Elektromobilita
Ke konci února 2013 se situace ve firmě Tesla Motors přiblížila kritickému bodu. Společnost obdržela velké množství předobjednávek na automobily Model S, ale nikdo se nespěchal je kupovat. Co dělat? Pokud by se ještě více zpozdil převod předobjednávek na prodej, musel by se zastavit výrobní závod. A kdyby se veřejnost dozvěděla o snížení výroby, pravděpodobně by se akcie Tesla zřítily.
Elon Musk rychle pochopil vážnost problému a začal jednat. Sebral všechny dostupné zaměstnance, ke kterým mohl dosáhnout: finančníky, personální pracovníky, designéry, technické specialisty - celkem asi 500 lidí. A nařídil jim telefonovat potenciálním zákazníkům, kteří udělali předobjednávku, a uzavírat obchody. "Pokud se nezbavíme těchto aut, jsme v háji," oznámil Musk svým zaměstnancům. "Takže mě nezajímá, čím jste se dříve zabývali. Vaší novou prací je prodávat auta."
Poté přepracoval složení manažerů společnosti, propustil ty nejméně účinné a zároveň povýšil schopné mladší zaměstnance, kteří projevili loajalitu a nadšení. Musk také oficiálně prohlásil, že zaručuje každému kupujícímu možnost prodat své auto za průměrnou cenu podobného vozidla. Musk a jeho kapitál osobně poskytovali záruku ceny.
A nejdůležitější: Musk začal vytvářet alternativní scénář pro svou společnost v případě, že všechna jeho opatření nepřinesou výsledek.
Na začátku dubna se Musk setkal s Larrym Pageem, spoluzakladatelem společnosti Google. Situace se mezitím tak zkomplikovala, že společnost byla nucena zastavit výrobu. Oficiálně byla továrna uzavřena kvůli preventivní údržbě zařízení.
Během jednání Page souhlasil, že Google koupí Teslu. Aby však společnost skutečně dosáhla svých cílů, Musk jako podmínku dohody požadoval zachování kontroly nad společností po dobu dalších osmi let, nebo dokud nebudou zavedeny hromadné výrobní linky pro elektromobily. Musk také prohlásil, že bude potřebovat pět miliard dolarů na rozšíření výrobního základu.
Právníky a konzultanty z Google tyto požadavky znepokojovaly. Probíhaly různé fáze jednání a ocenění společnosti. Obchod s prodejem Tesla byl odhadován na přibližně šest miliard dolarů.
Nicméně, když Musk a Page vyjednávali podmínky fúze, stalo se zázrakem. Těch 500 zaměstnanců, kteří byli nuceni stát se manažery pro prodeje, náhle prodali většinu automobilů. Bez tohoto úsilí by společnosti peníze stačily jen na pár týdnů, ale jejich činnost za tyto dva týdny umožnila klidně uzavřít první finanční čtvrtletí.
8. května 2013 Tesla Motors poprvé jako veřejná společnost oznámila zisk. Finančníci byli v šoku.
Chci zvláště zdůraznit, jak Elon Musk komunikuje se svými podřízenými, když nastanou obtíže - nejen v tomto případě, ale ve svém podnikání obecně. Zaměstnanci Tesla i jejich kolegové ze SpaceX si uvědomují, že pokud mají setkání s Muskem, aby mu oznámili špatné zprávy, musí mít připraven plán B.
"Jedním z nejhorších bylo to setkání, kdy jsme potřebovali požádat Muska, aby nám dal další dva týdny a další peníze na vytvoření další verze Modelu S," vzpomínal jeden z klíčových zaměstnanců Tesly. "Sestavili jsme plán, kolik času a peněz budeme potřebovat. Řekli jsme, že pokud chce dostat auto do 30 dnů, budeme potřebovat nové zaměstnance, a ukázali jsme mu hromadu životopisů. Musíte Elonovi říct, že něco není možné udělat, jinak budete okamžitě vyhozeni ze společnosti. Musíte mu nabídnout hotový plán. Když jsme to udělali, řekl: "OK, díky." Všichni jsme si oddychli s úlevou a myšlenkou: "Kurňa, nevyhodil nás."
