Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

5 chyb, které řidiči dělají s klimatizací. Víte, jak ji používat lépe?

Marek Bednář
Diskuze (13)

Vyhýbáte se používání klimatizace ze zdravotních důvodů či kvůli spotřebě? Zbytečně se ochuzujete o komfort a riskujete zhoršenou bezpečnost své jízdy. Tady je pár tipů, jak dosáhnout přijatelného kompromisu.

Málokteré nové či zánovní auto dnes není vybaveno alespoň manuální klimatizací. Doba, kdy byl tento komfortní prvek drahým příplatkem, je dávno pryč a řada značek dokonce klimatizaci dává do standardní výbavy všech svých modelů.

Navzdory tomu mezi řidiči panuje řada mýtů a z nich pramenících chyb, kterých se mohou dopouštět. Výsledkem může být i to, že klimatizaci nepoužívají, čímž si ale zbytečně znepříjemňují jízdu a činí ji méně bezpečnou. Vysoké teploty přitom mohou znamenat pomalejší reakce, malátnost, bolest hlavy, zvýšenou míru únavy či dehydrataci.

Video se připravuje ...

Častým mýtem je, že aktivní klimatizace znamená zásadně vyšší spotřebu. Je pravdou, že běh kompresoru spotřebovává nějakou energii, ovšem zvýšení spotřeby paliva či snížení dojezdu elektromobilu kvůli klimatizaci je dle britské divize Škodovky jen zhruba pětiprocentní.

Stejný nebo i větší efekt na spotřebu může mít např. zbytečný nosič kol nebo „rakev“ na střeše, když je nepotřebujete, zavazadelník plný zbytečností nebo podhuštěné pneumatiky.

Jde vám o každý mililitr paliva? Parkujte ve stínu, aby klimatizace neměla tolik práce s chlazením interiéru rozpáleného letním sluncem, zvyšte nastavenou teplotu o pár stupňů nebo používejte vnitřní okruh ventilace, aby systém pracoval s chladnějším vnitřním vzduchem a nemusel pořád chladit horký vnější vzduch.

Souvisejícím bodem budiž nápad jezdit se staženými okny místo zapnuté klimatizace. Na něm je ovšem i trocha pravdy – v nízkých rychlostech znamenají úplně otevřená okna skutečně menší zvýšení spotřeby paliva, než běžící klimatizace. Jenže otevřenými okny vám do auta proudí ten stejný horký vzduch, který je venku, a na sluncem rozpálené ulici plné aut může být i hodně přes 40 °C, třebaže vnější teploměr vašeho auta ukazuje něco kolem třicítky.

Proudění vzduchu interiérem v hustém městském provozu také většinou nestojí za řeč, o nějakém ochlazení tedy lze hovořit jedině při plynulém provozu či při jízdě vyšší rychlostí mimo město. To však má další úskalí – silný proud vzduchu konstantně běžící na vaše záda či krk může znamenat jejich zablokování, a také otevřená okna ve vyšších rychlostech zásadně zvyšují odpor vzduchu, věc, která má na spotřebu paliva největší vliv.

Co s tím? Zkuste oba přístupy kombinovat – v nižších rychlostech, ale nikoliv pomalu se vlekoucí dopravě, jezdit s otevřenými okny a za městem je zavřít a zapnout klimatizaci.

Podle některých klimatizace škodí zdraví. Dá se souhlasit s tím, že v případě nesprávného použití klimatizace mohou být někteří lidé náchylnější např. k angíně či k zablokovanému krku, ovšem plošná škodlivost klimatizace je mýtus.

Naopak, jedním z efektů klimatizace je snižování vlhkosti vzduchu, který fouká do interiéru – jistě jste si všimli, že při nastavení maximálního ofuku čelního skla se vždy zapne klimatizace a právě tohle je důvod. Menší vlhkost proudícího vzduchu pomáhá předcházet tvorbě plísní v klimatizačním systému. Dlouhodobé nepoužívání klimatizace je naopak pro tvorbu plísní příznivé a jejich spory, které mohou mít negativní efekt na zdraví, vám pak foukají přímo do obličeje.

