Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Myslíte, že se umíte řadit do pruhů? Tohle jsou jediná správná řešení

Jsou to jednoduchá pravidla, která bychom měli znát z autoškoly, případně ze silničního provozu. Přesto spousta z nás nezná ani naprosté základy. Tak si je pojďme osvěžit.
Zpět na článek
24. 1. 2024 08:24
24. 1. 2024 08:39
24. 1. 2024 08:49
24. 1. 2024 11:37
24. 1. 2024 13:38
24. 1. 2024 13:45
24. 1. 2024 15:41
24. 1. 2024 17:18
24. 1. 2024 09:38
24. 1. 2024 09:43
24. 1. 2024 09:55
24. 1. 2024 10:00
24. 1. 2024 10:24
24. 1. 2024 11:01
24. 1. 2024 12:02
24. 1. 2024 12:35
24. 1. 2024 10:00
24. 1. 2024 10:17
24. 1. 2024 10:44
24. 1. 2024 11:22
24. 1. 2024 11:56
24. 1. 2024 12:38
24. 1. 2024 12:47
24. 1. 2024 14:00
24. 1. 2024 16:32
24. 1. 2024 12:58
24. 1. 2024 13:04
24. 1. 2024 14:04
24. 1. 2024 13:42
24. 1. 2024 17:15
24. 1. 2024 23:58
24. 1. 2024 11:25
24. 1. 2024 11:40
24. 1. 2024 13:44
24. 1. 2024 18:05
24. 1. 2024 19:27
25. 1. 2024 00:06
25. 1. 2024 10:15
24. 1. 2024 08:24
Zip
...Spousta z nás se totiž snaží do jedoucí kolony zařadit ještě daleko před zúžením, čímž ohrožuje ostatní řidiče a zpomaluje provoz. ...

Jaké ohrožování ostatních řidičů ? Tím že se zařazuju do sousedního pruhu někoho ohrožuju ??? Kde na to autor přišel ?
V praxi český model zipu funguje naprosto mizerně, auta v končícím pruhu se nahromadí před zúžením a v téměř nulové rychlosti se zařazují vedle, čímž pochopitelně celý provoz pěkně zaseknou. Jestli si pan redaktor opravdu myslí že "Jedině dodržováním tohoto pravidla zajistíme plynulost a bezpečnost provozu." nejspíš asi autem vůbec nejezdí.

Daleko lepší je právě to plynulé zařazování v předstihu, kdy do zúženého místa již seřazená auta vjíždí podstatně vyšší rychlostí a s vyšší propustností. Takhle to bylo třeba v Rakousku, doufám že to ještě mají. Viz jejich v předstihu umísťované značky Einordnen lassen
Rozbalit vlákno
30
24. 1. 2024 08:39
Re: Zip
Ale on je také problém ten, že většinou je neochota těch co již jedou v tom pokračujícím pruhu pustit někoho zařadit. A většinou jsou to právě ti, kteří se už uvědoměle zařadili 500 metr§ před zúžením a na ostatní (kteří se chtějí zařadit podle pravidel až na konci) koukají jako na vychcánky, co je chtějí neprávem předjet.
24. 1. 2024 08:49
Re: Zip
To je věc tolerance, zvyku a praxe. Ale kdo by systém nerespektoval by naopak měl problém se na konci zařadit, když průběžný pruh jede podstatně rychleji
Avatar - lyon667
24. 1. 2024 11:37
Re: Zip
Rozdíl v rychlosti průhů je způsobem obvykle právě tím, že tam lidi vjíždějí naprosto náhodným způsobem. Jediným efektivním řešením synchronizace je řazení se v konkrétním místě a to je právě např. řazení na konci. Jednodušeji to místo definovat nejde.

