Technika
Dzinus
9
Děkuji za článek, vrtalo mi hlavou jak velký problém to je. A nakonec nic s čím by se nedalo žít. Ačkoli bych i tak bych auto objednával až 2026. 😊
eLzyx
4
@Dzinus je to zbytečná komplikace. A spoustě lidem to bude dost komplikovat život. Protože třeba 50kW DC potřebuješ u nákupáku. Levnější nabíjení po delší čas, který odpovídá době nákupu. Přeci nepoběžíš po 15 minutách zpátky přeparkovat. Nesmysl.
Adam Štrauch
2
@Dzinus Tady v HK je v nákupní zóně 10 stojanů, 8x50 kW a 2x300 kW. Ve Futuru pak je 5x50 kW a 1x180 kW. Tenhle Meďour se bez DCDC konvertoru může nabíjet jen na těch 300 a 180 kW, které se snadno zaplní. I když z článku vyplývá, že by to problém nebyl, tak v praxi si myslím, že by to bolelo. Už jen to, že nemůžu použít populární aplikace na plánování cest, protože ty 400/800 V nezohledňují.
Petr_Basa
0
@Dzinus A není to náhodou tak, že na 400V nabíjet bude, jen ne plným výkonem.
V pohledu příznivce svobodné volby mezi elektrickými, hybridními a spalovacími pohony udělal Mercedes velkou chybu. Pokud něco alternativní pohony potřebují, tak je to co největší standardizace. Kompatibilita nabíječek, kompatibilita kabelů/konektorů a možnost platit standardní platební kartou by měly být naprostý základ. Vhodný by byl také určitý stupeň standardizace baterek, který by umožnil mít pro ojetiny dostupnější opravy, druhovýrobu, upgrady apod.
@Tycoon Se vsim souhlasim s vyhradou standardizace baterek.
Mozna za 20 let, ale ted je to tezko resitelne a ten technologicky rust je velky. Ted by to bylo by dost limitujici pro zakaznika i pro vyvoj/pokrok v bateriich.
Mozna za 20 let, ale ted je to tezko resitelne a ten technologicky rust je velky. Ted by to bylo by dost limitujici pro zakaznika i pro vyvoj/pokrok v bateriich.
@Freddka
Možná jsem se špatně vyjádřil. Spíše než standardizace baterek by to mělo být standardizace integrace baterek. Například že auto má z výroby baterku X a uživatel pak potřebuje vyměnit baterku a může tam dát jinou od jiného výrobce, s jinou kapacitou a auto se jinému typu baterky přizpůsobí.
Možná jsem se špatně vyjádřil. Spíše než standardizace baterek by to mělo být standardizace integrace baterek. Například že auto má z výroby baterku X a uživatel pak potřebuje vyměnit baterku a může tam dát jinou od jiného výrobce, s jinou kapacitou a auto se jinému typu baterky přizpůsobí.
@Tycoon tohle umí částečně třeba Tesla model S/X. Lze instalovat větší, nebo i menší baterii a auto ji přijme. Není potřeba v podstatě nic. Namontovat, vlézt do servisního módu a dát přeinstalovat SW auta. Hotovo. Žádné úpravy konfigurace, žádné řešení nesmyslů s automobilkou, nic.
Ano, není tam možnost instalace jiné, což je ale dáno fyzickými rozměry. Není možné chtít po Tesle, Mercedesu, BMW, NIO, Hyundai, VW aby nějakým způsobem kategorizovali svá auta a k tomu vyvinuli rozměrový standard baterie. Natož aby to bylo kompatibilní i po ostatních stránkách.
Představme si Teslu model S Plaid, která požaduje 800kW výkonu po baterii. Nelze nařídit všem výrobcům, aby to dimenzovali takto. Stejně tak, co se stane, až někdo bude chtít vyrobit 1500kW auto? Nyní může. Se standardem nikoliv.
Ano, není tam možnost instalace jiné, což je ale dáno fyzickými rozměry. Není možné chtít po Tesle, Mercedesu, BMW, NIO, Hyundai, VW aby nějakým způsobem kategorizovali svá auta a k tomu vyvinuli rozměrový standard baterie. Natož aby to bylo kompatibilní i po ostatních stránkách.
Představme si Teslu model S Plaid, která požaduje 800kW výkonu po baterii. Nelze nařídit všem výrobcům, aby to dimenzovali takto. Stejně tak, co se stane, až někdo bude chtít vyrobit 1500kW auto? Nyní může. Se standardem nikoliv.
@eLzyx
A o tom právě mluvím. Auto by se přizpůsobovalo baterii, nikoliv baterie autu. Představ si, že auto má 10 let a majitel nebude chtít dát za baterku půl milionu. Koupí levnější s menší kapacitou nebo menším vybíjecím a dobíjecím výkonem. A auto bude jezdit s 200 kW místo 800 a dobíjet bude 100 kW místo 300 kW. U startovacích baterií existují standardy (typizované velikosti, typizované výkony).
Tesla je samozřejmě z pohledu opravitelnosti, vyměnitelnosti nejlépe.