Máte problémy s angínou či se zablokovaným krkem, když používáte klimatizaci? Prvním tipem je vyhnout se foukání studeného vzduchu přímo na tělo – prostě nastavte systém tak, aby vzduch směřoval jinam. A také můžete zvýšit nastavenou teplotu, přinejmenším těsně před příjezdem do cíle – problémy nezpůsobuje klimatizace samotná, ale příliš velký rozdíl teplot mezi venkovním prostředím a interiérem auta.

Řada lidí zastává názor, že klimatizace nemusí být zapnutá, když je venku chladněji. Pravda, některé, zejména starší automatické systémy kompresor odstaví, když je vnější teplota pod určitou hodnotou, ovšem vypínat v takovém případě klimatizaci manuálně nelze doporučit.

Zejména z důvodů, které stojí už výše a souvisí s vlhkostí a následnou tvorbou plísní či přinejmenším větší měrou mlžení oken. Vlhkosti je navíc v interiéru o to víc, pokud do něj nastoupíme navlhlí deštěm či s botami od sněhu.

Kromě toho může mít dlouhá doba nepoužívání klimatizačního systému negativní vliv i na systém samotný. Je to uzavřený okruh, v němž běží chladivo spolu s olejem, který maže kompresor a těsnění. Pokud chladivo nebude několik měsíců okruhem cirkulovat, může se snižovat efektivita kompresoru a těsnění mohou vysychat.

Řešením, pokud opravdu nechcete v teplotách pod dvacítkou mít klimatizaci zapnutou, nebo ji vaše auto vypíná samo, je aspoň jednou při každé jízdě na chvíli pustit maximální ofuk čelního skla, který klimatizaci zapne ve všech autech. Navíc tak zjistíte, jak čistý je váš systém – pokud při zapnutí klimatizace cítíte zápach, je na čase nechat systém vyčistit a vydezinfikovat.

A konečně, že klimatizace by neměla být zapnutá při startování motoru? U elektromobilů je úplně jedno, jestli je tlačítko A/C na ovládacím panelu zapnuté či nikoliv, protože kompresor není s pohonným elektromotorem nijak spojený. A u konvenčních aut je mezi kompresorem a jeho řemenicí, kterou otáčí motor skrz drážkový řemen, elektromagnetická spojka, jejíž sepnutí řídí elektronika vozu zcela sama.

Všimněte si, že v moment otočení klíčku do startovací polohy či stisknutí startovacího tlačítka pro start motoru, nikoliv jen zapnutí auta, přestane foukat ventilace, přeruší se odklápění zrcátek či pohyb oken a zhasnou světlomety, pokud předtím svítily. To proto, že auto v moment startu deaktivuje všechno ostatní příslušenství, aby nic nesálo energii z 12V akumulátoru a on tak mohl poskytnout svůj maximální startovací proud. Klimatizace je při startu auta tedy vždy vypnutá bez ohledu na to, jestli je tlačítko zmáčknuté, či nikoliv.

K pěti tipům si dovolíme přidat ještě šestý, bonusový, který není tak úplně mýtem ani chybou – vypínání klimatizace při jízdě do kopce. Idea je, že klimatizace saje výkon motoru, takže bez ní auto do kopce lépe pojede.

U většiny dnešních aut zapnutá klimatizace v podstatě není znát, ale je pravdou, že v některých starších autech se slabými motory je tlačítko zapínání klimatizace ekvivalentem tlačítka „Turbo Boost“ televizního mluvícího auta K.I.T.T. a po vypnutí vůz jede o poznání lépe. Ovšem, pokud vaše auto má aspoň přes stovku koní, zapnutou klimatizaci vážně na výkonu sotva zaregistrujete.

