Videa

Zpět na článek

V Česku se prodává lidový elektromobil, za který se nemusíte stydět. Pusťte si náš videotest

70 komentářů

ericn
To je dost hnusné auto. Být tak za 250tis Kč, tak by se tomu dalo ještě něco i odpustit, ale za půl míře? No way...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@ericn
No tak on by taky byl za 250, jenže je to BEV, kde jak všichni víme je k cenové paritě s ICE stejně daleko jako ke světovému míru 😆
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Lidový = 0,5M+...

Zvláštní, že tady lid nejezdí v nových lidových Scalách a Kamiqech, ale průměrný věk vozového parku je 16+ let..

Koupil by si autor takovýto lidový vůz? 🤔
Avatar - Zetti
Zetti
@rohYpnol 16+ je manipulativni statistika, do ktery jsou zapocitany i veterany. Jezdim autem z roku 22, ale prumer me garaze je skoro 30.
Taky sem zvedavej kdo si ty cinske jebky bude kupovat
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Zetti

Není nijak manipularivní. Veteráni tu sice jsou, ale vzhledem k 6M aut ty veeránské nehrají žádnou významnou roli. Nehledě na porovnání v rámci EU. Veteráni jsou i v Rakousku, Německu...
Avatar - Zetti
Zetti
@rohYpnol
Veteranu je tu dost a prumer srazi, spousta je s testaci s puvodnimi cisly, to nepoznas jestli jezdi denne nebo jsou jen skladovany . Svou roli hraje i system registraci. Zatimco tady se davaji cisla do depozitu - kdo tuhle hovadinu vymyslel - treba v nemecku , nevim jak je to jinde funguje system ruznych docasnych znacek, kratkodobych nebo sezonnich registraci + možnosti prevoznich znacek na ICO.
To vsechno dohromady dela statistiku zmanipulovanou.
Na silnici v nejvetsim provozu maji prevahu auta stara jako jinde v Evrope.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Zetti
Znovu - veteráni jsou ve statistice stejně u nás jako jinde v EU.
Jestli je na veteránských značkách nebo na původních neřeším, to je úplně jedno.
Avatar - Zetti
Zetti
@rohYpnol
Znovu
Nejsou. Kazdy stát ma jinou evidenci. Co je odhlášene v Německu muze na zpet cisla během jedne navstevy uradu. Co je odhlasene v cesku, je nafurt zrusene. Co je odhlášene v Německu se nepocita do statistik. Kdyby se počítalo, vypadalo by to jako u nas, ne li hůř. V autobazarech je vsecko odhlasene. Auto se s cislem neprevadi. Do prodeje je odhlasene a ve statistice neni. Kapišto?
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Zetti

Takže znovu - když je v Německu veteran v garáži, tak asi neni odhlášený, protože by s ním majitel nemohl nikdy nikam jet.
admin badgeAvatar - Honza Mička
Honza Mička
@rohYpnol jestli by si ho koupil, nebo nekoupil, přece v hodnocení nehraje roli, ne? 😂
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Honza Mička
V hodnocení kvality auta a vlastností nehraje, souhlas. Hodnocení ceny a dostupnosti je ale trochu jiná otázka a dáváte nálepku "lidový" 😁. Proto se ptám, pro zajímavost.
admin badgeAvatar - Honza Mička
Honza Mička
@rohYpnol tak v segmentu elektromobilů se prakticky o lidové auto jedná, protože je to jeden z nejlevnějších elektromobilů na trhu.

Mně osobně by třeba úplně stačila fabia, ale nechci ji, protože do ní pohodlně nedám kočár. Což ale pohodlně nedám ani do kamiqu, který má suplova fabii kombi... 🤣
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Honza Mička
Lidový elektromobil je ovšem protimluv 😉

Ad původní otázka. Jasně, chápu že vaše preference jsou jiné a volíte s ohledem na kočárek ideální rodinný vůz jako je sedan 🤣
Ta otázka je ale myšlena - dali byste za Box vlastní peníze, kdyby jste vybírali vůz velikosti Fabie...?
admin badgeAvatar - Honza Mička
Honza Mička
@rohYpnol no pozor, do toho sedanu se mi kočár pohodlně vešel, zatímco do fabie se mi pohodlně nevejde 😁. Člověk si může vybrat deset jiných aut, ale třeba konkrétně mně se líbí sedany a corolla sedan splňuje to, co hledám. Jestli míříte k tomu staršímu videu...

I tak ta otázka prostě nesouvisí s tím, jestli se nám Box libí, nebo nelíbí. Kdybychom hledali auto velikosti fabie, nebudeme omezeni jenom na box a fabii. A i kdyby ano, neznamená to, že by to box automaticky vyhrál. Cena není všechno, může rozhodnout to, že vás něco tlačí do nohy.