A o tom právě mluvím. Auto by se přizpůsobovalo baterii, nikoliv baterie autu. Představ si, že auto má 10 let a majitel nebude chtít dát za baterku půl milionu. Koupí levnější s menší kapacitou nebo menším vybíjecím a dobíjecím výkonem. A auto bude jezdit s 200 kW místo 800 a dobíjet bude 100 kW místo 300 kW. U startovacích baterií existují standardy (typizované velikosti, typizované výkony).
Tesla je samozřejmě z pohledu opravitelnosti, vyměnitelnosti nejlépe.
@Tycoon je to technický nesmysl, co navrhuješ.
Tohle prostě nejde typizovat. Je to natolik zásadní součást auta, v některých případech dokonce strukturální součást auta, že nelze nechat na zákazníkovi, aby si strčil do Tesly baterii třeba z Dacie, protože je levnější (ve výsledku dost možná není).
Co bych ale uvítal, tak otevření možnosti vyrábět aftermarket baterie. Byla by specifikace na pouzdro, jeho pevnost, konstrukci atp. Byly by dána specifikace na minimální proudy, co baterie musí ustát, byla by specifikace na chlazení. Existoval by nějaký definovaný komunikační protokol, aby i aftermarket BMS komunikovala s autem.
Tohle prostě nejde typizovat. Je to natolik zásadní součást auta, v některých případech dokonce strukturální součást auta, že nelze nechat na zákazníkovi, aby si strčil do Tesly baterii třeba z Dacie, protože je levnější (ve výsledku dost možná není).
Co bych ale uvítal, tak otevření možnosti vyrábět aftermarket baterie. Byla by specifikace na pouzdro, jeho pevnost, konstrukci atp. Byly by dána specifikace na minimální proudy, co baterie musí ustát, byla by specifikace na chlazení. Existoval by nějaký definovaný komunikační protokol, aby i aftermarket BMS komunikovala s autem.
@Tycoon
Ja myslim, ze dulezitejsi je dostupnost nahradnich baterek pro starsi vozy za rozumnou cenu.
Vim, ze napr. u Tesly to tak je a muzes si od ni koupit baterku za nemalou, ale stale prijatelnou cenu. Ale pokud jsem spravne pochopil, vetsina ostatnich vyrobcu ma ceny nahradnich baterek na urovni 50-100% noveho vozu, coz je samozrejme absurdni a podle me tezko obhajitelne chovani vuci spotrebiteli.
A opravy baterek - nedelam si iluze. To je na hranici mozneho, casto jednoduse nemozne, a to zkratka po technicke strance veci. A to ani neni naschval od vyrobce, proste to tak je, ze to dost dobre nejde. Takze to jako realny pozadavek nevidim.
Ja myslim, ze dulezitejsi je dostupnost nahradnich baterek pro starsi vozy za rozumnou cenu.
Vim, ze napr. u Tesly to tak je a muzes si od ni koupit baterku za nemalou, ale stale prijatelnou cenu. Ale pokud jsem spravne pochopil, vetsina ostatnich vyrobcu ma ceny nahradnich baterek na urovni 50-100% noveho vozu, coz je samozrejme absurdni a podle me tezko obhajitelne chovani vuci spotrebiteli.
A opravy baterek - nedelam si iluze. To je na hranici mozneho, casto jednoduse nemozne, a to zkratka po technicke strance veci. A to ani neni naschval od vyrobce, proste to tak je, ze to dost dobre nejde. Takze to jako realny pozadavek nevidim.
@Tycoon Upřímně možnost platit kartou u nabíječek považuji za zbytečné a nevýhodu. Mít nabíjecí čip, nebo Plug & Charge není problém a o nic se nestaráte. Zapojíte nabijte, odjedete. Jednou měsíčně přijde faktura. Terminál pro placení kartou jenom prodraží náklady a zvedne cenu.
Standardizace je dobrá, a v praxi běžně aplikovaná ( Kombinovaný nabíjecí systém“ (CCS) ).
U baterií nejsem toho zastáncem, kvůli vývoji a investicím. Pokud přeregulujete a tím omezíte možnosti, zastavíte tím vývoj a možné zlepšení.
Opravy Upgrady a tak jsou dneska běžné. Například pan Havrlík dokáže zvětšit baterie v BMW I3 a vše legalizovat a homologovat. Vadné články se dnes běžně opravují.
Standardizace je dobrá, a v praxi běžně aplikovaná ( Kombinovaný nabíjecí systém“ (CCS) ).
U baterií nejsem toho zastáncem, kvůli vývoji a investicím. Pokud přeregulujete a tím omezíte možnosti, zastavíte tím vývoj a možné zlepšení.
Opravy Upgrady a tak jsou dneska běžné. Například pan Havrlík dokáže zvětšit baterie v BMW I3 a vše legalizovat a homologovat. Vadné články se dnes běžně opravují.
