Ekonomika
Kolem BYD se toho děje nějak až moc poslední dobou.
Ať to dopadne jak to dopadne, uvidíme to brzy.
Když ty svoje šunky budou prodávat za polovinu i tady, tak to bude známka toho, že to nezvládli a skončí v propadlišti dějin. Tolik kolik tady potřebuji prodat aby to přežili, se jim nikdy se současným ceníkem prodat nepovede. Tolik šílenců v EU snad ani není.
Možná z nich zůstanou jen ty baterky.
A z aut klimatizované králíkárny na zahrádkách.
Ať to dopadne jak to dopadne, uvidíme to brzy.
Když ty svoje šunky budou prodávat za polovinu i tady, tak to bude známka toho, že to nezvládli a skončí v propadlišti dějin. Tolik kolik tady potřebuji prodat aby to přežili, se jim nikdy se současným ceníkem prodat nepovede. Tolik šílenců v EU snad ani není.
Možná z nich zůstanou jen ty baterky.
A z aut klimatizované králíkárny na zahrádkách.
@psel
Prani otcem myslenky...
Jak chces v elektrickem mainstreamu konkurovat BYD??
Prani otcem myslenky...
Jak chces v elektrickem mainstreamu konkurovat BYD??
@DonVito Pokud vezmeme Evropu, tak s ohledem na evropské ceny a dotazenost jejich modelu vcelku v pohodě.
@DonVito tohle vypadá, že se zničí sami přece.
Oni musí chrlit ohromná množství aby jejich výroba byla rentabilní, v Číně už nerostou a tak velký trh nenahradíš ničím. Powerpointy se jim rozcházejí tak značně s realitou, že už nestačí cpát auta dealerům, přihlašovat je s nulovým tachem, inkasovat podporu a pak eksportovat, na haldě mají 3 měsíční výrobu a tak sníží cenu o 40% aby to prodali a výsledek? Jen minimální růst prodeje a marže spláchnutá do záchodu. Už ani fake finančních výsledků nepomáhá, dodavatelům platí 300 dní po po splatnosti nebo jim platí auty 😄. Ta firma je v křeči a hlasitě křičí jak nás tu v EU převálcuje. A bez nekalé podpory čínské vlády není schopna postavit ani tu fabriku v Maďarsku.
A co se týče konkurence technicky, tak si myslím, že jedna věc je hlasitost marketingu a druhá je běžná provozní realita. To že někdo přijde s megawattem nabíjení přece pro realitu znamená jen to, že to nabíjení bude o hodně dražší než to pomalé a to samé platí pro auta, navíc jiný konektor od BYD a nejbližší nabíjení budeš mít v Maďarsku.
Co se týče ceny, tak tam je důležitější mít LFP než cokoliv jiného. A neznám nikoho kdo by LFP neplánoval. Navíc je důležitá efektivita pohonu a v tom BYD nikdy nevynikal, takže mě to nechává zcela v klidu. To že prodávají pod cenou říkají ostatní výrobci v Číně a dokonce i partaj se k tomu vyjadřuje, takže tohle je přechodné období, které je otázka jak ustojí.
Ty nové platformy D3 tomu budou jak technicky tak cenově konkurovat, toho se nebojím. MB už je s CLA venku a BMW už střípky informaci k Neue Klasse pouští, ve druhé polovině roku čekám na VW s MEB+ CTP s Einheitszelle a pak se uvidí jak to bude konkurenceschopné. Stačí se podívat na čísla prodejů a vidíš že jim to u nás nejde.
Mmj, technicky je formát Einheitszelle shortblade. LFP, NCM na výběr.
Oni musí chrlit ohromná množství aby jejich výroba byla rentabilní, v Číně už nerostou a tak velký trh nenahradíš ničím. Powerpointy se jim rozcházejí tak značně s realitou, že už nestačí cpát auta dealerům, přihlašovat je s nulovým tachem, inkasovat podporu a pak eksportovat, na haldě mají 3 měsíční výrobu a tak sníží cenu o 40% aby to prodali a výsledek? Jen minimální růst prodeje a marže spláchnutá do záchodu. Už ani fake finančních výsledků nepomáhá, dodavatelům platí 300 dní po po splatnosti nebo jim platí auty 😄. Ta firma je v křeči a hlasitě křičí jak nás tu v EU převálcuje. A bez nekalé podpory čínské vlády není schopna postavit ani tu fabriku v Maďarsku.