Vraťme se na začátek: Box je v rámci segmentu lodový elektromobil. Elektromobil za lidovou cenu vzhledem k tomu, kolik v současnosti elektromobily stojí. Auto za lidovou cenu je podle mě lidové auto.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Honza Mička
Ano, vraťme se na začátek. Takže znovu - dali byste za Box vlastních 600t., kdyby jste hledali vůz velikosti Fabie? 😆

P.S. Jasné, v rámci BEV je cena Boxu "lidová". Ale je to trochu jako napsat, že cestovka nabízí zájezd s cestou kolem světa za lidovou cenu 5M... 😆
traveldrive
@Honza Mička Lenže peňaženku nikto nedelí na to, či ide platiť za benzínové auto alebo elektrické. Ľudové je s ohľadom na peňaženku a nie na to, za čo sa daný segment predáva. Ak bude medzi luxusnými SUV jeden voz o milión lacnejší od ostatných, tak to bude tiež ľudové auto, hoci bude stále za 2-3 milióny?
😉
admin badgeAvatar - Honza Mička
Honza Mička
@traveldrive podle té logiky, kterou jsem psal výše, to bude lidovka mezi luxusními auty 😀. Nebral bych to všechno tak vážně, stejně se asi stejného názoru nedobereme, což je v pořádku.

Na druhou stranu, jaká je v dnešní době vlastně lidová cena za auto? Když jsme v roce 2001 kupovali jednu z posledních felicií, bylo to přibližně 200 tisíc korun. Respektive za ty peníze se dalo koupit prostě lidové auto. Kolik by to bylo dnes?

Zkusil jsem ze srandy první inflační kalkulačku, která na mě vyskočila a z 200 tísíc v roce 200 je dneska necelých 420 tísic. To není daleko od Boxu za 500. Chápu, je to ten nejjednodužší pohled na věc, ale my tady žádnou velkou vědu neřešíme...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Honza Mička
No jasně. Jenže Feličita byla rodinným vozem.
A v zásadě bych se pod toto i podepsal. 500t. je v rámci nových vozů za mě společensky akceptovstelná cena nového rodinného vozu. Ok, i když zohledním zvýšení dostupnosti nových vozů díky fialově rekordní inflaci, tak 600t. to si myslím je cena, kde i z okolí vidím, že normální rodina je schopna nějak za nové auto dát.

Jen pro pochopení - Box fakt rodinným vozem neni 😁
traveldrive
@Honza Mička No, popravde neviem, akú hodnotu mala v roku 200 česká mena, ak nejaká bola... 😁 Ale radšej by som porovnával s rokom 2020, t.j. pred covidom. Ceny áut išli rapídne hore v priebehu posledných pár rokov, a bola to riadna deformácia, žiadny prirodzený vývoj cien. Vzhľadom na cenovú úroveň aj najlacnejších modelov dnes už asi ľudová voľba ani neexistuje. Pol milióna za mestské, naviac čínske auto rozhodne nie je žiadne terno.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
No, sedet v tehle cinske obludce za pul milionu je teda ostuda jak z praku.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Ja Prvni 123

Ostuda je konkurenční produkce Made in EU.

Tohle je BEV, které má potenciál změnit pravidla hry na evropském trhu. Záležet bude především na servisním zázemí, prodejní síti a dostupnosti náhradních dílů. Pokud bude logistika fungovat, stellantis může rovnou zavřít krámek.
psel
@rohYpnol tahle ostuda nemá potenciál a to ani cenou. To že do toho dává Číňan prošitou koženku to šílenství jen ukazuje očividněji. Ještě na to mohli dát loga chucchi, 8 pruhů Adidas a co já vím co ještě. A servis to nezachrání i kdyby byl v každé večerce. Omlouvám se Vietnamcům, vím že tohle je Číňan.
Jako ten záběr u těch záchodků to ukazuje zcela jasně, pos….. to.
traveldrive
@rohYpnol Videl si to aj inde ako na nete? Asi nie, inak by si netrepal také kraviny. Je to krpaté, koženkový interiér, mizerný kufor, úbohý podvozok s poskakujúcou zadnou nápravou, mizerné odhlučnenie, zadné okno bez stierača, malá baterka, pomalé nabíjanie, pozdĺžne nenastaviteľný volant, otravní asistenti, ktorých musíš pred jazdou vypínať... Proste po čínsky zbúchaný oklamaný predražený šmejd.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@traveldrive

Ohledně kvality zpracování vypadá vše na první i druhý pohled v pořádku a části karoserie pěkně lícují.
...
Tomu co říkáš nic nenasvědčuje.
traveldrive
@rohYpnol Jasne, nič tomu nenasvedčuje, iba testy tohto "auta", ktoré nájdeš na internete. Na rozoznanie dobrého auta ti stačí pohľad, prípadne pohľad na fotky?
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@traveldrive

Dokážeš pochopit že nejde o MOJE hodnocení? Já v tom nehrají žádnou roli 😅

Mimochodem, ty jsi v tom jel a máš osobní zkušenost?
traveldrive
@rohYpnol Videl som pár testov a samotné auto som preliezol staticky. Nenašiel som dôvod, prečo niečo takého chcieť a už vôbec nie dôvod, prečo za to cvakať toľko peňazí.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
@rohYpnol Bez uz do haje.