Jinak kategorií samou o sobě jsou Poláci. Ti princip zipu nepochopili dodnes a stále fungují stylem "kdo se první vecpe, ten má přednost".
Avatar - Mikesus
24. 1. 2024 13:38
Re: Zip
Naopak Praha mi přijde jako jediné místo, kdy zip začal nějak fungovat. Pokud tedy se neobjeví někdo s "S" nebo " U" na značce. Dobrým příkladem je Vypich do centra. Za křižovatkou to bylo dlouho, co to nefungovalo, ale hodně se to zlepšuje a dnes to tam odsýpá pěkně.
Avatar - lyon667
24. 1. 2024 13:45
Re: Zip
Když si vzpomenu, jak se (ne)zipovalo v Brně před nějakými deseti lety, tak zde došlo k nevídanému civilizačnímu pokroku. :-)
Avatar - Mikesus
24. 1. 2024 15:41
Re: Zip
Tak to bude asi obecne všude. Starý neochotni ridici mizí a převažují ti, kteří se už o tom učili.
Avatar - twistedTSD
24. 1. 2024 17:18
Re: Zip
V Brně dnes se zipováním nemám problém. Dokonce ani spornější situace, kdy provoz není zas tak hustý, nevedou ke zmatkům a konfliktům.
24. 1. 2024 09:38
Re: Zip
presne tak, zip normalne funguje, ja teda zadnou neochotu nevidim, aspon pokud jde o pousteni na miste, ktery je urceny pro zipovani, tedy pred zuzenim
problem je v tom, ze se nekteri cpou do prubeznyho pruhu mnohem driv nez na miste kde se zipuje a tim padem ten prubeznej zpomalujou a pak ten neprubeznej jede rychleji, a pak logicky ten co jede v prubeznym nema ochotu nekoho pusti driv nez tam kde se zipuje.
ja se zipuju kratce pred zuzenim, vubec se mi nestava ze by me nekdo nechtel poustet
a jak pises, mnozi me urcite povazujou za vychcanka, ja je zase za neohleduplne v tom prubeznym, protoze se zarazuji driv nez maji
24. 1. 2024 09:43
Re: Zip
nejde o neochotu ale zařazování až těsně před zúžením je strašně pomalé. Oba pruhy hodně zpomalí případně auta úplně zastavují. To při včasném zařazování neexistuje
24. 1. 2024 09:55
Re: Zip
kdyz se zaradis driv nez mas, tak te dalsich x aut predjede v neprubeznym a pak nastava logicka reakce tech v prubeznym, ze misto aby se zacaly delat mezery kus pred zuzenim, tak se naopak ty mezery jeste zuzi aby jim tam nikdo nevjel driv nez ma a z toho pak je to zpomalovani a zastavovani, protoze se ty mezery zase musi vytvorit tesne pred zuzenim
je to naprosto logicky a brzdou plynulosti jsou ti, co se snazi natlacit do prubeznyho driv nez maj
tecka
24. 1. 2024 10:00
Re: Zip
Já si nijak nevymýšlím, znám to průběžné zařazování z Rakouska a tam to fungovalo velmi pěkně. Několik stovek metrů před zúžením je Einordnen lassen, všichni se plynule zařadí a svižně vjedou do zúžení. Tys to nikdy neviděl ?
24. 1. 2024 10:24
Re: Zip
Pokud se všichni budou zařazovat pár stovek metrů před zúžením (přibližně na stejném místě) tak to fungovat bude. Ale bude to úplně stejně rychlé, jako když se zařadí až na konci. Ale problém je ten, že těžko se všichni budou zařazovat na stejném místě (proto je dáno to místo kde se mají všichni zařadit a také ti ostatní mají povinnost jim to zařazení umožnit).
24. 1. 2024 11:01
Re: Zip
Ty jsi to taky v praxi ještě nikdy neviděl ?
24. 1. 2024 12:02
Re: Zip
Ano, viděl. Ale to se zdá urychlení (hlavně pro vás), tak celkově jde o zpomalení.
24. 1. 2024 12:35
Re: Zip
A mohl bys tu myšlenku i nějak podrobněji vysvětlit ?
Avatar - Brmbalik
24. 1. 2024 10:17
Re: Re: Zip
A to ze porusujes pravidla silnicniho provozu a zpusobujes jeste delsi kolonu nez by byla je ti asi jedno...
24. 1. 2024 10:44
Re: Re: Zip
Z čeho Brmbalíku usuzuješ že porušuju pravidla provozu ? Psal jsem někde že to dělám v ČR ?
Avatar - KANKUNEN
24. 1. 2024 11:22
Re: Re: Zip
Othello dost už, to co říkáš jsou úplné nesmysly, děláš to proti logice a navíc i proti pravidlům. Propustnost jednoho pruhu ze dvou je furt stejná, jestli se budeš řadit až na konci pruhu nebo tam zmatkovat jako ty.
24. 1. 2024 11:56
Re: Re: Zip
Jestli chceš logiku tak propustnost samozřejmě závisí na rychlosti jízdy. A ta se zatraceně liší jestli předem seřazená auta plynule vjíždějí do zúžení, anebo musí těsně před zúžením skoro a někdy úplně zastavit a znova se rozjíždět

