Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Kdy je efektivní používat tempomat: Klasický, adaptivní i tempomat na motorku

94 komentářů

Marek Lalke
S ACC uz jezdim 10 let vsude. Mesto, okresky, dalnice. Zapnuto 95 % casu jizdy.
I ve meste je to mnohem bezpecnejsi - ACC udrzuje rozumny rozestup + clovek muze mit v neprehlednych usecich nohu celou dobu na brzde a byt pripraveny k okamzitemu brzdeni.
Avatar - JirkaVejrazka
JirkaVejrazka
Bohuzel, spousta aut uz klasicky "hloupy" tempomat vubec nenabizi. A neni nic lepsiho, nez kdyz mate pred sebou 1000km cestu a po prvnich 50km ve snehove vanici vam auto napise, ze kvuli snehove vrstve na predku auta neni ACC k dispozici...
Avatar - Jenik3
Jenik3
@JirkaVejrazka
Kolik % času za rok jede auto ve sněhové vánici?
Avatar - JirkaVejrazka
JirkaVejrazka
@Jenik3 To je snad jedno, ne? Podstatne je, ze se na funkcnost ACC nemuzu spolehnout. Tohle se mi na delsich cestach stalo jen parkrat, ale i tak je do "parkrat" vic, nez by bylo nutne.

Pokud auto umi ACC, tak technicky neni problem nechat tam klasicky "hloupy" automat, ne? Je jen volba vyrobce, ze se tim nehodlal zatezovat.

Jedno z mych aut to dela prakticky dokonale - kratky stisk tlacitka tempomatu zapne ACC, dlouhy stisk zapne klasicky "drz rychlost" temopomat. A ja jsem spokojeny a muzu jet po dalnici na tempomat i s nekolikacentimetrovou vrstvou marastu na predni masce.

Mne na tom vadi hlavne to, ze to pro funknost "hloupeho" tempomatu moderni auto nepotrebuje prakticky nic navic - ani extra ovladaci prvky, ani senzory - jen se vyrobce proste rozhodnul, ze to v aute uz neni potreba - a to proste neni pravda.
gil54
@JirkaVejrazka

Také považuji za za chybu, když nejde u ACC přepnout na obyčejný CC.

Zvlášť když to prakticky nic nestojí a užitek bude jistě větší, než například umělý zvuk motoru v reprácích nebo 15 variant zobrazení tachometru.
ryccardo
@JirkaVejrazka to delala Oktavka kdyz mela radar v narazniku. Ted uz to je mozna vyreseny. Jel jsem presne takhle do Basileje a od Prahy jsem nadaval, ktery imbecil to vymyslel a proc to nema vyhrivani. Skrabat co 20-30 km radar bylo fakt supr.
el sendador
@JirkaVejrazka u Tipa si muzu vybrat, ktery pouzit, coz je super. U sluzebniho kamiqa nemam volbu.
Avatar - Mokrous
Mokrous
Za chvíli si lidstvo bez asistentů ani nevytře p.del.

Minulý víkend jsem si dal 960km do Alp a zpět a tak nějak jsem si zapomněl zapnout ACC, nebo Travel Assist High...
A jelo se mi líp bez něj, než s ním. Úsporněji, klidněji, přirozeněji, předvídavěji, s logickým odstupem a nižší spotřebou.
Je tragikomické pozorovat zbytečné kolony před sebou, co spoléhají na digitální ***y (sem tam proložené lidskými ***y) a kolona pak jede stylem harmonika - brzda plyn, místo toho, aby jela plynule.
gil54
@Mokrous

I když nejsem obhájce přemíry asistentů a vadí mi úplně nejvíc jejich automatické aktivace při každém startu, některé lze chápat jako jakýsi pokrok a pomocníky.

Neodvážil bych se ale označit ACC jako viníka vzniku zbytečných kolon. Ale na druhou stranu chápu e.x.presivní charakter tvého příspěvku.
Avatar - Man Ký
Man Ký
@gil54 aspoň někdo chápe neustálé pokusy zamindákovaného pitchuse přesvědčit ostatní o své výjimečnosti. po dálnici jede ve třech pruzích milion aut ale EVO svítí jako hvězda na obloze - řídí ho PAN ŘIDIČ! kopec vyjede bez zaváhání. dokáže řídit i bez tempomatu a lépe, než stroj!
Avatar - Horký Rom
Horký Rom
@Man Ký
😃 👍
Avatar - Horký Hrom
Horký Hrom
@Horký Rom 👍👍👍
Avatar - Mokrous
Mokrous
@Man Ký No tak, kdo je tady zamindrákovanej 𝛑čus, co se pořád jen musí do někoho navážet je myslím všem, krom palcovací letky, jasný. Tak si zajeď koupit nějakýho novýho Hilfigera, ať se na chvíli cejtíš líp a měj se hezky. A zejtra si upeč špinavý kuře na sucho. Doporučuje 9 z 10 internetových "kuchařů".
Avatar - Man Ký
Man Ký
@Mokrous ty ses jako obvykle navezl úplně do všech kolem sebe a teď se dožaduješ, aby se nikdo nenavážel do tebe😊
protože nerozumím módě, nechal jsem si kdysi poradit, ta rada zněla: "kupuj to nejdražší bez nápisu"
takže tě zklamu, v mojem šatníku se žádný nápisy nekonají.
Avatar - Mikesus
Mikesus
@Mokrous začni u sebe a ostatni se k tobe přestanou chovat jako ty k jiným. Ono totiz stačí přestat psát nesmysly, kdyz nemáš argumenty nebýt agresivní a vulgární vůči ostatním a proste uznat svoji chybu. Pak tady nemusis brecet, jak jsou na tebe ostatni zlí. Jak se chováš ty k okolí, tak se chová okolí k tobe. A asi je jasne, ze kazdy měl zaseklou sekeru ve strese auta, protoze se choval mile ke svému okolí.
Lempl Klaun
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
traveldrive
@Man Ký Načo sa nám predstavuješ? Poznáme ťa.
Lempl Klaun
@traveldrive Somár si a somárom ostaneš.
Avatar - Mikesus
Mikesus
@traveldrive Vrána k vrane sedá, potrefená husa se ozve. Moc dobre se tu vi, jak se stavíš k nevychovanosti, tak tim nekarej ostatni. Jen jsi v pozici, kdy zloděj křičí chyťte zloděje.
Avatar - Mokrous
Mokrous
@gil54 Tak samozřejmě, že občas může některý asistent být užitečný pomocník, ale většinu času je vždy horší, než průměrně se soustředící průměrný řidič.

