Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Povinnost i zahraničních výrobců zásobovat český trh náhradními díly deset let po ukončení výroby modelu byla v ČSSR široce medializovaná. V roce 1995 si pak nikdo nevšiml, že se zkrátila na pět let.
Škoda Octavia
Čalounění levé sedačky
Stahovací mechanismus levého předního okna
54 Fotogalerie

Povinnost zásobování náhradními díly 10 let? Veliký omyl!

Leoš Káňa
Martin Vaculík

Také si myslíte, že výrobce musí zajistit náhradní díly na automobil po dobu deseti let od ukončení výroby? Bohužel to platilo jen do roku 1995 a zdaleka ne pro všechna auta.

Těžko najdete v naší branži rozšířenější omyl, než že je výrobce automobilu či jeho akreditovaný zástupce povinen zajistit zásobování náhradními díly 10 let po ukončení výroby daného typu. „Sám jsem v tom léta žil a byl kdysi nesmírně překvapený, že nic takového neplatí. V Zákoně o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích 56/2001 máme stanovených pouhých pět let. A to ještě český právní řád chrání spotřebitele více, než je v Evropě zvykem. Evropská unie toto nechává zcela na vztahu mezi automobilkou a zákazníkem, těch deset let platí jen u velkých domácích elektrospotřebičů, tedy třeba ledniček a praček,“ vysvětlil nám před časem Martin Hroš z firmy YQ Service, která dodává systémy pro vyhledávání náhradních dílů.

Pět let – a buďme rádi

Většina motoristů si skutečně myslí, že když mají třeba auto z roku 2011, ale daný model se vyráběl až do roku 2015, všechny náhradní díly koupí až do roku 2025. Takový kalkul byl pravdivý jen do roku 1995. „Od roku 1984 byla platná vyhláška č. 41/1984 Sb., která v paragrafu 3 stanovovala zabezpečení náhradních dílů po dobu deseti let jako jednu z povinností pro schválení typu. V roce 1995 bylo toto nově upraveno zákonem 38/1995 Sb. a jeho vyhláškou č. 102 na pět let, což převzal i současný zákon 56/2001 Sb.,“ vysvětlil nám Josef Pokorný, dnešní tajemník Svazu dovozců automobilů, který však míval dříve na ministerstvu schvalování vozidel na starosti, tudíž má dané zákony stále v malíku.

Zákon 56/2001 Sb., § 28, písmeno i)

Povinnosti výrobce a akreditovaného zástupce

i) zajistit náhradní díly nejméně po dobu pěti let po ukončení výroby nebo dovozu

Pro Teslu to neplatí

Těch pět let stále nezní zcela špatně. Pokud se jeden model vyrábí třeba osm let, měly by jeho první kusy mít zajištěnu až třináctiletou životnost, ať už se na nich pokazí cokoliv.

Má to však dvě zásadní „ale“. Zaprvé se to týká jen aut, která se zde oficiálně prodávají. Tedy mají u nás svého akreditovaného zástupce registrovaného na ministerstvu dopravy, lidově řečeno národní zastoupení. To nemusí být pro zákazníka jednoduché poznat. I prodejce s velkým naleštěným autosalonem a pěknými internetovými stránkami může auta dovážet na český trh individuálně. Je to příklad třeba automobilky Tesla. Tím, že zde nemá svého akreditovaného zástupce, není ani na kom povinnost pětiletého zásobování náhradními díly vymáhat.

Zadruhé zákazník vnímá typ vozidla podle obchodního jména. Jenže i zdánlivě nevýrazná modernizace v průběhu produkce může znamenat, že homologačně už jde o jiný typ. Doba, po kterou je tak na českém trhu výrobce povinen dodávat náhradní díly, se tím zásadně zkracuje.

