Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Stellantis rozšiřuje podporu bionafty. Umí ji spálit turbodiesely s Euro 5 a 6

29 komentářů

Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
Mikesusi můžeme začít znova. JAEdelta = zkratka pro příznivce italských šrotů. JAEdelta: V HVO vidím budoucnost, elektrozkraty jsou slepá ulička. Mikesus: To jako budeme pěstovat řepku, aby byl olej na HVO. JAEdelta: Pleteš si bionaftu a HVO, HVO se dělá ze starého oleje. Mikesus: Kde vezmeš tolik starého oleje? JAEdelta: Výrobce kávy jezdí na HVO. Mikesus: Potřebuješ toho 6mld litrů a oleje je 90 mil litrů. JAEdelta: Uvidíme, kolik toho výrobci HVO100 zvládnou vyprodukovat a necháme se překvapit. Tohle je řešení, kterým se dá toho dost změnit přes noc 😋 Pro kamiony obvzlášť… To jsou argumenty jako když si misska přeje mír po celém světě.
Avatar - del42sa
del42sa
@KANKUNEN má smysl na ten tvůj trapný hejt reagovat ? Nemá ... Nejdřít hejtuješ po článkem o Fiatu a teď ti vadí syntetická nafta.

Co k tomu říct ? Snad jen, že výroba obnovitelného paliva, která vede ke snižovaní emisí se počítá k plusu
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
@del42sa Snad jsem udělal ze včerejší diskuze výcuc co nejpřesnější. Ještě mohu přidat ten odkaz na toho výrobce kávy.
Avatar - Mikesus
Mikesus
@del42sa
To není hejt na hvo. Nikdo asi proti tomu nic nemá. Jen těžko se k tomu upirat, kdyz evidentně není prostor pro dostatečnou výrobní kapacitu.
Avatar - Horký Rom
Horký Rom
@KANKUNEN
Kankunene, jedná se snad o trollování, či dokonce o nový způsob kyberšikany pocházející z tvé trollí farmy?
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
@Horký Rom Ano, já jsem Horký Rom i Roman.
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
@KANKUNEN Jednou mi to musíte chlapi vysvětlit, co to je ten nudný Golf a ten šťastnoFiat. Já už tuším, to se nedá popsat, to se musí cítit, že.
Avatar - Mikesus
Mikesus
@KANKUNEN
S jedním se nudíš u krajnice čekaje na odtahovku, s druhým skaces radosti, že jsi tentokrát dojel.
topten
biopaliva sou blbost
kdybys mel vyteznost dejme tomu 3tis litru bionafty z 1 hektaru, tak pro nahradu skoro 9mld litru benzinu+nafty u nas bys potreboval 9e9/3e3 = 3e6 hektaru = 30tis km2, tedy vsechny pole a louky u nas osazet jen repkou a to do toho nepocitam energii na obdelavani a vyrobu...
*
z 1 ha 3tis litru = na 1 ha ujedes pri spotrebe 6 litru 3000/6*100 =50tis km za rok.
kdyz 1ha to osazis FV panelama, ty ti za rok vyprodukujou 2GWh elektriky.
pri spotrebe 20kWh/100km ujedes na 1 hektar 2E9/2E4*1E2=10milonu km, tedy ze stejny plochy ujedes s elektromobilem 200x tolik, nez s chrochtem na bionaftu.
a dokonce i v prosinci, kdy vyprodukujes jen 2% rocni vyroby a z 1ha vyrobis jen 40MWh, ujedes 200tis km, tedy 4x tolik nez za celou rocni produkci repky...
*
plodiny pestovany na biopaliva jsou energetickej zlocin
na jedny strane jen neefektivni ekoulitba
a na ty druhy strane zlata miliardova zila pro jednoho tipka, kterej donasel StB ale prej nespolupracoval ...
kesumb
@topten
zbytecny, mistni ***i co zvracej o mixerech neumej pocitat ani do 5, natoz pak pochopit co si napsal. Navic cinsky panely smrdej ale paleni rusky nafty voni!
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
@topten Jsi trapný troll. HVO je z odpadu, nic nepotřebuješ. No hlavně nesmíš dál myslet.
Avatar - Ozzman
Ozzman
Ještě mužeme dodat, že taková ta nejoblíbenější biosložka agenta STB - MEŘO nejvíce potřebuje minerální hnojiva, která cpát do půdy není zrovna eko.... a slavnej Green Deal tato hnojiva doporučuje omezit.

