Novinky
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeRolls-Royce Spectre Black Badge oficiálně: Nejsilnější rolls všech dob má 659 koní
47 komentářů
Man Ký
https😐/www.autotrader.co.uk/content/advice/what-are-horsepower-and-torque-and-why-does-it-matter
Torque is responsible for how quickly a car accelerates from nought to 62 – the higher the torque, the quicker the car will achieve the 0-62 mph mark. Torque is also important when you need to drive uphill on a steep road.
In everyday driving, torque and horsepower influence your e😜erience in different ways. Higher torque at low RPMs makes city driving smoother, as you won’t need to constantly shift gears. On the other hand, higher horsepower shines on highways, making it easier to maintain high speeds or overtake slower vehicles confidently.
Torque isn't just about acceleration; it's crucial for tasks like towing or carrying heavy loads. Vehicles with high torque, especially at low RPMs, can pull trailers or haul cargo with ease. This is why trucks and SUVs designed for work often prioritize torque over sheer horsepower.
Torque is responsible for how quickly a car accelerates from nought to 62 – the higher the torque, the quicker the car will achieve the 0-62 mph mark. Torque is also important when you need to drive uphill on a steep road.
In everyday driving, torque and horsepower influence your e😜erience in different ways. Higher torque at low RPMs makes city driving smoother, as you won’t need to constantly shift gears. On the other hand, higher horsepower shines on highways, making it easier to maintain high speeds or overtake slower vehicles confidently.
Torque isn't just about acceleration; it's crucial for tasks like towing or carrying heavy loads. Vehicles with high torque, especially at low RPMs, can pull trailers or haul cargo with ease. This is why trucks and SUVs designed for work often prioritize torque over sheer horsepower.
@Man Ký
Pardon ale dáváš sem úplné pitomosti. Když přeložím ten začátek - "Točivý moment je zodpovědný za to, jak rychle auto zrychlí z nuly na 62 – čím vyšší točivý moment, tím rychleji vůz dosáhne hranice 0-62 mph...."
Ukaž mi třeba na té Octavii, o kolik rychleji dosáhne hranici 100 km/h verze s 360 Nm oproti té s 250 Nm
Nebo u té kony mi vysvětli, proč při nachlup stejném momentu mají ty dvě výkonové verze výrazně odlišná zrychlení. Jak tyhle parametry korespodují s textem cos tu nakopíroval ?
Opravdu neumíš k tématu nic jiného než pomocí Ctrl+C a Ctrl+V kopírovat bláboly technických analfabetů ?
Pardon ale dáváš sem úplné pitomosti. Když přeložím ten začátek - "Točivý moment je zodpovědný za to, jak rychle auto zrychlí z nuly na 62 – čím vyšší točivý moment, tím rychleji vůz dosáhne hranice 0-62 mph...."
Ukaž mi třeba na té Octavii, o kolik rychleji dosáhne hranici 100 km/h verze s 360 Nm oproti té s 250 Nm
Nebo u té kony mi vysvětli, proč při nachlup stejném momentu mají ty dvě výkonové verze výrazně odlišná zrychlení. Jak tyhle parametry korespodují s textem cos tu nakopíroval ?
Opravdu neumíš k tématu nic jiného než pomocí Ctrl+C a Ctrl+V kopírovat bláboly technických analfabetů ?
@Othello ty seš fakt tragéd. Když ti ukážu reálné video, začneš blábolit, že auto nebylo v pořádku a že elektromobil měl lepší gumy😊 a dožaduješ se, abych ti vysvětlil čísla z propagačních materiálů😊
@Othello ty se pořád utěšuješ na výpočtech a číslech z letáků, že máš pravdu a potom jedno reálné video za druhým, které ukazuje, že jsi úplně mimo, a to už ti nevoní😊
@Man Ký
Doteď neděláš nic jiného než že furt odbočuješ od tématu. Takže neplácej dokupy hrušky s jabkama a ukaž video ve kterém vedle sebe závodí dvě shodná auta lišící se jen hodnotou krouťáku motoru. Jeslti jsi zapomněl, tak téma je vliv hodnoty krou´táku motoru na akceleraci auta. Takže tu se necpi furt dokola nesmysly a srovnávání naprosto rozdílných aut.
Doteď neděláš nic jiného než že furt odbočuješ od tématu. Takže neplácej dokupy hrušky s jabkama a ukaž video ve kterém vedle sebe závodí dvě shodná auta lišící se jen hodnotou krouťáku motoru. Jeslti jsi zapomněl, tak téma je vliv hodnoty krou´táku motoru na akceleraci auta. Takže tu se necpi furt dokola nesmysly a srovnávání naprosto rozdílných aut.