Zarazuji te mezi otravny hmyz = bez reakce.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Ja Prvni 123
Tvoje volba.

Já rozlišují fakta od ideologií.

Obranou proti čínským autům za mě je dělat v EU lepší auta než Čína. A ne mlčet o tom, jak dobrá auta Čína vyrábí. Mysli. Howk.
traveldrive
@rohYpnol Bolo by to OK, keby si mal pravdu. Ale nemáš pravdu. Európa stále produkuje lepšie autá ako sú tie čínske.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@traveldrive

Celkově bohužel dávno ne.
admin badgeAvatar - Honza Mička
Honza Mička
@Ja Prvni 123 to říká spousta lidí na kdeco. A pak je vidíte s ponožkama v sandálech...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Honza Mička

Jaky byl dojem z kvality když už tady, na to někteří kolegové naráží?
admin badgeAvatar - Honza Mička
Honza Mička
@rohYpnol zrovna tohle auto jsem neviděl (ani necítil), ale občas si sednu do něčeho, co mají kluci ze SM v garáži a na první pohled to není špatné. Měli jsme tady pár BYDů a Zeekr X a vypadají skvěle. Když ale vezmu v potaz, že cenově tomu Boxu konkuruje

Před měsícem jsme vzali do dlouhodobého testu Omodu 5 se spalovákem (zanedlouho to vykopneme na web) a až na pár drobností to má evropský standard. Tady je spíš trochu problém s místem vpředu, ale to ještě upřesním. Jsem vyšší než všichni, co říkají, že tam nemají místo nad hlavou, ale já tam to místo mám... 😃
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Honza Mička
Takže pán je model, dlouhé nohy 😄

Ano, BYDy a Zeekery jsou ok.
Každopádně jsem zvědavý na Dolphin mini alias Seagull určený pro Evropu...
traveldrive
Nikto túto kopu hnoja nechce, tak ho núkajú za "akciovú cenu". Potrebujú sa toho zbaviť, aby im to všetko v skladoch úplne nezhnilo. Možno pôjde neskôr cena ešte dolu.
Arese
Ten, kdo by si místo Fabie či Scaly koupil tuto čínskou elektropastoušku, by měl rovnou odkráčet do péče Dr. Chocholouška. Naštěstí takových bláznů se u nás vyskytuje naprosté minimum. Víc netřeba dodávat.
P.S. Snad jen jednu kontrolní otázku - jakou odhadujete zůstatkovou hodnotu této čínské elektroplečky po dejme tomu 3 letech provozu?! A jakou bude mít zůstatkovou hodnotu tříletá Scala? 😀
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Arese
Ad zůstatková hodnota. Nemůže to ani být jinak, když je Čína ve fázi early adopters a musi se teprve osvědčit.

Stejnou cestu si prošli korejci. A podívej se na zuststkové hodnoty Kia/Hyundai. Velmi dobře si drží hodnotu.
Avatar - jersey.se
jersey.se
Stydět se slušný člověk musí v jakémkoliv EV. Nestydí se jedině podporovatel komunismu.
traveldrive
@jersey.se Čo to pletieš za hlúposti?
psel
@jersey.se to teda není žádná hluboká myšlenka, ale naprostá blbost která ukazuje jen na mozkovou kapacitu pisatele. Proč jsi nenapsal, že se nestydí fašisti, pedofilové, masoví vrazi, sadisti nebo vegani a homosexuálové?
Třeba by to byl ještě tučnější příspěvek, který by tě víc zahřál tak správně u srdce, když už věříš tomu že jsou BEV dílem satana a všichni co je preferují patří do pekla nebo by měli skončit upálení na hranici.
Jsem rád za to že nemáme středověk kde vira upalovala čarodějnice a že dnes platí že 1+1=2 a to je míň než 4.
Tak ti snad jednou dojde, že vyhazovat energii zbytečně a způsobovat emise není normální a označovat ty co se takto nechovají jako komunisty byla chyba. I když vím, že to je taky víra, a tak v to mohu jen doufat.
Připadá mi to jako že normální je nekouřit, nebo ti snad schází že po návštěvě restaurace večer nemusíš komplet vše vyprat abys nesmrděl jak popelník? Třeba budeš moci jednou i v centru města dýchat čistý vzduch. Jo promiň, já zapomněl za zákaz kouřit v hospodách taky můžou komunisti co? Nebo to byli fašisti?
ericn
@psel No nijak mi nepřijde, že by byl v Praze tak strašný vzduch. Žiju v širším centru Prahy půlku svého života a na kvalitu vzduchu si nestěžuji. Úplně zapomínáte, i když je možné, že jste nezažili 80tky, kdy se ve spoustě domech topilo černým uhlím a z Ikarusů, Karos, starých Avií, Roburů, If, Liazů i Tater valil šedočerný dým 🤣 To byl v zimě ”lábuš”… proto tomu dneska jde z aut vůně fialek… 👌
psel
@ericn já jsem vyrůstal u jednoho z hlavnich tahů v Praze, takže mi věř ze vím o čem se bavíš, teď to mám s tím čmoudem na vesnici každou zimu, ale byl jsem se projít po Praze v centru a okolo magistrály a třeba jít žitnou nebo ječnou je hraniční zkušenost. A to si nějak nedovedu představit že by tam někdo bydlel, nebo jen pracoval přes den a chtěl si vyvětrat. O randálu o kterém někteří tvrdí, že je to zvuk se ani nebavím.
Ale jsem rád, že se shodneme na tom že se to zlepšuje a věřím onu že se zvětšujícím se počtem BEV a méně čoudícími ICE bude jen lepší.
ericn
@psel hluk je věc jiná. Upřímně jen debila mohlo napadnout vést hlavní silnici přes Prahu centrem 😋

