Proč výrobci pneumatik couvají od roky opakovaných pravidel pro přezouvání? Jak je možné, že už zimní pneumatiky nejsou nutností a gumy dobře fungují i s hloubkou pod čtyři milimetry? Stojí za tím ekologie a konkurenční boj!
... a nebo se dají takové podmínky očekávat. Takže určitě je v pohodě jet v zimě na suché silnici s menším vzorkem, ale je to občas trochu risk. Je to na každém, ať si to zváží. Asi pro jezdce, kteří nemusí jezdit za každého počasí je to OK.
Ale raději sem doplním ten zákon:
Dle § 40a zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu) má řidič povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že:
je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Řidiči motorových vozidel tedy musí mít v tomto období na vozidle zimní pneumatiky nejen, když je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy, ale také v případě reálné hrozby, že k tomuto jevu dojde.
Nemáte pravdu, i když bude v prosinci +20 nad nulou, absolutní suchá silnice, svítit slunce, v období od 1.11. do 31.3. MUSÍTE mít zimní pneumatiky na úsecích vyznačenou dopravní značkou povinná zimní výbava, tj. auto s vločkou sněhu na modrém pozadí, jinak porušujete zákon, např. úsek silnice za Moravskou Třebovou v úseku tunel Hřebeč!!!
Za prvé to nikdo nekontroluje a za druhý by to vyžadoval jen totální debil.
Tyhle úseky jsou známé kdekoli u nás, protože tam je riziko větší námrazy, je tam velký sklon, nadmořská výška atd... Prostě místa, kde se ze sucha, nebo jen mokra může snadno stát průšvih. Ale to se jedná o teploty těsně nad nulou a mokro a pod.
Za sucha nad 5-10℃ nic nehrozí a nikdo to řešit nebude. Zákon je postaven dost obecně.
Průser by nastal v případě vážné nehody, kde by to padlo na vrub řidiče na letních, kterej by dostal smyk a narval to prokazatelně do někoho jinýho.
A co děláte, když je před zimou a pneumatiky mají pod 4 mm? To si koupíte další celoroční, které obujete na zimu a na jaře opět nazouváte staré celoroky?
Já vám to nevyvracím, jen se ptám, protože asi ne každému musejí celoroční vyhovovat.
Ale pokud by padlo pravidlo 4 mm na zimu, tak bych s vámi vůbec nediskutoval.
Na vode 2mm uplne sprehledem. Nesmi to byt ale 1/2metrova kaluž, to by ani vzorek 10mm nestacil. A kvuli par Kč, nevim co je u vas par Kč, ale kdyz mate nejake vetsi pneu s nestandartnim rozmerem, tak pneu mohou vyjit i na 40tis, ne kazdy ma fabii na 14' kde jedna pneu stoji 700,-
Pár let?! Článek je zaplacená inzerce. V testech celoroční pneumatiky stále - a logicky - zaostávají ve svých vlastnostech za zimními (i letními :-)) pneumatikami, zejména v brzdné dráze. Článek jasně říká, že dobré celoroční pneumatiky se objevují až nyní (letos!), nikoliv ;před pár lety;. Horký, vy jste prostě ....!
Není to žádný blud. Celoroční pneu jsou kompromis. A každý kompromis stojí za starou belu.
To, že zimní pneu člověk ocení třeba jen týden nebo 14 dní v roce když nebydlí na vysočině nebo na horách ani zdaleka neznamená, že zimní pneu nedávají smysl.
Zimni pneu jsou prevencí proti tomu, abych měl co nejbezpečnější jizdu. Poutáme se ne proto, že předpokládáme že bezpečnostní pás využijeme. Úplně stejné je to se zimními pneu. Mám je právě proto, že když opravdu přijde zima, tak vím že jsem pro bezpečnost jizdy udělal to nejlepší.
