Americká automobilka Ford je připravena do pěti let zavést sériovou výrobu vozů poháněných vodíkovými spalovacími motory. Půjde o předstupeň budoucích vozů poháněných palivovými články.
Jezdit na vodík s prakticky totožným motorem, který spaluje benzín, není podle mne ideální řešení. Ačkoliv jde pouze o dočasný stav, nevidím v něm příliš velkou budoucnost. Dojezd je mizerný. Dle mne je v tom stejné novátorství, jako nalít do do starého nafťáku kuchyňský olej (protože při růstu rostliny se více škodlivin pohltilo, než se uvolní při následném spálení).
Já hovořil o tom, že se stále používá tatáž pohonná jednotka, jen se spaluje jiné palivo. Pokud by na svět skutečně přišlo sériové auto na vodík, potom by vývoj pokročil dosti dopředu. Dnes už je celá řada alternativních paliv, která se spalují v podstatě stejným způsobem jako před sto lety.
Podtrženo sečteno: jakmilu bude zavedeno auto s úplně novým motorem (pracující na jiném principu), pak to s radostí přivítám.
Technologie o ktere je rec, neni prilis odlisna od motoru na zemni plyn - CNG. Vlastne je to az na detaily stejne. Takze to by skutecne nebyl problem vyrabet treba zitra. Problem je, ze za 1) se dnes vetsina vodiku vyrabi z ropy, za 2) spalovani vodiku v beznem spalovacim motoru je sice cistsi nez spalovani ropy, nicmene prevazujici slozka vzduchu je dusik, takze pri spalovani vodiku v nem dochazi k produkci oxidu dusiku temer stejne jako u ropnych paliv. Se vsemi dusledky - jako nebezpeci smogu apod. Takze mi to opravdu v nejblizsich par letech velky smysl nedava.
Mezi informaci a PR reklamni zpravou jsi si vybral reklamu. Fyzikalni zakony jeste nezrusili. Horeni v dusikove atmosfere produkuje oxidy dusiku, kdyby se v reklamnim oddeleni Fordu na hlavu postavili. Vodik samozrejme neprodukuje oxidy uhliku, saze ani nejake karcinogenni aromaticke uhlovodiky. V tomto smeru je cistsi, ale oxidy dusiku produkuje stejne jako bezny motor. Takze ano, je to takovy pulkrok vpred, ale zadna revoluce.
NOx pre dnesne benzinove motory nie je velky problem. A prestava byt aj pre naftove. Takze ak nie je problem NOx, odpadnu CO a CO2, potom kde je problem?
Vodik je takova kravina, ze to svet nevidel. Ano, auto nekouri. Jenze nez se ten slavnej vodik vyrobi, tak se spotrebuje takovy energie a vypusti tolik emisi, ze v souctu je mnohem lepsi avie nez vodikovy radobyekolog. :no:
Spalovací motory na vodík jsou skutečně považovány za přechodnou fázi na cestě k palivovým článkům. Platí sice to, co psal "Mirda" a to že při z vzdučného dusíku vznikají oxidy dusíku, ale v menším množství než u spalování např. benzínu.
Pokud se týká výroby H2 a s tím souvisejících emisí - je nutné si uvědomit, že vodík se nedá těžit, není tudíž primární energií. Dá se ale vyrábět mj. termochemickým štěpením vody (pozor, neplést s elektrolýzou) kdy s využitím např. nových jaderných reaktorů (cca 1000°C) nevznikají žádné emise škodlivin v celém životním cyklu.