Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR Black Edition – Ve stínu slavnějšího bratra

Ondřej Šámal
Diskuze (11)

Vrcholná linie FR Black Edition přidává estetické i komfortní prvky. Naprostá většina z nich potěší, některé bych však v klidu oželel. Za dvouspojku bych si naopak bez váhání připlatil, byť k jejímu fungování mám stále výhrady.

Design, interiér


Seat Ateca je jednou z nenápadných stálic velice dynamického segmentu kompaktních SUV. Na stránkách Auto.cz byl v testu mnohokrát, původní model před modernizací tu dokonce sloužil dlouhodobě. Poslední testy ateky sahají do března minulého roku, kdy jsme vyzkoušeli tehdy vrcholný zážehový čtyřválec 2.0 TSI se 140 kilowatty a pohonem všech kol a jeho o půl litru menší alternativu v podobě patnáctistovky se 110 kW, jíž aktuálně patří titul nejsilnější zážehové verze v nabídce. Dvoulitr se totiž ze Seatu Ateca odporoučel, zřejmě kvůli emisím a nižším prodejním číslům. A pravděpodobně také kvůli osekávání portfolia pohonných jednotek, které s věkem obvykle přichází.

Možná se nám to totiž nezdá, ale Seat Ateca se představil již 1. března 2016, tedy před více než sedmi a půl lety. Jeho pouť se tudíž pomalu blíží ke konci. Místo druhé generace se však dočká nepřímého nástupce. Jeho pozici částečně zaujme elektrická Cupra Tavascan, která bude vznikat výhradně v Číně. Přesto nelze říci, že by stále pohledný seat v něčem zaostával. A když už náhodou v něčem nestíhá (teď myslím dvouspojku DSG, k níž se ještě dostaneme), je to spíše chyba samotné podstaty té věci.

Černá je pořád in

Do rukou se mi tentokrát dostala vrcholná linie FR Black Edition, která již podle samotného názvu preferuje tmavé tóny. Naštěstí decentně. Spoustě z nás černé disky neimponují, opticky totiž splývají s bočnicemi pneumatik, takže v celku zanikají. To je případ i devatenáctipalcových ráfků Exclusive IV, jejichž vzor pořádně nerozluštíte ani na sluníčku, natož v nadcházejícím podzimním přítmí. V černé jsou vyvedeny také prvky karoserie (třeba kryty vnějších zpětných zrcátek, maska chladiče a střešní ližiny), což s příplatkovým červeným lakem Velvet za 25.500 Kč vypadá moc hezky.

Tmavé odstíny najdeme též v interiéru. Černá jsou totiž standardní sportovní sedadla potažená čalouněním Dinamica s koženými boky a červeným prošíváním. Spolu s černým stropním polstrováním se uvnitř cítíte útulně, byť kabina by jinak určitě snesla trochu veselejších barev. Použité materiály jsou stále na úrovni. Některým pasážím s tvrdými plasty se sice nevyhnete, povrchy, na které saháte nejčastěji, jsou ovšem z měkčených plastů, případně koženky. Pozici si za volantem najdete během okamžiku. Příjemný je fakt, že si ani navzdory koncepci s vyšší světlostí nepřipadáte jako na posedu. Sedadlo lze totiž spustit hezky k podlaze.

Video se připravuje ...

Velebme tlačítka

Vzhledem ke konstrukčnímu stáří ateky vás v interiéru naštěstí nečeká dotykové peklo. Ventilaci proto obsluhujete pěkně postaru. Teplotu měníte otočným kolečkem, na synchronizaci dvouzónové klimatizace, směr foukání, automatickou funkci, vnitřní okruh ofuk předního a vyhřívání zadního okna zase máte rozměrná tlačítka, takže vás nečeká žádné zoufalé šátrání kdesi uvnitř multimediálního systému.

Ten má 9,2 palce a ve standardu zvládá i navigaci, ačkoliv její absenci byste stejně vyřešili pomocí bezdrátového spojení svého mobilního telefonu přes Apple CarPlay či Android Auto. Multimédia po celý testovací týden fungovala velmi dobře, jen v rámci Apple CarPlay občas nereagovala na přepnutí do standardního režimu systému. Podařilo se to až opakovaně, což u staršího modelu s méně aktuálním rozhraním lze asi pochopit.