Na ledovce je jedno jestli zimni nebo celorocni. Na aute do mesta mam celorocni a pohoda. Na suchu jsou zase celorocni lepsi nez zimni. Mam Goodyear 4seasons
Ano na snih a ledovku potrebujes trochu jinou smes a taky dezen. A prave to je u me poradna zimni guma. Bohuzel takove vetsinou vychazeji spatne v testech kde se hodnoti i dalsi u zimaku nepodstatna kriteria jako jizda na suchu, hluk a zivotnost
Vlastnosti zimní jsou v přímém protikladu vlastností "nezimních". Proto jsou celoroční jen kompromis.
Já se u zimních dívám v podstatě jen na vlastnosti na mokru a sněhu a nic jiného mě v zásadě nezajímá. Jestli na suchu má jiná o pár procent lepší handling nebo o metr kratší brzdou dráhu je sice fajn, ale pro mě je zásadní výsledek na mokru a sněhu.
Souhlas, že důležitý je chování na sněhu a vodě, páč na suchu to dáš vždycky. Ale divil by ses, jak dobře na sněhu fungují moderní kvalitní celoročky. Sám jsem tomu nechtěl věřit, než jsme ženě obuli GoodYear 4Seasons.
No a tremblic napsal tohle: "Tiez mam Crossclimate2 225/55 R19, po 1 roku a 27000 km hlbka dezenu 6mm, vlani 7mm."
A pak se v tom vyznej...
To mi přijde naopak jako extrémní výdrž.
Kamarád 20 tis km a necelých 6 mm vzorku. Bohužel před zimou nic moc. Počítám, že na jaře to bude mít s bídou 4 a pak dojezdit v létě a na podzim už vyhodit. Čekal bych víc. Hamuna tu svýho času šermoval s nějakýma nafixlovanýma testama jak to najezdí 100 tkm a že má ten Cross Climate větší nájezd než kvalitní letní. No zjevně lži a bláboly.
Nevím, kolik je hloubka nových. Z příspěvku "tremblica" to vypadá, že nová má 7mm a po 27 tis. to ubylo jen 1mm.
Záleží, jak s tím kdo jezdí, kolik má auto koní atd.
6mm na zimu stačí v pohodě. Hlavní je, zda to drží hranky a zda je směs elastická a přilnavá.
Nevím, kolik kamarád najezdí. Pokud přes zimu najede přes 20 tisíc km tak jezdí extrémně hodně. A na takový km je celoročka nesmysl. Ale nevím odkud ty předpoklady máš...
Celoročka je pro lidi co najezdí 10, maximálně 15 tisíc ročně okolo komína. Ušetří na servise i gumách spoustu peněz. Ale pokud někdo lítá 40 tis. ročně a nepáře se s tím, tak pro něj jsou celoročky nesmysl.
Za další je, kde se berou ty nájezdy. Guma podle typu a stylu jízdy + výkon vozu = 15 tis. až 75 tis. km - rozdíly jsou extrémní. A kecy výrobců o nájezdech přes 100 tis. jsou nesmysly. Možná vzadu, když máš náhon na předek a necháš je bez výměny a jezdíš lážo plážo. Nejběžnější jsou hodnoty okolo 50 tisíc.
A buďme rádi, že pneumatiky nejsou tak kvalitní, jako sportovní obuv, kde dáš dnes za boty to co za 1 dobrou gumu, ale na km je "nájezd" na úrovni asi tak 500 km.
Hele má to na Kodiakovi a těch 20 tis má právě za rok. 7 mm mi přijde na nové gumy a kór zimní dost málo. Uvidíme na jaře kolik naměří. Na další zimu už to ale každopádně nebude. Jasný, že celoročka je ideální pro někoho kdo málo jezdí a když je v zimě jó velkej sajrajt, tak třeba ani nemusí vyjíždět.
Souhlas. Presne tak to delam taky. Pak se obcas hlupaci divi, proc si kupuju tak mizernou gumu, ktera vysla spatne v testech a nechapou, ze na snehu a ledu, coz me jedine zajima, vyhrala ;-)
Jenže na ledovku je vhodná jiná směs i dezén, než na sníh a to samé na vodu a pak zase na sucho. Takže to jsou velmi akademické debaty, protože každej den je jiný počasí a jedeš po něčem jiným...