Když jsem na toto téma diskutoval kdysi s jedním kanadským profesorem z oboru (v návaznosti na aplikaci strategií Green Deal na naše zemědělství), divil se, proč chceme snižovat plochy řepky, že je to skvělý olej na smažení, řekl sem, že to mícháme do nafty...neměl pak slov :D @topten
Avatar - Anonym
Anonym
@topten
Tvůj teoretický výpočet je správný, ale nebere v úvahu následující věci:

1) Počítáš s tím, že jde jen o domácí řepku. Ve skutečnosti se HVO vyrábí ze všech typů použitých olejů a tuků včetně třeba kafilerních tuků nebo dovážených olejů s vyšším hektarovým výnosem než má naše řepka.

2) Nepočítáš s celkovým užitkem. Ještě než se HVO dostane do motoru, vykonalo užitek ve své původní podobě (např. rostlinným olejem někdo smažil jídlo, kráva před odvozem do kafilerie produkovala mléko apod). K tomu je potřeba připočíst užitek vedlejších produktů (např. pokrutiny z řepky jako krmivo po živočišnou výrobu). Při výrobě elektřiny FVE žádný další užitek kromě té elektřiny nevzniká.

3) U FVE nastává klasický problém, že kvůli nemožnosti elektřinu dlouhodobě skladovat a faktu, že nejméně elektřiny vyrábí v té době, kdy té elektřiny potřebuješ naopak nejvíce, potřebuješ mnohonásobně vyšší instalovaný výkon než by vyplývalo z roční bilance. Už jen na měsíční bázi bys potřeboval cca 10násobek.

4) Půda tady leží, ale FVE ne, ty se musí vyrobit a suroviny pro jejich výrobu vytěžit. Jinými slovy, varianta FVE je velmi náročná na investiční náklady. K tomu připočítej, že na alespoň denní vyrovnávání výkonu a spotřeby budeš mít další investiční náklady na bateriová úložiště. K tomu připočítej investici do infrastruktury.

Závěr:
HVO nemůže nahradit v plné míře klasická paliva, ale jako doplněk to dává smysl.
BEV krmené FEV nemůžou v plné míře nahradit klasická paliva, ale jako doplněk to dává smysl.
topten
@Tycoon
jako doplnek ...
je otazka, jestli ma smysl investovat do neceho spoustu rozumu, co je nakonec jen bezvyznamnej doplnek
jestli neni lepsi ten rozum investovat do neceho efektivnejsiho
treba do vyvoje vodikoveho hospodarstvi, ktery bude resit ty letni prebytky elektriky z FVE
jestli ma smysl se utapet v nejakejch bezvyznamnejch kravinach na ukor systemovyho reseni do budoucna

PS:
- baterky jsou jen na pokryti kratkodobych spicek v radu minut a nizkych desitek minut, nez najede paroplyn, za par roku vodik
- navratnost FVE je dnes v radu jednotek roku, takze investicni nakladnost v horizontu 10 let nijak vysoka neni a navic pod panelama muzes pestovat brambory, zeli i kedlubny
Avatar - Anonym
Anonym
@topten

"je otazka, jestli ma smysl investovat do neceho spoustu rozumu, co je nakonec jen celkem bezvyznamnej doplnek"

Přesně tuhle otázku by si měli všichni politici a další položit. Jak už jsem výše napsal, FVE jsou v našich zeměpisných oblastech obrovské megainvestice, které však vždy budou jen doplňkem.

Co se týče výroby vodíku z FVE, tak hned první otázka je, jak ho budeš skladovat. Vodík se doposud z naprosté většině vždy vyráběl tam, kde se i spotřebovával (respektive spotřebovával tam, kde se vyrábí). A to z prostého důvodu, že jeho největší problémy se jmenují skladování a přeprava.
topten
@Tycoon
ty jsi pred 10 lety usnul tycoone a dnes rano ses probudil ...
Avatar - Anonym
Anonym
@topten

Dnes platí ty stejné fyzikální zákony jako před 10 lety. Dokonce i ty stejné jako před 100 nebo 1000 lety.

Technologie se vyvíjejí, ale stavovou rovnici vodíku nezměníš. Stejně tak nezměníš to, že v zimě, kdy je spotřeba energií nejvyšší, je výkon FVE panelů nejnižší. Samozřejmě, existují technologie na to, abys v zimě dovážel FVE elektřinu z jižní polokoule a v létě jí tam vyvážel, ale narazíš pak na ekonomické, politické a jiné překážky. Stejně jako u skladování vodíku.
gil54
@topten

"...navic pod panelama muzes pestovat brambory,..."

