Novinky
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeVíte, jak správně používat mlhovky? Je to snadné, ale ne pro tyto řidiče
32 komentářů
Wolfalack
Používání mlhovek je pro spoustu držitelů řidičského oprávněn (schválně nepíšu řidičů) velký problém, ale co bychom chtěli, když dobrá polovina neumí ani používat blinkr při odbočování. Vidím to každý den, obzvlášť při sjíždění z kruhového objezdu...
@Wolfalack bylo by mi to u zadku, ale tohle konkrétně dost zpomaluje provoz, to by si měli tihle tupci uvědomit.
FMach
zadní mlhovky zapínáme ve chvíli, kdy v husté mlze nevidíme obrysová světla aut před sebou ani za sebou na dostatečnou vzdálenost.-
Co to je dostatečná vzdálenost ?
Co to je dostatečná vzdálenost ?
@FMach ocitováno odjinud:)
Jenže, zatímco u nás není nijak stanoveno o kolik a na jakou úroveň, v Německu je to taxativně dáno.
Pokud totiž dohlednost klesne na vzdálenost padesát metrů a menší, má řidič povinnost rozsvítit zadní mlhová světla. A zároveň je pak povinen snížit tempo jízdy na pouze padesát kilometrů v hodině. Pokud tak neučiní, může dostat pokutu v řádu několika stovek eur. „Rozhodně bych se přikláněl k tomu, aby se podobným způsobem upravila legislativa také v Česku,“ uvádí dlouholetý expert na bezpečnou jízdu Jiří Patera.
...a ono by to většinu lidí přešlo, kdyby museli zpomalit na pade:)
Jenže, zatímco u nás není nijak stanoveno o kolik a na jakou úroveň, v Německu je to taxativně dáno.
Pokud totiž dohlednost klesne na vzdálenost padesát metrů a menší, má řidič povinnost rozsvítit zadní mlhová světla. A zároveň je pak povinen snížit tempo jízdy na pouze padesát kilometrů v hodině. Pokud tak neučiní, může dostat pokutu v řádu několika stovek eur. „Rozhodně bych se přikláněl k tomu, aby se podobným způsobem upravila legislativa také v Česku,“ uvádí dlouholetý expert na bezpečnou jízdu Jiří Patera.
...a ono by to většinu lidí přešlo, kdyby museli zpomalit na pade:)
vpavek
Když někdo nezhasne zadní mlhová světla tak ho probliknu. Bohužel ne všichni zareagují, a někteří někde zastaví aby zjistili co je špatně. Snažím se mlhovku používat tak jak je psáno, ale někdy člověk zapomene resp. to trvá déle.
Ještě k těm čidlům, nemám je rád poněvadž ne vždy se chovají správně a některá protijedoucí auta tak mají zapnutá dálková světla déle než se automatika rozhodne zareagovat - občas zabere ji pošťouchnout probliknutím (světlo musí oslnit kamerku co je za zpětným zrcátkem).
Prosím, používejme selský rozum. Pokud mě něco oslňuje a chovám se stejně, tak zřejmě také někoho oslňuji. Platí i pro stání na přejezdech nebo při míjení aut na sídlišti kdy je dobré aby stojící auto přepnulo světla na obrysová.
Ještě k těm čidlům, nemám je rád poněvadž ne vždy se chovají správně a některá protijedoucí auta tak mají zapnutá dálková světla déle než se automatika rozhodne zareagovat - občas zabere ji pošťouchnout probliknutím (světlo musí oslnit kamerku co je za zpětným zrcátkem).
Prosím, používejme selský rozum. Pokud mě něco oslňuje a chovám se stejně, tak zřejmě také někoho oslňuji. Platí i pro stání na přejezdech nebo při míjení aut na sídlišti kdy je dobré aby stojící auto přepnulo světla na obrysová.
@vpavek to nepochopí, lepší je předjet a párkrát mlhovku zapnout/vypnout - ale důchodec jedoucí jednou za rok o dušičkách obvykle nepochopí ani tak:)
dost často mají taky motorkáři v oblibě používat dálkové, aby byli vidět... to je taky super, když za tebou takový expert jede v zúženém úseku dálnice třeba pět km:(
dost často mají taky motorkáři v oblibě používat dálkové, aby byli vidět... to je taky super, když za tebou takový expert jede v zúženém úseku dálnice třeba pět km:(
@Man Ký když už je du s mlhovkou tak viditelnost není taková abych si dovolil předjíždět. Ani snížení rychlosti vozidel by tomu nepomohlo pokud bychom začali předjíždět každý ve svém směru, to je risk. Pokud se podaří předjet tak zablikám mlhovkou.