A přepokládám že je to v souladu s rakouskými pravidly, když tam na to mají i příslušné dopravní značky. Netuším o jakém zmatkování píšeš, plynulé zařazování je tam zcela normální. Ty jsi to fakt ještě nikdy neviděl ? Nikdy jsi nebyl v Rakousku ???

například tady model B a C možná jsou německé ale viděl jsem v AT i jiné co se dávají ve větším předstihu
https://www.absperrtechnik24.de/…verschlusssystem
24. 1. 2024 12:38
Re: Re: Zip
to je velkej omyl, ze propustnost primo umerne zavisi na rychlosti jizdy, protoze to je presne obracene - propustnost s rychlosti jizdy naopak klesa, tedy umera neprima
pri sedesatce je bezpecna vzdalenost dojme tomu 2 sekundy, tedy za hodinu ti do useku vjede a zase z nej vyjede 1800 aut, pri stodvacitce to sou 4 sekundy a do useku ti vjede a zase z nej vyjede jen 900 aut.

jel jsi nekdy kolem mnichova pri dopravni spicce?
proc si myslis, ze se tam snizuje rychlost na 100, 80, nebo i 60km/h?
vedle bezpecnosti to je zvyseni propustnost silnice

bejt tebou, tak se logikou moc neohanim ...
24. 1. 2024 12:47
Re: Re: Zip
nevím odkud bereš ty 4 s. Dvě sekundy se udávají obecně, nezávisle na rychlosti jízdy. Dokonce je jako univerzální hodnotu doporučuje přímo i Policie ČR, např. tady:

https://www.policie.cz/…ezi-vozidly.aspx

Samozřejmě při stejném intervalu se propustnost s rychlostí nemění. Problém je ale v tom, že při pomalé jízdě ten interval samovolně narůstá, na tři, čtyři i více sekund. A pokud auta úplně zastaví tak ještě hůře,. Když se bavíme o logice
24. 1. 2024 14:00
Re: Re: Zip
pri pomalejsi jizde muzes mit kratsi interval, protoze zastavis na kratsi vzdalenost (brzdna draha roste s druhou mocninou rychlosti) a tedy vzroste propustnost

za 2 vteriny zastavis mozna tak ze sedesataky, resp. kdyz za dobrych podminek budes brzdit na maximum, tak na reakci budes mit jen 0.3sec, takze v realu nezastavis.
a pri 120/4sec budes mit na reakci 0.6sec, coz nedas kdyz nebudes porad ve strehu
coz nebudes, protoze nevydrzis dyl jak 5 minut
never vsemu co kde pisou
ani na policejnich strankach
ty te nezachranej az se napasujes pod dodavku, ktera se bez brzdeni napasovala pod kamion
zkus tu logiku
anebo selskej rozum
24. 1. 2024 16:32
Re: Re: Zip
Hele pochop že se jedná o odstup mezi podobnýmí vozidly jedoucími stejnou rychlostí. To první taky nezastaví z ničeho nic na fleku, brzdná dráha se týká obou aut zároveň

A ty dvě sekundy se běžně používají a odpovídají jim i kontrolní značky na dálnicích při dálniční rychlosti. Čtyři sekundy ve 120 km/h by znamenaly odstup 133 metrů, no takhle opravdu nikdo nejezdí. Naprostá většina jezdí s mnohem kratším odstupem, ty dvě vteřiny jsou myslím zcela ok..