Když je na moři bouře, je důležité zachránit loď. Zkušený kapitán tak činí. V době krize je třeba převzít kormidlo a vést, aniž by se báli tvrdých, rozhodných opatření.
Nyní se vraťme k našemu hrdinovi: kdyby v té době začal přesvědčovat všechny, reagovat na odpor, naslouchat výkřikům finančníků a právníků „nejsme prodejci“, „to není naše práce“, kdyby začal pořádat schůzky a odrazoval se od výmluv typu „všechno jsme zkoušeli a nic nevyšlo“, jak si myslíte, že by to skončilo? Jsem si jistý, že svět by neviděl revoluční technologie tak brzy a mnoho lidí by přišlo o práci. Stejně jako mnoho držitelů akcií by přišlo o své úspory, na radost „medvědů“ z Wall Street.
Musk přijal odvážné a nekompromisní rozhodnutí - prodávat vše! Předal to každému, a ne ve formě žádosti, ale ve formě rozkazu. Také si všimněte, že v době potíží Musk nezačal zachraňovat celý tým: rozloučil se s neefektivními vedoucími pracovníky a povýšil ty, kteří byli připraveni na výzvu, jak ve své pozici, tak ve svých příjmech.
Ano, jeho rozhodnutí bylo kontroverzní. Ale většina vedoucích pracovníků, kteří jsou ochotni věnovat všechny své síly na zachránění týmu, při tom potápí loď a skrývají svou maloustatebnost za citáty a vymlouváním.
Elon Musk rychle pochopil vážnost problému a začal jednat. Sebral všechny dostupné zaměstnance, ke kterým mohl dosáhnout: finančníky, personální pracovníky, designéry, technické specialisty - celkem asi 500 lidí. A nařídil jim telefonovat potenciálním zákazníkům, kteří udělali předobjednávku, a uzavírat obchody. "Pokud se nezbavíme těchto aut, jsme v háji," oznámil Musk svým zaměstnancům. "Takže mě nezajímá, čím jste se dříve zabývali. Vaší novou prací je prodávat auta."
Poté přepracoval složení manažerů společnosti, propustil ty nejméně účinné a zároveň povýšil schopné mladší zaměstnance, kteří projevili loajalitu a nadšení. Musk také oficiálně prohlásil, že zaručuje každému kupujícímu možnost prodat své auto za průměrnou cenu podobného vozidla. Musk a jeho kapitál osobně poskytovali záruku ceny.
A nejdůležitější: Musk začal vytvářet alternativní scénář pro svou společnost v případě, že všechna jeho opatření nepřinesou výsledek.
Na začátku dubna se Musk setkal s Larrym Pageem, spoluzakladatelem společnosti Google. Situace se mezitím tak zkomplikovala, že společnost byla nucena zastavit výrobu. Oficiálně byla továrna uzavřena kvůli preventivní údržbě zařízení.
Během jednání Page souhlasil, že Google koupí Teslu. Aby však společnost skutečně dosáhla svých cílů, Musk jako podmínku dohody požadoval zachování kontroly nad společností po dobu dalších osmi let, nebo dokud nebudou zavedeny hromadné výrobní linky pro elektromobily. Musk také prohlásil, že bude potřebovat pět miliard dolarů na rozšíření výrobního základu.
Právníky a konzultanty z Google tyto požadavky znepokojovaly. Probíhaly různé fáze jednání a ocenění společnosti. Obchod s prodejem Tesla byl odhadován na přibližně šest miliard dolarů.
