Testy
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeTEST Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR Black Edition – Ve stínu slavnějšího bratra
11 komentářů
Arese
...."prkenné", nebo-li nekonfortní odpružení. V zemích s kvalitní silniční sítí (např. Německo nebo Švýcarsko) to není zásadní problém, ale třeba v Česku je to nepříjemná nevýhoda. Než jsme do rodiny pořídili Karoq, o Atece jsme vážně uvažovali. Zkušební jízdy s oběma modely ale jasně ukázaly, že komfort jízdy v českých podmínkách je v Karoqu zásadně lepší. Ano, při ostré jízdě se Ateca zdá o něco jistější, ale proč bych s vysokým SUV jezdil sportovně? :-)
Nevýhodou Seatu v Česku je proti domácí značce zákonitě mnohem řidší servisní a prodejní síť, ale to mu klidně odpouštím.
P.S. Přístrojová deska Atecy (převzatá z minulé generace Leonu) vypadá pořád moc pěkně, zejména díky tomu, že její displej je pěkně zabudován mezi středové výdechy ventilace, a netrčí tedy rušivě do prostoru. Taky ergonomie ovládacích prvků je tady ještě v naprostém pořádku (stejně jako v sesterském Karoqu).
Nevýhodou Seatu v Česku je proti domácí značce zákonitě mnohem řidší servisní a prodejní síť, ale to mu klidně odpouštím.
P.S. Přístrojová deska Atecy (převzatá z minulé generace Leonu) vypadá pořád moc pěkně, zejména díky tomu, že její displej je pěkně zabudován mezi středové výdechy ventilace, a netrčí tedy rušivě do prostoru. Taky ergonomie ovládacích prvků je tady ještě v naprostém pořádku (stejně jako v sesterském Karoqu).
Zde je podíl čtyřkolek na letošních prodejích u některých neprémiových modelů s vyšší stavbou:
Suzuki C-Cross: 63 %
Suzuki Vitara: 59 %
Mazda CX-5: 70 %
Toyota RAV-4: 69 %
Dacia Duster: 43 %
Kia Sportage: 40 %
Ssangyong Korando: 33 %
Ano, Seat Ateca je na minimu cca 10 %, ale to je dáno právě tím, že většina specifikací neumožňuje volbu pohonu všech čtyř kol. V roce 2017, když bylo specifikací s volbou čtyřkolky více (1.4 TSI manuál, 1.4 TSI DSG, 2.0 TDI manuál, 2.0 TDI DSG, 2.0 TDI DSG 140 kW), byl podíl 49 %.
ono nejde jen o český trh, ale obecně o Evropu. Čtyřkolky jsou populární zejména u nás, v Rakousku, Německu, ve Švýcarsku a na severu Evropy, kdežto ve Francii, Španělsku a v dalších zemích naopak tvoří minimum prodejů. Výsledný mix je proto obvykle v řádu nižších desítek (mnohdy i jednotek) procent, u německých značek to bývá více.
Situace se trochu zlepšuje zvyšováním prodejů hybridů, plug-in hybridů a elektromobilů, u nichž druhou nápravu roztáčejí elektromotory, čímž odpadá vyšší spotřeba (a tím i vyšší hodnoty CO2 atd.).
Přesto ve srovnání s ještě nedávnou minulostí jsou ty počty SUV s pohonem všech kol často o dost nižší. Ale jak píšete, jsou to částečně spojené nádoby. Prodeje klesají, protože se snižuje nabídka.
Na druhou stranu, výrobu Karoqu 1.5 TSI 4x4 manuál nezařízla přímo politika EU, ale politika koncernu VW. Pokud by kvůli čtyřkolkám překročili limity emisí CO2, mohli si koupit kredity od Tesly, nebo prostě zaplatit EU pokutu (ideální by bylo, kdyby výši pokuty transparentně publikovali v cenících). Místo toho zvolili to, že raději některá auta vůbec nebudou prodávat.