A ano, nelze implicitně obvinit ACC za jediného viníka kolon. Vždy je to souhrn mnoha faktorů. Za prvé, že všichni musí dělat všechno ve stejný čas a na stejném místě a dále pak kombinace stupidního chování a reakcí elektroniky na stupidní chování nějakého jiného řidiče, tedy lidský prvek.

Proč asi v 90% případů, když přijedeš do kolony a čekáš nějaký semafor, stavbu, nehodu, cokoliv, tak proč po pár stovkách metrů, nebo i km najednou zase jedeš plynule a na té cestě není vůbec žádná překážka, prostě nic. Jen zase harmonikáři udělali špunt a po chvíli ho rozpustili. A klidně to na 50 kilometrech dálnice zažiješ 4x za sebou bez zjevné příčiny. A ne, nemusí tam být sjezd do velkého města. Prostě tam není nic... Jen hustší doprava a v ní pitomci a počítače.
Avatar - JirkaVejrazka
JirkaVejrazka
@Mokrous Treba proto, ze kolona ma tendenci "stehovat se proti smeru jizdy" ?

To, kde se rozjizdis z kolony ty, muze byt o stovky metru az kilometry jinde, nez kde z ji vyjizdeli ti prvni, kdyz se zacala rozpoustet.

A duvod vzniku kolony se nedozvis - mohlo to klidne byt jen auto, brzdici pred zveri, prekazka na silnici, odtazene auto z krajnice. To, ze duvod "tam neni" jeste neznamena, ze pri puvodnim vzniku kolony tam nebyl.
gil54
@JirkaVejrazka

Přesně jak píšeš, je i dopravními e.x.perty zkoumáno a popisováno, že vznik kolony klidně způsobí mnohdy jen to, když v hustém provozu vjede auto z pravého pruhu do levého - rychle jedoucího - a je třeba kvůli němu i jen lehce přibrzdit. Čím rychleji (a i blíž u sebe) jede řada vozidel v levém pruhu, tím dříve dojde z lehkého přibrzdění prvního postiženého auta postupně až k intenzivními brzdění dalších vozidel a to až prakticky i po zastavení a třeba až kilometry před prvotním nevinným incidentem. A kolona je na světě raz, dva.

A to se stane i bez jediného "pitomce" za volanty aut v té koloně a je i fuk jestli mají k dispozici "počítače" nebo nemají. A vlastně ani ten, co to způsobil, nebyl "pitomec" a ani se vlastně ani žádného hrubého dopravního přestupku nedopustil, jen lehce omezil - a to se smí -, neohrozil.

Potom se někteří, kteří si vystáli 20 minut v koloně diví, kde je, sakra, ta bouračka... 😀
Avatar - Mokrous
Mokrous
@gil54 To je bezva, že nám to e😜erti vysvětlili, že vlastně nikdo není pitomec, jen všichni postupně víc a víc zbytečně brzdí a nesledují situaci před sebou, ale všichni jsou moudří.

A pak takovej kverulantskej pitomec jako já sundá nohu z plynu a nechá si mezeru 100-150 metrů a sleduje harmonikáře jak jim blikají světla a marní energii v brzdách. Samozřejmě všichni inteligentně a rozumně, když to mají potvrzeno od e😜ertů.

V mezičase mne předjíždí jeden za druhým ve snaze zapojit se do inteligentní harmoniky, aby nezůstali pozadu za stádem.

Holt geny ovcí a šimpanzů se nezapřou. Ale když to omluví dopravní e😜ert výzkumem chování stáda, tak je potom samozřejmě všechno v pořádku a všechno je přesně tak, jak má být. 🤓
gil54
@Mokrous

Sice jsem to psal Vejražkovi, ale když jsi se toho chytil a tak rozčílil (a to až moc), což jsem tedy nechtěl, tak jen takový detail - ti dopravní e.x.perti to nikde neomlouvají, jen zkoumají příčinu a popisují vzniklý jev.