Nicméně, když Musk a Page vyjednávali podmínky fúze, stalo se zázrakem. Těch 500 zaměstnanců, kteří byli nuceni stát se manažery pro prodeje, náhle prodali většinu automobilů. Bez tohoto úsilí by společnosti peníze stačily jen na pár týdnů, ale jejich činnost za tyto dva týdny umožnila klidně uzavřít první finanční čtvrtletí.
8. května 2013 Tesla Motors poprvé jako veřejná společnost oznámila zisk. Finančníci byli v šoku.
Chci zvláště zdůraznit, jak Elon Musk komunikuje se svými podřízenými, když nastanou obtíže - nejen v tomto případě, ale ve svém podnikání obecně. Zaměstnanci Tesla i jejich kolegové ze SpaceX si uvědomují, že pokud mají setkání s Muskem, aby mu oznámili špatné zprávy, musí mít připraven plán B.
"Jedním z nejhorších bylo to setkání, kdy jsme potřebovali požádat Muska, aby nám dal další dva týdny a další peníze na vytvoření další verze Modelu S," vzpomínal jeden z klíčových zaměstnanců Tesly. "Sestavili jsme plán, kolik času a peněz budeme potřebovat. Řekli jsme, že pokud chce dostat auto do 30 dnů, budeme potřebovat nové zaměstnance, a ukázali jsme mu hromadu životopisů. Musíte Elonovi říct, že něco není možné udělat, jinak budete okamžitě vyhozeni ze společnosti. Musíte mu nabídnout hotový plán. Když jsme to udělali, řekl: "OK, díky." Všichni jsme si oddychli s úlevou a myšlenkou: "Kurňa, nevyhodil nás."
Když je na moři bouře, je důležité zachránit loď. Zkušený kapitán tak činí. V době krize je třeba převzít kormidlo a vést, aniž by se báli tvrdých, rozhodných opatření.
Nyní se vraťme k našemu hrdinovi: kdyby v té době začal přesvědčovat všechny, reagovat na odpor, naslouchat výkřikům finančníků a právníků „nejsme prodejci“, „to není naše práce“, kdyby začal pořádat schůzky a odrazoval se od výmluv typu „všechno jsme zkoušeli a nic nevyšlo“, jak si myslíte, že by to skončilo? Jsem si jistý, že svět by neviděl revoluční technologie tak brzy a mnoho lidí by přišlo o práci. Stejně jako mnoho držitelů akcií by přišlo o své úspory, na radost „medvědů“ z Wall Street.
Musk přijal odvážné a nekompromisní rozhodnutí - prodávat vše! Předal to každému, a ne ve formě žádosti, ale ve formě rozkazu. Také si všimněte, že v době potíží Musk nezačal zachraňovat celý tým: rozloučil se s neefektivními vedoucími pracovníky a povýšil ty, kteří byli připraveni na výzvu, jak ve své pozici, tak ve svých příjmech.
Ano, jeho rozhodnutí bylo kontroverzní. Ale většina vedoucích pracovníků, kteří jsou ochotni věnovat všechny své síly na zachránění týmu, při tom potápí loď a skrývají svou maloustatebnost za citáty a vymlouváním.
Nalili do EV miliardy a sami neumí levné EV vyrobit. V EV je budoucnost, ale nařízení nesmí předbíhat vývoj.
.... jasně že poslední zprávy z Tesly nejsou nic moc.... Jenže Musk a jeho tým když vidí někde problém, tak prostě koná a řeší. Stát se něco takového v molochu jako VW tak to budou 3 roky neefektivně šolíchat, možná se o tom nebude psát v novinách, ale propálí na tom zásadně víc peněz než Tesla, které do toho prostě řízne.