Spíš než BEV by bylo fajn, aby EU a výrobci vystrčili hlavu z prde.le a začali vyrábět dostupná auta nižší střední (do 400tis Kč) a vyměnila se auta starší než Euro6. BEV za cenu přesahující 750tis s malou baterkou, 40-50 kWh, si nikdo za OII TDI nevymění 😋
psel
@ericn tak to určitě, ale přece je jasné že i ten start technologie se musí výrobci vyplatit a když se podíváš jak všichni od malých a laciných aut (i spalováků) utíkají protože se to nevyplatí, tak je jasný, že začínají na drahých kouscích, kde na tom alespoň něco vyvaří. A když se dostanou do množství a začnou škálovat tak pak část těch komponent odkloní do lacinějších segmentů a rostou. Myslím, že u VW je tohle vidět.
Navíc si myslím, že spousta těch aut bude prodávána jako ojetá, a tudíž podstatně lacinější, ostatně na objemu prodeje BEV ojetin rostou už teď.
A pak je tady ještě jedna věc, lidi si vybírají auto na use case který nastane možná jednou za život, ve stylu měl jsem kombíka a nacpal jsem do něj skříň z Ikey, tak se mi to může hodit mít kombíka. Stejně tak je to s dojezdem. Ruku na srdce, kdo i z těch co dojíždí denně do práce 100km (tam a zpět) potřebuje mít dojezd 1000km. 10%? 5%.
Mě by taky štvalo mít nádrž 25litrů na naftu, protože bych musel dvakrát týdně někam jezdit tankovat. Protože ale tankuju (nabíjím) doma nebo v práci tak je mi to úplně šumák. Prostě když odjíždím z domova, mám plnou. A tohle vidím jako základní změnu, která mně ulehčila život.
Když pak někam jedu dál po Evropě, tak si po cestě nabiju a dám si tam i to kafe navíc ale 95% svého ježdění to neřeším. Rozhodně nemusím za rok 52 krát jezdit na benzínku a místo toho 10...20 někde rychle nabíjím, když někde přespávám tak nabíjím pomalu u hotelu / ve firmě kam jedu. A to i zadarmo. To se ti z naftou nestane.
Tycoon
@psel

Vyhazovat energii a produkovat emise zbytečně není normální.

Ale není normální ani věřit ideologii Green Dealu. Je to utopistická myšlenka o změně společnosti bez ohledu na společenskou, ekonomickou a technickou realitu. Ze všeho nejvíce to připomíná Velký skok vpřed od Mao-ce Tunga. A to byl komunista jak řemen.

Elektrické dopravní prostředky mají své opodstatnění v mnoha oblastech. Ale ne ve všech a za všech podmínek, jak se o to snaží ideologie Green Dealu.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Tycoon
Jetli někdo najede 10 tis. km za rok, tak prostě bateriový elektromobil nedává žádný smysl.
A mimo to - když všichni říkají, že když si pořídili elektromobil, tak se jejich nájezd výrazně zvedl, tak jak jde tato pohodlnost a nadbytečné využívání dopravy s greendealem a snižováním emisí z dopravy, že... když to naopak tu dopravu (a emise) zvyšuje...
traveldrive
@rohYpnol Ale pozor na to, tých 10 tis. km za rok je často strop pri operáku...
psel
@traveldrive strop máš takový, jaký si nastaviš. Na operák se koukni jak funguje v Německu a uvidíš podstatné rozdíly. U nás je toho málo na to aby byla konkurence.
V DE je normální leasingový faktor 0.9%, tj z auta co stojí 1M zaplatíš 9k měsíčně při 15kkm ročně. A seženeš i lepší. Bavím se o částkách s DPH.
Elroq za 250€ měsíčně? No problemo.
Tycoon
@rohYpnol