Třeba se snahou najít cesty a případná doporučení k minimalizaci jevu.
Avatar - Mokrous
Mokrous
@gil54 Já jsem se nerozčílil. U mě to už jen vyvolává kyselý úsměv a kroucení hlavou nad lidskou podstatou. A to se netýká jen kolon, ale úplně všeho. A možná jsem nepochopil správně tvůj příspěvek, protože jsi mne zmátl tím, že se to "stane i bez jediného pitomce". Zatímco já si myslím, že je k tomu naopak potřeba hromada pitomců. A ta je k dispozici vždy. Bohužel.
Všechno dávno víme a známe z historie, na všechno máme špičkové technologie a máme možnost všechno dělat skvěle a správně, aniž by nás to jakkoli muselo poškozovat, ale přesto jdeme a uděláme to tím nejdebilnějším způsobem, co se dá vymyslet. Někdy se jen člověk zasměje, někdy si zanadává a jde pryč, jindy to stojí pár miliard peněz a někdy to stojí pár milionů životů. A při nejbližší příležitosti si to zopakujeme, protože jsme lidi, že ano...
Avatar - Mikesus
Mikesus
@gil54 moje žena pri diplomce modelovala dopravní proudy a vznik kolon na dálnicích. Bylo to zajímavé sledovat. V naprosté většině to zpusobilo předjíždění z pruhu do pruhu. Pripadne napojovani se na najezdu. To bude u nas mozna i častější, minimálně kolem Prahy. Najezd u ořechu je katastrofa, tam lidi se proste neumi napojit, a kdyz byl přes rok zavřený, kolony skoro nebyly.
gil54
@Mikesus

Hmm...

...a někdy některé ty řidiče v koloně vyplaší jen pouhá aktivace brzdových světel auta před ním, přestože to auto výrazně aktivně nebrzdí.

Protože
a) nemají dostatečný - přiměřený - vhodný odstup,
b) čumí jen a to jedno auto před sebou a ne na celkovou situaci dál vpředu
c) tím přeženou zbytečně svojí reakci,
d) jsou obecně méně zkušení
a v součtu to vyrobí řetězovou reakci, jejímž výsledkem je vznik kolony.

Další varianta je "opatrný" řidič v koloně, který má pocit, že auto za ním je moc blízko a rozsvítí brzdovky aniž by reálně brzdil, jen aby ho "upozornil", takové optické mikrovybrzdění. Také tohle může v souvislé řadě vozidel iniciovat vznik kolony. Zejména když to udělá před nějakým plašanem.

S tím napojováním souhlas. Některý ty napojovací manévry by nevymysleli ani v Hollywoodu...
Avatar - Mokrous
Mokrous
@JirkaVejrazka To já všechno vím. A právě proto o tom mluvím. To, že někdo se lekne zvěře a zabrzdí, nemusí znamenat pumpující kolonu jako kráva na 5-10 minut. To samý, když nějakej pitomec neumí včas přejet do pravýho pruhu a odbočit a podobně. A místo toho, aby ostatní koukali a předvídali a sundali nohu z plynu a podpořili plynulost, tak udělají pravý opak. Přiletí až k místu problému a pak prudce zabrzdí a to samé ti za nimi a tak dále, 50x, 100x, 200x... Prostě lidi. A pak se stejným stylem rozjíždí. A počítač ještě stupidněji.

A když píšu, že se to klidně zopakuje 4x za sebou na 50 kilometrech, tak tam fakt nebylo auto k odtažení. Prostě se tam jen v neděli sešlo hodně vemen.

To není kolona co 10 minut stojí. To je kolona, co zastaví a rozjede se na 20km/h, pak zase zastaví, pak se rozjede na 50km/h a hned zase zpomalí na 20 a pak zase na 50 a hned zase zastaví a pak plynule na 80km/h a pak zase zastaví a najednou nic a jedeš 130 a za 5 minut zas to samý dokola... Jak u blbejch na půdě.
Avatar - JirkaVejrazka
JirkaVejrazka
@Mokrous Podle tebe nemusi. Podle provedenych e😜erimentu se to proste stava, at ridici chteji, nebo ne. Je to celkem nezavisle na jejich vuli a sikovnosti.

Znas ten (nekolikrat provedeny) e😜eriment, kde mela auta jezdit v kruhu a kazdy mel jediny ukol? Dodrzet konstantni vzdalenost od auta pred sebou. Zadne prekazky, zadna prekvapeni, profesionalni ridici. A presto se tam pokazde objevila ... kolona.
Avatar - Mokrous
Mokrous
@JirkaVejrazka Já znám i jiné e😜erimenty. Třeba "Stanfordský e😜eriment",Milgramův e😜eriment, Aschův konformní e😜eriment, Bobo doll e😜eriment, E😜eriment s modrýma a hnědýma očima a mnoho dalších. Lidi prostě nikdy nezklamou.
Mimochodem, máš někde k dispozici jiný video, než to jedno jediný, co je na YT a nemá ani 1 lajk? www.youtube.com/watch?…

