Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Hyundai znovu vynalézá přenos síly na kola. Má být efektivnější a lehčí

Systém zvaný Uni Wheel je novinkou Hyundai, která spojuje funkci homokinetického kloubu a reduktoru, tedy jednostupňové převodovky elektromobilů. Výhod je na papíře spousta, ovšem realita – doslova – hrozí pískem do soukolí.
Zpět na článek
29. 11. 2023 19:52
29. 11. 2023 19:52
Mylná tvrzení
Z vyobrazení je zřejmé, že pan Bednář se mýlí když říká že tohle řešení má i funkci homokinetickho kloubu. Samozřejmě nemá, žádný jeho prvek nedovoluje úhlové výchylky například při rejdu kola nebo při jeho propružení. Takže tam homokinetický kloub stejně být musí a je ostatně i viditelný na videu v čase cca 2:40

Za druhé nejsem přesvědčený o lepší mechanické účinnosti. Klasický elektropohon využívá ozubený převod dvěma páry kol,ovšem toto řešení Hyundaye má těch párů v podstatě pět, navíc velmi malými koly. Podle mě tam ztráty budou oproti klasice naopak větší

A samozřejmě dva menší, slabší elektromotory místo jednoho velkého a silného lze použít i s klasickým elektropohonem. Taková auta i reálně existují

Tj ty výhody tam nevidím ani na papíře.
Rozbalit vlákno
0
29. 11. 2023 20:10
No, nevím, nevím.
Nevýhoda neodpružené hmoty je podstatná i když homokineťák je z určitých % také neodpružená hmota. Mazání a utěsnění je popsáno v textu a je to další negativum. To neuvažuji o servisních potřebách a jejich náročnosti. A nakonec jaksi pomíjejí - alespoň na fotografiích - nutnost včlenit do toho bigbítu někam nějaký klasický brzdný elemet, nemyslím, že se dá všechno odbrzdit elektricky.

Moc šancí tomuto řešení pro základní běžnou sérovou výrobu já osobně moc nedávám. Ani nechci spekulovat o ceně takového kompletu v porovnání se současným stavem konstrukcí.
Rozbalit vlákno
3
29. 11. 2023 22:50
Re: No, nevím, nevím.
Homokinetický kloub u kola je neodpružená hmota ze 100%
30. 11. 2023 09:14
Re: No, nevím, nevím.
...skoro ze 100%...převodovka je odpružená, kolo neodpružené, to, co je mezi tím je potřeba posuzovat podle vzdálenosti mezi těmito dvěma body, když budu hnidopich.

Když bych napsal, pro zjednodušení, 100%, tak mě bude zase někdo školit, že to je jen u kloubu 98,653% a u polosy průměrně 62,311%, to si člověk nevybere. A při tom v kontextu toho komentáře zrovna na tom prdlajs záleží. :-)
30. 11. 2023 13:03
Re: No, nevím, nevím.
Nebyla řeč o tom co je mezi, ale o homokinetickém kloubu. Homokinetický kloub na straně kola je zcela neodpružený a na straně převodovky je naopak zcela odpružený. Jo souhlas trochu záleží na konkrétním provedení. To mezi nimi není kloub ale hnací hřídel. A ten je odpružený jen částečně, po jeho délce se to mění od nuly do 100%
Ale asi to nemusíme tolik pitvat
Avatar - Roman Horký
29. 11. 2023 20:38
Proč není kolo rotorem
elektromotoru?
Rozbalit vlákno
7
29. 11. 2023 22:35
Re: Proč není kolo rotorem
nejspíše kvůli hmotnosti. Ty konstrukce ale taky už existují, minimálně jako prototypy
Avatar - Roman Horký
30. 11. 2023 06:51
Re: Proč není kolo rotorem
Vím, že in-wheel motory se i sériové vyrábějí. Ta otáčivá vnější obruč ve funkci rotoru by mela jít udělat se současnými materiály pro permanentní magnety poměrně lehká ne?
30. 11. 2023 07:08
Re: Proč není kolo rotorem
I kdyby ano, furt tam zůstává těžký stator
30. 11. 2023 07:47
Re: Proč není kolo rotorem
Ano, ale protože ten se netočí tak jeho hmotnost by neměla nijak vadit, nebo se pletu? Jaký je rozdíl jestli ten motor vezu uprostřed nápravy a nebo po obou stranách auta?
30. 11. 2023 08:05
Re: Proč není kolo rotorem
Rozdíl je v odpružených a neodpružených hmotách. tedy přímý vliv na jízdní vlastnosti, komfort, odskakování kol apod...
30. 11. 2023 08:53
Re: Proč není kolo rotorem
Chápu, ale v tom případě stejně nakonec dojdou oklikou zase k homokineťáku, jak píšeš nahoře.
30. 11. 2023 08:57
Re: Proč není kolo rotorem
Třeba někoho baví prozkoumávat i slepé uličky :-)