Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Myslíte, že se umíte řadit do pruhů? Tohle jsou jediná správná řešení

Ondřej Šámal
Diskuze (42)

Jsou to jednoduchá pravidla, která bychom měli znát z autoškoly, případně ze silničního provozu. Přesto spousta z nás nezná ani naprosté základy. Tak si je pojďme osvěžit.

Díky mezinárodním prezentacím nových aut v zahraničí mám relativně dobrý přehled o provozu ve zbytku Evropy. Ve srovnání s ní čeští řidiči překvapivě nedopadají tak špatně. Jen s tím dodržováním rychlosti a ohleduplností k ostatním na tom nejsme příliš dobře.

Společné však máme mimo jiné to, že někteří účastníci silničního provozu neznají ani fundamentální pravidla, ačkoliv bychom si je všichni měli pamatovat z autoškoly. Nebo si je alespoň osvojit v rámci pohybu v běžném provozu.

Začíná to například oblíbeným „zipováním“ neboli střídavým řazením z jednoho pruhu do druhého. Zákon o silničním provozu (č. 361/2000 Sb.) tento způsob řazení definuje takto: „Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu.“

S tím souvisí také způsob, jakým se do průběžného pruhu řadíme. Spousta z nás se totiž snaží do jedoucí kolony zařadit ještě daleko před zúžením, čímž ohrožuje ostatní řidiče a zpomaluje provoz. Správně se ovšem do průběžného pruhu zařadíme až na konci. Jedině dodržováním tohoto pravidla tak zajistíme plynulost a bezpečnost provozu.

Video se připravuje ...

Sám se na českých silnicích někdy setkávám také s brzkým zařazováním z připojovacího pruhu. Podle pravidel bychom ovšem měli využít celou jeho délku, přičemž blinkr zapínáme až před samotným přejetím do průběžného pruhu, abychom nemátli ostatní řidiče. A samozřejmě zrychlíme na stejnou rychlost jako vozidla v průběžném pruhu.

V případě odbočování se včas přemístíme do pravého průběžného pruhu, zapnutím blinkru dáme ostatním řidičům na vědomí, že se chystáme změnit směr, následně do odbočovacího pruhu plynule přejedeme již na začátku a teprve poté brzdíme (v ideálním případě).

Oříškem bývá také jízda po silnici s třemi pruhy v jednom směru. Na takové komunikaci smí řidič přejíždět z levého jízdního pruhu do středního jen tehdy, neohrozí-li řidiče přejíždějícího do středního pruhu z pravého (pomalejšího) jízdního pruhu. Obdobně se postupuje při přejíždění z levých do středních jízdních pruhů na pozemní komunikaci o čtyřech a více jízdních pruzích vyznačených na vozovce.

A co vy? Jaké nešvary (nejen) na českých silnicích trápí vás?

Ondřej Šámal
Diskuze (42)

Doporučujeme

25. 1. 2024 10:15
Re: Zprava
to je klasika
coudici avije to v padesatce pripojovakem soupne primo pred tebe jeste pres plnou kdyz jedes 2x tolik a pritom ma pred sebou 1/4km pripojovaku a silnice prazdna.
uz se ani nerozciluju, neblikam, netroubim, proste pravej blinkr, predjeti zprava a na konci pripojovaku zase levej blinkr
normalni silnice mimo obec
25. 1. 2024 00:06
Re: Zprava
Přesně. Musím říct, že cca 2x týdně tím připojovákem někoho předjedu. Protože najíždím, někdo přede mnou jede jak píšeš 50 km/h a rve to rovnou klidně pod kamion. Před námi krásný dlouhý připojovák kde roztáhnu i přetíženou dodávku za studena na 90 km/h a v osobáku tam není problém zrychlit na 130+ km/h.
24. 1. 2024 23:58
Re: Zip
To tvoje lepší zařazování v předstihu je úplný nesmysl, respektive platí pokud by se to dělo pro všechny v jednom místě, což je ale přesně princip zipu. A ty značky o kterých píšeš upozorňují na to, že máš povinnost zipovat.

Vidím to v Praze každý den. Někdo jede a zjistí, že jeho pravý pruh se zužuje, tak začne brzdit a cpát se do levého. Tam jede podobné jelito a začne ho pouštět, takže brzdí. Stane se to párkrát po sobě na různý místech a během chvilky stojí auta na kilometru před zúžením. Pak každou chvíli někdo v pravém pruhu v rozmezí 600 - 200m před zúžením zastaví a čeká kdy ho někdo pustí mezi ty stojící auta v levém a kolona se prodlužuje. V reálném místě zúžení se auta rozjíždějí a čekají co bude a těch pár co dojede a zipuje jak má, tak tam jede naprosto plynule. Naprosto všichni ti co se snažili za každou cenu narvat doleva jsou mnohem dál za těmi co prostě dojeli na konec zúžení. Včetně těch, kteří z toho pruhu přijeli. Kdyby se dodržoval zip, ta kolona by zpomalovala nebo zastavila až při mnohem větším provozu než při popsaném chaosu předčasné změny pruhu.

Nejlepší jak jeden čas namontovali za tunelem Blanka sloupky přes plnou čáru aby se lidi předčasně nezařazovali a nezhoršovali situace a každý den jsem viděl nějakého “chytráka” ještě kličkovat mezi těma sloupkama přes plnou čáru v obavě, že by to v následujícím kilometru v místě k tomu určenému nezvládl…to má logiku..
Avatar - Mikesus
24. 1. 2024 19:27
Re: Zprava
to jsem ještě neviděl, že bych měl malou mezeru mezi auty, že bych se nemohl zařadit. I když byla souvislá kolona kamionů v pravém pruhu
Avatar - xxc
24. 1. 2024 18:05
Re: Zprava
lebo su male medzery medzi autami?