Americká asociace Insurance Institute for Highway Safety vysvětluje, proč se při nárazových zkouškách bourá pouze v běžných rychlostech. Odpověď je docela jednoduchá.
Ten zaver clanku mi nedava zmysel... Aky vplyv maju pastove narazniky a predky na riadenu deformaciu? Ziadny, maju zniest naraz tusim do 5km/h v ramci pruznej deformacie. Tych par skrutiek a klipov, co ich drzi, nijako neovplyvni distribuciu sily. Na to sluzia deformacne zony vyskladnae z materialov roznej tvrdost dizajnovane tak, aby dokopy sa deformovali v istom tvare, smere a poradi.
Samozrejme, z pohladu chodca material a dizajn predku ma opodstatnenie.
citace: ....I když je rychlost 50 mil v hodině o pouhých 25 procent vyšší než standardních 40 mil v hodině, podle už známých výsledků je síla nárazu vyšší až o 56 procent! ....
Na takový závěr ani nepotřebujeme "už známé výsledky". Stačí dávat pozor ve fyzice na ZDŠ a vědět že kinetická energie roste s druhou mocninou rychlosti.
Metodika testů je přizpůsobena tomu co je reálné dosáhnout. Pokud by se zvedla testovací rychlost o blbých 10 km/h tak budou výsledky testů daleko horší a pro tupou veřejnost, která chce vidět zelené figurky a vysoký počet hvězdiček, by to bylo neuspokojivé a vzbuzovalo by to zbytečné otázky a emoce. To jejich bezpečné auto, ve kterém vozí rodinu by najednou v jejich hloupých očkách už vlastně bezpečné nebylo, takže se metodika nastavila tak, aby to dobře vycházelo a zákazník byl spokojený. Což neříkám, že je špatně. Jen je potřeba si to uvědomovat a nemyslet si, že si koupím auto s 5 hvězdama, tak jsem si tím koupil absolutní bezpečí a ten co má 5-8 let staré auto je vlastně hazardér se životem sebe a svých blízkých.
tak to tady většina prezentuje a utěšují se až to do nich narve Kodiaq, jak budou v pohodě.
Jedna záleží kam to do nich ten Kodiaq narve a v jaké rychlosti a pak ještě záleží na tom, když tam místo Kodiaqu bude 815 s pískem nebo volvo s návěsem a v něm zámkovka.....
Tam nepomáhá ani 150 hvězd....
A ještě záleží jestli ta 10-15-20-30 let stará jeotina je Fiatek Seicento nebo Hyundai I10 nebo Sklasse mercedes :-)
Ano přesně tak. Už mi tady ale někdo v diskuzi vysvětloval, že je bezpečnější bourat v nové Fabii než dvojkovém Superbu, protože hvězdičky hovoří jasně co je bezpečnější a takové pitomce máš holt v populaci.
určitě, víc hvězdiček víc Adidas, Takovej novej fiatáek 500 ten čelní crash s 2000 Sklasse v 80ti dá ručitě líp, sice je před řidičem 40 cm plastoplechu, zatím u s klasse 1,3 metru ale hvězdičky to jistí....
V reálu je pro tu Skladu deformacní zona ten fiatek, ten vodletí jak kopací míč po tom nárazu a ted je otázka kam poletí jestli jenom do pole nebo do protisměru pod tu 815ku která z něj udělá slisovaný sardinky
Ono ti len tak medzičasom ušlo, že oni tie väčšie a ťažšie auta sú zväčša navrhnuté a vyrobené tak, že pomáhajú pohltiť časť kinetickej energie aj toho menšieho a ľahšieho účastníka nehody. A áno majú to aj kamióny aj keď 40 ton je 40 ton.
ty si urobil exaktny test 4 fabie proti 2 superbu ? pitome v populaci mi pride skorej to tvoje uvazovanie, logYka ze vacsie a drahsie auto vo svojej dobe bude bezpecnejsie ako mensie v dnesnej dobe...
