Novinky
Úplne zle napísaný článok! US oktánové číslo nie je priamo preveditelné na EU oktánové číslo! To, že majú označenie 87, neznamená, že aj v EU by mal označenie 87. Ich 87 by v EU zodpovedalo 91. A ich 89 je už naša 95. Je to dané inou metodikou merania.
@nippon Je to tak, jejich paliva jsou plně srovnatelné s Evropou. Jinak pracují s hodnotami RON a MON při stanovování komunikované hodnoty. Oni používají hodnotu známou jako u nás jako AKI (průměr RON a MON) a my RON. Jejich hodnoty vycházející logicky nižší, protože RON (výzkumná metoda) je vyšší číslo a MON (motorová metoda) vyjde nižší, no a AKI je průměr těchto dvou postupů stanovování oktanového čísla paliva.
To ze se neco uspecha se stane. Ale nechat tady clanek postaveny na bludech i pres vikend je fakt ostuda.
Takže sice správně píše že samozápaly jsou zapálení směsi před přeskokem jiskry. K samozápalu dochází samovolně a neřízeně od přehřátého místa ve spalovacím prostoru. Ale detonační spalování - lidově klepání motoru - je něco jiného, při detonačním spalování jiskra správně zapálí směs a ta začne hořet standardní rychlostí pár desítek metrů za sekundu. Ovšem v určité chvíli se vlivem příliš vysokého tlaku a teploty náhle vznítí celý zbytek směsi což vyvolá onen detonační ráz.
Oktanové číslo vyjadřuje právě odolnost proti vzniku detonace, nikoliv proti vzniku samozápalů
V motorech jsou čidla detonačního spalování, která informují řídicí jednotku a ta následně upravuje parametry motoru, např. sníží předstih nebo obohatí směs, aby tomuto nežádoucím stavu zamezila. Znamená to také mírné snížení výkonu a je logické, že pro palivo s nižším oktanovým číslem ten předstih musí snížit výrazněji čímž výkon motoru omezí ještě víc.