Ad propustnost - když bych tvoji teorii dotáh do absurdna a věřil že propustnost se při zpomalování provozu opravdu zvyšuje, zjistím že maximální propustnost nastane až všechna auta zastaví :-) Což je samozřejmě blbost takže to logicky musí být jinak
Avatar - KANKUNEN
24. 1. 2024 12:58
Re: Re: Zip
Přestaň si vymýšlet fantasmagorie, když je provoz nízký, tak se nezipuje, ale zařazuje. Pokud je aut moc tak se udělá kolona a můžeš být zařazený v průběžném pruhu kilometr dopředu. Když jedou dva pruhy 120 a vjedou do jednoho, kde je 80, tak neuděláš nic.
24. 1. 2024 13:04
Re: Re: Zip
Ano a je to tak nejlepší, protože při zpomalení jízdy prudce naroste propustnost a žádná fronta se nevytvoří, zákonitě.
Aspoň takhle jsem pochopil toptena.
24. 1. 2024 14:04
Re: Re: Zip
projed se nekdy okolo mnichova az to tam zacne houstnout a potom mudruj
Avatar - Mikesus
24. 1. 2024 13:42
Re: Zip
Zařazování před koncem není pomalejší než v půlce, je to jen o tom, ze uz par desítek metrů jedeš souběžně s prubeznym pruhem a plynule se radis na konci do vzniklé mezery. Pokud jsi s tím měl kdy problém, jednalo se buď o aroganci těch co se zařazují dřív nebo se tam naopak snažíš vmacknout na poslední chvíli. Po Praze už zip funguje pěkně až na pár výjimek a denně si ho uziji azaz.
Avatar - twistedTSD
24. 1. 2024 17:15
Re: Zip
Na tom, že se lidi cpou do pruhu 200 metrů před zúžením, čímž průběžný pruh zpomalí a končící často zablokují, není nic lepšího.
24. 1. 2024 23:58
Re: Zip
To tvoje lepší zařazování v předstihu je úplný nesmysl, respektive platí pokud by se to dělo pro všechny v jednom místě, což je ale přesně princip zipu. A ty značky o kterých píšeš upozorňují na to, že máš povinnost zipovat.

Vidím to v Praze každý den. Někdo jede a zjistí, že jeho pravý pruh se zužuje, tak začne brzdit a cpát se do levého. Tam jede podobné jelito a začne ho pouštět, takže brzdí. Stane se to párkrát po sobě na různý místech a během chvilky stojí auta na kilometru před zúžením. Pak každou chvíli někdo v pravém pruhu v rozmezí 600 - 200m před zúžením zastaví a čeká kdy ho někdo pustí mezi ty stojící auta v levém a kolona se prodlužuje. V reálném místě zúžení se auta rozjíždějí a čekají co bude a těch pár co dojede a zipuje jak má, tak tam jede naprosto plynule. Naprosto všichni ti co se snažili za každou cenu narvat doleva jsou mnohem dál za těmi co prostě dojeli na konec zúžení. Včetně těch, kteří z toho pruhu přijeli. Kdyby se dodržoval zip, ta kolona by zpomalovala nebo zastavila až při mnohem větším provozu než při popsaném chaosu předčasné změny pruhu.