Marek Bednář
Diskuze (13)

Doporučujeme

Avatar - twistedTSD
25. 8. 2023 19:16
Re: To je zase blábol
Poslední dobou to neřeším, při teplotách kolem třicítky. Klimatizaci dám vždy na nižší výkon, fukary od sebe a teplotu nechám na 22 °C. Tedy v autech, která znám a snadno si tam klimatizaci nastavím a pokud vyloženě necítím, že mi není dobře, nebo hodně nenasedám a nevysedám.
25. 8. 2023 13:02
Re: To je zase blábol
Věř tomu nebo ne, ale pokud se chceš vyvarovat teplotním šokům, které bývají tou největší příčinou onemocnění z AC, tak ano. Plus samozřejmě můžeš zapojit svůj selský rozum a nastavit si třeba 27-28, pokud jsou teploty pro náš region takto extrémní. A propos, pro kancelářské prostory například platí, že bys měl být do 5°C, s místností, ve které se neklimuje. Tedy v typické budově, když je venku 35°C, není uvnitř 35°C, ale třeba 30°C. I v autě, stojícím ve stínu nebude 35, ale o něco méně.

Pro příklad uvedu, že v rámci firmy jsem musel nějaký čas loni v létě trávit v "unimobuňce", kde byla klima. Pokud jsme v letních měsících, při teplotách nad 30°C klimovali, opravdu jsme měli nastaveno třeba 27-28°C a světe div se, oproti neklimovanému vedru to bylo naprosto v poho, a příjemné, protože vzduch z AC je v tu chvíli pocitově chladný. Není to jako když na tebe fouká 28°C při -5°C.
25. 8. 2023 12:46
Re: To je zase blábol
Ked ten blabol o teplotnom rozdieli nenapisu do clanku, tak ho urcite niekto da do diskusie. No a tentokrat si to ty. Momentalne tu mam +35 stupnov. To si fakt mam klimu nastavit na +30?
25. 8. 2023 09:17
To je zase blábol
Já nevím, proč když se už rádoby novinář zaměří na něco, co lidé opravdu neumějí používat, nezkusí opravdu sepsat článek, který by k něčemu byl.

Zaprvé - ohledně škodlivosti, stačí napsat dvě úplně jednoduché poučky a neschovávat je někam do textu k poznámce o bolavém krku (proboha proč? 8-s ). Prostě a jednoduše namířit vzduch někam jinam (ideálně na čelní sklo) a zároveň udržovat rozdíl teplot mezi interiérem a exteriérem do 5°C. Když je venku 30°C, opravdu stačí mít pro teplotní komfort 25°C.

Zadruhé - kecy o vypínání klimy kvůli spotřebě či výkonu patří do minulého tisíciletí, u levnějších modelů tak 15 let zpět. Dnes, s elektronicky řízeným výkonem vozu to nepoznáte nikde. Co je problém je vypínání či nepoužívání klimy v zimě. Místo nějakých řečech o snížené účinnosti chladiva by se hodilo napsat, že kompresor, který chladí klimu se maže olejem, a při zapnutí po dlouhé odstávce se může zadřít ( a on se zadře). Největší poruchovost klimatizací je kupodivu na jaře (duben, květen), kdy joudové zapnou klimatizaci poprvé od září a diví se že nejde. Ovšem dnešní automatické klimy nejsou v podstatě nic jiného než tepelná čerpadla vzduch/vzduch (zjednodušeně), a tedy umí i výborně topit. V zimě tedy není nic lepšího, než nechat běžet klimu na auto soft režim, třeba na 20-22°C. Kompesor pak neustále běží, a nedojde k jeho zadření (nebo s nižší pravděpodobností).

Obecně vzato, automatická klima může běžet (a u mě v autě běží) pořád. 99% lidí které vezu si toho ani nevšimne, vím to, protože mám ve svém okolí i lidi, "kteří by klimu nesnesli", jen protože s ní neumí...
25. 8. 2023 07:25
Re: Klimatizace
Dtto když jsem kdysi jezdil Fabii I. po FL s SDI, když jsem předjížděl, tak jsem klimu vypínal :-[]