A co se týče konkurence technicky, tak si myslím, že jedna věc je hlasitost marketingu a druhá je běžná provozní realita. To že někdo přijde s megawattem nabíjení přece pro realitu znamená jen to, že to nabíjení bude o hodně dražší než to pomalé a to samé platí pro auta, navíc jiný konektor od BYD a nejbližší nabíjení budeš mít v Maďarsku.
Co se týče ceny, tak tam je důležitější mít LFP než cokoliv jiného. A neznám nikoho kdo by LFP neplánoval. Navíc je důležitá efektivita pohonu a v tom BYD nikdy nevynikal, takže mě to nechává zcela v klidu. To že prodávají pod cenou říkají ostatní výrobci v Číně a dokonce i partaj se k tomu vyjadřuje, takže tohle je přechodné období, které je otázka jak ustojí.
Ty nové platformy D3 tomu budou jak technicky tak cenově konkurovat, toho se nebojím. MB už je s CLA venku a BMW už střípky informaci k Neue Klasse pouští, ve druhé polovině roku čekám na VW s MEB+ CTP s Einheitszelle a pak se uvidí jak to bude konkurenceschopné. Stačí se podívat na čísla prodejů a vidíš že jim to u nás nejde.
Mmj, technicky je formát Einheitszelle shortblade. LFP, NCM na výběr.
@psel
Me pred lety nenechavala v klidu Tesla.
A dnes BYD.
Spousta toho co pises, tak urcite je.
Ale tak nejak prehlizis technicky naskok BYD.
m.j.
cell to pack a cell to body
integrace ridicich jednotek
a samozrejme predevsim jejich vlastni LFP clanky...
Me pred lety nenechavala v klidu Tesla.
A dnes BYD.
Spousta toho co pises, tak urcite je.
Ale tak nejak prehlizis technicky naskok BYD.
m.j.
cell to pack a cell to body
integrace ridicich jednotek
a samozrejme predevsim jejich vlastni LFP clanky...
@DonVito CTP je přeci něco čemu se věnují všichni, SDV BYD imo zatím nemá a vlastní články je sice výhoda, ale díky tomu tlaku na ceny zase ne taková.
Někdy přijde s něčím převratným CATL, někdy BYD. A to ultrarychlé nabíjení je přesně něco, co není taková výhoda, jak to na první pohled vypadá.
Někdy přijde s něčím převratným CATL, někdy BYD. A to ultrarychlé nabíjení je přesně něco, co není taková výhoda, jak to na první pohled vypadá.
@psel
Zde je podrobná technická analýza konkurenčních výhod elektromobilů BYD, zaměřená na klíčové komponenty a systémy😒br />
---
## 🔋 1. Baterie – Blade Battery (LFP)
### 📌 Technologie😒br />
* Typ: LFP (LiFePO₄ – lithium-železo-fosfát)
* Specifický design😘* **„Blade“ – tenké, dlouhé články bez klasického modulového balení → přímo integrovány do struktury baterie (CTB – cell-to-body).
* Energetická hustota: \~140–160 Wh/kg (nižší než NMC, ale bezpečnější)
### ✅ Technické výhody😒br />
* Bezpečnost: extrémně vysoká tepelná stabilita → baterie nehoří ani při propíchnutí (test propichování hřebíkem = přežije bez požáru).
* Dlouhá životnost: 3000+ cyklů = vhodné i pro druhý život nebo dlouhý provoz.
* Nižší náklady: LFP neobsahuje drahé kovy jako kobalt nebo nikl → levnější a ekologičtější.
* CTB integrace😘* BYD u některých modelů integruje baterii jako **strukturální součást podvozku → vyšší tuhost a nižší hmotnost vozu.
---
## ⚙️ 2. Elektrický pohon – e-Platform 3.0
### 📌 Klíčové komponenty😒br />
* e-Drive jednotka: Kombinace motoru, měniče a převodovky v jednom modulu (tzv. 8-v-1)
* 400 V systém** (u většiny modelů), některé nové modely přecházejí na **800 V architekturu (např. Seal).
### ✅ Technické výhody😒br />
* Vysoce integrovaný pohon: Menší rozměry, nižší hmotnost, lepší efektivita přenosu výkonu.
* Vysoká účinnost: Až 89–91 % (ve špičce), což BYD často prezentuje.