@vpavek panebože poposedněte pane Pávek, mluvím o tom, když je jasno a nějaký trumbelín zapomněl vypnout mlhovku, předjedu ho a "nastavím mu zrcadlo" aby pochopil, co dělá
jinými slovy, kdyby byla taková mlha, že ho nemůžu předjet, tak mu přece nebudu ukazovat, že svítí mlhovkou, v takové chvíli je to přece zcela v pořádku:)
jinými slovy, kdyby byla taková mlha, že ho nemůžu předjet, tak mu přece nebudu ukazovat, že svítí mlhovkou, v takové chvíli je to přece zcela v pořádku:)
@Man Ký
Nejhorší je, že to použití dálkových světel zhoršuje odhad jak rychle jede a jak je daleko
Nejhorší je, že to použití dálkových světel zhoršuje odhad jak rychle jede a jak je daleko
Allo
Já bych hlavně cyklistům zakázal stroboskop u předního světla, vždycky takové kret*ny vyblikam dálkovýma...
Ja bych cyklisty zacal vychovavat, drsneji, za jejich chovani na silnici a mimo ni .. to je banda trotlu, ze se oak clovek stydi rekreacne vyjet na kolo@Allo
Othello
Zajímalo by mě kterou právní úpravou je podložený citovaný pokyn policie že mlhová světla je potřeba vypnout když nás dojede jiné auto. V zákoně č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích se nic takového nepíše, viz:
Osvětlení vozidel
§ 32
(4) Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.
citace z článku:
A naopak je vypínáme, když hustá mlha skončí, nebo když nás dojede jiné auto. „V takovém případě bychom měli co nejrychleji zareagovat a mlhová světla vypnout, jelikož ostatní řidiče oslňujeme asi na tolik, jako nás v noci oslňují nevypnutá dálková světla protijedoucího vozidla. Navíc skrz zadní mlhovou svítilnu řidič jedoucí za vámi špatně rozezná, kdy brzdíte,“ uvádí k problematice Policie ČR.
Osvětlení vozidel
§ 32
(4) Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.
citace z článku:
A naopak je vypínáme, když hustá mlha skončí, nebo když nás dojede jiné auto. „V takovém případě bychom měli co nejrychleji zareagovat a mlhová světla vypnout, jelikož ostatní řidiče oslňujeme asi na tolik, jako nás v noci oslňují nevypnutá dálková světla protijedoucího vozidla. Navíc skrz zadní mlhovou svítilnu řidič jedoucí za vámi špatně rozezná, kdy brzdíte,“ uvádí k problematice Policie ČR.
@Othello Vy budete asi kus vola, když na všechno potřebujete právní předpis. Vás asi nikdo neučil slušnosti, ohleduplnosti. Kam jinam zařadit nikoliv POKYN, nýbrž dobře míněnou radu PČR, než mezi připomínky toho, že nelze vše řešit zákonem.
Proč po světě chodí tolik skutečných zoufalců?!
Proč po světě chodí tolik skutečných zoufalců?!
@Ringhofer
Ta "dobře míněná rada" policie je v přímém rozporu se zákonem, s tím stejným zákonem, jehož striktní dodržování má policie kontrolovat. Jestli máš takový problém s chápáním i jednoduchých souvislostí tak radši nic nepiš.
Ta "dobře míněná rada" policie je v přímém rozporu se zákonem, s tím stejným zákonem, jehož striktní dodržování má policie kontrolovat. Jestli máš takový problém s chápáním i jednoduchých souvislostí tak radši nic nepiš.
Vlastimil Pokorný
Příspěvek podléhá schvalování.
@Ringhofer Tady nejde o to, jestli potřebuji nebo nepotřebuji právní předpis. Ale pokud je někde v zákoně výslovně uvedeno: " Zadní světla do mlhy MUSÍ řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště UŽÍT VŽDY.", tak to znamená, že jejich vypnutím se dopouštím přestupku a v případě havárie se zraněním jde o trestný čin. Tzv. duch zákona se několikrát probíral, ale vždy se došlo na to, že podstatné je to, co je v zákoně jasně specifikováno, a podle toho se potom řeší trestní odpovědnost. Účastnil jsem se pravidelně školení řidičů a nevěřil byste, čím vším se v případě vážné nehody dá argumentovat a co vás zachrání.
Školitel byl původně dopravní policista a právník a specializoval se právě na to, jak vysekat člověka z hrozícího vězení a milionových pokut.