Motor, jízdní vlastnosti


Nejsilnější benzin

V úvodu zmíněná absence čtyřválce 2.0 TSI zamrzí hlavně při náročnějším využívání španělského SUV. Běžnému uživateli s menší potřebou akcelerace testovaná patnáctistovka asi moc vrásek na čele nezpůsobí. Kultivovaný agregát nedovoluje pohon všech kol, který však u neprémiových modelů s vyšší stavbou stejně tvoří minimum prodejů.

O 50.000 Kč dražší verze se sedmistupňovou dvouspojkou DQ 200 je na každodenní ježdění úplně ideální. Zejména ve větších městech je totiž doprava tak hustá, že neustále kvedlání řadicí pákou a sešlapování spojky vás u běžného auta brzy omrzí.

Nevýhodou skříně s dvojicí suchých spojek je ovšem méně plynulá práce při rozjezdech. Zejména zastudena DSG občas váhá, nechce vás pustit vpřed tempem odpovídajícím síle, jakou tlačíte na plynový pedál. Pak se ale najednou vmžiku rozhodne, že je tedy všechno v pořádku a vůz vyrazí vpřed. V rámci jízdy ustálenou rychlostí dvouspojka udržuje nižší otáčky, což prospívá hluku v kabině i spotřebě. Jenže jakmile potřebujete například rychle přejet z levého do pravého pruhu, automat zbytečně dlouho váhá. V tu chvíli si připadáte, jako když natahujete gumu na praku. Chvíli nic, pak najednou výstřel vpřed. V ten moment si navíc přední pneumatiky moc neumějí poradit s náhlým přívalem síly, což se projeví horší přilnavostí poháněné nápravy. Rychlejším reakcím převodovky sice pomáhá její sportovní režim, ten ovšem na druhou stranu udržuje vyšší otáčky, což vám v normálním provozu nemusí vyhovovat.

Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR Black Edition Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR Black Edition

Až na tyto zmíněné případy ale DSG funguje příjemně. Žádné zmatené přeřazování ani škubání při popojíždění v kolonách se nekoná (tedy až na stav, kdy auto ještě není zahřáté), proto bych nad padesátitisícovou investicí neváhal.

Velké dilema bych nakonec neměl ani při výběru motorů. Diesel 2.0 TDI s dvouspojkou totiž napříč výbavovými liniemi přijde o 70 tisíc dráž, což ani s ohledem na jeho nižší spotřebu nemáte šanci v delším horizontu ušetřit. Zvlášť s ohledem na předpokládaný náročnější servis vznětového motoru. Patnáctistovka si po městě obvykle řekne okolo osmi litrů, delší trasy s plynulým provozem ovšem klidně zvládne za hodnoty začínající šestkou.

Čtyřválec 1.5 TSI se 110 kW má sice se Seatem Ateca logicky více práce než třeba s malou fabií, vyložený nedostatek síly jsem u něj nepozoroval. Tenhle handicap by mohl přijít až ve chvíli zaplněné kabiny a zavazadlového prostoru, případně po zapřažení přívěsného vozíku (tažné vyjde na 23.900 Kč). Pro vyrovnaného řidiče bez potřeby dominovat okolnímu provozu se jedná o skvělou volbu.

Méně je více

Standardní devatenáctipalcová kola skvěle zapadají do větších podběhů, zároveň ale snižují cestovní komfort. Poznáte to především na silnicích s typicky českým povrchem se záplatami, menšími výmoly a trčícími víky od kanálů. Následný ráz cítíte především od samotných kol, do kabiny se dostane v mnohem menší míře. Přesto každé větší bouchnutí může znamenat nemilou investici kvůli poškozenému disku.

Proto bych si klidně vystačil s osmnáctkami, v ideálním případě doplněnými podvozkem s adaptivními tlumiči pérování za přijatelných 22.900 korun, které však červenému kousku chyběly.

Pochválit musím lehké, ovšem přesné řízení a celkově jisté chování zvýšeného seatu, kterému nedělají problémy ani svižnější průjezdy zatáček. Náklony karoserie jsou díky tužšímu podvozku jen velmi malé, nedotáčivost nepřichází bez varování.

Závěr


Kompaktní SUV s rozumně silným benzinovým čtyřválcem je vlastně obecně příjemným společníkem na každý den. Španěla s českým rodištěm nijak nediskvalifikuje vyšší věk, ba naopak. Díky němu si zachovává fyzické ovladače, které jsou v praxi z pohledu ergonomie stejně nejlepším řešením.