Co prodají rádi

Možná si teď říkáte, že děláme z komára velblouda. Že na deset a více let stará auta se stejně téměř nechodí kupovat drahé originální díly do autorizovaných servisů. Že druhovýroba zajistí vše podstatné a daleko levněji. Jenže zde už funguje volná ruka trhu. Náhradní výrobci nabízejí to, co se jim vyplácí. Zejména jednoduché díly, které pro všechna auta vznikají podobnými technologiemi, na podobných zařízeních a jichž se hodně prodává. Tedy například tlumiče, spojky, brzdové kotouče a destičky či filtry. Kvůli případné nedostupnosti těchto originálních dílů ještě opravdu žádné auto nedojezdilo.

Video placeholder
Škoda servis ojeteho auta • Zdroj: Škoda Auto

Co jen pod nátlakem

Horší je to s karosářskými díly, na které je pro každé auto potřeba specifické nářadí – tedy vstřikovací forma pro ty plastové a lisovací raznice pro plechové. Po skončení výroby modelu vznikají ještě nějaký čas s použitím původního nářadí, jen už na jiných linkách. Když se však toto nářadí opotřebí, pak kvůli patnáctiletému autu se nikomu nové dělat nevyplatí.

Podobným příkladem jsou všechny interiérové součásti, plasty, výplně sedaček, čalounění, ale i díly elektrické jako kabelové svazky, ovládací servomotory komfortní výbavy či řídicí jednotky. Vždy jde o specifické a navíc málo prodávané věci, jejichž produkce se na čistě tržním principu přestane vyplácet hned s koncem výroby modelu. Zároveň mnohé z těchto dílů auto prostě zastaví.

Nemilosrdný ortel nad staršími vozy zde tak mohou zvrátit pouze samotné automobilky, které jich buď s koncem výroby modelu objednají ještě dostatečnou zásobu u původního výrobce, seženou jiného producenta schopného dělat malé série, nebo i zadají výrobu novou a smíří se s ekonomickou ztrátou. Jak dlouho jsou ochotny zásobovat náhradními díly, pak záleží na tom, jakou prioritu pro ně samotné má spokojenost majitelů i starších aut, kteří prodejní úspěchy ovlivňují jen málo.

Ptáme se těch velkých

Na dostupnost dílů pro starší vozy jsme se tedy zeptali samotných automobilek. Oslovili jsme deset značek, jejichž vozy jsou v Čechách aktuálně nejprodávanější. Vybrali jsme typického zástupce ve věku kolem deseti, patnácti, dvaceti a pětadvaceti let. Ke všem takovým autům jsme vyhledali jednoho typického zástupce a pro jeho VIN poptali vždy osm dílů.

Požádali jsme, aby výrobci cenu doplnili jen tam, kde je daný díl skutečně k dispozici. Tabulky a hodnocení najdete níže.

Osm vybraných dílů

Přední nárazník: Jeden z technologicky velmi náročných dílů vyžadující rozměrnou formu pro vstřikování plastů. Už mnoho let je konstruován tak, aby co nejméně ublížil sraženému chodci: proto při každé malé kolizi sám utrpí.

Přední světlomet: Opět příklad technologicky náročného dílu, mnohde navíc podléhajícího ochraně designu, kdy jej smí nabízet jen dodavatel schválený automobilkou. Na starší vozy existují v druhovýrobě, ta si však často zjednodušuje technologii i konstrukci. Jedno takové světlo na autě pak na desítky metrů prozradí, že bylo bourané. Světla se ničí nejen nehodami, ale i vypalují, slepnou jim paraboly či šednou krycí skla.

Čalounění levé sedačky: Starší motoristé si své sedačky chránili navlékacími potahy, což dnes bývá terčem posměchu. Sedačky aut poptávaného věku se totiž dají snadno rozebrat a pevné potahy vyměnit. Nejčastěji je potřebují majitelé nejstarších vozů, neboť už mají u řidiče prodřené boky.

Stahovací mechanismus levého předního okna: Praskající „stahovačky“ jsou jednou z nejprotivnějších závad starých vozů. Projedete závorou na parkoviště, chcete zavřít okno, ozve se rup a sklo spadne dolů do dveří. Bez tohoto dílu jezdit nejde.

Těsnění pod hlavou válců: Selhání těsnění pod hlavou a následně zavzdušňování chladicího okruhu, ztráta kapaliny či její mixování s olejem je jednou z nejčastějších závad starých aut. Jde o díl specifický pro každý motor, který vypadá nenápadně, ale má mnoho přísných kvalitativních parametrů.