@Othello a ty seš technickej alfabet, který řekne, že elektromobil vyhrává, protože má plynulejší výkon😊))
@Man Ký
Jsi přeborník ve vyhýbání se odpovědím na jednoduché otázky tak to radši zopakuji😒br />
Ukaž mi na té Octavii, o kolik rychleji dosáhne hranici 100 km/h verze s 360 Nm oproti té s 250 Nm
A u kony mi vysvětli, proč při nachlup stejném momentu mají ty dvě výkonové verze výrazně odlišná zrychlení.
Drž se striktně toho cos tu zkopíroval a na konkrétních údajích prezentovaných renomovanými výrobci aut dokaž že máš pravdu, že zrychlení závisí na hodnotě momentu motoru. Klidně najdi i jiné věrohodné údaje
Jestli nezvládneš ani tak primitivní úkol, je další diskuze s tebou zcela zbytečná
Jsi přeborník ve vyhýbání se odpovědím na jednoduché otázky tak to radši zopakuji😒br />
Ukaž mi na té Octavii, o kolik rychleji dosáhne hranici 100 km/h verze s 360 Nm oproti té s 250 Nm
A u kony mi vysvětli, proč při nachlup stejném momentu mají ty dvě výkonové verze výrazně odlišná zrychlení.
Drž se striktně toho cos tu zkopíroval a na konkrétních údajích prezentovaných renomovanými výrobci aut dokaž že máš pravdu, že zrychlení závisí na hodnotě momentu motoru. Klidně najdi i jiné věrohodné údaje
Jestli nezvládneš ani tak primitivní úkol, je další diskuze s tebou zcela zbytečná
@Othello jsi natvrdlej? čísla z letáku jsou důkaz?
tady vysvětleno pro každého
https😐/www.autozive.cz/…z-ten-spalovaci/
tady vysvětleno pro každého
https😐/www.autozive.cz/…z-ten-spalovaci/
@Man Ký
jsi natvrdlej ? Jasně jsem ti napsal že můžeš použít jakékoliv jiné věrohodné údaje. Neumíš nic jiného než jen opakovat CtrlC a CtrlV ?
jsi natvrdlej ? Jasně jsem ti napsal že můžeš použít jakékoliv jiné věrohodné údaje. Neumíš nic jiného než jen opakovat CtrlC a CtrlV ?
@Man Ký
A fakt považuješ za inteligenta někoho kdo napíše takovýhle blábol cituji:
...Důležité součásti elektromotoru😒br /> Nedílnou a velmi důležitou součástí, která zajišťuje chod elektromotoru je generátor a baterie. Ty dodávají vozu energii k nastartování a jízdě, přičemž veškerá síla vychází právě z generátoru, v jehož magnetickém poli se tvoří potřebná energie. Množství vyprodukované síly se odvíjí od přísunu elektrického proudu do generátoru....
dobrá pitomost že ? Tohle je fakt tvůj idol ???
https😐/www.autozive.cz/…z-ten-spalovaci/
A fakt považuješ za inteligenta někoho kdo napíše takovýhle blábol cituji:
...Důležité součásti elektromotoru😒br /> Nedílnou a velmi důležitou součástí, která zajišťuje chod elektromotoru je generátor a baterie. Ty dodávají vozu energii k nastartování a jízdě, přičemž veškerá síla vychází právě z generátoru, v jehož magnetickém poli se tvoří potřebná energie. Množství vyprodukované síly se odvíjí od přísunu elektrického proudu do generátoru....
dobrá pitomost že ? Tohle je fakt tvůj idol ???
https😐/www.autozive.cz/…z-ten-spalovaci/
@Man Ký
No nic, shrnul bych to asi takhle. Pochopení problematiky točivých momentů v pohonu vozidel není až tak náročné, nicméně vyžaduje alespoň základní znalosti z fyziky a mechaniky. Což ty zjevně nesplňuješ a tím pádem asi nemáš šanci tomu porozumět a jsi tedy odkázaný na kopírování jakýchkoliv blábolů, aniž bys sám schopný rozpoznat jejich nesmyslnost.
Nijak se s tím netrap, takových lidí je hodně. Nicméně můj čas je příliš drahý na to, abych každého jednotlivě doučoval to co hrubě zanedbali už na ZDŠ. Tím končím diskuzi
No nic, shrnul bych to asi takhle. Pochopení problematiky točivých momentů v pohonu vozidel není až tak náročné, nicméně vyžaduje alespoň základní znalosti z fyziky a mechaniky. Což ty zjevně nesplňuješ a tím pádem asi nemáš šanci tomu porozumět a jsi tedy odkázaný na kopírování jakýchkoliv blábolů, aniž bys sám schopný rozpoznat jejich nesmyslnost.