Takže já bych s nějakými soudy počkal.... Nakonec, moc nás tady akcionářů Tesly asi není tak prostě můžeme chroupat popcorn a čekat jak to dopadne 😄
Takže já bych s nějakými soudy počkal.... Nakonec, moc nás tady akcionářů Tesly asi není tak prostě můžeme chroupat popcorn a čekat jak to dopadne 😄
Není třeba soudit ... Tesla už není start-up, ale zavedená automobilka, která čelí ekonomickým cyklům, konkurenci apod. Jeden rok se daří a nabírá se, druhý ne a je potřeba propouštět. Nevidím v tom žádné drama.
... já sice nejsem akcionář Tesly, ale vždycky se při investicích do akcií o Teslu zajímám ... když vidím, že akciový fond má akcie Tesly, tak jej vyřazuju z výběru 😄
... já sice nejsem akcionář Tesly, ale vždycky se při investicích do akcií o Teslu zajímám ... když vidím, že akciový fond má akcie Tesly, tak jej vyřazuju z výběru 😄
Přesně tak aby tým dobře fungoval, a celá automobilka Tesla nedopadla jako korporátní VW, kde jen schválení (zamítnutí) změny trvá půl roku schůzí a e-mailů. Je třeba radikálně říznout a znovu poskládat nový tým, který při stejné efektivitě bude mít o 1/3 méně zaměstnanců.
Efektivita Tesly je bezpochyby výrazně větší než efektivita megakorporací jako je VW. Tady je potřeba uznat, že bez Elona a jeho specifického způsobu vedení by Tesla nepřežila.
Rýchlosť rozhodovania, ochota ísť do rizika, zmena plánov, ochota sľubovať a meniť sľuby - Tesla je výrazne flexibilnejšia. Plus jej výrazne pomohla korona - kapacity jej rástli v čase, keď mali ostatní obmedzenia a extrémne čakacie doby.
To čo bolo doteraz jej výhodou sa môže ľahko stať príťažou - od určitej veľkosti, pri silnejúcej konkurencii a nasýtení trhu. Až tam sa ukáže či je efektívnejšia.
Neskrachovala jedine vďaka emisným povolenkám a všemožným dotáciám. Elon sám priznal, že boli viackrát na hrane. A čo bude ďalej, to bude zaujímavé sledovať.
To čo bolo doteraz jej výhodou sa môže ľahko stať príťažou - od určitej veľkosti, pri silnejúcej konkurencii a nasýtení trhu. Až tam sa ukáže či je efektívnejšia.
Neskrachovala jedine vďaka emisným povolenkám a všemožným dotáciám. Elon sám priznal, že boli viackrát na hrane. A čo bude ďalej, to bude zaujímavé sledovať.
Pocity? No teď mám, pane inspektore, pocit, že mi teče do bot. Správně, teče ti do bot, chlapče.
(https😐/www.youtube.com/watch?…) 😄
(https😐/www.youtube.com/watch?…) 😄
prudce klesla na 5,5%, což je méně než u většiny klasických automobilek. Zároveň má Tesla daleko více zaměstnanců na jedno vyrobené auto než většina klasických automobilek a prodeje klesají. Důsledkem této neefektivity je logicky propouštění. A protože výhled na 2Q je ještě horší než 1Q, tak nejspíše bude pokračovat.
:yes:
Marže prudko klesli a ako bonus😒br /> - klesajúci odbyt (386 tis Q1/2024 vs 423 tis Q1/2023)
- a záporné cash flow k tomu.
Že by mal Toyoda pravdu?
Marže prudko klesli a ako bonus😒br /> - klesajúci odbyt (386 tis Q1/2024 vs 423 tis Q1/2023)
- a záporné cash flow k tomu.
Že by mal Toyoda pravdu?
Proto musí automobilky lobovat za dotace, teď během roku bude v ČR nárůst prodejů raketový, jak zlevnily TM3 a TMY, kdy s dotací je za cenu základní Oktávky
Ty, co si nezrušily ICE modely lobovat nemusí, prostě budou prodávat ICE modely. A zatím se žádný raketový nárůst EV letos nekoná, 1Q, podíl EV 2,24% na prodejích v ČR, loni 1Q podíl EV 2,34% na prodejích. V podstatě stojatá voda.
