Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: 5 chyb, které řidiči dělají s klimatizací. Víte, jak ji používat lépe?

Vyhýbáte se používání klimatizace ze zdravotních důvodů či kvůli spotřebě? Zbytečně se ochuzujete o komfort a riskujete zhoršenou bezpečnost své jízdy. Tady je pár tipů, jak dosáhnout přijatelného kompromisu.
Zpět na článek
24. 8. 2023 13:59
24. 8. 2023 22:46
25. 8. 2023 06:19
Avatar - Dzakobo
24. 8. 2023 08:27
Klima spotřebovávající výkon
V Elantře 1.6i 105k byla zapnutá klimatizace na výkonu znát. Přestože auto bylo z r. 2006, tak konstrukčně bylo poměrně staré - plyn ovládaný lankem. Takže do kopce jsem někdy na chvíli klimu vypínal :-D

Např. Focus třetí generace je už velmi prošpikovaný elektronikou, tzn. i škrticí klapku servopohon ovládá tak (otevírá ji o trochu více), aby na dynamice nebylo nic poznat a vůz jel při identicky stlačeném akcelerátoru stejně ať je klima zapnutá, či není :-)
Rozbalit vlákno
2
24. 8. 2023 08:47
Re: Klima spotřebovávající výkon
V niektorých väčších autách vraj naplno zapnutá klíma dokázala vziať až 10 kW. Dnes je to asi podstatne menej, ja mám v aute len 75 dieslových kW, zapnutú klímu poznať, ale povedal by som, že minimálne. Zaujímavé ale je, že s vyššou rýchlosťou, napr. na diaľnici, mám pocit, že klíma chladí a fúka o niečo viac. Ale môže to byť len pocit, neviem.
Avatar - Dzakobo
24. 8. 2023 13:10
Re: Klima spotřebovávající výkon
Při vyšší rychlosti motor rychleji otáčí kompresorem klimatizace, takže je k dispozici vyšší chladicí výkon :-)
24. 8. 2023 13:59
Fabie
To jsou zase moudra. Kdysi sluzebni Fabie 44kW, pak Rapid 66 kW, nikdy jsem nic nepoznal, natoz abych ji vypinal pro jizdu do stoupani 🤣 tvl a tohle pak taky chodi volit a ovlivnuje muj zivot pffff 🙈
Rozbalit vlákno
2
24. 8. 2023 22:46
Re: Fabie
Nebylo to spíš vyspělostí climatronicu od VW? Myslím, že autoklima snad ještě u Meganu 3 neuměla regulovat výkon a kompresor běžel na maximum a ředilo to teploty vzduchu, zatímco vyspělejší konkurence uměla regulovat třeba na 10% výkonu když už bylo auto vychlazené.

Ono pak u slabé atmosféry s maximem výkonu v 5000 otáčkách je to pak opravdu znát.
Avatar - twistedTSD
25. 8. 2023 06:19
Re: Fabie
Koncern používá kompresor s regulací výkonu už desítky let, původně i u poloautomatického Climaticu. Spojku vůbec nemíval. Nicméně to, co píše Thor, je blbost. U 44kW Fabie byla klimatizace ve vedrech zaručeně pěkně poznat.
24. 8. 2023 16:35
Klimatizace
Jo, když jsem měl Feldu s klimou, tak její vypnutí při předjíždění bylo potřeba, to stejný do většího kopce. 50kW je holt málo.
Rozbalit vlákno
2
25. 8. 2023 07:25
Re: Klimatizace
Dtto když jsem kdysi jezdil Fabii I. po FL s SDI, když jsem předjížděl, tak jsem klimu vypínal :-[]
25. 8. 2023 07:25
Re: Klimatizace
Dtto když jsem kdysi jezdil Fabii I. po FL s SDI, když jsem předjížděl, tak jsem klimu vypínal :-[]
25. 8. 2023 09:17
To je zase blábol
Já nevím, proč když se už rádoby novinář zaměří na něco, co lidé opravdu neumějí používat, nezkusí opravdu sepsat článek, který by k něčemu byl.

Zaprvé - ohledně škodlivosti, stačí napsat dvě úplně jednoduché poučky a neschovávat je někam do textu k poznámce o bolavém krku (proboha proč? 8-s ). Prostě a jednoduše namířit vzduch někam jinam (ideálně na čelní sklo) a zároveň udržovat rozdíl teplot mezi interiérem a exteriérem do 5°C. Když je venku 30°C, opravdu stačí mít pro teplotní komfort 25°C.

Zadruhé - kecy o vypínání klimy kvůli spotřebě či výkonu patří do minulého tisíciletí, u levnějších modelů tak 15 let zpět. Dnes, s elektronicky řízeným výkonem vozu to nepoznáte nikde. Co je problém je vypínání či nepoužívání klimy v zimě. Místo nějakých řečech o snížené účinnosti chladiva by se hodilo napsat, že kompresor, který chladí klimu se maže olejem, a při zapnutí po dlouhé odstávce se může zadřít ( a on se zadře). Největší poruchovost klimatizací je kupodivu na jaře (duben, květen), kdy joudové zapnou klimatizaci poprvé od září a diví se že nejde. Ovšem dnešní automatické klimy nejsou v podstatě nic jiného než tepelná čerpadla vzduch/vzduch (zjednodušeně), a tedy umí i výborně topit. V zimě tedy není nic lepšího, než nechat běžet klimu na auto soft režim, třeba na 20-22°C. Kompesor pak neustále běží, a nedojde k jeho zadření (nebo s nižší pravděpodobností).

Obecně vzato, automatická klima může běžet (a u mě v autě běží) pořád. 99% lidí které vezu si toho ani nevšimne, vím to, protože mám ve svém okolí i lidi, "kteří by klimu nesnesli", jen protože s ní neumí...
Rozbalit vlákno
3
25. 8. 2023 12:46
Re: To je zase blábol
Ked ten blabol o teplotnom rozdieli nenapisu do clanku, tak ho urcite niekto da do diskusie. No a tentokrat si to ty. Momentalne tu mam +35 stupnov. To si fakt mam klimu nastavit na +30?
25. 8. 2023 13:02
Re: To je zase blábol
Věř tomu nebo ne, ale pokud se chceš vyvarovat teplotním šokům, které bývají tou největší příčinou onemocnění z AC, tak ano. Plus samozřejmě můžeš zapojit svůj selský rozum a nastavit si třeba 27-28, pokud jsou teploty pro náš region takto extrémní. A propos, pro kancelářské prostory například platí, že bys měl být do 5°C, s místností, ve které se neklimuje. Tedy v typické budově, když je venku 35°C, není uvnitř 35°C, ale třeba 30°C. I v autě, stojícím ve stínu nebude 35, ale o něco méně.

Pro příklad uvedu, že v rámci firmy jsem musel nějaký čas loni v létě trávit v "unimobuňce", kde byla klima. Pokud jsme v letních měsících, při teplotách nad 30°C klimovali, opravdu jsme měli nastaveno třeba 27-28°C a světe div se, oproti neklimovanému vedru to bylo naprosto v poho, a příjemné, protože vzduch z AC je v tu chvíli pocitově chladný. Není to jako když na tebe fouká 28°C při -5°C.
Avatar - twistedTSD
25. 8. 2023 19:16
Re: To je zase blábol
Poslední dobou to neřeším, při teplotách kolem třicítky. Klimatizaci dám vždy na nižší výkon, fukary od sebe a teplotu nechám na 22 °C. Tedy v autech, která znám a snadno si tam klimatizaci nastavím a pokud vyloženě necítím, že mi není dobře, nebo hodně nenasedám a nevysedám.