Nijak se s tím netrap, takových lidí je hodně. Nicméně můj čas je příliš drahý na to, abych každého jednotlivě doučoval to co hrubě zanedbali už na ZDŠ. Tím končím diskuzi
@Othello jj můžou za to pneumatiky a plynulost motoru😊 máš naučený svoje vzorečky a jak se ukáže reálný příklad, jsi v koncích a začneš blábolit nesmysly😊
Důrazně bych doporučil vyhýbat se takhle zavádějícím formulacím. Jinak by se méně technicky zdatní čtenáři mohli mylně domnívat, že zrychlení nějak závisí na max. momentu motoru (ů)
https😐/www.youtube.com/watch?…
Když budou vedle sebe stát dva stejné elektromobily se stejným výkonem a odpovídajícím převodem, pojedou oba stejně i když budou mít různé max. momenty. Je to zcela primitivní fyzika
to je ovšem pádný argument. Víc fakt nesvedeš ?
Točivý moment rozhoduje o tom, že dva stejně výkonné motory mají jiný průběh výkonu a že některý má všechen výkon dostupný už prakticky od nulových otáček, zatímco jiný graduje až třeba k 8000.
Samozřejmě, že na dostatečně dlouhé trati se projeví výkon motoru /a další proměnné, jako je hmotnost auta apod./ Ale když limituješ tu trať třeba na dvacet metrů, výkonnější auto může klidně prohrát.
ChatGPT
Řekl/a jsi😒br /> ktery parametr je klicovy pro dimenzovanelektrickeho pohonu? tocivy,moment nebo vykon?
ChatGPT řekl😒br /> Odpověď č. 1
Pro dimenzování elektrického pohonu je klíčovým parametrem točivý moment. Točivý moment určuje schopnost pohonu překonávat zatížení a uvádět zařízení do pohybu.
Výkon je také důležitý, protože vyjadřuje celkovou práci vykonanou za jednotku času, ale výkon je závislý na točivém momentu a otáčkách podle vzorce😒br /> P
=
M
⋅
ω
P=M⋅ω
kde😒br /> P
P je výkon,
M
M je točivý moment,
ω
ω je úhlová rychlost (ot./min).
Při návrhu elektrického pohonu se tedy nejdříve určuje potřebný točivý moment na základě požadovaného zatížení a dynamiky pohybu. Výkon se pak dopočítá s ohledem na pracovní rychlost pohonu.
ChatGPT
Řekl/a jsi😒br /> ktery parametr je klicovyy pro dimenzovanelektrickeho pohonu? tocivy,moment nebo vykon?
Opoved 2😒br /> Pro dimenzování elektrického pohonu jsou klíčové oba parametry – točivý moment i výkon, ale jejich důležitost závisí na konkrétní aplikaci😒br /> Točivý moment (
M
M)😒br /> Udává sílu rotačního pohybu a je zásadní v aplikacích, kde je potřeba překonávat vysoký odpor nebo zátěž (např. při rozběhu, při zvedání břemen, v jeřábech, dopravnících).
Je důležitý při nízkých otáčkách nebo při rozjezdu, kde je třeba velký moment pro překonání statického tření.
Výkon (
P
P)😒br /> Výkon je kombinací točivého momentu a otáček (
P
=
M
⋅
ω
P=M⋅ω), kde
ω
ω je úhlová rychlost.
Důležitý je zejména tam, kde je potřeba dosáhnout určité rychlosti při přenášení určitého momentu (např. u ventilátorů, čerpadel, strojů s konstantní zátěží při vysokých otáčkách).
Výkon je často určující pro volbu velikosti a typu motoru z hlediska tepelného namáhání a energetické účinnosti.
Kdy je co důležitější?
Pokud je aplikace zaměřena na sílu a rozjezd, je klíčový točivý moment.
Pokud je aplikace zaměřena na rychlost a kontinuální výkon, je důležitější výkon.
Pokud máš konkrétní aplikaci nebo typ pohonu, můžu ti poradit podrobněji.
Dík, pěkný důkaz že se ai nedá moc věřit
Tenhle vzorec je lepší
a = P / ( v . m)
Zrychlení závisí výhradně na aktuálním výkonu, moment nehraje roli
Pokud dokážeš že můj vzorec neplatí, uznám zese mýlím. Moc šancí ti ale nedávám
Mne se toto od AI naopak velmi libi😒br /> "Pokud je aplikace zaměřena na sílu a rozjezd, je klíčový točivý moment.