Vodní čerpadlo: Netěsnost vodního čerpadla je další častou závadou starých aut. U modelů, kde je čerpadlo hnáno rozvodovým řemenem, může způsobit i jeho selhání a destrukci motoru.

Brzdové obložení přední: Takzvané brzdové destičky jsou jedním z nejčastěji měněných dílů podléhajících běžnému opotřebení. Aspoň tento díl by automobilka měla nabízet i na velmi staré vozy.

Olejový filtr: Úplný základ, bez něhož nelze dělat ani nejzákladnější údržbu, a to ani u svátečně provozovaných aut, kde se toho moc nemění.

ŠKODA10 let (2013) 15 let (2008) 20 let (2003) 25 let (1998)
 Octavia III Octavia II Octavia IFelicia
Motor1.4 TSI (103 kW)1.6 MPI (75 kW)1.6i (75 kW)1.3i (50 kW)
VINTMBAC7NE8D0020088 TMBDA61Z382237015 TMBJX21U642847287TMBEFF613X0086069
Přední nárazník 13 200 Kč5 500 Kč6 818 Kč –
Přední světlomet 16 947 Kč7 338 Kč5 857 Kč –
Čalounění sedačky levé 9 890 Kč –  –  –
Stahovací mechanismus levého př. okna 2 875 Kč3 429 Kč2 561 Kč –
Těsnění pod hlavou válců 2 197 Kč2 242 Kč2 242 Kč –
Vodní pumpa 6 695 Kč2 594 Kč2 594 Kč –
Brzdové obložení přední3 264 Kč3 165 Kč3 165 Kč –
Olejový filtr 397 Kč402 Kč402 Kč171 Kč