Hele a jak to delas kdyz se v zime otepli na 10 stupnu? Coz je teda vcelku casto… Doufam, ze prezouvas na letni, protoze zimaky jsou pri teplote vyssi jak tech obligatnich 7 stupnu kompromis a klouzou.
Az bude na Silvestra zase 15° tak snad budou narvany pneuservisy lidma, ktery jezdej bez kompromisu a nechteji jezdit na nebezpecnych zimnich pneu. :yes:
Zimní v 15 rozhodně nekloužou. Takže přesně tak to dělám ty chytrolíne.
A když už chceš takhle, tak se doporučují zimní při poklesu PRŮMĚRNÉ denní teploty pod 7 st. C. Což znamená třeba přes den 15, přes noc 2 st.C ... Ještě něco?
Problém to určitě je. Ale rozhodně ne při 15 st. Ale při 25+ st.
V krizové situaci když je opravdu už teplo tak zimní směs opravdu klouže a nedrží. Ale samozřejmě také hraje roli stáří pneu. Když už je starší a ztvrdlá, tak se dá i v létě. Ale ztvrdlá zimní se ani zdaleka nerovná vlastnostem nové letní. Nová letní totiž rozhodně není tvrdá. Je měkká, ale méně než zimní a díky vzorku samozřejmě má na suchu výrazně lepší přilnavost.
Taky nemám v létě problém se zimákem na dojetí. Zatáčí to, brzdí to, není to hlučný, je to o fous měkčí na řízení i na zadku a spotřeba se zvýší zcela nepatrně.
Jen to pak nesmíš nechat na další zimu. To je pak průser.
Je fakt, že ač jsem jezdil často velmi svižně, tak jsem se asi nedostal do situace, že bych musel někde jít na brzdách úplně nadoraz.
A určitě bych se nehádal, že letní bude v horku na brzdách lepší, ale dokud se bude brzdit na 90-95%, tak to bude pořád plichta.
Obecně na zimní v létě jezdit jde celkem bezpečně krom toho brzdění na krev. Jen tu zimní po létě člověk může na zimu vyhodit, protože ji prostě zničí.
No a ja treba jel ted nedavno na hory a tam mi zilni i s 6mm vzorkem byl uplne k .... a to mam 4X4, taka zavej mokreho snehu, sedl jsem na bricho a uz se mi tocily vsechna 4 kola ve vzduchu na nezpevnene komunikaci a hline. Pomohlo az druhe auto ktere melo retezy. Take zase extrem. na horach kde neni vyjezden snih, napadne 1/2m mokreho jsou i kvalitni zimni uplne k nicemu, pokud nemate retezy.
Proč pneumatiky nepodléhají oficiálnímu schválení?!
Auta musí být schválena jako celek (t.j. vč, světel, brzd, pneumatik....). Ale pneu nikdo neschvaluje! Zásadní bezpečnostní prvek a mohou se bez omezení prodávat jakékoliv šmejdy. Jak je to vůbec možné? Já si dobré gumy zaplatím, ale když se dívám na pneu jiných vozů na parkovišti, jde na mě hrůza z toho, jak jsem ohrožován na zdraví, na životě a na majetku (od těch, co sic musí mít auto, ale na gumy s dobrými brzdnými vlastnostmi už jim peníze nezbývají; musí si přece koupit také tři krabičky cigaret na den; bez nich by to nedali...). Je mi z toho na zvracení...
Michelin crossclimate 2, Prvy 1100km presun dialnice, okresky, 5 stupnov sucha cesta/ dazd a zatial som spokojny. Su tichsie ako som cakal, porovnatelne s letnymi, brzdna draha na vode je trochu horsia. Oproti zimnym v tychto podmienkach neporovnatelne lepsie
Díky za zdieľanie skúsenosti. :yes:
Neobávaš sa kalamity? Ja jazdím dlhé cesty, a v zásade by stačili aj väčšinu zimy letné gumy. Ale tie 1-2 prípady do roka keď sa to zosype je pre mňa dostatočnou motiváciou na zimné gumy.
