Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Královy klenoty aneb Nádherná sbírka, kterou jinde na světě neuvidíte

Diskuze (5)

Příležitost spatřit na vlastní oči tuto impozantní sbírku měla přede mnou jen hrstka zasvěcených. Když mi zazvonil telefon s místem a hodinou focení, sbalený jsem byl snad během minuty. Jsem si téměř jistý, že ani samotný designér Václav Král, z jehož pera tyto výjimečné prototypy vzešly, si ani ve snu nedovedl představit, že by se mohly někdy fyzicky setkat na jednom místě.

Autor: Mario Rychtera

Toto dostaveníčko však není zdaleka náhodné. Od majitele se dozvídám, že po dobu co tuhle unikátní sbírku dává dohromady, ho povzbuzuje touha uchovat tyhle fascinující střípky naší automobilové historie v hmatatelné podobě pro další generace. Krom samotných vozů se mu podařilo zachovat i celou řadu originálních artefaktů od původních technických výkresů, modelů, výrobních forem a přípravků až po dobové fotografie, jejichž prostřednictvím můžeme nahlédnout do zákulisí neopakovatelných příběhů jejich vzniku. S Jirkou Hladíkem z YOUNGTIMERCLASSIC gallery, někdejším spoluzakladatelem prvního Muzea socialistických vozů na světě, který je nejen iniciátorem tohoto focení, ale i šťastným majitelem prototypu MTX Škoda Buggy, již delší dobu připravují nové muzeum v úchvatném industriálním prostoru bývalého cukrovaru. To se ale v průběhu let ukazuje, jako nesnadný cíl, aktuálně tedy hledají lepší řešení.

„Postupem času jsme oba pochopili, že je to naše sběratelství sice dobrá věc, ale taky tak trochu kontraproduktivní. Syslíme ta auta a věříme, že je tak zachraňujeme pro budoucí generace a už brzy je zpřístupníme veřejnosti. Realita je však taková, že jsou schovaná pod plachtami v privátních garážích a veřejnost tak o ně už spoustu let přichází. Tyhle úchvatné stroje si ale nezaslouží věčně čekat, chtějí být obdivovány už teď,“ říká designér Král.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Diskuze (5)

Doporučujeme

26. 3. 2024 17:32
KRÁL
Vážení,
pan Král byl jistě šikovný, ale zejména velmi dobrý v tom jak v těch zoufalých letech dostat aspoň jednotlivé své kreace na kola. Někdo psal "nejvíce přeceňovaný designer" - a to je velmi dobrý postřeh. V Kopřivnici nedávno končila výstava všech jeho Tater MTX V8. Podívejte se na humpolácké detaily, zcela jim chybí italský flair, hravost a elegance - spíš jako by opisoval spoilery u tvrdého německého tunera Zendera někdy v 80. letech. Podívejte se na tu hrůzu v podobě jeho Presidenta. Kde je elegance, snad ne ten hřeben na přední kapotě? To ale neznamená, že před Králem nesmekám, jen je třeba to vidět reálně a v kontextu designu v jeho době. Jistě, ve Východní Evropě v té době asi neměl konkurenta ale nevěřím tomu, že (při stejném stylu) by nějak významně promluvil do evropského designu.
Avatar - Dinar
19. 3. 2024 10:45
Re: Král
To, co Král nakreslil v roce 87 a dokázal dostat aspoň do formy prototypu do roku 90, je naprosto špičkový design, stačí srovnat s, v článku zmíněným, diablem a jen smeknout kloubouk, aspoň já to tak vždycky u Králových výtvorů dělám, a to mám lambo design hodně rád.

Pokud bys znal kontext, tj. situaci konce osmdesátých let u nás, kdy ani hlavní automobilka s veškerou státní podporou nebyla schopna dostat do výroby obyčejný hatchback, k dostátní nebyly ani běžné pneumatiky nebo hajzlpapír, tak bys nad Královými schopnostmi postavit funkční prototyp, který vypadá a jezdí jako soudobé supersporty, jen tiše žasnul a nepsal pitchoviny o přeceňovaném designérovi.
Avatar - Stejsn
19. 3. 2024 09:36
Re: Král
No to si vůbec nemyslím. Podle mě ten design snesl dobové srovnání se špičkou. I když teda divoký zadek Mysterra je na mě příliš. Supertatra je pro mě designově bez výhrad (zvenku).
19. 3. 2024 08:07
Re: Král
Nutno posuzovat v kontextu místa a doby vzniku.
Československo a jeho vedení nepřálo a nepodporovalo vznik těchto dekadentních typů vozidel. Král dělal co měl rád a s tím, co bylo k dispozici. Že jeho jméno vůbec znáš, je jasným důkazem toho, že svou práci dělal opravdu dobře.
Všechno to jsou na koleně dělané garážovky, kde výsledek je lepší, než by se dalo čekat. Prostě neměl k dispozici zázemí a finance velké společnosti, kde se o každou část vozu stará desítky specialistů tak, aby výsledný vůz byl do detailu vyladěný.
Avatar - jersey.se
19. 3. 2024 07:23
Král
No klenoty… Jako prakticky všechny Královy práce to vypadá jako krabičky na mýdlo. Prostě “nedodělaný”. Proč asi Král ve skutečnosti nikdy neudělal design pro produkční sériové auto? Za mě velmi přeceňovaný designér.