Pokud je aplikace zaměřena na rychlost a kontinuální výkon, je důležitější výkon."
PS Jak se chces podle tve teorie vykonu rozjet z nuly? 🙂
Napsat, ze zrychleni zalezi na vykonu a moment nehraje roli je kravina. Sorry. Vykon je dan otackama (prevodem) a momentem.
P=M⋅ω
Takze aby na momentu nezalezelo NENI mozne.
Dohadujes se o kravine.
😀
na momentu skutečně nezáleží, protože při stejném výkonu má motor s polovičním momentem dvojnásobné otáčky a na ty se pochopitelně přizpůsobí lehčí převod, takže zrychlení se nezmění. a bude záležet jen na tom výkonu
Mimochodem uměl bys vysvětlit jak se točivý moment motoru projeví na hnací síle auta, když jeho hodnota končí už na prvním pastorku převodovky ?
Jestli to nesvedeš sám klidně použij tu svou kámošku, ale ať to má hlavu a patu
Man Ký
souhlasím, u elektromobilu je točivý moment opravdu celkem zbytečný údaj. Gratuluju, děláš pokroky. Ale abys to neměl tak lehké, zkus odpovědět který elektromobil bude zrychlovat líp - 150 kW/200 Nm nebo 200 kW/150 Nm ?
edit: ty to matláš, elektromobil se spalovákem, podřazení nepodřazení...
elektromotor má nejvyšší točivý moment a samozřejmě je to doplňující veličina, ale samozřejmě má svůj význam.
Odpovím snadno - v drag race je to především o udržení co nejlepší trakce, adheze gum. A plynulost elektromotoru má tady zjevně navrch
Mimochodem, já jsem ti dal dvě otázky a nedokázal jsi zatím zodpovědět ani jednu
Ale abys netápal dlouho zkusím ti to vysvětlit polopaticky, Don může taky dávat pozor.
Představ si dva elektromobily se stejným výkonem i maximálkou, jeden ale bude mít motor s o 20% nižším momentem.
Pokud má ten motor při stejném výkonu o 20 % míň momentu, musí mít o 20% vyšší otáčky. Když má o 20% vyšší otáčky, musí mít pro dosažení stejné rychlosti o 20% pomalejší (tedy lehčí) převod.
No a když má o 20% míň momentu a zároveň o 20% lehčí převod, oboje se vykompenzuje a výsledný hnací moment na kolech bude stejný jako u druhého motoru se stejným výkonem ale plným momentem.
Tj. na momentu nezáleží, dynamiku dělá výkon. Kapišto konečně ?
atmosféra a turbo se stejným výkonem. co pojede líp? a čím je to způsobeno? není to náhodou točivý moment?
dám ti zcela konkrétní příklad i když je to v něm opačně, jsou zde odlišné výkony při stejném krouťáku😒br /> Hyundai Kona Electric
motor 99 kW / 255 Nm...zrychlení na sto za 9,9
motor 150 kW / 255 Nm...zrychlení na sto za 8,1
S výkonnějším motorem se pojí i větší tedy těžší akumulátor
Vysvětli podle své teorie jak je možné že při nachlup stejném krouťáku zrychluje výkonnější Kona líp, přestože je o cca 100 kg těžší ?
Neměla by být naopak kvůli hmotnosti pomalejší ?
a na tvoje otázky odpovím až odpovíš ty na moje, ať to máme trochu fér
https😐/www.youtube.com/…orts/umq3H4seQi4
Aventador má psané zrychlení za 2,9, Ioniq za
3,4, kde udělali v tom videu chybu ?
A co tvoje odpovědi na mé otázky, jsou nad tvé síly ?
https😐/www.carwow.co.uk/editorial/youtube-and-videos/drag-races/hyundai-ioniq-5-n-vs-lamborghini-aventador-sv#gref
aventador 750 HP/690 Nm
joník 650 HP/ 770 Nm
pokud výkonný motor dostane dost času, samozřejmě bude rychlejší, ale vyšší výkon v nižších otáčkách /tj. točivý moment/ hraje pro elektromobil na prvních metrech
a to nemluvím o tom, že je Ioniq o asi tak 800 kg těžší😊
hele a jak se vypořádáš s faktem, že točivý moment motoru se týká výhradně jeho rotoru (nebo kliky) a nikde jinde než na pastorku prvního převodu se v hnacím řetězci ta hodnota už znova neobjeví ?
