Profi
DeMooro
6
Jsem si jistej, že to na silnici nepotkám...
Barry Lyndon
4
@DeMooro Ve východní Evropě určitě ne a v Česku tuplem ne. My dožijeme jako dieseldezolátní nimby skanzen. 😁
Pepa_007
3
@Barry Lyndon všichni jsou hned xxxx-dezolati. Když končí argumenty, nastupuje urážení
W.O. PRSCLEY
1
@Barry Lyndon : jsi lehce trapný, elektrický dezoláte.
ericn
0
@W.O. PRSCLEY jo je to blb, tyhle elektrický kraksny budou mít za následek výrazné zdražení všeho, co přivezou. Ekonomika provozu EV trucků je až 4x dražší než při standardním pohonu a o pracovním výkonu nelze ani mluvit 😋
dodo24
1
@DeMooro jediné čo rozhodne o úspechu alebo neúspechu tohto produktu je TCO. A to náklady za celú životnosť tohto kamiónu. Firmy sa totiž nerozhodujú na základe emócií, ale idú na to zväčša racionálne. Ak sa dostaneme do bodu, kedy TCO elektrického ťahača bude na úrovni 70% toho dieslového, tak v tom momente diesel končí. Či to je tak pri tomto ťahači povedať neviem.
Jako chápu, že Enyaq liftback má lepší dojezd než Enyaq Combi, ale aplikovat toto řešení zádě na kamion, to teda nevím nevím...
To spíš by si mohli pohrát s tahačem😒br /> 1. vyhodit řidiče - s FSD bude brzy zbytečný
2. místo té obří odpružené kabiny naistalovat pouze obří kryt, který bude mít jediný účel, aerodynamicky optimalizovat předek návěsu 😄
To spíš by si mohli pohrát s tahačem😒br /> 1. vyhodit řidiče - s FSD bude brzy zbytečný
2. místo té obří odpružené kabiny naistalovat pouze obří kryt, který bude mít jediný účel, aerodynamicky optimalizovat předek návěsu 😄
Uživatel_5799291
Příspěvek podléhá schvalování.
Máme kanceláře na hodně frekventované ulici, doufám že do roka budou jezdit jen tyto kamiony 😅 ten hluk oproti autu je mnohonásobný a už to nedávám
Proč musí mít elektro tak hnusné předky? To bude paráda ty mouchama olepené plochy.
Takhle to končí, když ideologie a politika diktuje technikům a firmám, co mají vyvíjet a vyrábět. Elektrický pohon pomocí baterií se z technické logiky hodí tam, kde je dopravní prostředek malý a/nebo má malý akční rádius. Kamionová doprava je přesný opak.
Co bude příště? Elektroletadlo? Ropný tanker poháněný bateriemi?
Co bude příště? Elektroletadlo? Ropný tanker poháněný bateriemi?
@Tycoon
Ropny tanker?
To by bylo pokrytecke, to ne!
🤣
Ropny tanker?
To by bylo pokrytecke, to ne!
🤣
@DonVito
Pokrytectví je znakem moderní doby. Stanjura mluví o rozpočtové odpovědnosti a přitom zadluží zemi více než bilionem za čtyřleté vládnutí. Putin předkládá mírové plány a přitom on sám válku způsobil. Norové kážou o klimatu a přitom se živí e😜ortem ropy a zemního plynu. Tak proč by Exxon Mobil nebo Shell nemohl propagovat ekologickou mobilitu tankerů převážejících ropu?
Pokrytectví je znakem moderní doby. Stanjura mluví o rozpočtové odpovědnosti a přitom zadluží zemi více než bilionem za čtyřleté vládnutí. Putin předkládá mírové plány a přitom on sám válku způsobil. Norové kážou o klimatu a přitom se živí e😜ortem ropy a zemního plynu. Tak proč by Exxon Mobil nebo Shell nemohl propagovat ekologickou mobilitu tankerů převážejících ropu?
Ta spotřeba je šílená, to vychází dráž než nafta i na pomalé dobíjení, natož to ultra rychlé. Nevim, tady teda výhody nějak nevidim, protože na rozdíl od posunu o BEV osobáků tohle tak nějak nemá kromě hluku a lokálních emisí, při tom kousku co to jezdí po městě, žádné výhody.
@adamzprahy
Muzes mi poodhalit tvuj vypocet "pomaleho" (predpokladam okolo 100kw) nabijeni a kolik by za tu cenu bylo litru nafty?
Asi se da predpokladat, ze provozovatel tohoto bude mit lepsi ceny energii na fast-chargerech.