@Zdenek Sobotka
Ano, vy máte čip. Ale musíte vzít v úvahu jiné typy řidičů/majitelů/provozovatelů/užívání auta. Od soukromých přes firemní až po půjčovny, od těch, co jezdí kolem komína, až po ty, kteří jezdí po celé Evropě.
Nikdo neříká, že se to má "přeregulovat". Naopak, mělo by to vycházet z trhu. Zjednodušeně, u startovacích baterek nepředepisuje EU, jak mají vypadat, a přesto typizované/standardizované velikosti, výkony atd. A já si pak snadno koupím startovací baterku od několika různých výrobců. Samozřejmě, že u trakčních se bavíme o řádově složitější standardizaci.
Ano, vy máte čip. Ale musíte vzít v úvahu jiné typy řidičů/majitelů/provozovatelů/užívání auta. Od soukromých přes firemní až po půjčovny, od těch, co jezdí kolem komína, až po ty, kteří jezdí po celé Evropě.
Nikdo neříká, že se to má "přeregulovat". Naopak, mělo by to vycházet z trhu. Zjednodušeně, u startovacích baterek nepředepisuje EU, jak mají vypadat, a přesto typizované/standardizované velikosti, výkony atd. A já si pak snadno koupím startovací baterku od několika různých výrobců. Samozřejmě, že u trakčních se bavíme o řádově složitější standardizaci.
@Zdenek Sobotka Uvidíme, co přinese ten podvozek, co nabízí CATL automobilkám, na kterém mohou stavět své vozy. Tím se standardizuje i baterie a bude fungovat jedna baterie mezi několika modely aut i od různých výrobců. Myslím si, že spíš než standardizace baterií se půjde touto cestou. Baterie je tak integrální součást podvozku, že podle mě oddělit nejdou.
Tak děkujeme za zcela "zásadní" infomaci, konečně už můžeme v klidu spát! 😊
@Arese Tak spěte dál.
@Petr Pinkas Ta sedla!
usa nabijeni
mimochodem americka elektricka sit je vubec zajimava, maji i dvou a trifazove rozvody, ale jinak fazove posunute nez my. Kazdopadne kazdy usa auto ma primarne jednofazovou nabijecku. Naopak Evropsky ma trifazovou, nicmene umi sosat i jednofazove. Takze auto s 3x16A umi kdyz chce brat 32A z jedny faze a 16 z druhy.. A kdyz todle vim tak pocin mercedesu uplne nechapu. Jo a jeste jedna vec, pokud autor clanku cerpal z usa tiskovy zpravy, tak modelovej rok 2026 je tady spis 2025 od leta...
mimochodem americka elektricka sit je vubec zajimava, maji i dvou a trifazove rozvody, ale jinak fazove posunute nez my. Kazdopadne kazdy usa auto ma primarne jednofazovou nabijecku. Naopak Evropsky ma trifazovou, nicmene umi sosat i jednofazove. Takze auto s 3x16A umi kdyz chce brat 32A z jedny faze a 16 z druhy.. A kdyz todle vim tak pocin mercedesu uplne nechapu. Jo a jeste jedna vec, pokud autor clanku cerpal z usa tiskovy zpravy, tak modelovej rok 2026 je tady spis 2025 od leta...
proč autor předpokládá, že každý sedí na zadeli doma, resp. jezdí jen po ČR?
Ve chvíli, kdy jezdím po Evropě, tak chci zvolit jednu funkční a bezproblémovou síť, abych nemusel řešit čipy, kartičky, kredit a další blbiny v každé zemi.
Takže Tesla nebo Ionity.
Další věcí je, že Bednář prostě lže. A kdo lže ten krade. Doporučuji zaměstnavateli Bednáře prověřit.
Superchargerů je v ČR více než 4. Lovosice, Praha-Vestec, Plzeň, ČB-Štilec, Humpolec(Vystrkov), Jamné (D1), Brno, Olomouc. Takže 8 lokalit, ne 4, ty ulhánku.
Další 2 jsou ve výstavbě. Ostrava a Praha - Čestlice. A další 4 v přípavě (Liberec, 2x Praha a Hradec-Pardubice).
Ve chvíli, kdy jezdím po Evropě, tak chci zvolit jednu funkční a bezproblémovou síť, abych nemusel řešit čipy, kartičky, kredit a další blbiny v každé zemi.
Takže Tesla nebo Ionity.
Další věcí je, že Bednář prostě lže. A kdo lže ten krade. Doporučuji zaměstnavateli Bednáře prověřit.
Superchargerů je v ČR více než 4. Lovosice, Praha-Vestec, Plzeň, ČB-Štilec, Humpolec(Vystrkov), Jamné (D1), Brno, Olomouc. Takže 8 lokalit, ne 4, ty ulhánku.
Další 2 jsou ve výstavbě. Ostrava a Praha - Čestlice. A další 4 v přípavě (Liberec, 2x Praha a Hradec-Pardubice).
To mysli vazne? DC/DC prevodnik s vykonem v radu nizsich stovek kW? To je silene. Proc to neudelaji jako jine automobilky, ze “rozpuli” baterku na 2 400V poloviny paralelne?