TOYOTA10 let (2013) 15 let (2008) 20 let (2003)25 let (1998)
 Auris II (E180) Auris I (E150) Corolla 9 (E12)RAV4
Motor1.8 Hybrid (73 kW)1.6 VVT-i (91 kW)1.4i (71 kW)2.0 (94 kW)
VINSB1ZS3JE60E043259 NMTKV56E50R021500 SB1JM28E10E061997JT171SC1000176629
Přední nárazník 13 133 Kč14 968 Kč14 080 Kč –
Přední světlomet31 220 Kč10 621 Kč10 879 Kč11 533 Kč
Čalounění sedačky levé 26 555 Kč17 683 Kč –  –
Stahovací mechanismus levého př. okna 12 367 Kč12 517 Kč14 392 Kč –
Těsnění pod hlavou válců2 806 Kč2 806 Kč2 920 Kč3 367 Kč
Vodní pumpa 16 110 Kč4 138 Kč4 102 Kč6 584 Kč
Brzdové obložení přední 4 505 Kč2 945 Kč1 577 Kč1 225 Kč
Olejový filtr348 Kč365 Kč365 Kč365 Kč
VOLKSWAGEN10 let (2013) 15 let (2008) 20 let (2003) 25 let (1998)
 Golf VII Golf VIGolf V Golf IV
Motor1.4 TSI (103 kW)2.0 TDI (103 kW) DSG 1.9 TDI (96 kW)1.9 TDI (66 kW)
VINWVWZZZAUZDP038182 WVWZZZ1KZ9P402211WVWZZZ1JZ4W106507WVWZZZ1JZXD377933
Přední nárazník 11 054 Kč12 780 Kč11 621 Kč11 621 Kč
Přední světlomet 8 476 Kč8 476 Kč16 512 Kč7 919 Kč
Čalounění sedačky levé 33 259 Kč34 885 Kč – –
Stahovací mechanismus levého př. okna 3 644 Kč4 623 Kč – –
Těsnění pod hlavou válců1 815 Kč2 049 Kč2 049 Kč2 049 Kč
Vodní pumpa 5 533 Kč2 144 Kč2 144 Kč1 829 Kč
Brzdové obložení přední 2 697 Kč3 103 Kč3 103 Kč –
Olejový filtr 328 Kč328 Kč328 Kč328 Kč
HYUNDAI10 let (2013)15 let (2008) 20 let (2003) 23 let (2000)
 i30 II (GD) i30 I (FD)Elantra III (XD) Lantra II (J2/RD)
Motor1.6 MPI (88 kW)1.4 CVVT (80 kW)2.0 CRDi (82 kW)1.6 (85 kW)
VINTMAD281BAEJ047106 TMADC51CP9J004201 KMHDM51VP3U076457 KMHJW31RPYU159222
Přední nárazník4 387 Kč1 104 Kč –7 166 Kč
Přední světlomet15 509 Kč9 654 Kč – –
Čalounění sedačky levé4 344 Kč3 034 Kč – –
Stahovací mechanismus levého př. okna – 3 070 Kč – –
Těsnění pod hlavou válců1 234 Kč1 601 Kč – –
Vodní pumpa 2 344 Kč2 344 Kč3 389 Kč4 958 Kč
Brzdové obložení přední2 982 Kč2 586 Kč1 876 Kč –
Olejový filtr275 Kč168 Kč741 Kč168 Kč
KIA10 let (2013) 15 let (2008)19 let (2004) 25 let (1998)
 Cee´d II (JD) Cee´d I (ED)Cerato (LD) Sportage I (JA)
Motor1.6 CRDi (94 kW)1.6 CRDi (84 kW)2.0 CRDi (82 kW)2.0 (94 kW)
VINU5YHN816ADL046453 U5YFF52428L060402 KNEFE244255073137KNEJA5535X5438810
Přední nárazník 14 687 Kč8 887 Kč10 077 Kč15 892 Kč
Přední světlomet 32 371 Kč7 961 Kč9 192 Kč10 889 Kč
Čalounění sedačky levé 9 398 Kč7 434 Kč7 292 Kč –
Stahovací mechanismus levého př. okna 5 539 Kč7 870 Kč7 350 Kč4 593 Kč
Těsnění pod hlavou válců1 465 Kč1 465 Kč3 179 Kč4 068 Kč
Vodní pumpa 3 283 Kč3 738 Kč4 111 Kč –
Brzdové obložení přední 3 040 Kč2 644 Kč2 442 Kč1 910 Kč
Olejový filtr2 820 Kč2 824 Kč960 Kč –
MERCEDES-BENZ10 let (2013) 15 let (2008) 20 let (2003) 26 let (1997)
 třída C (W204 FL) třída C (W204) třída C (W203)třída E (W210)
MotorC 200 CDI (100 kW)C 200 CDI (100 kW)C 220 CDI (105 kW)E 200 kompressor (137 kW)
VINWDD2042011G254674 WDD2042071F200375WDB2030061A483494WDB2100451A566776
Přední nárazník13 408 Kč9 892 Kč9 343 Kč12 476 Kč