Navic napr. vlastni firemni DC-chargery atp.
Muzes mi poodhalit tvuj vypocet "pomaleho" (predpokladam okolo 100kw) nabijeni a kolik by za tu cenu bylo litru nafty?
Asi se da predpokladat, ze provozovatel tohoto bude mit lepsi ceny energii na fast-chargerech.
Navic napr. vlastni firemni DC-chargery atp.
@DonVito nafta 20-30l / 100 km, tady 100-130 kwh / 100 km. Nafta aktuálně +- 28 Kč bez DPH, pomalé (veřejné) AC dobíjení +- 6 Kč bez DPH (to asi zhruba odpovídá cenám na vlastní přípojce tuším), rychlo veřejné 10 Kč bez DPH.
Nabíjet to umí výkonem 400 kw, tak jestli taková nabíječka existuje, můžem kouknout na ceník.
Nabíjet to umí výkonem 400 kw, tak jestli taková nabíječka existuje, můžem kouknout na ceník.
@adamzprahy
20 je ale malo, to neda ani nizkej autobus. Ja tahace neznam a tedy hadam, ale mix umi jezdit taky za 70l...
20 je ale malo, to neda ani nizkej autobus. Ja tahace neznam a tedy hadam, ale mix umi jezdit taky za 70l...
@kesumb šlo to hodně dolu, ale jako jo počítal bych spíš okolo 25l. Nevidim do kabin firmám co nám vozí, ale když jsme párkrát měli celosoupravu s nákladem cca 3 tuny tak jsme dostali dost nízkou cenu oproti vytížení do maxima (24,5t), takže asi spotřeba pak bude hodně dole. Jinak extrémy ani nezmiňuju, když bude nafta za 70l, tak elektrika 200+ kwh.
@adamzprahy
Takze 25 litru x 34Kc dela 850Kc
A 130kWh x 6Kc dela 780Kc
Za 10Kc za kWh uz to samozrejme vychazi hur.
Na druhou stranu nabijenim ve firme se da dostat i pod 6Kc za kWh.
Takze 25 litru x 34Kc dela 850Kc
A 130kWh x 6Kc dela 780Kc
Za 10Kc za kWh uz to samozrejme vychazi hur.
Na druhou stranu nabijenim ve firme se da dostat i pod 6Kc za kWh.
@DonVito psal jsem obojí bez DPH. Ty teď počítáš naftu s DPH a elektřinu bez DPH 😁
Mimochodem zrovna z nafty náklaďáků má stát drtivou většinu spotřební daně. Tuhle rovinu jsem raději ani neotevíral, ale stejně je to daleko. Tím vším jen podotýkám, že u osobáku se BEV vyplatí na palivu + máš šanci to nabít vlastním solarem. Tady už neplatí ani jedno a v praxi nevidím výhodu kromě vývojového stupně to vyzkoušet.
Btw koukal jsem teď kolik máme cenu za 1 kwh v průmyslovém areálu, je to 5.6 Kč bez DPH. Naftu 28-29 Kč bez DPH (výpis tankovacích karet). Zde ale podotknu že abys dobíjel kamion u sebe, je nutná investice, takže proto jsem porovnával spíš s nějakým veřejným místem kde se to pohybuje u AC dobíječek okolo 6 Kč bez DPH.
Mimochodem zrovna z nafty náklaďáků má stát drtivou většinu spotřební daně. Tuhle rovinu jsem raději ani neotevíral, ale stejně je to daleko. Tím vším jen podotýkám, že u osobáku se BEV vyplatí na palivu + máš šanci to nabít vlastním solarem. Tady už neplatí ani jedno a v praxi nevidím výhodu kromě vývojového stupně to vyzkoušet.
Btw koukal jsem teď kolik máme cenu za 1 kwh v průmyslovém areálu, je to 5.6 Kč bez DPH. Naftu 28-29 Kč bez DPH (výpis tankovacích karet). Zde ale podotknu že abys dobíjel kamion u sebe, je nutná investice, takže proto jsem porovnával spíš s nějakým veřejným místem kde se to pohybuje u AC dobíječek okolo 6 Kč bez DPH.
@adamzprahy Stále je to hranatá krabica s aerodynamickým odporom otvorenej skrine. Stále je to nelogické a zbytočné rozvážanie štipiek tovaru zo severu na juh a z juhu na sever.
Kamióny treba zrušiť a zakázať. Čo je nutné voziť, tak presunúť na železnicu, a posledných 100-200 km to rozvezú menšie nákladiaky a dodávky. A čo sa dá, spotrebúvať v okruhu pár sto km. Potom sa môže začať hovoriť čosi o ekológii aj ekonomike.