* Přesné chlazení: Vylepšené termální řízení (chlazení motoru i měniče integrované).
* Tepelné čerpadlo: Standard u většiny nových modelů → lepší dojezd v zimě.
---
## ⚡ 3. Nabíjení a energetická architektura
* AC nabíjení: 7–11 kW (3fázové)
* DC nabíjení: běžně 88–150 kW (v závislosti na modelu), u 800V systémů až 230+ kW.
### ✅ Výhody😒br />
* V2L (Vehicle-to-Load): BYD modely umožňují napájet spotřebiče z baterie (až 3,3 kW) → výhodné při kempování nebo výpadku elektřiny.
* Vylepšené řízení teploty: Aktivní chlazení i ohře
Zde je podrobná technická analýza konkurenčních výhod elektromobilů BYD, zaměřená na klíčové komponenty a systémy😒br />
---
## 🔋 1. Baterie – Blade Battery (LFP)
### 📌 Technologie😒br />
* Typ: LFP (LiFePO₄ – lithium-železo-fosfát)
* Specifický design😘* **„Blade“ – tenké, dlouhé články bez klasického modulového balení → přímo integrovány do struktury baterie (CTB – cell-to-body).
* Energetická hustota: \~140–160 Wh/kg (nižší než NMC, ale bezpečnější)
### ✅ Technické výhody😒br />
* Bezpečnost: extrémně vysoká tepelná stabilita → baterie nehoří ani při propíchnutí (test propichování hřebíkem = přežije bez požáru).
* Dlouhá životnost: 3000+ cyklů = vhodné i pro druhý život nebo dlouhý provoz.
* Nižší náklady: LFP neobsahuje drahé kovy jako kobalt nebo nikl → levnější a ekologičtější.
* CTB integrace😘* BYD u některých modelů integruje baterii jako **strukturální součást podvozku → vyšší tuhost a nižší hmotnost vozu.
---
## ⚙️ 2. Elektrický pohon – e-Platform 3.0
### 📌 Klíčové komponenty😒br />
* e-Drive jednotka: Kombinace motoru, měniče a převodovky v jednom modulu (tzv. 8-v-1)
* 400 V systém** (u většiny modelů), některé nové modely přecházejí na **800 V architekturu (např. Seal).
### ✅ Technické výhody😒br />
* Vysoce integrovaný pohon: Menší rozměry, nižší hmotnost, lepší efektivita přenosu výkonu.
* Vysoká účinnost: Až 89–91 % (ve špičce), což BYD často prezentuje.
* Přesné chlazení: Vylepšené termální řízení (chlazení motoru i měniče integrované).
* Tepelné čerpadlo: Standard u většiny nových modelů → lepší dojezd v zimě.
---
## ⚡ 3. Nabíjení a energetická architektura
* AC nabíjení: 7–11 kW (3fázové)
* DC nabíjení: běžně 88–150 kW (v závislosti na modelu), u 800V systémů až 230+ kW.
### ✅ Výhody😒br />
* V2L (Vehicle-to-Load): BYD modely umožňují napájet spotřebiče z baterie (až 3,3 kW) → výhodné při kempování nebo výpadku elektřiny.
* Vylepšené řízení teploty: Aktivní chlazení i ohře
@DonVito hele nech tu umělohmotnou inteligenci spát, to co na tebe vypadne je maximálně průměrné. Navíc je to sestaveno z marketingových žvástů které v Číně nahrazují technická data. Při veškeré úctě, tohle žádná analýza není. Koukni na Munro třeba. Ten analyzuje.
Vše co to vyplodilo má i konkurence, až na CTB, na které je za mě brzy. Tak jako je první generace baterky správně z modulů, druhá CTP tak až další by mohla být CTB, protože až budeš chtít z CTB baterky vyměnit článek tak budeš šrotovat celé auto.
Když jsem viděl jak dělá BYD CTP, tak je to prostě neopravitelné na článek ale tam furt můžeš vyměnit alespoň celý pack.
Je to něco jako gigacast, levnější na výrobu ale když to někde ťukneš tak můžeš mít rychle smolíka. Asi si BYD věří ze ty všechny články vydrží 20 let, já bych měl radši těžší a dražší auto s možností oprav. Ovlivní to značně prodejní cenu vozu po par letech provozu.