Tady z toho plyne extrémně malá vzdálenost mezi vozidly, navíc v zatáčce a typická vlastnost, honem honem. Takže vystřelím nad potřebnou rychlost a pak zase brzdím jako ***. A tohle měli bejt profesionálové, jo? Nestudoval jsem do hloubky jaký dostali zadání. Ale jestli plynulost, tak potom nechápu proč pořád přidávali víc, než bylo potřeba. Vidět je prakticky i dvojnásobek požadované rychlosti vůdčího vozidla. Jestli to teda nebylo státní tajemství, kolik má jet první vozidlo, tak potom už nechápu vůbec nic...
ryccardo
@Mokrous hele a to ja si zase tempomat zapnu rad. Sice mam obycejny, ale i to mi staci a je to fakt prijemny.
Avatar - Mokrous
Mokrous
@ryccardo Nikomu to neberu. Pro mě to je v 99% času zbytečnost, která je ve všem horší něž průměrný řidič.
Zapnu to fakt jen v případě, že už nemůžu, ale musím. Jenže to jsou situace, kdy bych měl správně zastavit a dát si 20 a nebo pár dřepů a ne pokračovat v jízdě.
Avatar - Man Ký
Man Ký
@Mokrous takže v situaci, kdy jsi únavou blízko nějakému mikrospánku zapneš tempomat, to je geniální myšlenka😊
většinu lidí ten tempomat naopak uspává...
Avatar - Mokrous
Mokrous
@Man Ký Co kdybys šel 𝛑čovat zase někam o dům dál? Nemám sílu vysvětlovat myslitelům tvého kalibru, že bdělý člověk řídí líp jak počítač a když je někdo už fakt hodně unavenej, nebo má takovou tu vlnu únavy, co zase za 10 minut přejde, ale zrovna jaksi není kde zastavit, tak mu autopilot na úrovni Travel Assist High pomůže omezit potenciální kiks, protože tenhle systém je násobně chytřejší, než někteří zde v diskuzi a umí řídit sám, umí brzdit nejen za auty, ale prediktivně před kruháči, v zatáčkách atd..., umí zatáčet, přidávat, kontroluje bdělost a reakce řidiče a umí ho probudit, nebo sám zastavit na krajnici, spustit blinkry a zavolat pomoc i bez nehody v případě indispozice. Víme, šašku?
Avatar - Man Ký
Man Ký
@Mokrous mně se dobře pitchuje do tebe. prezident osvoboditel říkal, že to hlupákům nemáme dělat jednodušší. prej šašku, říkal kapitán EVO😊
ne, nikdo nemá lepší reakční dobu, než počítač. ani kapitán EVO ne.
Avatar - Mokrous
Mokrous
@Man Ký Inteligentní člověk nemá potřebu soupeřit s počítačem o milisekundy, protože nemá potřebu se na rozdíl od idyjota zuřivě cpát do stáda/kolony a nemusí pak spoléhat na počítač. Raději se uklidní a nechá si rozhled a rezervu a má nad vším plnou kontrolu sám.
To ale blb, kterej na všechno potřebuje počítače, AI, poučky a zaručené rady a uznání od jiných, nemá šanci pochopit. Ten přijme narativ stáda a hrdě ho nese vstříc zítřku.
Avatar - Man Ký
Man Ký
@Mokrous ty sis mě nějakého vysnil a teď tady pořád dokola opakuješ tyhle bláboly😊
takže: nemám žádného Hilfigera. s umělou inteligencí jsem se poprvé potkal, když se na google začal na prvním místě objevovat výsledek od umělé inteligence. nemám žádnou takovou aplikaci ani jsem ji nikdy nevyzkoušel. tys o tom tady psal opakovaně, že s ní zkušenost máš. tak kdo z nás ji k...a potřebuje?
v autě nemám ani adaptivní tempomat, používal jsem ten nejobyčejnější jenom v Tranzitu, kde k dosažení dálniční rychlosti bylo potřeba stát na plynu na doraz a to bylo prostě při delší cestě poměrně únavné. ale ty ho tam evidentně máš a evidentně ho používáš. tak proč do pr... obviňuješ mě z toho, co sám děláš a co já jsem v životě ani nevyzkoušel😊
kdo potřebuje uznání? já? mě když někdo pochválí, řeknu mu, že nevím co potřebuje, ale stejně toho nedosáhne😊
Avatar - Mokrous
Mokrous
@Man Ký Kdo tady začal do koho 𝛑čovat?
"aspoň někdo chápe neustálé pokusy zamindákovaného pitchuse přesvědčit ostatní o své výjimečnosti. po dálnici jede ve třech pruzích milion aut ale EVO svítí jako hvězda na obloze - řídí ho PAN ŘIDIČ! kopec vyjede bez zaváhání. dokáže řídit i bez tempomatu a lépe, než stroj!"
Kdo tady vykládá tyhle hovna?
Tak se rozhodni. Jezdím s tempomatem, nebo bez něj? A líp jak stroj, nebo hůř? Nebylo by prostě lepší, kdybys šel do p.dele stejně jako Mik ešus? Tam mu to sluší totiž nejlíp.
A jestli toho nejsi schopen, což asi nejsi, tak tě prostě vyškrtnu a nebudu na tebe dál reagovat a piš si tady hovna jaký chceš.
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
@Mokrous Asi by ses měl všem omluvit.
Avatar - Mokrous
Mokrous
@KANKUNEN Komu všem? Manekýn jsou všichni? Jemu se mám omluvit, že začal diskuzi tím, že se do mě navezl a nazval mě pitchusem?
A tebe jsem se dotknul čím? Miluješ tempomaty a davovou psychózu a taky nedokážež žít bez boje o místo v koloně a v tlačenici? Neumíš řídit sám a myslet u toho? Nebo čím jsem se tě dotknul? Povídej.
A komu ještě se mám omluvit? Ryccardovi, že jsem mu napsal, že mu to neberu? To bylo taky sprosté? A nebo Jirkovi za to, že rozebíráme věcně příčiny kolon a Sugiyama & Sugiyama, 2008, Tokio test? Za tohle?