Nájezd není jediný parametr. Pokud je to třeba rozvážková dodávka, rozvážení pizzy nebo taxík jezdící po městě, může být elektromobil rozumné řešení i při menším nájezdu.
psel
@Tycoon pleteš zase něco dohromady o čem nemáš ani tucha, stejně tak jako panaDol všude vidí komunisty, ty zase Mao-ce Tunga ale oba končíte u komoušů.
My tu řešíme letectví, lodě, tanky nebo osobní dopravu?
V osobní dopravě je baterka použitelná všude.
Co nemá GD společného se společenskou, ekonomickou nebo technickou realitou?
Možná by jsi mohl být konkrétnější, pak se o tom dalo diskutovat a prosím v každé oblasti osobní přepravy.
Máme rok 25, před 10ti lety v roce 2015 se BEV všichni smáli, byla tu jen Tesla bez masových modelů a měli jsme tu dieselgate. Jaký byl tenkrát dojezd, co auta stála a kolik lidí si to mohlo koupit tenkrát a kolik dnes.
Za 10 let po spalováku neštěkne nikdo. A to ani ti co si stěžují že nemají WLTP 1000km. To co stála před 10ti lety Tesla, stojí dnes ten Lucid co tohle dává. 800km WLTP je nová norma (MB, BMW) a VW to s těmi novými baterkami dá taky. Za 5 let bude norma 1000km a nebude tím existovat žádný důvod pro spalovák v osobní přepravě. U nákladní přepravy je to díky kapacitě baterek složitější, ale i tady se nabídka plní, dneska jsem u náklaďáků tam, kde byly osobáky před 6 ti lety. Po roce 2035 nebude potřeba spalovák jako hlavní pohon ani tam.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@psel

Napsal jsi jen ideologický nesmysl.

Vývoj u BEV nikdo nepopírá a popírat ani nechce.

Nicméně cenová parita nenastala a ani není na dohled vyjma prémiových značek, kde je to ovšem o něčem jiném (cenový rozdíl se smrskává na úroveň pár příplatkových položek výbavy a ustupuje do pozadí).

Pokud někdo najede 10 tis. km ročně, tak pro něj BEV prostě nedává věcně smysl. Jestli ho z nějakého důvodu chce, je něco jiného.

Vývoj může být jaký chce, ale na tomhle rámci prostě bude stát i v dohledné době dál. Vývoj je mimochodem i u spalováků.
psel
@rohYpnol proč by nedávalo BEV věcně smysl když najedeš 10000km ročně mi uniká, to je nějaká nová studie?
Prosím specielně o vysvětlení termínu věcně, včetně toho proč spalovák věcně smysl dává.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@psel

Samozřejmě že na to jsou studie. Proto věcně. A ty studie naopak citují elektro hujeři. Já tedy jen vycházím z jejich zdrojů, i když si o těch studiích myslím svoje... ale ok, ať nejsem za odpůrce BEV... (stejně mě tak hujeři budou nálepkovat... 🤣🤣🤣).

Vesměs vychází, že emise z BEV a ICE se vyrovnávají až po cca 70 tis. km... což při tom nájezdu 10 tis. km/rok máš 7 let.

Tj. první majitel má vyšší emise s BEV než se spalovákem.

A k tomu cena. Za 70 tis. km i kdyby jsi měl rozdíl v nákladech 1,50/km, tak se ti cenový rozdíl nevrátí.

A dále - 7 let máš cca záruku na pokles baterie 70%, tj. dál už jsi mimo nějaký stabilní režim použití BEV...

Takže věcně to při tomhle nájezdu prostě smysl nedává.
psel
@rohYpnol takže věcně je podle tebe podle emisí, ztráty na ceně a pak po 7 letech je to nepoužitelné kvůli baterce.
Já si naopak myslím, že BEV se budou používat déle než spalováky, protože na nich kromě baterky nemá co odcházet a jede to furt stejně. Navíc bych teda ještě započítal servis, protože ten na takhle dlouho dobu to bude docela rozdíl.
On taky karoq se 110kW a DSG pojede podstatně hůř než Elroq s 210kW a když vezmeš nejvyšší výkon 140kW ve čtyřkolce a vybavíš to stejně jako Elroq RS tak to buď stát to samý ale jizdně to bude naprosto jinde.
Je to podobné jako srovnávat Karoq 110kW a Karoq 140kW 4x4. Na výkonnějším a vybavenějším aute ujedeš víc, ale není to nic BEV specifického.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@psel

Aha, a elektro na servis nejezdí že... 🤣🤣🤣 (Teslu nech laskavě stranou)

Hodinová sazba u BEV je vyšší!!! Servisní náklady naopak příliš nižší nejsou.