Apropo, když už tak obdivuješ BYD, tak se podívej na to co na Aliku letí jako příslušenství pro ty jejich nejprodávanější jezdítka. Jo, je to 19kg plechu od třetích firem vyvinutý a vyrobený, který slouží jako kryt baterky, protože jim v Číně odchází baterky, protože to z výroby není dostatečně ochráněné. Jo je to halt laciný.
Opět platí You get what you paid for.
Vše co to vyplodilo má i konkurence, až na CTB, na které je za mě brzy. Tak jako je první generace baterky správně z modulů, druhá CTP tak až další by mohla být CTB, protože až budeš chtít z CTB baterky vyměnit článek tak budeš šrotovat celé auto.
Když jsem viděl jak dělá BYD CTP, tak je to prostě neopravitelné na článek ale tam furt můžeš vyměnit alespoň celý pack.
Je to něco jako gigacast, levnější na výrobu ale když to někde ťukneš tak můžeš mít rychle smolíka. Asi si BYD věří ze ty všechny články vydrží 20 let, já bych měl radši těžší a dražší auto s možností oprav. Ovlivní to značně prodejní cenu vozu po par letech provozu.
Apropo, když už tak obdivuješ BYD, tak se podívej na to co na Aliku letí jako příslušenství pro ty jejich nejprodávanější jezdítka. Jo, je to 19kg plechu od třetích firem vyvinutý a vyrobený, který slouží jako kryt baterky, protože jim v Číně odchází baterky, protože to z výroby není dostatečně ochráněné. Jo je to halt laciný.
Opět platí You get what you paid for.
@psel : dobrý pokus o argumentaci proti DVitovi, on se ale otřepe a vysype na tebe ještě delší elektrický blábol.
Na čínských a Hongongský utube je řada videí kde jsou popisovány praktiky které jsi ty popsal tady v diskuzi. Ta nadvýroba v Číně je opravdu šílená, náhradní díly nejsou tak se musí jezdit rozebírat auta stojící třeba i v přírodě zarostlá v buši.
Nefungující řídící SW je naprostá normálka.
Příbuzným v invalidním vozíku odešla LI baterie, proměřili jsme a 3 články jsou přerušené (neopravitelné, musel koupit novou baterii). To samé se nám stalo v CX-60, mild-hybrid. Malá baterie ale po záruce bude taky minimálně za 150 000. To bude žůžo pro všechny majitele a uživatele MHEV, PHEV a BEV, snad s výjimkou Ni-MH baterií Toyota a dalších značek (HEV), kde se baterie balancují a opravují poměrně snadno a levně.
Na čínských a Hongongský utube je řada videí kde jsou popisovány praktiky které jsi ty popsal tady v diskuzi. Ta nadvýroba v Číně je opravdu šílená, náhradní díly nejsou tak se musí jezdit rozebírat auta stojící třeba i v přírodě zarostlá v buši.
Nefungující řídící SW je naprostá normálka.
Příbuzným v invalidním vozíku odešla LI baterie, proměřili jsme a 3 články jsou přerušené (neopravitelné, musel koupit novou baterii). To samé se nám stalo v CX-60, mild-hybrid. Malá baterie ale po záruce bude taky minimálně za 150 000. To bude žůžo pro všechny majitele a uživatele MHEV, PHEV a BEV, snad s výjimkou Ni-MH baterií Toyota a dalších značek (HEV), kde se baterie balancují a opravují poměrně snadno a levně.
@WinDiesel no já mám baterku z 12ti modulů, takže ji narozdíl od těch BYD zázraků měním v případě vadného článku jen dvanáctinu. A modul je za 25k cca.
Jak to bude stárnout bude se zvyšovat nabídka modulů z vraků a ceny budou klesat. Vyrobili hodně přes 10 milionů modulů takže i do budoucna bude z čeho vybírat.
Jak to bude stárnout bude se zvyšovat nabídka modulů z vraků a ceny budou klesat. Vyrobili hodně přes 10 milionů modulů takže i do budoucna bude z čeho vybírat.
Jak zpomaluje, jak přepálil? Vždyť tvrdili, že do pár let ovládnou skoro celý EV trh a to i na Měsíci a na Marsu... zajímavé 🤔
který byl hlavním hostem 9.5. u Putina.
Do BEV nemůžeme mluvit.
Vůbec neznáme cenu baterek a ani e-pohonu. Tyto ceny letos značně klesají.
