V neděli 17.června 2007 v 15.00 skončil vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans a cílovou pásku jako první protnulo Audi R10 TDI poháněné dieselovým motorem.
No tak se nám nad cílovou rovinkou Le Mans válí oblaka černého dýmu, místo ušlechtilých vysokootáčkových motorů rvou asfalt tisíce newtonmetrů novodobých traktorů. To jsme to dopracovali - na startu legendárního závodu pouze dva tovární týmy schopné se porvat o vítězství a oba nasadily diesel. Naštěstí například v USA se už ukazuje, že Porsche Spyder si je schopné na mamutího soupeře vyšlápnout a zvítězit v celkové klasifikaci a to i přesto, že má motor téměř dvakrát menší. Doufám že fámy o návratu Porsche do Le Mans nejsou jen fámy a oblaka černého kouře ze Sarthe zmizí. Jo jo - kéž by se vrátila léta kdy si to rozdávalo Porsche s Jaguarem a Mercedesem.
Aneb "můžeš být tisíckrát lepší, ale jsi jen nafta" >:D Hmm, to by mě zajímalo, co by na to řekli vyznavači koní, těch, co je člověk musí laskat a hřebelcovat, uklízet kobylince... Co je vlastně KLASIK? Jsem pro evoluci a nafta dnes vede.
Zo zakladneho fyzikalneho hladiska nafta lepsia je. Diesel ma totiz lepsiu ucinnost nez benzin. Zvysok zavisi na technologii a tam idu diesle prudko dopredu. Preto by som to skor formuloval ako diesel je lepsi, ale motosportu sa jednoducho viac hodi benzin.
Jenomze kolik se investovalo do vyvoje naftovych motoru a kolik se nyni investuje do vyvoje benzinovych motoru? Mam takovy pocit ze nafta je silne protezovana. Kdyby benzin mel primy vysokotlaky vstrik a turbo jako ma dnes nafta, bude ten benzin zase o kus dal nez nafta.
Nafta je moda a vyssi ekologie a nizsi spotreba, ovsem porizovaci a predevsim naklady na opravy jsou oproti benzinu o dost vyssi.
Benzin forever
Taky pocit mat mozes, ale asi sa mylis. Benzin je vo vyvoji dlhsie a viac sa don investuje aj nadalalej, hlavne vdaka motosportu. "Kdyby benzin mel primy vysokotlaky vstrik a turbo" TFSI? O vyvoji hovori nieco napriklad aj Wankel v RX8 a aplikacie twinturbo a obmeny v malych aj velkych benzinoch. Benzin je vo vyvoji daleko, dalsi postup je nakladny a pomaly. Diesel ho dobieha len vdaka jeho potencialu a relativne kratkej modernej historii. Ak si postihol posledny trend - a to turbo, technicky vyhrava jednoznacne v kombinacii s dieselom (preco, skus napr. wikipediu). Z toho my vychadza: Diesel - mensie naklady na znatelny pokrok, vyssia ucinnost nafty (a potazmo nizsia cena), lahsia kombinovatelnost s turbom = problem pre benzin. Snazil som sa objektivne, cenim si aj benzinaky aj diesle.
To je jedno. Benzín je kvalitnejšie palivo, diesel má vyššiu účinnosť. Keď dajú rovnaké podmienky pre obe palivá, potom sa uvidí. Toto zvýhodňovanie dieselu je len poplatné ich terajšej európskej obľúbenosti.
Bohužel, žádná oblaka černého dýmu se nekonají. Oba vozy mají filtry pevných částic. A podle zvuku bys jen těžko poznal, že jedou na naftu. Uznávám, že třeba 905 s V10 3.5 litru, kterou později nasadila v F1 hrála trochu jinak, ale 12 hrnků nové 908 HDI také ostudu neudělá. Její zvuk nádherně dokresluje svist turbodmychadel-taková malá stíhačka. Video z testů [odkaz]
a video o jejím motoru [odkaz]
Ač sám vlastním vůz s naftovým pohonem, nejsem jeho příznivcem v závodech - aspoň ne do té doby , dokud je tento pohon zvýhodněn oproti klasickému.Co se týká "oblak černého dýmu" nad Le Mnas - nevíte o čem hovoříte - tohle není běžný diesel který potkáváte na silnicích.
Porsche RS Spyder je fajn věc, akorát že fa Porsche odmítla dodat týmu Rogera Penskeho veškeré náhradní díly na Le Mans , neb si není jista že by její vozy bojovaly o nejvyšší pozice - škoda veliká.