Určitě to dokážeš lépe rozebrat a vysvětlit. Jistě ti je známo slovo "argument", tak věřím, že máš na víc, než na tento "výkřik".
Avatar - Man Ký
Man Ký
@Mokrous ty jsi hlavně k smíchu. fakt nevím o nikom, kdo by sám sebe dokázal přesvědčit o tom, že jet po dálnici rovně z něj dělá pilota, jakému není rovno😊

"Úsporněji, klidněji, přirozeněji, předvídavěji, s logickým odstupem a nižší spotřebou."

a ještě o tom napsat slohovou práci.
Avatar - Mokrous
Mokrous
@Man Ký Co to meleš, pablbe? Já nikde netvrdím, že jsem pilot, kterému není rovno. Jen říkám, že průměrný řidič, co kouká před sebe a používá tu kouli na krku je lepší než přiblblej počítač v sebelepším autě. A to kdekoli, ne jen na dálnici.
Avatar - Man Ký
Man Ký
@Mokrous podle mého, ty to ani nejsi schopen rozeznat, co děláš. takový jsi psychouš.
sebechvála smrdí. a ty se chválíš od rána do večera. ostatní jsou ovce, já to dělám úplně jinak. neschopní, pologramotní, opice, stádo, kdo má lepší auto hadry barák ten se na tebe vytahuje a něco si dokazuje. ty si kupuješ Hilfigera tak jsi idyot😊 já si kupuju monitory tak jsem borec😊
vencelín
@Man Ký
Musím se zastat kolegy Mokrouše. Nikde netvrdí že je nejlepším řidičem. jen tvrdí, že se snaží při řízení předvídat (což bychom měli dělat ostatně všichni a když to pak někdo nedělá, tak pak je situace na silnicích jaká je) a ve většině situací, pokud bežný smrtelník předvídá, dokáže jezdit plynuleji než nějaký automat.

Člověk má třebas předhled a situační podvědomí na vzdálenost třebas 1 km, kdežto stroj má tutu schopnost na výrazně menším úseku a proto ten automat pak musí reagovat na situaci mnohem zbrkleji.
vencelín
@Mokrous
Souhlasím.
Stroj vidí jen na takovou vzdálenost na jakou vidí jeho čidla. A tahle vzhálenost je z několika důvodů menší než na jakou vidí člověk (tedy pokud nejede za dodávkou či kamčákem).

tedy člověk (alespoň ten předvídavější) vidí že třebas za 700 metrů je kolona, či se začínají předjíždět navzájem dva kamčáci, tak dá nohu z plynu a začne brzdit motorem a třebas postupně podřazovat či zařadí neutrál (dle okolností).

Kdyžto automat začně tuto kolonu vidět (ted ilustrativně plácnu) třebas 100 m a to to prudčeji pak ten systém musí brzdit.

Takže ano, pozorný řidič může jezdit plynuleji než automat. Samozřejmě tohle pak už nemusí platit o někom, kdo už řídí od rána do večera, či o někom kdo je nevyspalej.
Avatar - Mokrous
Mokrous
@vencelín 100% souhlas. Když je někdo na kaši, tak samozřejmě potom občas dělá kiksy a reaguje zpomaleně a to už by neměl na silnici nic dělat. Ale občas to nejde a pokud fakt neusíná, tak občas musí dojet na místo určení a holt se buď zatne a víc soustředí a nebo v těchto případech právě pomůže ten blbej počítač, protože pořád se dá přeprat, ale zároveň nabídne pomocnou ruku a pomůže hlídat situaci, kdyby náhodou řidič reagoval fakt hodně opožděně.
vencelín
@Mokrous
Souhlasím, nedávno jsem jel s nákladákem co měl taky adaptivní tempomat a bohužel to bralo otrocky všechny rychlostní omezení do puntíku. Takže když někde byla mezi poly třebas 50 tak to začlo brzdit jak potrefený čert.

Zas na druhou stranu to začlo vcelku adekvátně brzdit před kruhákem.

Takže by to chtělo nastavit tak aby to podobná zbytečná rychlostní omezení nebralo tak vážna a jelo by se s tím asi vcelku fajn.

Ve výsledku jsem jen na adaptivní tempomat který se rídil jen vzdáleností od předešlého vozu.

A ty za ty poskakující kolony apriori nemůže adaktivní tempomat, ale jouda na zaátku, který popojede tak, že osolí plyn a pak brzdí a tohle stále opakuje.

Kdyby takovéhle nemehlo jen šolíchalo plynule plyn dle potřeby plyn tak ta kolona taky bude vypadat jinak. Ty cokavé kolony mně na německých dálnicích docela štvou.
Avatar - Mokrous
Mokrous
@vencelín No, kdyby to jenom brzdilo tam, kde je skutečné omezení, tak to by se dalo ještě tolerovat, ale ono to brzdí tam, kde si myslí, že je omezení a taky tam, kde mu zastaralá data z navigace ukazují, že tam "stále je" omezení i když už tam třeba půl roku, nebo rok není. Takže ti to zadupne brzdy klidně uprostřed dálnice, nebo rychlostní silnice. Taková bývalá trasa M86, dnes E65 Györ - Szombathely byla loni fakt "zábava".
Naopak třeba v Rakousku na těch jejich úsecích, kde mají pořád 100km/h a tunely a měří, tak tam se to dá zapnout a funguje to docela dobře.
Takže sice dobře píšeš, že "by to chtělo nastavit líp", ale pořád tu bude lidský faktor a zastaralá data a když to nebudou schopni opravit online, nebo aspoň do týdne, tak to pak je spíš ke vzteku, než k užitku.