Neodbytny pocit???
W T F
To je presne to, cim se ridi odpurci EV.
Svymi pocity.
Data, fakta, studie jsou jim ukradeny.
Dokonce se vysmivaji tem, co se ridi vedeckymi studiemi.
Protoze kam se vedecka studie hrabe na tve pocity...
👎👎👎
insideevs.com/…costs-down-2024/
EV Batteries Got 20% Cheaper Last Year
The good news: Cheaper batteries mean cheaper EVs. The bad news: China's battery costs are still dropping faster than ours.
Celosvětová potřeba do aut a storage je 1TWh ročně. Jen v Číně jsou nainstalované výrobní kapacity 3TWh.
Jediným důvodem je snaha vytížit alespoň trochu ty fabriky 😄.
To co pises jen odporuje tomu, co napsal travel.
Nebo?
Jinak ja neznam ani celkovou potrebu baterek ani cinskou vyrobni kapacitu.
Muzu se zeptat AI.
Ale já teda alespoň z evropských aut mám přesně opačný pocit.
Kvalita se zvyšuje, podívej se na baterku MEB metry, je z gigacastu a je chlazená seshora / zespoda a to je základní low cost baterka. Je to lip udělané než stávající MEB. MEB+ to samé.
Koukni na CLA, BMW zatím není venku s detaily Neue Klasse a tak si bude potřeba počkat.
Zároveň s kvalitou jdou ale náklady dolů, protože LFP a u koncernu Einheitszelle.
Tvé tvrzení obsahuje jádro pravdy**, ale je potřeba ho **uvést do kontextu a upřesnit😒br />
---
### 🔋 1. Výrobní kapacity baterií – realita v Číně
* Čína má skutečně masivní výrobní kapacity** na výrobu baterií – v roce 2024 už přes **3 TWh ročně** **(jmenovitá kapacita továren).
* V praxi je ale skutečná produkce nižší než kapacita – ne všechny továrny jedou na 100 %.
* Důvodem je mimo jiné😒br />
* nižší než očekávaná globální poptávka (zejména po EV v Evropě),
* přezásobení trhem,
* klesající tempo růstu u bateriových elektrických vozidel (BEV) v některých regionech.
---
### 🚗 2. Celosvětová potřeba baterií
* V roce 2024 je celosvětová poptávka po bateriích (pro EV + stacionární úložiště) kolem 1–1,3 TWh/rok.
* EV = \~80 % spotřeby (např. Tesla Model Y má kolem 60–80 kWh),
* Stacionární storage (jako Powerwall nebo utility-scale) tvoří zbytek, ale roste.
---
### 📉 3. Proč tedy klesají ceny?
* Převis nabídky**: Výrobci v Číně (CATL, BYD, EVE atd.) **postavili více továren, než je aktuálně potřeba.
* Klesající ceny surovin (zejména lithium, ale i nikl, kobalt) v letech 2023–2024.
* Konkurenční tlak – výrobci chtějí alespoň částečně využít kapacitu a získat trh.
* Optimalizace výrobních procesů, přechod na levnější chemie (LFP vs. NMC).
---
### ✅ Shrnutí😒br />
Ano, tvrzení je v jádru pravdivé** – Čína má **výrazný nadbytek kapacit**, a **nízké ceny baterií** (v přepočtu už pod 60–70 USD/kWh u LFP) **jsou částečně výsledkem snahy tyto kapacity vytížit.
Ale zároveň je to i důsledek😒br />
* vývoje technologií,
* klesajících cen surovin,
* přechodu na levnější bateriové chemie.
Ridit se daty a fakty neni cernobile.
Muj svet neni cernobily.
Tvuj jiste take ne.
Tak zkus diskutovat vecneji.
❤️
Tvůj svět není černobílý, ale rudozelený.
lithium-iontové baterie**. Tvůj pocit **není neopodstatněný**, ale záleží, **jak přesně definujeme "hodnotu". Pojďme se na to podívat věcně.
---
## 📉 Ceny Li-ion baterií skutečně klesají
* BloombergNEF a další zdroje potvrzují😒br />
* Cena za 1 kWh u EV baterií v roce 2010: >1000 USD/kWh
* V roce 2023: \~139 USD/kWh
* V roce 2024–25 (Čína): dokonce
Ještě větší blbec, než jdme doufali