BRAVO AUDI. Výhra. Tohle zažívají ti, kteří se zúčastnili. Tedy ti znich, kteří jsou nejlepší. Bůh ví, jak by to dopadlo, kdyby povolili raketové motory. Jenže raketové motory prostě nepovolili. Takhle ti nezbývá, než přemýšlet, jestli bys vítěze neměl následovat. Ovšem, měl bys vědět, že benzín je bezín... Ale vypravuj to někomu u pumpy, když klečí u stojanu v kalužích slz a prosí o almužnu do nádrže.
Benzinka se říká proto, že kdysi dávno jeden monopolní prodejce nesl název Benzina a když jel někdo pro palivo, jel takříkajíc k benzince.
Nyní se říká běžně i pumpa.
No především je nutné si uvědomit přednosti a slabiny dieselového motoru oproti benzinovému. Předností jsou pro dosažení ekvivalentního výkonu relativně nízké otáčky motoru potažmo vyšší spolehlivost, lepší účinnost spalovacího cyklu potažmo méně zastávek v boxech pro tankování. Nevýhodou je vysoká hmotnost agregátu a špatné dynamické chování - stačí je pošimrat plynový pedál - dieselový motor neumí "tak vztekle štěkat, jako benzin".
A co z toho plyne ? LeMans je závod na kterém dokonale vyniknou přednosti dieselového motoru, naopak, jeho slabiny se zde vpodstatě vůbec neprojí. Byla to chytrá a logická volba od Audi.
JInak ale pokud sportovní auto, tak jedině benzin. LeMans je maraton, ne skutečné závodění.
A já si říkal, kde ti idioti ve služebních autech "f tédéíčku" berou inspiraci pro svoje závodní výkony na silnicích. A ono je to asi tédéíčkový Le Mans .
Právě že brání - zdravý rozum a respekt k druhým lidem, s jejichž zdravím neřku-li životy, si tihle mistři světa "f tédéí" na silnicích každý den zahrávají. Až dospěješ a budeš mít rodinu, tak to pochopíš. Snad. ;-)
Dospělý už jsem a zdravým rozumem taky disponuji. Nicméně mi každý den jezdí pod okny docela dosti magorů s votuněnými benzíny a vykuchaným výfukem. Rozhodně nejezdí 50, ale spíš tak 90-120, dle síly svitu slunce.
Mě nějací idioti ve služebních tédéí nechávají ledově klidným, volové totiž jezdí i v benzínech a ještě k tomu ve městě (protože na dálnici by to nemělo efekt a stálo by je to 2x tolik).
Nějaký nářek a odsuzování tédéí kvůli tomu, že si mohou dovolit po dálnici lítat rychlej než ostatní, v tom vidím jen závist. Ono totiž jet rychle po dálnici s tédéí a benzínem, to je dosti velký rozdíl především pro peněženky zůčastněných.
No jo, volove jsou všude. Jde o to že min 80% tdi jsou služebáky a podle toho se k nim a okolí jejich řidči chovají. Jo a ne každého zajímá kolik ušetří na naftě, spotřeba neni jediná položka v provozních nákladech.
Opět krásný závod. Sledoval jsem ho na netu, ne obrazem, jen průběžné pořadí a aktuální info na oficiálních stránkách Le Mans. Zajímal mě hlavně souboj obou naftových hvězd. Audi přivezlo tři R10 TDI, Peugeot zase dvě 908 HDI FAP. Ani ne po třech hodinách jedno z Audi vyzkoušelo pevnost okolních svodidel a odporoučelo se mimo trať. Druhá Audi to zabalila kolem osmé ráno, technická porucha, neví přesně co. Audi s číslem 1 však šlapala jako hodinky a na druhý Peugeot 908 najela 10 kol. Přesto Peugeot (vůz no.8) už během testů a kvalifikace ukázal, že vůz má navíc, když vyhrál obě kvalifikace. Zároveň byl tento závod opravdu prvním ostrým testem tohoto speciálu. Peugeot už před závodem sdělil, že umístění na bedně je úspěch. A povedlo se.
Druhý vůz Peugeotu musel odstoupit ze třetího místa necelé dvě hodiny před koncem závodu. Na vině byl motor-unik oleje. Poklona patří i mechaniků, kteří jsou schopni během závodu vyměnit třeba chladič, nebo zadní zavěšení. Už se těším na příští utkání, kdy se Peugeot pokusí sesadit Audi z trůnu. Snad přivezou tři vozy.
Přidávám pár videí-celé úvodní kolo (auta jsou neuvěřitelně rychlá)
[odkaz]
druhé je pohled z kokpitu (taky slušný kalup) [odkaz]
Já jej sledoval na Galaxii sport. Škoda, že naši nedopadli o něco líp. Zejména AM s TNG. Vítězství Audi mě nepřekvapuje, ani mi nevadí, ale víc bych to přál francouzům, prostě proto, že mají auto se střechou. Mě se ta otevřená koncepce prostě nelíbí. Je to jak auta do vrchu. Ovšem komentátoři naznačili, že se prý uvažuje o zavedení nových pravidel a specifikací, která by snad dokonce nařizovala střechu a celkově by se měla auta blížit více prototypům z 70. a 80. let.