A souhlasím, že spouštěč těch řetězových reakcí je šáša v první řadě, co neumí jet plynule, ale dál už nesouhlasím. Protože pak následuje to 1000x prokázaný stádový chování lidí + stupidní reakce elektroniky. Tempomat jede jede jede a pak najednou tu více, tu méně prudce brzdí, ale vždy víc, než bys chtěl. A pak když se má rozjet, tak naopak neumí přidat plyn. Tím dokonale podpoří harmoniku. No a stádovitý tvor, co si říká homo sapiens kompletně vypne to sapiens a dere se do stáda, aby mu náhodou neujelo o 100 metrů. Kdyby homo dokázal tohle stupidní chování vypnout a začal myslet v souvislostech, tak by provoz na dálnicích vypadal zcela jinak a jezdilo by se úplně v pohodě. Ale bohužel, jak nám historie ukazuje na tisícovkách případů, člověk svoji podstatu nezmění, dokud mu někdo nepřepíše DNA a nevypne geny ovcí a šimpanzů.
vencelín
@Mokrous
S nesouladem databáze s reálem souhlas.
Myslím, že to mýsto 70 brdilo na 50.

A co se týká té kolony, pokud ji cukavou vytvoří nějaký lofas, tak už těžko z ní pár jedinů co se v ní snaží jet plynule vyžehlí. Jednak kolikrát jednou za větším autem a tedy nemají rozhled dopředu a pak i v situaci kdy mají a jedou plynule tak se jim do škvíry někdo vecpe.

Osobně, když je to malé auto, tak mi to zas tak nevadí, ale kdž je to něco většího přes co není vidět tak už mi to vadí a v takovém případe se dočasně robím v nějaké míře ty vlny taky do doby než to ryziko, že ta neprůhledná škatule vjede přede mne pomine. Pak zas se snažím jet co nejplynuleji jak jen to jde.
Avatar - Mokrous
Mokrous
@vencelín No a o tom píšu, že se lidi derou do stáda - což je to samý, co píšeš ty, že se ti nacpe do "škvíry".
A kdyby tohle přestali dělat a vyndali si hlavy z řití, tak jedete plynule všichni. Ale oni to nedokážou, protože vypnuli to sapiens.
Tohle je taky z historie ověřeno milionkrát, že existuje jen malé % lidí ze sebereflexí a analytickým myšlením a zbytek z následuje instinkty a stádo a pak se diví a naříká, jak se to mohlo stát a nebo tupě konstatuje, že takhle to prostě chodí.

Já sám jezdím občas rychle a předjíždím atd... Ale jen když to má smysl. Když vyhodnotíš, že hlavou zeď neprorazíš, tak zvolníš na pohodu, ale zde přichází na řadu dav a tvoji snahu zničí.
Avatar - Man Ký
Man Ký
@Mokrous ty můžeš! ty jsi VLK! ostatní jsou ovce. existuje jen malé procento lidí a to jsi přesně ty! jsi výjimečný, naprosto dokonalý, piš to furt dokola, protože to se nikdy neomrzí😊
a teď hlavně nezapomeň napsat, že nic takového jsi nenapsal.
BLOK
vencelín
@Man Ký
Mončičáku, mohu mít jednu otázku?
Pokud ano, tak otázka je jednoduchá a zní následovně: "Je důležité při řízení vozidel předvídat a kdy se docílí nejvýšší plynulosti a bezpečnosti provozu a nejnižší spotřeby?"
Avatar - Man Ký
Man Ký
@vencelín zapamatuj si jedno velké moudro Vencelíne. ne plynový pedál, ale brzdový pedál zvyšuje spotřebu. čím lepší řidič, tím méně používá brzdu.
vencelín
@Man Ký
Mončičáku, neříkáte mi žádnou novinu. Já jsem třebas schopný na trase kde to znám nepoužít běžně brzdu ani jednou při běžná jízdě (to že mi do cestě někdo vjede, či situaci před přechodem samozřejmě nelze počítat), pokud to sklonové poměry dovolují (tedy například není hodně prudký kopec před vesnicí či zatáčkou).

A prosím o odpověd na otázku, na to jste jaksi opomněl......
JirkaII
@vencelín
Správně, auto je na jezdění, ne na brzdění.
vencelín
@JirkaII
Přesně 😊. Brzdy bych zrušil 😁.
Avatar - Man Ký
Man Ký
@vencelín blbý otázky mám zpoplatněný. ceník na vyžádání.
vencelín
@Man Ký
Mám tedy chápat Vaše slovutné vyjádření tak, že blbá otázka je taková, pomocí níž zjistíte, že nemáte zas tak uplně pravdu?