Takto sa uvazovalo aj s etalonom bezpecnosti Volvo a lacnym Renaultom s panoramatickou strechou, zde: https://www.youtube.com/watch?…:D
Vytahnout k diskuzi Volvo z rannych 90tek kdy narazove testy byly v plenkach nebo spis zadne nebyly a kostrukce aut s nima nepocitala a postavit proti nemu o 15 let mladsi Modus, tak to je fakt k smichu. Volvo muselo prohrat. Nicmene S2 je tezke auto, kde se uz resila bezpecnost a proslo narazovymi testy, takze proti lehke Fabii s kratkou deformacni zonou je jasne co je bezpecnejsi. Krom te hmotnosti je prede mnou asi 30 cm deformovatelne zony navic nez ve Fabce.
Ono je těch testu víc, jen se moc neprezentuji, protoze se to všeobecně vi, že novější i menší auto je na tom docela dobře ( nechci říkat lépe, protoze se najdou určitě konkrétní situace, kdy ne ).
Ano jiste jsou i nova mala auta maximalne bezpecna, ale hmotnost a kratka deformacni zona ma sve limity. Nelze ocekavat zazraky. Porad je lepsi jet v necem vetsim a tezsim s delsim a masivnim predkem.
jo, je to ovšem taková tipovačka jenom.
Všechny ty srovnávací nárazový testy jsou s auty před rokem 2000, kdy byl velký posun v bezpečnosti. Je ovšem pravdou, že posun v bezpečnosti je i dost od roku 2000. Ale jak velký?
Je to dostačující, aby lehčí auto z toho nakonec vyšlo lépe?
Mně osobně by se líbilo, kdyby někdo vzal např. toho supa z roku 2005 a novou fabii. Nebo polo/passat atd. Je to jedno co konkrétně, prostě to starší aby bylo už po roce 2000
Superb 2 je z roku 2008 na platformě PQ35 která ma kořeny hodně v minulosti.
Současná fábia je na MQB která je dost vyztužena a první použití bylo někdy v roce 2012.
Ten rozdíl v hmotnosti je cca 300kg.
Možná bych fakt vsadil na fábii.
jj, 300kg je výhoda, ale nemusí to být zásadní, pokud je auto lépe navrženo. Jako třeba to volvo s modusem. Je sice super, že na posádku nepůsobí taková decelerace, ale pokud mu skončí přední půlka auta na místě sedačky, je to dost k ničemu.
za mně tam je otazník, jestli dokáže to těžší auto pohltit víc energie aniž by se zhroutilo, nebo to bude naopak příliš tvrdé a pak to odskáče to menší.
To je pravda, ale zatimco lehci auto bude vrzeno pri narazu zpet, tak to tezsi bude pokracovat dal. Ve kterem asi zajijes vetsi pretizeni? A zrovna Fabka (nechci ji kritizovat) tu deformacni zonu tak dlouhou nema. Superb je proste bezpecnejsi i kdyz jde o predchozi generaci. Proto jsem si ho koupil. Chtel jsem vozit rodinu v necem bezpecnem a pohodlnem.
Presne tak po zavedeni EuroNCAP testu nastal v bezpecnosti aut obrovsky skok. 90kova auta nelze srovnavat. Naopak rozdil auta soucasneho a 10 let stareho bude naprosto zanedbatelny. Metodika narazu je obdobna a uz tehdy se stavela auta, ktera dostatecne chranila posadku.
začínám mít dojem, že redaktoři jsou povinni vyplodit určitý počet článků. Kvalita obsahu a vůbec výběru témat článků jde evidentně úplně stranou... Nebo se mýlím?