Kamióny treba zrušiť a zakázať. Čo je nutné voziť, tak presunúť na železnicu, a posledných 100-200 km to rozvezú menšie nákladiaky a dodávky. A čo sa dá, spotrebúvať v okruhu pár sto km. Potom sa môže začať hovoriť čosi o ekológii aj ekonomike.
@traveldrive tenhle mýtus o zázračném přesunu evropských nákladů na železnici už mě nebaví. Kdybys potřeboval přesouvat něco nad X tun po evropě, tak bys to věděl.
Ale že to je krabice samozřejmě souhlas a zde je ale na vině spíš omezení sjednocené v EU na délku, kdyby se to uvolnilo aspoň pro tyhle alternativní soupravy, tak by to mohlo fungovat lépe. Chtít snižovat emise přepravy a zároveň donutit výrobce produkovat nejhorší možný tvar je solidní paradox.
Ale že to je krabice samozřejmě souhlas a zde je ale na vině spíš omezení sjednocené v EU na délku, kdyby se to uvolnilo aspoň pro tyhle alternativní soupravy, tak by to mohlo fungovat lépe. Chtít snižovat emise přepravy a zároveň donutit výrobce produkovat nejhorší možný tvar je solidní paradox.
@adamzprahy
To nie je mýtus, to je nevyriešený problém. A podstatnou súčasťou tohto problému je, že v skutočnosti nepotrebujeme voziť tisíce a milióny ton sem a tam po svete. To, čo naozaj potrebujeme voziť, by nemalo byť pre železnicu problémom ani za súčasného stavu. Takže to nie je len vec jednoduchého presunu nákladu z kamiónov na železnice ale systémová záležitosť. Mimochodom, podobné systémy existujú a fungujú - na podobnom princípe fungujú mnohé kuriérske spoločnosti, aj keď v ich prípade nejde o ekológiu ale o efektivitu.
To nie je mýtus, to je nevyriešený problém. A podstatnou súčasťou tohto problému je, že v skutočnosti nepotrebujeme voziť tisíce a milióny ton sem a tam po svete. To, čo naozaj potrebujeme voziť, by nemalo byť pre železnicu problémom ani za súčasného stavu. Takže to nie je len vec jednoduchého presunu nákladu z kamiónov na železnice ale systémová záležitosť. Mimochodom, podobné systémy existujú a fungujú - na podobnom princípe fungujú mnohé kuriérske spoločnosti, aj keď v ich prípade nejde o ekológiu ale o efektivitu.
@traveldrive teoreticky jasně, ale prakticky bys musel přestavět celou evropu aby to fungovalo jak popisuješ. I tak to má dost velké limity. Dnes když si vezmu že u nás zafouká vítr u Hradce a z Prahy nevyjede žádný vlak směrem na východ...
Za dané infrastruktury už bude lepší modernizovat silnice a kamiony, ale tam se musí dít víc než jen pokutovat firmy za emise. První krok třeba aspoň umožnit aby kamiony mohli mít aero tvar a elektrifikace měla pro zákazníka výhodu třeba ve vyšší nosnosti, na to by asi stačilo posunout limit na 50t. Samozřejmě zajistit levnou elektřinu atd. A mezitím doufat v baterku co bude aspoň o polovinu lehčí a pak se konečně někam dostaneme.
Za dané infrastruktury už bude lepší modernizovat silnice a kamiony, ale tam se musí dít víc než jen pokutovat firmy za emise. První krok třeba aspoň umožnit aby kamiony mohli mít aero tvar a elektrifikace měla pro zákazníka výhodu třeba ve vyšší nosnosti, na to by asi stačilo posunout limit na 50t. Samozřejmě zajistit levnou elektřinu atd. A mezitím doufat v baterku co bude aspoň o polovinu lehčí a pak se konečně někam dostaneme.
@traveldrive : na železnici se to nevejde, je vytížená na 90%, dost se o tom píše.
Ano. Lepší důkaz toho, jak budoucnost není elektrická, jsme si přát nemohli.
Možná někdo mohl chlapcům a děvčatům a nebinárům v Mercedesu vysvětlit, že na dálnici kamion jede 100 kmh a nikoliv 80 kmh...
Spotřeba 100 kWh na 100 km je pak doslova dechberoucí a je to asi stejná efektivita, jako má ruský Zil 🤣🤣🤣
Jestli toto má přepravovat zboží po Evropě, tak to bude opravdu nádherný proinflační faktor, přeprava násobně zdraží.