Pak tedy může být většina otázek Vám kladených blbých.
Avatar - Man Ký
Man Ký
@vencelín co chcete slyšet? že mám v autě předvídat? sám píšete, že nemůžete za to, že vám tam někdo vjede a musíte brzdit. to jste to neuměl předvídat? aha, takže ono zase tak úplně předvídat nejde. takže jsou to takové moudra, co vám říkal váš tatínek a jemu to zase říkal jeho tatínek😊
nebo si budeme opakovat základní poučky z autoškoly?
jaký je člověk řidič zjistí nejlíp, až vedle sebe někoho posadí a ten se snaží usnout. ten druhej potom se zavřenýma očima cítí, jak řidič agresivně brzdí, zrychluje nebo zatáčí.
vencelín
@Man Ký
Svoji otázkou jsem Vás chtěl poštouchnout k úvaze, kdo nebo co dokáže lépe (na větší vzdálenost) předvídat? Zda to je řidič (píši řidič, nikoliv nemyslící lopata za volantem - a nemusí se jednat zrovna třebas o Seba Loeba či Juttu Kleinschidt ani Ariho Vattanena) nebo adaptivní tempomat? K tomu směřovala moje otázka.
Avatar - Man Ký
Man Ký
@vencelín ani adaptivní počítač, ani Vy nedokážete předvídat, že se v koloně aut zničehožnic objeví kamión, nebo důchodce, který si na poslední chvíli rozmyslí, že teď je pravá chvíle to stihnout.
na druhou stranu, dlouhodobě tvrdím, že nikdy nebude existovat autonomní řízení, protože to prostě nejde vymyslet tak, aby to reagovalo na všechny myslitelné situace, které na cestě mohou vzniknout.
vencelín
@Mokrous
jo někteří prostě jen šlapají na plyn a na brzu a kvrdlaj volantem a nějaké další souvislosti či výsledky v brzké budoucnosti už neřeší. Je otázka zde nechtějí či jim na to již nezbývají mentální kapacity. Ale to je na jinou netechnickou diskuzi.
Avatar - Mokrous
Mokrous
@vencelín Tímto fenoménem se "zabývám" již desítky let a krom genetiky se mi nepodařilo přijít na to, proč se lidi musí chovat pořád iracionálně.
Základy jsou někde v pravěku. Tlupa = větší šance na přežití (občas) a u toho to bohužel skončilo. Nač se budou trápit nad nějakými následky a klást si otázky jako "Proč?" "Jak?" "Cui bono?"
Prostě chtějí zapadnout zejména z důvodů různých strachů ať již vědomých, či nevědomých. Strach z výsměchu, strach z vyloučení ze skupiny (z práce, party, ...), strach z pomsty,...
Plus touha se někam zařadit. (Sparta/Slavia/Baník), (iPhone/Android), (EV/ICE), (Zeman/Drahoš), (Věřící guma/neznaboh), ... Doplň si co chceš.
A pak se tlupy mezi sebou pobijí. A to bude trvat dokud lidstvo nevyhyne.
vencelín
@Mokrous
Nejsem zas až takový psycholog, takže po příčínách daného stavu se moc nevrtám. Nicméně se domnívám, že některí jsou prostě líní přemýšlet a dělají si svět jednodušší.
Někdo se třebas pachtí po příčínách, či principu fungování věcí.
Avatar - Mokrous
Mokrous
@vencelín To je bohužel moje prokletí, že se snažím rozumět skoro všemu, ale ono to reálně na 100% nejde. Každej máme nějaký limity. Rozhodně ale nejsem ignorantská ovce v davu a nikdy jsem nebyl a měl jsem s tím potíže už za totáče od útlého dětství.
vencelín
@Mokrous
Věřím, Já taky nejsem uplně standartizován, abych to tak řekl 😊.
Avatar - Man Ký
Man Ký
@vencelín jojo ten pravopis napovídá, že jste ze stejného klubu, stádu nadřazených - vymaštěnců😊
vencelín
@Man Ký
Mončičáku, urážet a navážet se do ostatních (nejen do mně) Vám jde perfektně. Doufám, že jste na to náležite "hrdý". JEN A POUZE VY JSE TEN CO VÍ VŠE NEJLEPE A DOKÁŽE VŠE NEJLEPE, že?

P😡. Stále je lepší někdy při rychlém psaní udělat chybu v pravopisu (i když to optimální není) než konstantně plácat hovadiny a urážet druhé.
Avatar - Man Ký
Man Ký
@vencelín já vím, ale zasloužil jste si to. jste komár, moucha, nic, stejně jako já, stejně jako mokrous, a můžete si vykládat ty svoje samolibé bláboly o tom, jak jste výjimečný, nad ostatní vynikající apod.
a jestli jste něčím výjimečný, tak to o vás určitě říkají ostatní. nebo ne?😊
vencelín
@Man Ký
Mončičáku, máte opravdu zapotřebí podsouvat ostatním věci co nikdy nenapsali?

Já, ani Vámi zmíněný kolega Mokrouš, jsem nikde nenapsali o sobě že jsme geniové. Já bych se formuloval jako běžný řidič, tedy ano je hodně horších řidičů ale zas hodně lepších. A těmi lepšími nemyslím ty řidiče bohy typu Seba Loeba, Ogiera, Ariho Vattanena, Mr. De Rooye, Carlose Sainze, Jutu Kleinschmidt (tedy v tomto případě dámu bohyni řidičku) a dalši.
Avatar - Man Ký
Man Ký
@vencelín