ale článek na ni vůbec neodpovídá. Důvodem je to, že když zvednu rychlost třeba na těch povolených 130 km, tak při čelním střetu s pevnou překážkou nepřežije nikdo, takové auto nelze zkonstruovat (při zachování běžné velikosti auta, neberu v potaz crazy konstrukce, kdy osobní auto měří 20 m na délku a z toho předních 18m je deformační zóna). V současném autě ve 130 do pevné překážky dojde k deformacím, které proniknou až do kabiny a devastují posádku, v autě, které by mělo nosnou strukturu tanku by sice prostor pro posádku zůstal neporušený, ale posádka by spolehlivě zkapala na utržení všech životně důležitých orgánů. Je celkem spolehlivě vyzkoušeno, jaké přetížení jednotlivé orgány vydrží a vše co je nad tuto mez rovná se stejně spolehlivá smrt jako traverzou do hlavy a právě tyto fyziologické meze euroNCAP i IIHS zkoumají, zda a o kolik byly překročeny. Takže posádka tanku při nárazu do betonového bloku spolehlivě zkape jak při 130, tak při 60 km/h protože v 60 nemá žádnou deformační zónu přetížení bude tak velké, že sebezdravější jedinec neodolá vnitřnímu přetížení orgánů a ve 130 zemře úplně ze stejného důvodu, posádka nové Fabie 60 km/h celkem spolehlivě přežije, protože má deformační zóny, ve 130 nepřežije, protože dostane ránu betonovým blokem do hlavy.
Zajímavé spíše je, že dodnes řada výrobců nárazové testy nezvládá na 5 * i když současné technologie a i rostoucí velikost aut a tedy i deformačních zón by měly nahrávat tomu, že nárazové testy dá každý s prstem v nose. https://www.euroncap.com/…cia/jogger/45231 https://www.euroncap.com/…honda/zr-v/50189
Všichni nezvládají nárazové testy na 5*, protože už dávno to není jen o nárazových testech. Začlo se do toho počítat které asistenti jsou v základní výbavě a jak dobře fungují a mnoho dalších kritérií. Navíc každou chvíli se posouvají hranice. Kdyby všechny auta měli plný počet bodů, tak je nesmysl ty testy dělat, protože výsledky Vám nic neřeknou o tom, které auto je lepší. Jeden z důvodů proč taky nelze porovnávat různě stará auta. Každé mohlo být ohodnocené podle jiných kritérií.
To není pravda, řada automobilek (viz ty dva příklady), nezvládá nárazový test, bez asistentů, bez srážky s chodcem. 76% v ochraně dospělých není zvládnutí nárazového testu, minimum je 80%. Viz třeba tohle velké SUV. https://www.euroncap.com/…infast/vf8/50194
Keby si otvoril nejaky test na NCAP vidis tam hodnotenia v % v roznych disciplinach ochrany dospelej a detskej posadky atd. Hodnotenie hviezdami je orientacne, celkové.
A vy si myslíte, že ty procenta napřímo reprezentují výsledek??? :-O Jako předek auta jsme zmenšili o 73%? :-[]
Ty procenta reflektují mnoho parametrů, které se při nárazu sledují a ty se postupem času mění.
První test byl asi v roce 1997. Opravdu si myslíte, že auto s 5* z tehdy a dnes bude stejně bezpečné?
Je to podobné jako např. s energetickou třídou elektrospotřebičů. Na začátku se systém nějak nastavil k tehdejší době a postupně se zařízení vylepšovala hodně nad rámec skupina A, takže bylo A++++. Až to celý značení obnovili a přeznačili, tím že prostě změnili kritéria pro udělení jednotlivých skupin.
To si nemysli nikdo, ze různá období jsou srovnatelná. Ale mluví o tom, ze kdyz vezmu testy z roku třeba 2023, tak tam stále jsou auta, která v ochraně nemají alespoň těch 80%, o 90 ani nemluvím.
NCAP čelní náraz do pevné bariéry při rychlosti 50 km/h.
No pokial mi je zname, NCAP robi pri 50kmh naraz do pohyblivej prekazky tj 50+50kmh, tato novsia metodika vystriedala predoslu, kde bol prave naraz do pevnej prekazky pri 64 kmh.
Re: NCAP čelní náraz do pevné bariéry při rychlosti 50 km/h.
Dřív byl ten offset do nepohybujici se deformovatelne prekazky. Dnes se ta prekazka pohybuje a váží tunu jestli se nepletu. A celou plochou se jede proti nedeformovatelne zdi.