Také si myslíte, že výrobce musí zajistit náhradní díly na automobil po dobu deseti let od ukončení výroby? Bohužel to platilo jen do roku 1995 a zdaleka ne pro všechna auta.
Nicmene je zvlastni ze po svych dodavatelich velci OEM chteji 10 let po ukonceni produkce schopnost dodavat nahradni dily za puvodni seriove ceny a pri stejne kvalite. Stale jsme jako firma povinni dodavat dily napr. na Skoda Roomster jehoz vyroba skoncila v roce 2015.
Definícia "pôvodnej ceny" mi príde dosť diskutabilná, je to podivná podmienka vzhľadom na to, že ceny stále kolíšu a najmä inflácia nespí. A logicky, keď sa diely vyrábajú v množstvách pre sériovú výrobu+ND, alebo v množstvách pre zásobenie trhu náhradnými dielmi, cena nemôže byť rovnaká.
Tých 10 rokov na komplexný stroj, akým auto je, mi nepríde byť až tak mimo - hlavne v dobe, keď ceny letia hore a nie každý si dovolí meniť častejšie auto. Možno by to primälo priemysel trošku spomaliť a neplytvať zdrojmi na stále rýchlejšiu a zbytočnú obmenu modelov.
Tak na tohle OEM moc neslysi. I kdyz je pravda ze po lonsky inflaci museli taky couvnout pod tlakem a vydiranim ze strany Tier1 a Tier2 a asi po 20 letech poprve akceptovat navyseni. Nicmene pri nominaci projektu po tobe chteji prvni 3 roky vetsinou 5% saving kazdy rok a pak drzet cenu. To co pises je logicky, ale v automotive to tak moc nefunguje. S argumentaci ze jsou naklady na vyrobu ND jine nez v serii nepochodis. Vztah zakaznik-dodavatel je v automotive dosti nevyrovnany, ale situace se s Covidem trochu zlepsila.
Bylo by mnohem ekologičtější současné ultra čisté spalováky udržovat v chodu co nejdéle, než je nahrazovat zkratowozy s neekologickými obludnými baterkami, plnými těžkých kovů a lithia, jejichž těžba ničí přírodu a ohrožuje dětské horníky.
zrovna u Tesly je dostupnost dílů docela příkladná. Náhradní díly dokonce aktualizují podle provozních poznatků. Takže ve většině případů dostanete lepší díl, než tam byl v době výroby auta.
Některé komponenty (zejména ty elektronické) se vyrábí na konkrétní zakázku (u mě to trvalo asi 3 týdny než to doplulo z US).
Jsou tak schopni dodávat i díly na starý Roadster. Ale je pravda, že to chvíli trvá.
Další věcí je SW support. Tam mi pije krev třeba Volvo. Prodávalo tady auta s CD navigací se slibem "mapy budou" a nikdy nevyšly. Často se u automobilek stává, že pokud je tam nějaká datová komunikace, tak po čase vypnou servery a sbohem. U spousty starých aut nefungují "on call" služby. U Volva třeba webový prohlížeč u infotainmentu "Sensus" (tedy i ve 4 roky starém autě).
Však v článku nepadlo, že by Tesla nedodávala díly. Jen to, že kdyby se z nějakého ne moc pravděpodobného důvodu rozhodla, tak to nemusí dělat ani těch pět let.
A software, ano. V tomto směru jsou za mě asi největší šmejd Škoda auto. Kdysi prodávali něco, čemu říkali Smartgate. Vysílalo to v autě WiFinu, přes kterou šlo do telefonu posílat nějako údaje. Šlo to dokoupit i dodatečně v jejich eshopu, ale montáž nebyla úplně triviální. Aplikace z Google Play zmizela dřív, než tomu skončila dvouletá záruka, čímž se z toho stala věc totálně k ničemu.
Jasny, jednoho dne se v Tesle rano probudi a reknou si: “vis co, nastveme zakazniky a nedame jim soucastky na starsi auta a jeste na tom prodelame kalhoty”.
Tesla nemá problém s dostupností ND, protože pořád vyrábí to stejné :D
T3 highland ze které si muskovi podkuřovači cvrkají do trenek je něco, jako když běžná automobikls přijde s FL.
Třeba takový FL Caynenne znamená víc nových dílů na autě než všechny "nové generace" Tesly 3 dohromady, :-[]:-!
JJJ plné inzeráty ale taky shnilé, v barvě kterou potřebuješ tak můžeš maximálně snít. Nebo mít mega štěstí. Zatímco krátké verze je mají v pohodě, tak kombi hnijí jako o závod. Kde asi u VW udělali chybu? ;-)
To pak leda vzit nejlepsi co sezenes a pripadne je vyvarit. Je jasny ze to po tech letech hnije a beztak tam zase soudruzi ve VW udelali nejakou chybu s povrchovkou jak je jejich dobrym zvykem. Nebo to holt posli do srotu nebo to jeste par let prezij se shnilejma vratama.
že si v roce 2034 pořídí svého posledního spalováka a budou s ním jezdit dalších 20 let se pomalu rozplývá jako pára nad hrncem. Výrobci určitě už nebudu chtít moc dlouho držet výrobu nějakých náročných dílů na spalováka (a těch dílu už teď je sakra hodně) a klidně se může stát, že za 7-8 let odejde nějaká blbost, bez které se auto nerozjede. Samozřejmě druhovýroba pojede asi dlouho, ale jen na běžné mechanické díly (brzdy, tlumiče, výfuky atd.),