To se ale počítá až s prodanými auty ne ? Tak bych vydržel, až budou auta opravdu prodaná a né objednaná. Dotace jsou motivační
Proč má vlastně Tesla tak strašně moc zaměstnanců? Při všech těch gigacastinzích a autech oholených až na dřeň bych čekal, že to tam zmákne pár robotů a uklízečka. To všechny ty desetitisíce lidí dělají ve vývoji a nebo co vlastně? 😄
Jen bůh a Elon ví, Tesla má 147 tis. zaměstnanců a vloni prodala 1.85 mio. aut. Srovnatelně velké Audi má 90 tis. zam. a vloni prodalo 1.9 mio. aut. Toyota má 375 tis. zaměstnanců a vloni dodala 10 mio. aut., Škoda má 35 tis. zaměstnanců a vloni prodala 866 tis. aut. V efektivitě prostě Tesla silně zaostává. Takže když vyhází dalších 30%, tak se ani nevyrovná ostatním automobilkám.
Napr v pripade Audi ale jde o jednu značku z velkého koncernu. Ta muze čerpat efektivitu z toho, ze cast veci se dela pro jine znacky a nebo cely koncern. Stejne tak Toyota a dalsi.
Primo takhle porovnat to nejde.
Primo takhle porovnat to nejde.
Samozřejmě, že to srovnávat jde, Tesla Inc. jako firma na výrobu aut není zdaleka jediná, kterou Elon vlastní a synergie se SpaceX (technologie), Twitter (reklama), Open AI (vývoj SW) a dalšími společnostmi, které vlastní nebo v nich má podíl jsou zcela evidentní. Ale klidně si můžeme dát zcela samostatnou značku, která není součástí žádného koncernu jako je Mazda, která vloni dodala přes 1,1 mio. aut a má 48 tis. zaměstnanců.
Ale v tomto počtu jsou i zaměstnanci kteří nepracují přímo pro automobilku, ale i stacionární úložiště, solární divíze a vývoj robotů..atd.
Pro srovnání koncern VAG má přes 672 tisíc zaměstnanců a je z tohoto hlediska na tom hůř.
A pokud vezmeme v potaz pouze výrobu, tak nejproduktivnější dnes na počet zaměstnanců je asi továrna Hyundai v Singapuru, kde stačí 100 zaměstnanců na roční produkci 30tisíc aut.
Pro srovnání koncern VAG má přes 672 tisíc zaměstnanců a je z tohoto hlediska na tom hůř.
A pokud vezmeme v potaz pouze výrobu, tak nejproduktivnější dnes na počet zaměstnanců je asi továrna Hyundai v Singapuru, kde stačí 100 zaměstnanců na roční produkci 30tisíc aut.
No pokud si vydělíme jednoduchá čísla, tak u Tesly vyjde 12,5 auta na jednoho zaměstnance. A 660 000 zaměstnanců VAG group vloni vyrobilo 9 240 000 aut, což je 14 aut na zaměstnance, ale nejsou v tom jen běžná osobní auta, ale značky jako MAN (57 tis. zaměstnanců), Scania (53 tis.), Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche (40 tis.), kde je hromada zaměstnanců, ale výroba blízká nule.
A brát v potaz pouze výrobu je nesmysl, robotizované linky musí někdo programovat, udržovat a to stojí hromadu pracovní síly.
A brát v potaz pouze výrobu je nesmysl, robotizované linky musí někdo programovat, udržovat a to stojí hromadu pracovní síly.
Tak nevím proč Tesle přidáváš. Na konci roku neměla 147 tisíc zaměstnaců ale 140 473 a nevystětlil jsi kolik lidí dělá na těch solárních projektech ( solární tašky) a uložištích stacionární energie.