Není pravda , že BEV bude jezdit furt stejně. Naopak, na rozdíl od spalováků to bude skrze baterku stale horší a horší 🤣🤣🤣

Život BEV bude max 10 let, Pak to budou vraky. Jinak řečeno, 10 let BEV bude jak 20 let pro spalovák. A čas mi dá zapravdu.
psel
@rohYpnol já musím jednou za 30000km, jedno za jak dlouho. Pokud bych najel 70000 km byl bych tam dvakrát.
Pokud jsi někdy se spalovakem vůbec jezdil, tak by jsi věděl jak blahodárné se na něm projeví výměna oleje.
Sazby za servis budou jen dražší, protože lidi co to umí je málo, ale i tady se situace mění.
Máš svůj mýtus, který se ti bortí s dalšími studiemi na téma výdrž baterek, navíc čas postupuje, technologie se lepší.
Doporučuji aby jsi si nastudoval servisní manuál na VW brouka, kde máš popsáno co vše na něm a po jaké době musíš mazat. V dnešní době a na dnešní nájezdy nepoužitelné auto 😄.
A pro ty starší určitě vnikne sekundární trh s moduly a baterkami, takže bych se nebál že to nevydrží nebo že to někdo neopraví.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@psel
OMG no a co? Jsi mimo?!?Spalovaky maji klidně 30.000 km intervaly též. Zřejmě jsi spalovák nikdy neměl 🤣🤣🤣

Sazby za servis budou jen dražší. Ale i pro BEV, kde jsou vyšší nez pro ICE 🤣🤣🤣

Smolík, tohle jsi absolutně prrojel.
Tycoon
@psel

Starší generace komunistů posuzovala blahobyt podle tun vyrobené oceli. Ty posuzuješ použitelnost elektromobilu podle dojezdu.

Dojezd není jediný parametr elektromobilu, který by rozhodoval o tom, zda se pro dané použití a dané podmínky hodí či nehodí.

Realita života a trhu je mnohem košatější. Technická řešení se na trhu prolínají. Kupříkladu olověná baterka byla vyvinuta před více než 150 lety. Od té doby bylo vynalezeno mnoho typů baterek s větší kapacitou a přesto se olověné baterky dál vyrábějí a používají v mnoha odvětvích. Nebo třeba letecká technika. Přestože je proudový motor výkonnější, stále se vyrábí i vrtulová nebo turbovrtulová letecká technika. A podobně to bude i s auty. Spalovací auta, hybridy, elektromobily, to vše bude koexistovat.

Samozřejmě, můžete nadiktovat technická řešení a ostatní zakázat. Ale takový přístup je zoufale neefektivní. Starší generace komunistů typu Jakeš to zjistila až po 40 letech. Doufám, že vy to zjistíte dřív.
ericn
@Tycoon jo, ten příměr sedí 😋
psel
@Tycoon já teda neposuzuji BEV podle dojezdu, já jsem jen psal že je to to hlavní na čem se odpůrci točí a až to bude mít 1000km už to nikoho nebude zajímat.
To že něco existuje 100 let neznamená nic, zítra to tu být nemusí a může to být i zakázáno. Třeba olovnatý benzín.
Jsou ale případy, kdy zákaz posune vše dopředu. Sám jsem se rozčiloval když nám zakázali žárovky a byla velká legrace, když to někdo prodával jako topné koule. Zákaz vedl k nárůstu prodejů, to k velkému nárůstu výroby a to žárovky zlevnilo do té míry, že dnes nikdo ani o topných koulích neuvažuje. Výsledkem je úspora energie jak prase, led dnes vydrží déle a díky vývoji už máme žárovky které nesvítí jak na operačním sale a ani nezkresluji barvy. To vše nějakou dobu trvalo a to se bavíme o žárovce.
BEV jsou na tom hůř protože k tomu aby se mohla rozšířit potřebuji jednak nabíječky všude, jsou daleko komplexnější na výrobu díky baterkám než žárovky a vyžadují změnu zvyku uživatele, protože se ideálně nabíjí když parkuji. Navíc jsou k tomu stejně jak ty žárovky na začátku dražší.
Máme nařízení o konci spalováků (motivace pro automotive že do toho musí investovat), víme že se paliva budou zdražovat (motivace pro zákazníky na BEV přejít) a stát dotuje infrastrukturu (protože kdo by si kupoval BEV když by mohl nabíjet jen doma). Když k tomu přidáme dotace na vývoj a již zrušené dotace kupujícím tak je to ideální mix jak docílit jak úspory energie tak emisí.
Je to velmi efektivní a i ty to zjistíš dřív než za 40 let, 2035 není tak daleko. Prostě 6 litrů paliva je 60kWh dinosauří energie a mých průměrných 20kWh spotřeby je třetina. A je jasný, že kdybych měl 300 spalovacích koní tak za 6l na sto nejezdím.
A nevim proč do toho taháš Jakeše, tomu teda fakt nerozumím. Jestli srovnáváš dnešní politiku s Jakešem tak jsi fakt mimo.
Tycoon
@psel