V zime travim viac casu na zapade europy, takze preto skusam celorocky, skor som zvedavy na zivotnost, neverim, ze ta zmes to dlhodobo da. Ze vraj tie michelin crossclimate 2 davaju sneh porovnatelne so zimnymi, tak uvidim. Urcite ich otestujem v snehu, ked bude prilezitost.
Vůbec bych se toho nebál. Ženě jsme pořídili GoodYear 4Seasons a na sněhu zcela v pořádku. Trakce i brždění. Maličko to ztrácí v zatáčkách, když spěcháš.
Kvůli 2 dnům v roce, kdy trochu napadne bych zimáky vůbec neřešil. Je to hodně i o nájezdu.
Pokud nalítáš 30-40 tis. ročně, tak 100% měnit. Pokud 10-15 tis. Tak to ztrácí význam.
Kto citi rozdiel v pneumatikach, tak by mal prezuvat nie na kazdu sezonu, ale na kazdu jazdu podla podmienok :-) Ta brzdna draha je ako trochu horsia a ako je to merane? :-)
A? 200 mi to nejde, ale zo 160 brzdim bezne a snazim sa nejazdit tak, aby som siel na hranu. Tak od volantu neviem zodpovedne povedat, ze tato pneumatika zabrzdi na vode o trochu horsie, preto ma to prekvapilo.
Ked jazdis jednym autom dlhodobo a menis jednu premennu - pneumatiku, tak hadam vies povedat rozdiel, ako sa auto sprava v roznych podmienkach, nie? Ked vezmes premiove gumy, tak ten rozdiel v beznych rychlostiach, podmienkach na autach s beznym vykonom nie je velky, pri vyssich rychlostiach uz citis rozdiel
A presne o tom pisem, ze pri vyssich rychlostiach sa uz odporuca premiove sezonne prezutie. Skor mi trosku chyba v clanku rozobrat vhodnost celorocnych pneumatik na tento cas, kym nenapadne sneh. V lete letne, na jesen celorocne, a od prveho snehu zimne. Na jar zase celorocne a az potom letne.
Hele je zima a zima. Nemůžeš jet 200 přes Vysočinu na okresce na sněhu, ale na Autobahnu na suchým asfaltu ve vyšší střední pojedeš 200 klidně v Lednu a není v tom problém.
Je to tak, chvilu som jazdil so srubou v pneumatike a nic som nepozoroval. Nadruhom mam samozacelujuce, tam tiez ktovie co je napichane a ani som to nepozeral, nic necitim.
Nová zimní guma funguje na sněhu mnohem líp nez sjetá na 4 mm a s novou letní projedeš kaluže jak nic, ale když má 2 mm, tak plaveš. A taky v polovině sjetí letní gumy se ztratí prořezy a zůstanou jen podélné drážky.
Ale zas zimak odvadi vodu lepe, takze dost mozna je na aquaplaning lepsi 3mm zimak nez 4mm letni.
Popravde to nevim a mozna kecam, mozna jsou na to nekde data.
Ale kdyz jedes na na dobrych zimacich na vode, tak to je za autem aerosol jak v F1.
Není letní jako letní.Ty sportovnější modely fungují lépe když se trochu zahřejí a zase opačně u běžných.Když je silnice prochlazená tak zimní v zatáčce fungují o něco lépe než letní celkem tvrdá směs.
No ono chtit dneska 4mm jako minimum je docela problem.
Nevim jak zimni, ale uz jsem videl novy letni premiovy pneu co maj pod 7mm nove.
Ta technologie se posunula a sjizdi se treba 1mm za 10 tis km, nekdy u tvrdych eco smesi jeste pomaleji.
A docela bych se divil, kdyby zimni nemely stejny trend snizovani hloubky dezenu u nove pneu.
