Technický specialista sesterského Světa motorů se podíval na zoubek těžce zkoušené Dacii Sandero na LPG, která s jedním řidičem za rok nakroutila přes 100.000 km.
A) Měl jsem LPG a hodně známých, co jezdili na to samé palivo. Ale nikdo nikdy nejel 2 hodiny na benzín. Proč by někdo něco takového dělal?
B) A hodnotit motor po 100 tkm? To často není ani nájezd, kdy motor přijede na LPG přestabu.
C) Ale ano, za strategii nabízet LPG lze dát Dacii jen palec nahoru.
Já jsem od přestavbáře žádné takové doporučení nedostal. Pouze to, že nemám tankovat moc benzínu, aby to "nehnilo" v nádrži déle než měsíc. Vstřikovače je levnější a účinnější řešit čisticím aditivem do benzínu.
Trochu to nechápu s tím nastavením ba benzín. Přestavby jsou většinou dělané tak, že řidicí jednotka motoru vůbec neví, jaké palivo se vstřikuje, myslí si, že se celou dobu jede na benzín. Něco jiného to asi bude u tovární zástavby.
Vaculík to tam vysvětluje jasně, u některých aut, pozor ne u všech, ale třeba stará Volva na to trpěla bylo občas potřeba auto projet alespoň 100 km na benzín aby se srovnaly korekce tzn. na LPG jede auto na bohatší směs a používá delší vstrik, když pak startujete ráno na benzín tak vám to může chcípat, dusit se nebo cukat. To je ten důvod, ale některé motory s tím problém nemají, tenhle TCe zjevně zrovna jo. Jinak perfektní motor nepřímé vstřikování a tomu opotřebení že tam není se nedivím Vačková hřídel má DLC coating a je poháněná poctivým rozvodovým řetězem.
Ale to je asi o nastavení vstřikovací mapy. Proč by se měla u LPG nastavovat bohatší směs? Možná u nějakých starších aut. U moderních aut je nutnost, aby směs byla ve většině režimů stechiometrická.
Životnosť motora snáď nie je daná počtom valcov ale technickým dizajnom a jeho vyhotovením. Či až pridaním jedneho valca a skratky TDI sa stáva motor nesmrtelným? Ak motor v Dacii dá 400tkm, čo dá, tak môžeme z môjho pohladu hovoriť o nesmrtelnom motore (sedel som v logane taxi s viac ako 500.000km)
O nesmrtelném motoru se můžeme bavit, až bude mít nalítáno 300 t a bude v takové kondici, že bude jenom volat "Pojďme na dalších 300!".
Auto se 100 t km je -s troškou nadsázky pro rejpaly- tak akorát dobře zajeto a ještě pořád ve vrcholné kondici. Nebo by alespoň mělo být, pokud to není úplný šunt.
Máme to samé auto ale už po 23400 druhá nutná návštěva servisu prvně po 15300 odešli obě brzdové žárovky a jen výměna nestačila. Vše se muselo vymazat přes diagnostiku. A druhy problém nastal při 23400 problém klapky ventilu opět muselo auto do servisu tentokrat s asistenci odtahu. Co se týká startu je s nim problém od srpna kdy se stalo ze se povedlo nastartovat až na 7 pokus !!!!! Ano benzin tam byl skoro 6 měsíců od koupě. Benzin se vyjel nabral nový měsíc byl klid startovani OK a po měsíci opět to samé. Takže opět vyjeto natankován benzin 98 měsíc klid a teď opět to samé startovani ráno na cca 3 pokus. Jinak spotřeba město 10,2-10,5 LPG. I když teď mi došlo že na videu je druhá generace mi už máme třetí.
Mám Joggera a zatím víceměně spokojenost, mám zatím akorát 2 výhrady:
1) Spotřeba - s tou jsem se dostal maximálně na 8.8l/100km LPG, paradoxně s úplně plným autem na cestě do Chorvatska. Ale když jezdím sám, tak se málokdy dostanu pod 10l, většinou mám kolem 11l . A i když jsem se snažil mít velice lehkou nohu na plynu, tak dostat se na 9l kombinované spotřeby je skoro nemožné. Co se týče benzínu, tak tam jsem se zatím nedostal pod 8l, což mi přijde taky hodně.
2) Cukání auta při studeném motoru bych chápal, ale občas zacuká i při zahřátém motoru. Ne nějak moc často, ale je to nepříjemné a pak vypadám jak amatér, co neumí používat plyn a spojku :D
Těch 8 litrů na benzín nechápu. Já jezdím s Joggerem za 6.5 skutečné spotřeby nikoliv palubák (ten ještě o cca 0.2-0.3l podměřuje). A to si rozhodně nemyslím, že jezdím nějak líně.
Při jízdách v poslední generaci jsem se setkal s následujícími problémy proč toto auto NE. Pro úplnost dodám, že mám k dispozici předchozí generaci Dacie Logan (2016) a proti dacii toho moc nemám. Nyní zpět k tématu - problémy současného Sandera, které se nikde nedočtete: nedostatek místa mezi spojkovým pedálem a palubní deskou, noha zde snadno zadrhává, což je nebezpečné. Při jízdě se motor opakovaně nadechuje a syčí, min. u LPG to platí. Další, což už je subjektivní, mi přijde, že z městského auta je špatný výhled.