Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Měřili jsme laky moderních aut. Co si myslí lakýrníci? A jak se nenechat napálit?

24 komentářů

Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Ano, to je ten pokrok. To je ta "skvělá" eko legislativa EU, která nám přináší horší a horší produkty...
Avatar - Ringhofer
Ringhofer
@rohYpnol Vy jste fakt ujetej, rohYpnole.... neumíte rozlišit mezi požadavkem na ochranu životního prostředí (méně chemie v produktu) a kvalitou produktu (eko se může vyrobit kvalitně i nekvalitně)? Pak Vám vážně není pomoci, ale raději svou hloupost nedemonstrujte tak hlasitě....
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Ringhofer
Požadavek ochranu životního prostředí je co? Jen to co vymyslel euroúředník.
A to může být naprostá debilita bez reálného efektu.
Jestli něco přináší horší produkt, který vydrží méně, tak to s ekologií nemá nic společného. A tady to máš černé na bílém. Vodou ředitelné laky jsou pro lakýrníky horší. Kvalita laků šla dolů. V důsledku skvělé "eko" legislativy EU.
traveldrive
@rohYpnol
O čom teraz pletieš? Akryláty sa používajú desiatky rokov, vtedy bola EÚ ešte v plienkach a o greendeale sa nikomu ešte ani len nesnívalo. V deväťdesiatych rokoch som bol v TAZ-ke a aj TAZ 1500 (Š 1203) sa striekali vodou riediteľnými lakmi.
Kvalita lakov ide dolu, lebo sa šetrí. Nie že by v tom euroúradník nemal prsty, ale je to o peniazoch, o ekológii až v druhom rade. Za to, že na aute dostaneš lak v minimálnej hrúbke okolo 80 μm namiesto 150 -200 μm ako kedysi, nemôže ekológia.
Vodou riediteľné laky sú náročnejšie na technológiu, lebo voda je horšie rozpúšťadlo ako syntetika, takže urobiť rovnomerný nástrek bez fľakov je ťažšie. Tiež sú náročnejšie pri sušení, teplota a vlhkosť prostredia sa v podmienkach malých dielní udržujú ťažšie ako v hromadnej prvovýrobe, a do tretice tým, že lak obsahuje vodu, sú karosérie nápriek antikoróznej ochrane chránené slabšie a na naje😜onovanejších miestach môže byť spúšťačom korózie samotný lak. To všetko je ale dávno známe.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@traveldrive
Ano a to všecko nebylo do 2008 (cca) povinné.
Vodou ředitelný lak je vždy méně kvalitni produkt, sam jsi to potvrdil.
A jestli sis nevšiml, já o greendeal samozřejmě nenapsal ani slovo.
traveldrive
@rohYpnol A vieš, čo píšeš? Čo keď si nepísal? Je snáď greendeal niečo iného ako výplod euroúradníka odôvodnený ochranou životného prostredia? Zase z toho nerob vedu. Tiež by som neposudzoval kvalitu lakov. Akryláty nemusia byť alebo nie sú menej kvalitné. Sú proste iné. Menej kvalitný môže byť alebo je výsledný produkt. Jednak možným nedodržaním technológie v menších dielňach a tiež menším počtom vrstiev laku. Keby sa dnes striekalo v 5-6 vrstvách ako kedysi, asi by nebolo čo kritizovať.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@traveldrive
Greendeal je výplod euroúředníka stejně jako zákaz syntetických laků. Ale to neznamená že zákaz syntetických laků je greendeal.
