Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BYD zpomaluje výrobu elektromobilů. Svůj rozlet až moc přepálil

BYD Dolphin Surf
BYD Dolphin Surf
BYD Dolphin Surf
BYD Dolphin Surf
72 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (26)

Čínský výrobce snižuje počet pracovních směn a oddaluje plány na další linky. Důvodem je vysoké tempo produkce z poslední doby a cenová válka na čínském trhu, kterou odstartoval.

BYD je na českém trhu jedním z nejžhavějších nováčků, byť přírůstků jsme v posledních týdnech a měsících měli několik. Největší soukromá čínská automobilka je zároveň největším výrobcem elektromobilů na světě. Prvenství dosáhl mimo jiné velmi agresivní cenové válce na domácím trhu, která se přestala líbit ostatním výrobcům, přičemž ve spoustě z nich má podíl i komunistický stát.

Razantnímu zlevňování je ovšem evidentně konec. BYD se totiž musí aktuálně vyrovnávat s přehřátou výrobou, respektive s plnými sklady elektromobilů. I proto v některých svých fabrikách ruší noční směny a snižuje výrobní kapacity až o třetinu.

Po relativně dlouhém období rychlého růstu se čínská automobilka zřejmě dostala na vrchol. Navzdory své internacionální expanzi je pro BYD domácí trh stále tím absolutně nejdůležitějším, tvoří totiž až 80 % jejího celkového odbytu.

Podle průzkumu čínské asociace automobilových prodejců měl BYD v květnu skladové zásoby na 3,21 měsíce, suverénně nejvíce ze všech více než 150 značek v Číně. Tamní obchodní komora prodejců automobilů proto začátkem června vyzvala domácí automobilky, aby přestaly prodejcům prodávat tolik aut a stanovily si „rozumné“ výrobní cíle na základě poptávky.

Video placeholder
BYDem Seal U DM-i do Chorvatska • Zdroj: Marek Bednář/Auto.cz

Vedle snížení produkce minimálně ve čtyřech závodech BYD podle zpráv agentury Reuters odsunul plány na zřízení nových výrobních linek. Značka loni celosvětově prodala 4,27 milionů výhradně s elektrickým či plug-in hybridním pohonem. Na letošek si přitom stanovila cíl 5,5 milionu prodaných vozů. Jestli se to podaří, je s ohledem na zatím oficiálně neohlášenou redukci vyrobených aut zatím nejasné.

Od konce letošního roku má v maďarském Segedínu odstartovat výroba značky BYD na území Evropské unie. Automobilka si Maďarsko navíc vybrala jako svou základnu pro evropské ředitelství. Jedním z důvodů je i vstřícnost tamního režimu premiéra Viktora Orbána k Číně.

Zdroj: Electrive a Reuters, video: auto.cz

Vstoupit do diskuze (26)