Takže pokud mám opravdu zhasínat mlhovky, když mě v mlze dojede další auto, tak je třeba uvedený paragraf upravit, tady žádnou takovou možnost zákon neuvádí.
Školitel byl původně dopravní policista a právník a specializoval se právě na to, jak vysekat člověka z hrozícího vězení a milionových pokut.
Takže pokud mám opravdu zhasínat mlhovky, když mě v mlze dojede další auto, tak je třeba uvedený paragraf upravit, tady žádnou takovou možnost zákon neuvádí.
@Othello Souhlas, ale § 7 říká "Řidič nesmí: ... obtěžovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích ani jiné osoby zejména nadměrným hlukem, znečišťováním ovzduší, rozstřikováním kaluží, bláta nebo zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu," sem bychom mohli zařadit i oslnění mlhovkou ... nejde použít oslnění § 32, protože tam je vysloveně napsáno "u dálkových světel".
Jinak souhlas s tím, že většina lidí nikdy nečetla návod k obsluze vozidla, natož toho ve kterém jedou. Zvlášť u značky Hyundai je světelné čidlo z výroby nastaveno tak, že musí být relativně tma aby se světla rozsvítili. Ano citlivost čidla jde nastavit v autě, ale to dokáže tak jeden z 10 a 1 ze 100 to udělá :-)
Jinak souhlas s tím, že většina lidí nikdy nečetla návod k obsluze vozidla, natož toho ve kterém jedou. Zvlášť u značky Hyundai je světelné čidlo z výroby nastaveno tak, že musí být relativně tma aby se světla rozsvítili. Ano citlivost čidla jde nastavit v autě, ale to dokáže tak jeden z 10 a 1 ze 100 to udělá :-)
@FerdaZN "sem bychom mohli zařadit i oslnění mlhovkou ... " ... můžete si tam zařadit co chcete, ale zákon hovoří jasně, mlhovky tam nejsou. A PČRka vám při nehodě v mlze ty zhasnuté mlhovky pěkně ohodnotí.
Vlastimil Pokorný
Chci vidět, jak do mě, v mlze, auto jedoucí za mnou navalí a policajt to uzavře: "jnj, byl v koloně, výmluva na to, že mě neviděl, bo mi nesvítily mlhovky, mě nebude stát pokutu". ... Tohle přesně PČR totiž dělá při vyhodnocování nehod - používá selský rozum. ... Mlha = mlhovky. Pokud to někoho oslňuje, jede asi příliš blízko.
„Právní úprava se nachází v nařízení GDPR, které ve svém článku 4 stanoví, že osobním údajem je každá informace, na jejímž základě lze přímo či nepřímo identifikovat fyzickou osobu. Výklad tohoto pojmu je poměrně široký. Neznamená to, že by takovou identifikaci měl být schopen provést okamžitě každý, ale že to provést lze. A registrační značka tam spadá. Dle registrační značky lze identifikovat provozovatele, resp. vlastníka vozidla. S vynaložením jistého úsilí pak většinou i řidiče. Proto se na fotku registrační značky vztahuje obdobná ochrana jako na „klasické“ osobní údaje, které nemohou být svévolně zveřejňovány. Tento přístup posvětil i Úřad na ochranu osobních údajů, který v jednom ze svých rozhodnutí řekl, že registrační značka je osobní údaj a podle toho s ním je potřeba nakládat. Mimo to sám Úřad v daném rozhodnutí dále doporučil registrační značky rozmazávat.“
https://auto-mania.cz/…tiz-osobni-udaj/
Bonzáctví nepodporuju. Navíc ukazovat na druhého, když sám nejsem leckdy stoprocentní, nepatří k mým zálibám.
Jestli je to doporučené nevím, ale samotná PČR to tak dělá, tak to asi nebude jen tak.
Je to asi jako jezdit pořád s dálkovými. Nikdo není neomylný, ale nevhodné používání mlhovek obzvláště po setmění je vůči ostatním nejen bezohledné, ale v případě těch, kteří jsou citlivější, nebo jedou delší cestu až nebezpečné.
jinými slovy - souhlasíš s pranýřováním zde v článku aplikovaným?
No setkavam se spíše s tim, že se to jako identifikační udaj bere. Nesouhlasím s tím, ale bohužel názor je to spíše minoritní.
Ta galerie je sice na hlavu, ale budiž, bez RZ, ale takhle?
za mne je špatně, že tam spadá RZ, ale bohužel souhlas, že tomu tak je.