Orat, sázet a vyorávat je budou speciální placaté robotické stroje s extrémně nízkou stavbou a sadou senzorů a lidarů, aby se vešly pod panely a vyhnuly se těm konstrukcím, na kterých budou ty speciální panely, co propouští sluneční světlo k rostlinám, aby něco vyplodily, stát. Do té doby, než bude dostatek těchto robotických strojů, budou ty brambory sázet, okopávat, vyorávat a svážet armády trpaslíků s malinkejma motyčkama a malinkejma vozejčkama.
topten
@Tycoon
... fyzikalni zakony jsou stejny jako pred 100, 1000 lety ale i tak zijeme jinak nez tehda ...
pred 1000 lety se topilo klacky, pred 100 lety uhlim, dnes CNG a zejtra H2 vyrobenym elektrikou z FVE
co mas porad s tim, ze FVE nevyrobi pres zimu dost, kdyz si energii pres leto na zimu naakumulujes ??
nebo se snad ptas, kde vezmes drevenej klacek, kterej roste 100 roku nebo cerny uhli, ktery je z prvohor ???
Avatar - Anonym
Anonym
@topten
Jenže ten klacek nebo kus uhlí má v sobě uloženo poměrně vysoké množství energie na hmotnost (a objem) a jeho skladování je jednoduché (hodíš to na hromadu).

Při skladování elektřiny, tepla či vodíku je hustota uložené energie výrazně nižší a "nelze je hodit na hromadu", na elektřinu potřebuješ baterii, na vodík vysokotlaký kompresor a speciální nádrž atd. Ve výsledku jsou náklady na skladování vysoké. Technicky to vyřešené je, ale kvůli fyzikálním zákonům to je drahé.

Tohle není žádná má světoborná myšlenka, to ti řekne každý, kdo je technickým odborníkem v oblasti energií, baterií, fyzikálních věd atd. Pokud si první příspěvek počítal sám, zvládneš spočítat sám i ty hustoty energií. Stačí do výpočtů nedávat ideologii :-)
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
No ták!

To rikam porad, ze moje Ducato sezere vsechno.
Skoro jak ze stare skoly.
:-)

Stara 2.5 v hranatym Ducatu fakt jela i na smes redidla s vyjetym olejem...

🙄
Avatar - Ozzman
Ozzman
Konečně na rozdíl od Donvita pořádný ekolog ! Recykláty jako palivo ! Geniální :) @Ja Prvni 123
ericn
"Stellantis rozšiřuje podporu bionafty" - Hmm zvláštní, že by i tenhle koncern přece jen myslel na zadní kolečka a začal diverzifikovat? No je to jedna z cest a to je dobře, že nad tím přemýšlí, než mít jen jednu cestu určenou svatou Uršulou a svatým Fransem :-)
Avatar - del42sa
del42sa
@ericn nechávají si zadní vrátka, kdyby Jelimánův ženiální plán selhal ...
Avatar - Mokrous
Mokrous
Mě by jen zajímaly ty rozdíly v motorech. Budu asi muset požádat o vyjádření výrobce, aby mi prozradil, co tak zásadního změnil na TDI EVO, že cca do poloviny roku nebyl určený ke spalování "100%" HVO a od té doby najednou je. Dle mého skromného názoru jen prostě nenalepili na víčko nádrže samolepku XTL, páč to dřív nebylo tak moderní a nikdo to neřešil a v reálu to můžu nalejt i do svýho auta.
Avatar - mariov8
mariov8
@Mokrous Je jiná energetická hustota, mírně nižší (problém obvykle mají pouze neškrcené "otevřené" varianty motorů), a palivu musí odolávat gumový sortiment palivový soustavy, možná to opravdu vyřešila jenom nálepka XTL, ale spíš i pár řádků kódu. Jelikož se synteticky vyrobená nafta již nějakou dobu používá jako aditivum, nejspíše se na palivovou soustavu (a motor jako takový) sahat nemuselo vůbec.
Avatar - Mokrous
Mokrous
@mariov8 Hustota je nepatrně nižší, ale zase to má cetanový číslo klidně 70 a víc. Hoří to parádně, nečudí to, nemrzne to, čistý to je, ale zase to krapet jinak maže. Musí se to řešit aditivy. Takže to 100% není 100% HVO. :-)
A jak správně píšeš, už se to roky dává v různém poměru do prémiových naft. Nejvíc asi u OMW a taky u Orlenu, který jezdím. A pochybuju, že takto vyčištěný "olej" bude škodit gumičkám...
Avatar - Mikesus
Mikesus
@Mokrous
No naopak mrzne, resp. tuhne.
https://www.nejlevnejsi-aditiva.cz/…-nemaze-co-s-tim
Problémy: nemaže, tuhne, zatím otázka ohledně úsad, zda aditiva budou fungovat.
Avatar - Mokrous
Mokrous
@Mikesus Strč si ty svoje reklamní sdělení do pr.ele a nebo si s nima vytapetuj obývák. Kup si litr BG čističe a rovnou to vypij, ať už od tebe je konečně klid ty křupane.
Bod srážení nastává nejdříve v -32℃ a typicky až pod -40℃.
Seš mimo jako obvykle. Ale mistr světa v tapetování debi.níma odkazama.