Ne. Bohužel jsem viděl live jen fragmenty z nedělní části. Jinak nonstop to nevyslílali, ale zhruba každé 2h po jedné hodině a v noci myslím od jedné do dvou a pak až ráno. Dnes jsem viděl nějaký sestřih (také Galaxie Sport) a měli tam Toníka Charouze jako hosta. Škoda, že nekomentuje častějc, jako moderátor je docela dobrej. Ptali se ho taky na rozpočet, kolik stála Le Mans ten tým s Lolou a říkal, že takhle to přesně neumí spočítat, ale že klidně řekne rozpočet na celou sezonu, což bylo nějakejch 7 závodů plus Le Mans a uvedl částku 2.5 mil. Eur. Přičemž Audi a Peugeot mají prý rozpočet 60 - 70 mil. Eur. Takže vyjádřil spokojenost, že při tom rozpočtu je s výsledkem spokojený a že by příští rok byl rád, aby mohla jet Lola znova, což záleží na sponzorech.
No pokud jsem správně četl předpisy , tak uzavřená koncepce bude povinná.
Co se týká souboje Audi - Peugeot, bylo po startu jasné, že Audi má setup pro závod daleko rychlejší.První vůz začal od startu okamžitě ujíždět a ty zbylé dva pak pár kol "testovali" Peugeot a pak je odsunuli za sebe.Zejména na rovinkách bylo vidět, že je AUDI o dost rychlejší, což jsem nečekal.
japonci vyrabeji prakticke a hlavne dopravni auta pro zeny, studenty, duchodce a pod. na zabavu, luxus a zavodeni jsou tu evropske znacky, toyota investovala v F1 uz pres miliardu a jezdi na urovni safety car, kdyby poslali corollu nic by se na poradi nezmenilo
No, pokiaľ viem, tak mazfa vyhrala LeMans s wankelom 787. A Toyota tiež nebola na tom zle (niektorý rok bola druhá). Lenže potom zakázali wankely a bolo.
Pani reakcie niektorych ,,radobyodborniku" su smiesne. Tie ,,traktory" slapu hladko a nadelia Porsakom ,Astonom a dalsim plnokrvnikom stovku km na tych zavodoch. Staci sa pozriet na priebeh tycg zavodov kde predbiehaju spominane znacky ako by sa jednalo o seriove vozitka.Ty ludia ktory vyvijaju tu techniku su ,,pani konstrukteri".
Ty porsche a astony jsou totiž v uplně jiné kategorii víš? Proto ten rozdíl. V serii AMLS porsche skopiny LMP2 poráží audi skupiny LMP1. V LMP1 dieslum konkurovalo jen pár soukromníků jako byl třeba Charouz Racing s minimálním rozpočtem oproti továrním týmům. Jinak panu Charouzovi všechna čest, tým připravili perfektně. :yes::yes::yes:
Tak ako už povedali vyššie - boli tam len 2 továrne tými a oba nafťáky. Tie Porsche a Astony sú iná kategória. A čo sa týka nafty - ona je až moc podporovaná. Čo keby dali rovnaké podmienky pre naftu aj pre benzín?
"Supersport" na naftu neni supersport... pokud Le Mans vyhraje naftak, tak jej neuznavam. Nezpochybnuju, ze ten zavod Audi vyhralo a ze to je triumf. Nicmene zapoleni naftovych zavodaku me nerajcuje. I kdyby to vyhrala KIA nebo Cinan, tak by me to nijak netrapilo, co vic, nezajimalo :-!
nevim proc tady nekteri jasate nad tim ze letosni diesely dokazaly porazit mnoho let stare benziny,kdyt se podivejte jaky auta tam jezdi,jsou to uz par let ty same.holt nikdo jiny nez audi+peugeot do toho tolik penez nevrazi,oni si naschval vybrali serii kde s penezmi muzou dominovat:-)
Tento ročník byl určitě lepší než ten předešlí a to i díky Peugeotu. Konečně mělo Audi pořádnou konkurenci a muselo se víc zapotit než když jezdilo proti Pescarolu. Bohužel chtělo by to větší zastoupení továrních týmů. Aby to bylo jako např. v roce 1998. Kdy tehdy v nejvýkonnější kategorii GT1 bylo Porshe ,Nissan, Toyota, Mercedes. A v podobně výkonné kat. LMP1 bylo BMW,Ferrari, Porshe. Ach jo kde ty časy jsou. :-(:-(:-( [odkaz]