Veterán
Přihlásit pro přidání komentáře
JURA_JURA
Vážení,
pan Král byl jistě šikovný, ale zejména velmi dobrý v tom jak v těch zoufalých letech dostat aspoň jednotlivé své kreace na kola. Někdo psal "nejvíce přeceňovaný designer" - a to je velmi dobrý postřeh. V Kopřivnici nedávno končila výstava všech jeho Tater MTX V8. Podívejte se na humpolácké detaily, zcela jim chybí italský flair, hravost a elegance - spíš jako by opisoval spoilery u tvrdého německého tunera Zendera někdy v 80. letech. Podívejte se na tu hrůzu v podobě jeho Presidenta. Kde je elegance, snad ne ten hřeben na přední kapotě? To ale neznamená, že před Králem nesmekám, jen je třeba to vidět reálně a v kontextu designu v jeho době. Jistě, ve Východní Evropě v té době asi neměl konkurenta ale nevěřím tomu, že (při stejném stylu) by nějak významně promluvil do evropského designu.
pan Král byl jistě šikovný, ale zejména velmi dobrý v tom jak v těch zoufalých letech dostat aspoň jednotlivé své kreace na kola. Někdo psal "nejvíce přeceňovaný designer" - a to je velmi dobrý postřeh. V Kopřivnici nedávno končila výstava všech jeho Tater MTX V8. Podívejte se na humpolácké detaily, zcela jim chybí italský flair, hravost a elegance - spíš jako by opisoval spoilery u tvrdého německého tunera Zendera někdy v 80. letech. Podívejte se na tu hrůzu v podobě jeho Presidenta. Kde je elegance, snad ne ten hřeben na přední kapotě? To ale neznamená, že před Králem nesmekám, jen je třeba to vidět reálně a v kontextu designu v jeho době. Jistě, ve Východní Evropě v té době asi neměl konkurenta ale nevěřím tomu, že (při stejném stylu) by nějak významně promluvil do evropského designu.
Československo a jeho vedení nepřálo a nepodporovalo vznik těchto dekadentních typů vozidel. Král dělal co měl rád a s tím, co bylo k dispozici. Že jeho jméno vůbec znáš, je jasným důkazem toho, že svou práci dělal opravdu dobře.
Všechno to jsou na koleně dělané garážovky, kde výsledek je lepší, než by se dalo čekat. Prostě neměl k dispozici zázemí a finance velké společnosti, kde se o každou část vozu stará desítky specialistů tak, aby výsledný vůz byl do detailu vyladěný.
Pokud bys znal kontext, tj. situaci konce osmdesátých let u nás, kdy ani hlavní automobilka s veškerou státní podporou nebyla schopna dostat do výroby obyčejný hatchback, k dostátní nebyly ani běžné pneumatiky nebo hajzlpapír, tak bys nad Královými schopnostmi postavit funkční prototyp, který vypadá a jezdí jako soudobé supersporty, jen tiše žasnul a nepsal pitchoviny o přeceňovaném designérovi.