Nejlepší jak jeden čas namontovali za tunelem Blanka sloupky přes plnou čáru aby se lidi předčasně nezařazovali a nezhoršovali situace a každý den jsem viděl nějakého “chytráka” ještě kličkovat mezi těma sloupkama přes plnou čáru v obavě, že by to v následujícím kilometru v místě k tomu určenému nezvládl…to má logiku..
Avatar - Roman Horký
24. 1. 2024 08:46
V ČR je ten, kdo
dodržuje rozestupy a řadí se správně do pruhu vždy záhy potrestán nějakým vychcánkem, který nic z toho nemusí.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Stejsn
24. 1. 2024 09:44
Přiznávám se,
že na tříproudých průtazích městem typu "Jižní Spojka" a "Magistrála" v Praze jezdím prostředním pruhem. Důvod je ten, že co par set metrů se zprava připojuje nějaká ulice a já tím umožním přijíždějím autům zprava se bezpečně zařadit. Na dálnici jezdím v pravém, tam jsou dostatečné připojovací pruhy.
Rozbalit vlákno
2
Avatar - lyon667
24. 1. 2024 11:21
Re: Přiznávám se,
Však v obci ta povinnost řadit se do pravého pruhu neplatí. Jen nesmíš bránit rychlejšímu vozidlu v předjetí.
Avatar - Mikesus
24. 1. 2024 13:42
Re: Přiznávám se,
No a pokud jsou 3 pruhy, tak ve středním rychlejšímu nebranis
Avatar - lyon667
24. 1. 2024 11:25
Zprava
Vzpomínám si na nějaký dashcam sestřih, kde řidič z pravého průběžného pruhu naboural vozidlo jedoucí v levém a hájil se tím, že měl přeci "přednost zprava". Někteří zjevně znají vybrané paragrafy, ale výklad už mají poněkud specifický.

Asi dva týdny dozadu jsem potkal na dálnici experta, co zastavil hned na začátku připojovacího a čekal, až se mu uvolní průběžný. Jestli to neposlal pod rozjetý kamion, tak tam čeká dodnes...
Rozbalit vlákno
6
24. 1. 2024 11:40
Re: Zprava
No jo, pripojovacie pruhy. To je asi este vacsi "problem", ako ked sa dva pruhy spajaju do jedneho. Dva extremy: jeden, ktory si mysli ze ma od panaboha danu prednost na zaradenie sa na dialnicu, a druhy, ktory na zaciatku pripajacieho zastane, a potom sa zaraduje hned, sotva to rozbehne na 20km/h...
Avatar - Mikesus
24. 1. 2024 13:44
Re: Zprava
Pripojovak je taky něco. Buď je někdo, kdo jede 30 až na konec a zastaví a pak ten, který to v 50 hned pošle do pravého a ostatní se poserte. Já nechápu, proč nejsou schopni se v tom pripojovaku rozjet nejprve na těch aspoň 80-90 ( kdyz uz ne 130 ) aby srovnali ryvhlost s kamiony a pak tou rychlosti korigovali plynulé zařazení do mezery.
Avatar - xxc
24. 1. 2024 18:05
Re: Zprava
lebo su male medzery medzi autami?
Avatar - Mikesus
24. 1. 2024 19:27
Re: Zprava
to jsem ještě neviděl, že bych měl malou mezeru mezi auty, že bych se nemohl zařadit. I když byla souvislá kolona kamionů v pravém pruhu
25. 1. 2024 00:06
Re: Zprava
Přesně. Musím říct, že cca 2x týdně tím připojovákem někoho předjedu. Protože najíždím, někdo přede mnou jede jak píšeš 50 km/h a rve to rovnou klidně pod kamion. Před námi krásný dlouhý připojovák kde roztáhnu i přetíženou dodávku za studena na 90 km/h a v osobáku tam není problém zrychlit na 130+ km/h.
25. 1. 2024 10:15
Re: Zprava
to je klasika
coudici avije to v padesatce pripojovakem soupne primo pred tebe jeste pres plnou kdyz jedes 2x tolik a pritom ma pred sebou 1/4km pripojovaku a silnice prazdna.
uz se ani nerozciluju, neblikam, netroubim, proste pravej blinkr, predjeti zprava a na konci pripojovaku zase levej blinkr
normalni silnice mimo obec