Kdyby byl ještě v nabídce silnější čtyřválec 2.0 TSI se 140 kW, dal bych ovšem přednost přece jen jemu. Mám totiž raději větší výkonovou rezervu, kterou při cestách po D1 často využívám. S patnáctistovkou bych se ale naučil žít. Stačí více předvídat a nechávat si větší prostor.

Linie FR Black Edition se po zohlednění extra výbavy vyplatí. Ve srovnání s nižším stupněm FR vybaveným na totožnou úroveň totiž ušetříte několik desítek tisíc korun. Jen bych asi zmíněná devatenáctipalcová kola vyměnil za menší ráfky. Ale to už je maličkost.

Nejlevnější verze modelu 694.900 Kč (1.0 TSI/81 kW, 6st. man)
Základ s testovaným motorem 879.900 Kč (1.5 TSI/110 kW DSG Xperience)
Testovaný vůz bez příplatků 944.900 Kč (1.5 TSI/110 kW DSG FR Black Edition)
Testovaný vůz s výbavou 981.900 Kč (1.5 TSI/110 kW DSG FR Black Edition)

 Plusy

  • Atraktivní design
  • Prostorný interiér
  • Zachování fyzických ovladačů
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Na dnešní poměry docela slušná cena a standardní záruka 5 let/100.000 km

 Minusy

  • Občas pomalé chování převodovky DSG
  • Horší komfort s 19“ koly
Zobrazit celý článek
Ondřej Šámal
Diskuze (11)

Doporučujeme

Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR Black Edition
Cena základní sestavy 944 900 Kč
Výbava základní sestavy Navigační systém s 9,2“ displejem, volba jízdních režimů, sportovní přední sedadla s vyhříváním, zadní parkovací kamera, ambientní LED osvětlení, sportovní kožený vyhřívaný volant s pádly převodovky DSG, bezklíčkový přístup, progresivní řízení, 19“ kola Exclusive IV, digitální přístrojový štít s 10,25“, vyhřívané čelní okno Climacoat, paket Safe Driving XL, parkovaci asistent s předními a zadními senzory, bezdotykové ovládání 5. dveří, alarm Kč
Cena testované sestavy 981 900 Kč
Výbava testované sestavy červený lak Velvet (25.500 Kč), Connectivity box (5500 Kč), příprava pro tažné zařízení (4500 Kč), paket Schránky (1500 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 5.5 / 6.4
Emise CO2: 144
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 510 / 1604
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1408 / 532
Rozměr pneu: Bridgestone 235/40 R19
Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR Black Edition
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4381
b) šířka (mm): 1841
c) výška (mm): 1615
d) rozvor (mm): 2638
e) rozchod vpředu (mm): 1576
f) rozchod vzadu (mm): 1541
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 845
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1475
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 855
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
2. 11. 2023 16:29
Re: Pohon všech kol u neprémiových modelů
Ano, byl to výběhový model a spousta zákazníků čekala na nástupce! :-O
Avatar - Emel
31. 10. 2023 18:09
Re: Pohon všech kol u neprémiových modelů
Žádné statisíce zákazníků nikde nečekaly. Fabka Combi dala za poslední normální rok 2019 57t ks... z 1,25M prodaných Škodovek. Za 2022 má Škodovka už jen 731t ks... a podíl Fabky Combi by byl nejspíš menší než v tom roce 2019... nějakých třeba 25t.
31. 10. 2023 08:30
Re: Pohon všech kol u neprémiových modelů
Ano, to jsou právě ty důkazy, že o potřeby zákazníků dnes už moc nejde, jde o politiku.
Na druhou stranu, výrobu Karoqu 1.5 TSI 4x4 manuál nezařízla přímo politika EU, ale politika koncernu VW. Pokud by kvůli čtyřkolkám překročili limity emisí CO2, mohli si koupit kredity od Tesly, nebo prostě zaplatit EU pokutu (ideální by bylo, kdyby výši pokuty transparentně publikovali v cenících). Místo toho zvolili to, že raději některá auta vůbec nebudou prodávat.
31. 10. 2023 08:04
Re: Re: Pohon všech kol u neprémiových modelů
Tak tu uz asi koncime bez nastupcu nie? Seat uz nebude mat novy model pred zatvorenim bran... uz je vlastne nejaky datum? V clankoch sa uvadza obycajne 27/28
31. 10. 2023 05:55
Re: Pohon všech kol u neprémiových modelů
Ořezání nabídky je jasné. Nabídka, která byla na počátku naprosto skvělá je nyní dost tristní, z hlediska AWD verzí.