Olovnatý benzín existoval jen 50 let. A pak byl konec.

A žárovky? Kde je nějaký zákaz? Teď jsem si kupoval sadu žárovek H7. Osram nabízí několik variant. Od Originalu přes Ultra Life a Night Breaker až po Cool Blue Intense.

A ty bys chtěl nařizovat, co kdo může a kdo nemůže vyrábět.

BTW
"Proto je tak důleţitý, aby ta strana nevstupovala do toho bezprostředního řízení, aby nerozhodovala, aby neříkala, jaká má bejt technologie, jak mají bejt postaveny stroje."
Kdo to řekl? Milouš Jakeš v roce 1989. I on si po 40 letech uvědomil, že soudruzi nemají určovat technologie.
psel
@Tycoon zkus Google aby jsi se podíval na zákaz prodeje žárovek nebo fakt trpíš tím Němcem co ti někam schovává věci?
A co se týče důvodu pro zákaz, ty jsem ti tady vypsal poměrně podrobně, tj co je cílem a proč se tam chceme dostat. Nikdo neříká jaké technologie nás tam mají dostat, nikdo z žádnou jinou technologii nepřišel a zbylo nam jen elektro.
Kdybys jako kapitán Spock mél technologii na beam me up Scotty, která by navíc byla energeticky méně náročná než BEV, určitě bys dostal dotace na vývoj, výzkum a možná by si s tebou rád popovídal i Elon.
Vodík na pohon aut je drahý a energeticky náročný, HVO je drahé a dostupné jen omezeně.
Smolík, nic jiného než baterky nemáme. A hlavně nic tak laciného jak baterky nemáme.
A kupodivu to není jen konsens politický, jak by tvůj citát Jakeše předjímal. To je jen chiméra kterou nás můžeš krmit v diskuzi. Reálného nic s menší spotřebou není, teda kromě hromadíce dopravy ve špičce. Kdyby byla jen ta, bylo by řevu v diskuzích a na ulici daleko víc.
Tycoon
@psel

Není zákaz žárovek jako technologie, ale pouze zákaz některých typů žárovek pro některá použití. Zákaz se týká žárovek s malou účinností do běžných domácích svítidel, nikoliv například průmyslových svítidel, autožárovek apod. A hlavně. Nikdo nenařizuje, že se to má nahradit nějakou konkrétní technologií.Je na zákazníkovi, jakou technologii světelného zdroje si do domáho svítidla vybere, pokud to splňuje podmínky účinnosti a další předpisy.

Green Deal chtěl plošně zakázat spalovací auta všech typů použití, která zvyšují emise CO2, a stanovit, že jedinou technologií mají být elektromobily. Problém číslo 1 je, že ne pro každí použití se elektromobil hodí. Ale hlavně. Je nesmysl se orientovat jen na jednu technologii, když možností, jak nezvyšovat emise CO2, je více. Bioplyn, HVO, bioLPG, biopaliva z dřevních odpadů, biopaliva z kafilérního tuku atd atd. Ať rozhodnou zákazníci, jaká technologie pro jejich auto a způsob jeho použití vyhovuje.
psel
@Tycoon ale to není pravda. Kde máš napsáno že GD protežuje elektromobilitu?
Jde jen o emise. Elektromobilita je nejlevnější a nejdostupnější. A navíc tebou vyjmenované varianty “nezvyšující” emise co2 mají také pěkně husté emise ostatní, na jejich výrobu potřebuješ spoustu další energie a tudíž budou pěkně drahé a navíc nejsou dostupné v potřebném množství. Jsou určitě místa kde to využití najde ale osobní doprava to fakt není.
Smiř se s tím že aktuálně je osobní elektromobilita jedinou cestou, protože jiná zatím neexistuje.
A ještě k žárovkám, můžeme se tady bavit o tom, které žárovky jsou zakázané a které ne, ale to jdeme fakt do detailu a to nebylo mým cílem.
gil54
@psel

Asi by to chtělo trochu objektivity.

