju polovicu CO2 ktore cez den spotrebuju a tiez CO2 zazracne neodstranuju, uvolnuju to iste mnozstvo naspat pri hniti, resp. pri spaleni.
PHEV su tie najnezmysluplnejsie typy aut, kedze spajaju vsetky konstrukcne/servisne nevyhody ICE a BEV a preto ich predaje klesaju.
A "Když už šlo o škodlivé emise", v celom clanku ani v celej diskusii nie je jedina spomienka slova emisie, clanok je o bezdrotovom nabijani (facepalm).
Mj. z CO2. Jenomze dreviny a ostatni rostliny neziji vecne a ten uhlik se pak do prostredi vrati, driv nebo pozdeji. Bud housenka sezere list, nebo strom shori, nebo shnije...
Dalsi co nedaval pozor na prirodovede? :) Vazne, ak sa chcete zapajat do komplexnych diskusii, nastudujte si najprv elementarne vedomosti. V dreve a aj v inych castiach rastlin sa uhlik vyskytne z atmosfery, pocas fotosyntezy. Odporucam nastudovat si co je to atmosfera, ako vznikla a ake mala zlozenie pred vznikom zivota, ktory zacal produkovat kyslik.
Tak si kup spalovák. I podle stávajících plánů se budou nové prodávat do 2035 a potom když tak ojetiny. Jenže v 2035 budou elektriky zase někde úplně jinde.