Věřím, Já taky nejsem uplně standartizován, abych to tak řekl

(taková falešná skromnost, samozřejmě, chcete tím říct, že rozhodně nejste žádný stádní kousek)
Avatar - Man Ký
Man Ký
@Mokrous tak ještě disident😊 panejo tys toho stihnul! nejsi ignorantská vovce to teda néééé! ty děláš všechno jinak, ty si kupuješ dýzl na 8000 km za rok, takových fakt moc není😊
Mokrous přijde na servis do folcwágnu, zjebe mechaniky a udělá si to všechno sám a ještě je naučí, jak to dělat správně😊)) a fakturu vystaví on servisu😊
Avatar - Man Ký
Man Ký
@Mokrous snažím se rozumět skoro všemu, dívám se na videa na jůtůb, kde Jirka vysvětluje, jak to na světě chodí😊
tpč. ale já nejsem owce😊 informace čerpám z populárních videí pro teenagery😊
Avatar - Mokrous
Mokrous
@Man Ký Byl jednou jeden takovej narcistní zamidrákovanej a pomstychtivej 𝛑čus, kterej měl takovej koníček, zvyšovat si ego tím, že se bude nonstop s.rát do druhých, překrucovat jejich slova a demagogicky tapetovat diskuzi. Byl to asi bratranec Mikešuse, protože jejich podpis byl identický.
A milé děti víte co? On to byl takovej 𝛑čus, že napsal, že dává blok, ale jeho duševní choroba mu nedovolila to dodržet a tak četl a psal svoje moudra dál.
Byl to prostě ultra𝛑čus, milé děti.
Avatar - Man Ký
Man Ký
@Mokrous narcis je člověk, který vytrvale mluví o sobě, obvykle s pocitem značné sebelásky. vypráví o sobě sáhodlouhé příběhy, ve kterých je největším hrdinou, zatímco ostatní za ním zoufale zaostávají ve všech ohledech.
poznal ses, tchůráku? protože ty seš totální narcis. větší sem nechodí, to ti garantuju.
samozřejmě, nabízí se vysvětlení, které už jsi tady opakovaně dával - o kom mám mluvit, než o sobě?😊
Avatar - Horký Rom
Horký Rom
@Man Ký
“informace čerpám z populárních videí pro teenagery”.
😁👍
gil54
@vencelín

"...ryziko..." jouvej
gil54
@vencelín

"...mezi poly..." jouvej
vencelín
@gil54
Jo bolí bolí, souhlasím......
Holt to občas datluju hlava nehlava.
gil54
@vencelín
😀 ok, ...tak příště to bude lepší...
vencelín
@gil54
snad 😊
MarekAbsolon
Nevinný tempomat rozpoutal duskusni peklo ubozaku a multitrollu. Zazijes výhradně jen na Acz.
traveldrive
@MarekAbsolon
Hlavne že ty si vždy nad vecou. 😉
Lempl Klaun
@traveldrive Nevadí, hlavne že si inak zdravý a chutí ti jesť.
panenka skákavá
@Lempl Klaun FINITA LA COMMEDIA! 😘
Trtkal
Pro mne existují dva nejdůležitější prvky výbavy auta. Klimatizace a tempomat.
Tempomat mám zapnutý 95% času. I ten "hloupý" se dá použít téměř všude, kromě poskakování v koloně.
Avatar - Man Ký
Man Ký
@Trtkal to bych fakt chtěl vidět 95% jízdy na tempomat. s tím se dost možná dostaneš do Guinessovky.
JirkaII
Úplně obyčejný tempomat, až na výjimky vždy zvyšuje spotřebu, a to citelně. Nejnižší dopad je jen při jízdě po rovině. Základní, hloupý tempomat neumí nabrat rychlost před stoupáním a pak pomalu povolit plyn, ale snaží se udržet rychlost přidáním plynu až ve stoupání. Ale to neumí i mnozí řidiči. Často se také u polořidičů setkávám s průběžným pomalým zrychlováním a pak prudkým brzděním před omezením (třeba na vjezdu do obce). Ale inteligentní tempomat, využívající i data z GPS a map, je zatím spíše raritou. (Na rozdíl od všech zbytečných EU pípátek.)
johny555
@JirkaII Se svým benzínovým SUV na dálnici mám spotřebu cca 7 l/100, jak s tempomatem, tak bez něj. Nasavím 130 a jedu kopec nekopec . A o tomto je, o plynulosti a pohodlnosti a neřeším, jestli bych o desetinku měl menší spotřebu. Jasně, u starších atmosferických motorů pod kopcem bylo nutné rozjet, aby to vyjelo bez podřazení. U dnešeních turbomotorů, obzvláště s automatem to fakt není třeba řešit.
Avatar - Jenda Kudera
Jenda Kudera
Používám, když jezdíme kolem Znojma. Silnice 38,
nebo 53. Bohužel ta kazí časté kruhové křižovatky. Jinak jezdíme kopcovitý terén, každou chvíli nějaká obec, tak to se moc nehodí. Po dálnicích nejezdíme.
Avatar - Horký Hrom
Horký Hrom
@Jenda Kudera Tempomat se dá použít i v obci 👍
Avatar - Jenda Kudera
Jenda Kudera
@Horký Hrom v jednom místě co jezdím máme takový táhlý kopec, tak to hodím na tempo a vyjedu padesátkou.
Případně mám na autě funkci omezovač, to je možná i výhodnější.
johny555
Od té doby, co mám auto s CC a držením v uprostřed pruhu, tak jsem na delších dálničních trasách méně unavený. CC je také výborný v dlouhých obcích, měřených úsecích apod., kdy nemusím hlídat, zda mi náhodou noha neujede přes limit. Spousta lidí nadává na asistenty, ale pokud fungují dobře, tak jsou užitečný. Pokud ne, tak jsou jen pro zlost.
Avatar - Stejsn
Stejsn
Adaptivní tempomat je strašně návyková věc. Až tak, že to otupuje řidičovy reakce. Často jsem se přistihl, že spoléhám na to, že to ACC prostě ubrzdí a vůbec se neobtěžuju přesouvat nohu k brzdovému pedálu.