Další políček do nekonkurenceschopnosti EU. Děkujeme EU a EK, EU se opravdu ekonomicky zničí sama.
Možná někdo mohl chlapcům a děvčatům a nebinárům v Mercedesu vysvětlit, že na dálnici kamion jede 100 kmh a nikoliv 80 kmh...
Spotřeba 100 kWh na 100 km je pak doslova dechberoucí a je to asi stejná efektivita, jako má ruský Zil 🤣🤣🤣
Jestli toto má přepravovat zboží po Evropě, tak to bude opravdu nádherný proinflační faktor, přeprava násobně zdraží.
Další políček do nekonkurenceschopnosti EU. Děkujeme EU a EK, EU se opravdu ekonomicky zničí sama.
103kWh na 100km znamena pri ceskem emisnim koeficient 103*0.37 = 38kg CO2 na 100km, coz odpovida spalenim 14.4 litrum danove zvyhodnovany nafty, tedy asi jako 2 chrochtavy supy s celkove desetinovou hmotnosti
energeticky efektivnejsi je uz jen zeleznice nebo lod
energeticky efektivnejsi je uz jen zeleznice nebo lod
Zaujimalo by ma, kolko to vazi s tou ~600kWh bateriou (a navyse LiFePO4, ktora ma nizsiu energeticku hustotu)...
@_Teddy_
tady
https😐/www.svethardware.cz/…da-odpoved/60049
pisou ze 4.5t
odecti rozdil v motoru, chladic, vejfuky, nadrz .. a tipuju to na priruste 3-3.5t, coz u tech kamionu, ktery vozej hlavne vzduch asi az tak nevadi, ze klesne uzitecna hmotnost
tady
https😐/www.svethardware.cz/…da-odpoved/60049
pisou ze 4.5t
odecti rozdil v motoru, chladic, vejfuky, nadrz .. a tipuju to na priruste 3-3.5t, coz u tech kamionu, ktery vozej hlavne vzduch asi az tak nevadi, ze klesne uzitecna hmotnost
@topten
Dik za odkaz. Neviem ako v CR, ale na Slovensku je ovela castejsi opacny pripa😜 kamiony nevozia vzduch, ale jazdia pretazene. Ked im baterky este vezmu 3-3.5t z uzitocneho zatazenia, prevadzkovatelia nebudu nadseni...
Dik za odkaz. Neviem ako v CR, ale na Slovensku je ovela castejsi opacny pripa😜 kamiony nevozia vzduch, ale jazdia pretazene. Ked im baterky este vezmu 3-3.5t z uzitocneho zatazenia, prevadzkovatelia nebudu nadseni...
@topten podle článku to vypadá že to bude spíš 18-19 tun u standardní 40t soupravy (když si přepočtu 22 tun nosnosti uváděných pro 44t soupravu). Tj.o 20% méně proti naftě. V článku mě zaujala ještě cena údajně na 2.5 násobku běžného Actrosu 😁
Takže tohle je hodně daleko, i kdyby to stálo stejně, tak na palivu se neušetří a na každý pátý kamion musíš vypravit jeden navíc.
Takže tohle je hodně daleko, i kdyby to stálo stejně, tak na palivu se neušetří a na každý pátý kamion musíš vypravit jeden navíc.
Citace:...Prototypy ujely 15 tisíc kilometrů s průměrnou spotřebou 103 kWh/100 km a teoreticky by tak dojezd vycházel i na více než 600 km na jedno nabití....
Fakt více než 600 km ? Mi při využitelné kapacitě 590 kWh a spotřebě 103 kWh/100 km vychází teoretický dojezd jen 573 km
Čí teorie je správná ?
Fakt více než 600 km ? Mi při využitelné kapacitě 590 kWh a spotřebě 103 kWh/100 km vychází teoretický dojezd jen 573 km
Čí teorie je správná ?
@Othello
to neres
dnes ani na gymplu neni maturita z matematiky povinna, tak co asi vyleze z jinejch skol ???
a na vejsce to je samej humanoid a filosof a tam o pocty nezavadej uz vubec
to neres
dnes ani na gymplu neni maturita z matematiky povinna, tak co asi vyleze z jinejch skol ???
a na vejsce to je samej humanoid a filosof a tam o pocty nezavadej uz vubec
Řidiči kamionů jsou ti poslední co rozhodujou o tom co budou řídit. Jakmile špeditér zjistí že je baterka výhodnější, hodí naftu přes palubu.