Týká se to zejména letních EKO puků, který stojí za howno vždy a všude.
Ze 7 na 1,6 je času dost, ale na vodě bych s tím jel jako z hnojem a potil bych se strachy.
Základ je přilnavá směs a přiměřená výška vzorku a stáří.
Dobrá guma, co má nová alespoň 8mm pár km do těch 4mm najede. Pak je to už hazard a dobrý jen na sucho, nebo velmi opatrnou jízdu.
Tak samozřejmě, že výrobce pneu mě spolu s automobilkou radši zavraždí nízkým a klouzavým dezénem, protože za to mastnou pokutu od EU nedostanou, zatímco za 2 gramy CO2 jo. To neznamená, že si pneu zachovává své vlastnosti i pod 3 mm, jak ostatně potvrdil Continental.
Co se stáří týče, článek vlastně nepřináší nic než známé teoretické poučky o 10leté životnosti, ale myslím, že je velký rozdíl mezi letní, zimní a celoroční pneu, což už autor neadresuje.
No a celoroční pneu... Chtěl bych je, ale nevěřím, že budou zejména v létě fungovat srovnatelně s kvalitními letními + se zbytečně připravím o vzorek + je otázka, jak budou fungovat na hranici životnosti.
Eko dezén je akorát k zlosti, pneumatiky jsou tvrdé, nesedí v zatáčkách a v mezních situacích kloužou. Např Michelin Energy - děsná guma, měl jsem ji na malém Citroenu, vyměnil jsem je za Nokian Wetproof a nastal obrovský rozdíl v chování auta - výrazně ztichlo, drželo a neklouzalo. ;-)
EKO puky jsou zločinem vždy a všude.
Tyhle umělý testy se strojně oškrabanou gumou jsou taky k smíchu. Guma orvaná na 3mm a míň reálným provozem, kde ztratí hranky a především degraduje stářím a UV zářením a střídáním teplot třeba od -20 do +70℃ je na mokru a v chladu pochopitelně mnohem horší, než nová. Mnohem horší. A taky je aquaplaning a aquaplaning. Ona trochu zkropená rovná vozovka a čerstvá guma a tempo 50-100 km/h je jinej sport, než kaluže na zvlněný dálnici při tempu 140km/h.
Posledně jsem měl hodně blbej pocit, při návratu z HR na slovinský dálnici v noci v bouři a na opravdu zalitý vozovce a přitom davy tisícovek aut valily dál bez mrknutí oka 140 tacho. Nikdo neviděl nic a co udělá auto na brzdách taky nikdo netušil a přesto se valilo dál. Hodně blbý.
Co se týče stáří, slibům nevěřím. Koupím novou pneu tak +/- do 1 roku stáří bez obav, ale 3-5 let starou ani zadarmo. A po 4 letech provozu je směs KO a začne se klouzat jako mejdlo. V teple a na suchu je to pohoda, ale jak je třeba pod 5℃ a mokro, tak to je hrůza. A nemyslím si, že je principielní rozdíl mezi letní, zimní a celoročkou. Prostě ta směs tvrdne a ztrácí přilnavost.
Celoročka je podle mne OK. V létě na suchém rozpáleném asfaltu pochopitelně v extrému ztrácí a kdo má 200+ koní a jezdí jako čuně a nalítá desítky tisíc ročně, tak to pro něj není. Rychleji se sjede. Kdo najezdí 10-15 tisíc normálním plynulým stylem a občas v krizi přidá/zabrzdí, nepozná rozdíl. Na mokru bude celoročka stejná, ne-li lepší. V chladu bude taky lepší. Na sněhu zase o fous horší, zejména v zatáčkách. Na brzdách už je velmi schopná. Jak bude schopná na sněhu po 4 letech nemám zatím vyzkoušeno. Nové zabírají a brzdí na sněhu velmi hezky.
O celoročních michelinech jsem uvažoval. Jsou prezentovány jako letní guma se zimní směsí. Byly ale dražší než zimní michelin a tak jezdím už roky celoročně na zimních.