Veterán

Zpět na článek

Královy klenoty aneb Nádherná sbírka, kterou jinde na světě neuvidíte

5 komentářů

Avatar - jersey.se
jersey.se
No klenoty… Jako prakticky všechny Královy práce to vypadá jako krabičky na mýdlo. Prostě “nedodělaný”. Proč asi Král ve skutečnosti nikdy neudělal design pro produkční sériové auto? Za mě velmi přeceňovaný designér.
jossalito
Nutno posuzovat v kontextu místa a doby vzniku.
Československo a jeho vedení nepřálo a nepodporovalo vznik těchto dekadentních typů vozidel. Král dělal co měl rád a s tím, co bylo k dispozici. Že jeho jméno vůbec znáš, je jasným důkazem toho, že svou práci dělal opravdu dobře.
Všechno to jsou na koleně dělané garážovky, kde výsledek je lepší, než by se dalo čekat. Prostě neměl k dispozici zázemí a finance velké společnosti, kde se o každou část vozu stará desítky specialistů tak, aby výsledný vůz byl do detailu vyladěný.
Avatar - Stejsn
Stejsn
No to si vůbec nemyslím. Podle mě ten design snesl dobové srovnání se špičkou. I když teda divoký zadek Mysterra je na mě příliš. Supertatra je pro mě designově bez výhrad (zvenku).
Avatar - Dinar
Dinar
To, co Král nakreslil v roce 87 a dokázal dostat aspoň do formy prototypu do roku 90, je naprosto špičkový design, stačí srovnat s, v článku zmíněným, diablem a jen smeknout kloubouk, aspoň já to tak vždycky u Králových výtvorů dělám, a to mám lambo design hodně rád.

Pokud bys znal kontext, tj. situaci konce osmdesátých let u nás, kdy ani hlavní automobilka s veškerou státní podporou nebyla schopna dostat do výroby obyčejný hatchback, k dostátní nebyly ani běžné pneumatiky nebo hajzlpapír, tak bys nad Královými schopnostmi postavit funkční prototyp, který vypadá a jezdí jako soudobé supersporty, jen tiše žasnul a nepsal pitchoviny o přeceňovaném designérovi.
JURA_JURA
Vážení,
pan Král byl jistě šikovný, ale zejména velmi dobrý v tom jak v těch zoufalých letech dostat aspoň jednotlivé své kreace na kola. Někdo psal "nejvíce přeceňovaný designer" - a to je velmi dobrý postřeh. V Kopřivnici nedávno končila výstava všech jeho Tater MTX V8. Podívejte se na humpolácké detaily, zcela jim chybí italský flair, hravost a elegance - spíš jako by opisoval spoilery u tvrdého německého tunera Zendera někdy v 80. letech. Podívejte se na tu hrůzu v podobě jeho Presidenta. Kde je elegance, snad ne ten hřeben na přední kapotě? To ale neznamená, že před Králem nesmekám, jen je třeba to vidět reálně a v kontextu designu v jeho době. Jistě, ve Východní Evropě v té době asi neměl konkurenta ale nevěřím tomu, že (při stejném stylu) by nějak významně promluvil do evropského designu.