Přední světlomet8 653 Kč8 530 Kč11 193 Kč12 859 Kč
Čalounění sedačky levé (na sedák a opěradlo lze koupit samostatně) 15 407 Kč12 366 Kč12 244 Kč12 022 Kč
Stahovací mechanismus levého př. okna7 335 Kč7 335 Kč2 821 Kč4 237 Kč
Těsnění pod hlavou válců 1 876 Kč2 476 Kč2 476 Kč3 557 Kč
Vodní pumpa6 862 Kč4 903 Kč5 209 Kč8 728 Kč
Brzdové obložení přední2 317 Kč2 317 Kč2 029 Kč2 247 Kč
Olejový filtr587 Kč409 Kč409 Kč272 Kč
DACIA10 let (2013)15 let (2008)19 let (2004)23 let (2000)
 Logan II Logan ISolenza1307 Double Cab
Motor1.2 (54 kW)1.5 dCi (63 kW)1.4 (55 kW)1.6 (50 kW)
VINUU17SDAG349837336UU1KSDEW539058026UU1R5A71643384809UU1D4F769Y2930834
Přední nárazník 8 484 Kč5 828 Kč – 5 599 Kč
Přední světlomet6 585 Kč5 575 Kč – 2 580 Kč
Čalounění sedačky levé (na sedák a opěradlo lze koupit samostatně)12 460 Kč3 024 Kč (opěradlo)952 Kč –
Stahovací mechanismus levého př. okna 3 140 Kč2 240 Kč –870 Kč
Těsnění pod hlavou válců 4 484 Kč1 485 Kč1 397 Kč511 Kč
Vodní pumpa 1 880 Kč2 600 Kč1 410 Kč3 057 Kč
Brzdové obložení přední1 621 Kč990 Kč990 Kč550 Kč
Olejový filtr 420 Kč510 Kč370 Kč822 Kč
FORD10 let (2013)15 let (2008) 20 let (2003) 26 let (1997)
 Focus III Focus II Focus I Escort
Motor1.0 EcoBoost (74 kW)1.8 TDCi (85 kW)2.0 ST (127 kW)1.4 EFI (54 kW)
VINWF0LXXGCBLDD23771WF0SXXGCDS8G14668WF0BXXGCDB3Y65779WF0AXXGCAATS05188
Přední nárazník 11 716 Kč11 427 Kč8 629 Kč –
Přední světlomet 9 690 Kč7 497 Kč18 848 Kč3 445 Kč
Čalounění sedačky levé 12 418 Kč7 827 Kč16 486 Kč
Stahovací mechanismus levého př. okna6 820 Kč4 040 Kč12 484 Kč11 784 Kč
Těsnění pod hlavou válců 1 030 Kč2 888 Kč2 695 Kč2 284 Kč
Vodní pumpa4 781 Kč4 743 Kč3 740 Kč3 346 Kč
Brzdové obložení přední3 274 Kč3 751 Kč2 344 Kč4 423 Kč
Olejový filtr 408 Kč505 Kč298 Kč390 Kč
BMW10 let (2013)15 let (2008) 20 let (2003) 25 let (1998)
 3 (F30)3 (E90)3 (E46) 5 (E39)
Motor325d (160 kW)318d (105 kW)318d (85 kW)520i (110 kW)
VINWBA3D71090F147663WBAVW11080A274952 WBAEL71050PK83763 WBADM11090GP02347
Přední nárazník15 207 Kč15 329 Kč13 079 Kč14 835 Kč
Přední světlomet 15 121 Kč12 854 Kč11 493 Kč15 261 Kč
Čalounění sedačky levé 8 353 Kč8 776 Kč10 474 Kč
Stahovací mechanismus levého př. okna 5 605 Kč4 259 Kč5 044 Kč –
Těsnění pod hlavou válců3 825 Kč5 164 Kč1 127 Kč4 651 Kč
Vodní pumpa 5 301 Kč5 301 Kč3 710 Kč4 047 Kč
Brzdové obložení přední6 118 Kč5 813 Kč3 793 Kč4 426 Kč
Olejový filtr 807 Kč807 Kč823 Kč528 Kč
PEUGEOT10 let (2013) 15 let (2008)20 let (2003)26 let (1997)
 308 II308 I 307306
Motor1.4i (/72 kW)1.4i (70 kW)1.6i (80 kW)1.4 (55 kW)
VINVF34C8FR0DS103294VF34C8FSC55387280 VF33CNFUC83235925VF37CKFXE32045038
Přední nárazník14 777 Kč15 164 Kč11 439 Kč –
Přední světlomet 15 352 Kč17 095 Kč –  –
Čalounění sedačky levé 16 489 Kč16 489 Kč –  –
Stahovací mechanismus levého př. okna 2 937 Kč2 937 Kč1 147 Kč –
Těsnění pod hlavou válců 919 Kč919 Kč645 Kč769 Kč
Vodní pumpa 3 902 Kč3 902 Kč3 325 Kč3 371 Kč
Brzdové obložení přední2 659 Kč2 659 Kč2 659 Kč2 080 Kč
Olejový filtr454 Kč454 Kč456 Kč456 Kč