A co třeba tyhle příklady😒br />
- elektromotor 100 kW / 240 Nm při 4000 ot./min
s převodem 10:1 roztočí hnací nápravu na 400 ot./min a moment na ní bude 2400 Nm
- elektromotor 100 kW / 480 Nm při 2000 ot./min
s převodem 5:1 roztočí hnací nápravu na 400 ot./min a moment na ní bude 2400 Nm
- elektromotor 100 kW / 120 Nm při 8000 ot./min
s převodem 20:1 roztočí hnací nápravu na 400 ot./min a moment na ní bude 2400 Nm
Jak vysvětlíš že motory s výrazně odlišnými krouťáky pohánějí kola naprosto stejně ?
někdo čísla, někdo radši realitu😊
jinými slovy - jaktože auto o 800 kg lehčí, a o 200 koní výkonnější vyhraje jen těsně, zatímco na začátku dokonce prohrávalo? je to pneumatikami?
vůbec se s tím nemíním vypořádávat. Neznám podmínky, nevím co je to za e😜erty, nevím jestli to lambo bylo v pořádku takže je zbytečné jakkoliv dál komentovat nějaké pochybné video na youtube. Jejich pokus se výrazně liší od údajů výrobců takže něco muselo být špatně. Nepředpokládám že by si výrobci dovolili o parametrech nějak zásadněji lhát
Myslíš že se dokážeš relevantně vyjádřit k mým otázkám nebo tě opravdu mám považovat jen za kličkujícího laika ?
https😐/www.youtube.com/…orts/KGFo1tOo-cU
800 hp, 718 Nm
zase dali tomu Ferrari mizerný pneumatiky potvory jedny😊
p.s. výrobci lžou bez uzardění😊 ale dělají to vědomě, ty z nevědomosti😊
Ferrari 812 je AWD ?
já tam vidím že ho dohnal a předjel, ve druhé jízdě
ale netuším jak to bylo dlouhé
no v každém případě jsi utekl od tématu. Tématem nebylo porovnávat akceleraci elektromobilů se spalováky, ale jestli hodnota max. momentu elektromotoru má vliv na akceleraci.
Takže se raději vraťme k té Koně kde stále dlužíš vysvětlení
co způsobuje, že všechny elektromobily vyrazí jak píchlé prase, když to není vysoký výkon od startu. Když auta, která porážejí, jsou sice výkonnější, ale mají nižší točivý moment. Je to náhoda? Opravdu? Jsou to pneumatiky? Nemyslím si.
Ještě jednou opakuju že tématem nebylo porovnávat akceleraci elektromobilů se spalováky, ale jestli hodnota max. momentu elektromotoru má vliv na akceleraci. K tomu ses od samého začátku relevantně nevyjádřil
Ale když se ptáš na na to porovnání EV/ICE tak je například možné že elektro se lépe reguluje na hranici prokluzu, synchronní motor přesně sleduje rychlost točivého pole a dá se tak snadno uřídit na hranici mírného prokluzu kdy mají pneu nejvyšší adhezi, jede tím pádem plynuleji než spalovák apod. Je to určitě zajímavé téma, ale nedokončili jsme zatím to první. Tak neodbíhejme furt jinam
teď ovšem neporovnáváš velikost momentu ale jeho průběh rsp průběh výkonu. Samozřejmě u spalováků jsou v téhle oblasti velké rozdíly a spolu s odlišným zpřevodováním mají velký vliv na dynamiku
U elektriky je to zásadně jiné, EV mají v naprosté většině jediný stálý převod a stejně tak průběhy výkonů elektromotorů jsou velmi podobné. Takže i jejich dynamika mnohem věrněji sleduje jen výkon, bez vlivu hodnoty max. krouťáku. Viz Hyundai Kona, stále ses k tomu nijak nevyjádřil a furt jen utíkáš ke spalovákům které nejsou tématem
doplním - jestli chceš fakt porovnávat spalováky tak dobrá, porovnejme podobná auta
Octavia😒br /> 1,5 TSI 110 kW/ 250 Nm ... zrychlení za 8,5 s
2,0 TDI 110 kW/ 360 Nm ... zrychlení za 8,5 s
Obě mají 7° DSG
Jak je možné že TDI s krouťákem 360 Nm zrychluje nachlup stejně jako to TSI s pouhými 250 Nm ? Jak to zapadá do tvých teorií ?
o co se vsadíme že případně drobné rozdíly na trase sprintu nebudou vůbec korespondovat s obřím rozdílem v momentech obou motorů ?