Je fakt, že LED žárovky jsou na spotřebu dramaticky výhodnější. Ale jsou dražší stále, ne jen "na začátku". Takže ve sklepě, kam jdu 3x do roka na 4 minuty, si klidně nechám "tepelnou kouli", protože zde se mi výměna za LED technologii nevrátí úsporou spotřeby nikdy. A když náhodou praskne, nová stojí 12 Kč, nikoliv 120 Kč. To k těm oblíbeným argumentům s LED žárovkami. Ještě by to chtělo otřepaný příběh o NOKII.

Stejně jako tvrzení, že kromě baterky nemá na EV co odcházet. Kromě běžných věcí, stejně jako u ICE, třeba podvozkových částí, odchází typicky ložiska elektromotorů, reduktorů, PTC heatery, elektrická teplovodní topení (topná tělesa), dochází k únikům chladícího média z tepelných čerpadel z důvodu vysokých provozních tlaků a odchází také stykače a rozvodné jednotky trakčních baterií. Porouchaná ložiska elektromotorů v mnoha případech znamená výměnu celého elektromotoru (ve značkových servisech téměř vždy).

A o rozdílné hodinové sazbě na EV se zde už někdo zmiňoval.
psel
@gil54 a až ti ta žárovka ve sklepě prdne a nebudeš mít další topnou kouli v zásobě tak si koupíš co?
Je to argument který beru ale globál to neposouvá. Ale na tom se asi shodnem ne?
Ano, na BEV taky budou věci odcházet a pokud vývojář vybral špatný kousek z regálu do stavebnice a neuvědomil si co se v elektromotoru děje narozdíl od spalováku tak se to halt projeví tak jak píšeš. Ale to co má vliv na opotřebení prostě v pohonu BEV je zastoupeno v daleko menší míře, navíc u spalováku díky té snaze o snižování emisí a spotřeby daleko víc kurvítek než dříve. Určitě jsem tím nemířil na podvozek, řízení, karoserii atd.
Hodinové sazby se budou zvyšovat všude, konkurence ze strany nezávislých servisu zatím není ale se stárnutím BEV se určitě objeví, viz ty Srbové co mají frančízu na opravu baterek Tesly odvrtáním jednotlivého článku.
gil54
@psel

Mám náhradní tepelné koule a stále se dají běžně koupit. Až je nebude možné koupit - a to už budu pravděpodobně mrtvej - tak až pak si koupím alternativu. A až prdne? Kolik let myslíš, že asi tak vydrží taková žárovka v režimu 3x ročně 4 minuty provozu? 😀Opravdu to má smysl zde řešit?

Výraz "kurvítko" jsi nepoužil správně. To co popisuješ je chyba v konstrukci, "kurvítko" je kritický díl se záměrně zregulovanou minimální životností, nejlépe co neblíže k vypršení záruční doby s cílem spotřebič neopravovat, ale nahradit jej novým, vzhledem k rentabilitě případné opravy.

Hodinové sazby jsou dnes na EV prokazatelně vyšší než na ICE u prakticky všech značek. Dnes je dnes a dneškem žiji. Na to, co bude zítra, za rok nebo za deset let se dívám až ve druhém plánu. Dokud v součtu vlastností nepřeváží kladné vlastnosti EV nad mým ICE z hlediska mých osobních potřeb, s výměnou ICE za EV posečkám. Ostatní ovšem ovlivňovat nepotřebuji, mohou to mít jinak rozdané.

A dílčí oprava připoškozené baterie je mnohdy "brnkačka". Počínaje výběrem podobně "opotřebovaného", ale funkčního náhradního komponentu a jeho získání v potřebných parametrech, přes vlastní demontáž, náhradu demontáží zničených prvků, až po vlastní montáž a následné utěsnění, zkoušky těsnosti, funkčnosti a napojení na případné okruhy chlazení a pod. Jak říkám brnkačka za pár korun v každé druhé stodole. Nebo v Srbsku.
psel
@gil54 no vidíš, já jsem zákaz prodeje žárovek dal jako pozitivní příklad regulace zákazem, nechci ukazovat kdo se do toho detailu pustil 😄 ale já to nebyl. K ničemu jinému to nemělo sloužit ale OK, mohl jsem vybrat zákaz prodeje traktorů bez kabiny, která EU zavedla a spustila se hrozná litanie nad tím jak je to zbytečné a drahé, a přitom šlo o ochranu traktoristy při převracení traktoru a po zavedení samozřejmě došlo ke zdražení traktorů ale počet zemřelých traktoristů se začal limitně blížit nule.
Já jsem neříkal, že je to brnkačka, ale BEV není jaderná elektrárna takže se s tím určitě servisy vypořádají. Počet dílů které se v BEV mechanicky opotřebovávají je řádově nižší než u spalovacího motoru, takže me i ty hodinové sazby nechávají v klidu.
gil54
@psel

Tak si to všechno užij, se svým zdravým rozumem a názory.