Hvězda je hvězda

Padni komu padni. Nemáme žádnou radost z toho, že nejlépe v našem srovnání obstála značka Mercedes-Benz, na jejíž nové vozy může většina z nás zapomenout. Na druhou stranu se díky tomu nemusíme bát ani hodně ojetých modelů tohoto výrobce.

V tabulkách výše jsou ceny vyplněné jen tam, kde je daný díl dostupný. V dílenských informačních systémech často zůstává svítit poslední cena i ve chvíli, kdy díl dlouhodobě není skladem nebo dokonce už takzvaně odpadl.

Vidíte tak sami, že jediný, kdo dokázal vyplnit všechny kolonky, bylo české zastoupení značky Mercedes-Benz. Napoprvé mu chyběly čalounění sedačky a těsnění pod hlavu válců pro starou „masařku“, tedy třídu E z roku 1997. Druhý den nám však volají, že i tento díl pro nás mají. „Kolega však takzvaně vyeskaloval reálnou objednávku a centrála odpověděla, že i tyto díly s mírně delší dodací lhůtou nabídne,“ vysvětlil nám Josef Hlávka z českého Mercedesu. Stuttgartská značka nestanovuje žádnou věkovou hranici pro nabídku náhradních dílů. Pouze na ty nejstarší se plynule přesouvají do Mercedes-Benz Classic, kde jsou delší dodací lhůty a vyšší ceny.

Vytvořit poptávku

Nejen u Mercedesu je důležitá určitá aktivita člověka za pultem, který vám díl prodává. I v případě BMW je vhodné nesmířit se s informací, že díl není skladem, a vytvořit reálný požadavek. Značka je pak eviduje, a když se jich nashromáždí víc, díly vyrobí. Samozřejmě jde o možnost spíše pro sbírková auta než stárnoucí otloukánky, s nimiž potřebujete každý den jezdit. Ani BMW nestanovuje žádnou věkovou hranici, nad kterou už náhradní díly nemají.

Ostatní automobilky mají svá interní minima, pod která se snaží o dostupnost všech dílů. Nejvyšším číslem se v odpovědi blýsknul Hyundai (16 let), na druhou stranu na dvacetiletou elantru už nemá skoro nic. Krásných 15 let garantuje Toyota, které i v posledním sloupku (25 let stará RAV4) chybí jen tři položky. Na opačné straně spektra jsou odpovědi Kie (7 let) a Dacie s Fordem (zákonná lhůta 5 let), aby pak ovšem reálně měly kompletní sortiment poptávaných dílů i na dvacetileté vozy.

Anketa: Máte díly na staré vozy?

Zástupce deseti nejprodávanějších značek jsme požádali nejen o ceny dílů na stará auta, ale položili jim i dva dotazy.

  1. Do jakého stáří automobilu garantujete dostupnost všech náhradních dílů a pro jak stará auta jste schopni zajistit díly pro základní údržbu?
  2. Máte nějaký specifický program prodeje náhradních dílů na youngtimery a veterány? Jaká je dostupnost dílů?

Škoda Auto, Michaela Sklenářová

1. Pro ukončené modely držíme všechny náhradní díly 10 let. Díly nutné pro provoz vozu máme ve skladech po dobu 15 let a v některých případech i déle.

2. Na vyloženě staré modely, veterány ani youngtimery ne. Nabízíme ale program slev na díly pro novější vozy. Pro automobily starší 4 let máme „Šekovou knížku“, zaručující slevu 20 % na některé originální díly, nebo Škoda Economy díly, které jsou levnější zhruba o 35 %. Zajímavý je program Škoda Výměnné díly, což jsou továrně renovované a repasované součástky pro vozy jakéhokoli stáří. Jde například o kompletní motory, turbodmychadla, klima-kompresory, alternátory, startéry, vodní čerpadla, spojky, vstřikovací čerpadla, trysky, katalyzátory, převodovky a další složité celky.

Toyota, Jitka Jechová

1. Standardně zajišťujeme všechny náhradní díly po dobu 15 let od ukončení výroby daného modelu. Dostupnost dílů pro základní údržbu může být po tomto období nižší.

2. Speciální program pro historické vozy Toyota nemá. U automobilů starších 3 let dáváme v případě vybraných dílů slevu 15 %, která platí také pro servisní úkony spojené s jejich výměnou.