Osobně můj ohad je, že na to je s koncernem VAG naprosto srovnatelně. samozřejmě třeba Toyota ale i mnoho dalších je na tom podstatně lépe.
A ono v tom Singapuru linky nikdo neprogramuje, neudržuje, stejně tak jako v každé jiné továrně?Je to prototyp budoucí menší lokální továrny. :yes:
Osobně můj ohad je, že na to je s koncernem VAG naprosto srovnatelně. samozřejmě třeba Toyota ale i mnoho dalších je na tom podstatně lépe.
A ono v tom Singapuru linky nikdo neprogramuje, neudržuje, stejně tak jako v každé jiné továrně?Je to prototyp budoucí menší lokální továrny. :yes:
Tady je potřeba připomenout specifikum Tesly a tím je přímý prodej i servis. Naopak standardní automobilky spoléhají na dealerský způsob prodeje a servisu.
Pokud bychom toto u Tesly odečetli, tak bude Tesla pravděpodobně výrazně efektivnější. A to přesto, na co poukazuje Hendly, že Tesla není v žádném koncernu a vše si dělá sama.
Pokud bychom toto u Tesly odečetli, tak bude Tesla pravděpodobně výrazně efektivnější. A to přesto, na co poukazuje Hendly, že Tesla není v žádném koncernu a vše si dělá sama.
Tak aktuálny článok som nečakal. Správa o prepustení celého oddelenia Tesly prebehla médiami sotva pár dní dozadu, a už je na ACZ...
A jaký je pro tebe rozdíl, jestli se tuto konkrétní zprávu dozvíš o pár dní dřívě, nebo později? Pokud to bude aktualita typu "Na D1 hoří kamion, vyhněte se místu" tak prosím. Ale tohle? Zas to s tím hejtem nepřehánějte, chalani.
Presne ten, že ACZ opäť sklamane zatvorím, pretože to, čo mi ponúka na čítanie, je už de facto pre mňa staré, lebo som to pred pár dňami čítal inde. Čiže žiadne preháňanie, keď čítam túto správu v jeden deň z dvoch rôznych zdrojov, je to vpohode, ale keď to čítam znova o nejaké štyri dni tu, akože aktuálny článok, tak to dosť zamrzí. Internetový magazín nie je týždenník ani mesačník na papieri, kde to počká.
Nojo Elon obcas nejakej tym vyhodi, kdyz jim to tak nejde a nahradi je lidmi, kterym to jde lip. Naposledy pry par let zpatky ve Starlinku. O vycisteni twitteru nemluve. Obcas to chce trochu cerstvy vitr :-!
PS. Ani se mi nikdy nestalo, že u stojanu chyběla hadice a musel jsem vytáhnout vlastní hadici z kufru.
TM3 se mi moc líbí, s Teslou jako firmou a zejména s xyndlem Musků mám morální problém. Já jsem vlastně chtěl elektromobilitu podpořit, jako že jsem chtěl dát dobrou radu zadarmo: Udělejte soudruzi něco s tím chaosem v nabíjení EV a bude líp.
Také jsem chtěl znovu poukázat na vysokou efektivitu a ekologičnost samobíjecích hybridů. Ty nikde nemarní energii. Jen s ní vysoce hospodárně pracují. Nemůže se jim rovnat ani diesel s nízkou spotřebou, ani EV s "čistou" energií.
S efektivitou samonabíjecíc hybridů problém nemám, sám jsem si ho pořídil a nemusí mne trápit nefunkční supercharger... jediný supercharger, co by mne zajímal by byl namontovaný na pořádnou americkou V8mičku
Z uzivatelskeho hlediska je tam hlavne zavislost na topeni. V zime u studeneho auta neni problem vypnout spalovak na semaforech tim, ze vypnes topeni 😊 (samozrejme jen z e😜erimentalnich duvodu, bezny ridic nebude na kazdem semaforu vypinat topeni nebo jezdit s vypnutym).