Měřili jsme laky moderních aut. Co si myslí lakýrníci? A jak se nenechat napálit?
Lak kromě barvy a lesku zajišťuje také klíčovou součást antikorozní ochrany vozu. Kdy výrobce musí uznat vadu? Co si o nových technologiích myslí sami lakýrníci? A jak silná bývá tato extrémně důležitá vrstvička? Se znalostmi vás nikdo nenapálí.
Pryskyřice, hmyz nebo ptačí trus – to vše může na první pohled vypadat jako kosmetický problém, ale lak automobilu je velmi citlivá záležitost. Jeho chemické složení, zejména svrchní bezbarvá vrstva, je citlivé na organické kyseliny a enzymy, které lak narušují difuzně, tedy pronikají dovnitř. To je důvod, proč garanční technici poznají typický „spálený“ vzor leptání třeba od vosku nebo pryskyřice.
A zatímco u těchto vad bývá vina často na straně majitele, existují i případy, kdy selže samotná struktura laku. Není to časté, ale stává se to – a přesně o těchto případech bude řeč dál. Jak se k tomu staví samotní výrobci a jak přesně defi nují, co lak vydržet má – a co už nemusí?
Většina reklamovaných vad laku nejsou výrobní, ale způsobené dlouhodobým působením agresivních nečistot.