Volkswagen, David Valenta

1. Dostupnost originálních náhradních dílů po ukončení výroby konkrétního modelu garantujeme minimálně 10 let. Pro základní údržbu je to minimálně 15 let, ale v seznamu najdete i položky pro podstatně starší automobily.

2. Pro youngtimery i historické vozy máme program Volkswagen Classics Parts a Audi Tradition. Nabídka originálních dílů je široká, ale nemůžeme garantovat dostupnost všech.

Hyundai, David Pavlíček

1. Dostupnost náhradních dílů garantujeme u automobilů do stáří 16 let. Díly pro základní údržbu jsme schopni zajistit do stáří 20 let.

2. Program pro náhradní díly na youngtimery a veterány bohužel nemáme.

Kia, Kateřina Vaňková Jouglíčková

1. Dostupnost kompletní nabídky náhradních dílů garantujeme po celou dobu tovární záruky, tedy 7 let. Po uplynutí této doby jsme schopni zajistit náhradní díly také, ale vždy záleží na konkrétním voze a jeho specifikaci. Pro obvyklá provedení modelů jsou údržbové díly dostupné 20 let po ukončení výroby modelu.

2. Žádný specifický program náhradních dílů pro tyto typy vozidel nenabízíme.

Mercedes-Benz, Josef Hlávka

1. Originální náhradní díly máme i na výrazně starší vozy než zmíněných 10 let stáří vozu od ukončení produkce. Aktuální dostupnost i ceny konkrétních dílů se mění, proto je nutné vždy ověřit dle VIN vozu či konkrétního čísla dílu.

2. Pro klasické vozy a youngtimery máme specializované oddělení Mercedes-Benz Classic, kde je možné nejen ověřit originalitu vozu, zajistit odbornou renovaci, ale i objednávat z široké nabídky náhradních dílů na webu partssearch.mercedes-benz-classic.com.

Dacia, Jitka Skaličková

1. Všechny díly máme k dispozici po dobu 5 let stáří auta, což je vlastně naše záruka. Většinu z nich potom máme k dispozici o jednu výrobní řadu níže, takže na 8–10 let staré vozy díly máme.

2. Žádný podobný program Dacia nemá.

Ford, Petr Burián

1. Řídí se platnou legislativou pro ČR. Běžně naši autorizovaní partneři servisují i vozidla stará 30 let a více, na která lze sehnat některé originální díly.

2. Program náhradních dílů zaměřený vyloženě na staré vozy nemáme. Naše společnost nabízí program pro vozidla starší 5 let se slevou 20 % na originální náhradní díly a sníženou hodinovou sazbu na práci. Není dostupný na všechny položky a vztahuje se například na filtry, tlumiče, brzdové obložení a kotouče, zavěšení kol a ložiska, ramena náprav a tyče řízení, tlumiče výfuků, katalyzátor, rozvody, čerpadla, spojky a turbodmychadla nebo svíčky.

BMW, David Haidinger

1. Nemáme přesně garantovanou délku stáří automobilu. Snažíme se však držet díly co možná nejdéle tak, abychom zajistili maximální možnou obslužnost zákazníků. Lze sehnat díly na vozy až 35–40 let staré. Pokud díly nejsou, BMW eviduje požadavky, a když se jich nashromáždí určitý počet, díly v omezené sérii vyrobí.

2. Máme program BMW Classic, kde je většinou dostupných 70 % dílů. Dále nabízíme program BMW Fit Servis pro vozy starších 5 let se speciálními podmínkami na díly/servisní úkony.

Peugeot, Radka Matthey

1. Jakožto importérská společnost nedisponujeme interními informacemi výrobce tykajícími se dostupnosti náhradních dílů nad rámec zákonné povinnosti. U rozšířených modelů ale nabídka dostatečně pokrývá náhradní díly běžné údržby.

2. Na starší modely mohou klienti objednávat díly přes program Classic přímo na webových stránkách Boutique de L'Aventure Association (boutique-laventure-association.com). Najdou tam i součástky pro jiné francouzské značky.