Syntetický lak je méně kvalitni. Máš to v článku. Potvrdil jsi to sám. A potvrzuji to i já. Tečka. Nevím o čem máš potřebu mudrcovat.
traveldrive
@rohYpnol Odkedy berieš informácie v tunajších článkoch za smerodajné? Alebo len keď sa ti to hodí? Je to tiež len názor, nie fakt. 😄
Avatar - Mokrous
Mokrous
@traveldrive Jak může na pozinkované karoserii máčené v kataforéze a následně ošetřené podkladovým plničem naneseným elektrostaticky a poté vypáleným způsobit svrchní lak počátek koroze?????????????? To bych opravdu chtěl vidět.
traveldrive
@Mokrous A kde berieš istotu, že karosérie sú máčané v kataforéze alebo že je antikorózna vrstva dostatočná a bezchybná? Ani kataforéza nie je žiadny zázrak. Nedokonlá antikorózna príprava pred striekaním vrchným lakom je jedným z faktorov. Potom je to rýchlosť a dôkladnosť sušenia, resp. vypaľovania ak chceš. Akrylát má horšiu priľnavosť ako syntetika a je náchylnejší na vznik mikropórov, ktorými následne môže prenikať vlhkosť. Istý čas som pracoval v automotive, v kataforéze sa zákazkovo robila povrchová úprava na množstvo vecí, a popravde, reklamácií bolo niekedy dosť. Napríklad konštrukcie skladacích striech pre kabriolety Audi boli dosť problémové hlavne v čapoch, ale tiež v dierach na skrutky a šitie bývali defekty, ktoré sa časom ukázali.
Dnes sa šetrí a škrtí kde sa len dá a to sa proste niekedy prejaví.
Avatar - Mokrous
Mokrous
@traveldrive Dejme tomu, že jsem také lehce z oboru i když víc v oblasti subdodavatele, než konstruktéra. A Jak to chodí na lakovnách v automobilkách tak trošku vím. Nějakou už jsem osobně navštívil a viděl auta, která nebyla ještě ani maskovaná na ulici.
A pokud někdo pokazí konstrukci tak, že pak všechny ochranné vrstvy odře, tak k tomu není co dodat.
Ale principielně každá solidní automobilka dělá to co jsem napsal výše.
Problém vždy začne u chybné konstrukce a použití.
Všude, kde se díly o sebe dřou, nebo jsou neustále "pískované" provozem, časem dojde ke korozi.
To ale není špatnou ochranou, ale špatným slícováním, opravou, poškozením atd...
traveldrive
@Mokrous Písal som o chybách pri výrobe a nie úplnom dodržaní technológie, nie o korózii po mechanickom poškodení. 😉
kyklop
@traveldrive šetrí sa všade, viac menej, problémy s koróziou až také časté nebývajú (možno ma tu niekto kto vidí oveľa viac opraví). Inak ozvi sa niekedy
traveldrive
@kyklop Človeče, volal som Ti, niekoľkokrát, keď som to akútne potreboval. Raz si ma zrušil a potom ešte párkrát nezdvihol, tak som to nechal tak, však ktovie, v akej si bol zrovna situácii (dúfam, že nie v horšej ako ja). Kámo, tri roky sme sa nepočuli a nevideli ešte dlhšie...
Josef Vik
Pěkný článek. 👍 Na další výsledky měření se těším.
Avatar - Mokrous
Mokrous
Péči o svůj lak řeším asi takto, dvojtečka (to dvojtečka musím psát jako úd, jelikož místní IT oddělení prostě musí dom.rdat všechno tak, že ani ta dvojtečka nepůjde napsat už zřejmě nikdy normálně...)
Na lak zásadně nesahám. Žádný zázračný produkty ani ochrany, prostě nic. Žádný kartáče na myčce. Lak nechám samovolně dozrát a ztvrdnout a meju to tak 2-3x za rok na wapce. Zbytek oprší. Moje laky i po 10 letech krom šrámů od kamínků a imbecilů na parkovištích nevykazují žádnou zásadní degradaci. Před prodejem stačí důkladně umýt, případně lehce rozleštit beránkem a hotovo. Žádnej hmyz ni ptačí guano neřeším, to bych musel skákat okolo auta jako ocas asi tak 4x denně.
traveldrive
@Mokrous Nie je lak ako lak. 😉
kyklop
@Mokrous dávam tomu trochu viac, pred zimou a po zime auto navoskujem 😊
Avatar - Mokrous
Mokrous
@kyklop Jednou v životě a to poprvé a naposledy jsem skákal kolem auta až jsem si vyhodil plotýnku. Novýho Peugeota 508SW GT jsem myl a leštil a ošetřoval Nano coating sra.čkama Gyeon a radoval se do první jízdy. Po ujetí cca 200 km bylo auto totálně zas.raný a wapkou to nešlo dolů.
Tehdy moje snahy o detailing skončily a prostě na to se.ru a jezdím.
Josef Vik
@Mokrous Asi ti rozumím. Byly časy, kdy jsem na detailungu strávil celý víkend. Byla to pro mě zábava a výsledný pohled na to krásné auto byl úžasný. Jenže nakonec mi ho stejně vždycky oje.bali u obchoďáku. Pak nějaké ta nezaviněná nehoda a stříkání dílů (nikdo to u metly nikdy nedokázal udělat stejně) . A z radosti zbyl při každém dalším mytí byl jen vztek. Takže jsem na všechno od jisté doby hodil bobek. Párkrát za rok to vezmu bezkontaktem a jsem naprosto v klidu. Kraviny už neřeším.
Avatar - Mokrous
Mokrous
@Josef Vik Naprosto chápu. Tohle je fakt dobrý řešit u nějakýho Ferrari co tráví život v garáži a občas se ukáže v Pařížský, nebo na riviéře... Ale ne u pracovního nástroje, co stojí na ulici. Za posledních 20 let mi všechny šrámy na autech vždycky udělal nějakej *** na parkovišti a to nejen před obchoďákem. Tam parkuju vždy někdy hodně vzadu. Procento aut roste a s ním i % retardovaných arogantních hovad. Takže výsledek je předem zaručen během velmi krátké doby.
Jinak o detailingu píšu o kousek vejš Kyklopovi.
johny555
@Mokrous Nedovedu si představit, že bych čtvrt roku jezdil s rozpláclým ptačím trusem na kapotě. Ten žádný déšť nesmeje.
Jinak souhlas, žádný kartáče. Stačí jednou za čas přejet wapkou, pár minut klasicky s práškem a pár minut oplach vodou, to stačí. Pokud se to dělá pravidelně, tak mouchy jdou samy dolů. V zimě hlavně oplachuji spodek a podběhy, vršek auta jenom lehce přejedu. V létě naopak. A minimálně na jaře auto ručně navoskuji, pak v podstatě 2 měsíce nemusím mýt, protože každý déšť spláchne otravný pyl i prach.
Avatar - Man Ký
Man Ký
@johny555 ty sratchky u hypermarketu dneska umožní umýt obstojně auto za cca 60 korun, což činím každých pár dnů a auto vypadá slušně. a další gamechanger je nechat to oblepit fólií, která ti umožní šetřit lak a k tomu potahu se chovat prakticky jako dobytek😊
Avatar - Mokrous
Mokrous
@johny555 Rozumím tomu, že někdo chce mít auto furt hezký. To je každýho boj. Mě už prostě nebaví furt utrácet peníze a čas a plýtvat vodou a chemií jen pro ten pocit na pár minut, než to zase nějakej pták posere a napadá na to přes noc bordel a díky rose se přilepí... Prostě na to kašlu a jezdím se špinavým autem a jen když už je to fakt moc, tak to jdu ostříknout. Ve finále přes tu vrstvu bordelu ani ty ptačí hovna tak snadno neprojdou a víc se vpijou do toho bordelu.
+ u mě vždy platí Murphyho zákony.
Nový auto = do týdne šutr v okně
Čerstvě vyleštěný auto = do hodiny 3 lívance od ptáků (asi se jim líbí ten lesk)
Spěcháš = neprojedeš / Nespěcháš = cesta je úplně v pohodě.
Atd. atd... Prostě na to peču.