Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Lidé zapomínají, jak řídit auto. Kvůli masivnímu nasazení asistenčních systémů

27 komentářů

johny555
Článek je trochu zavádějící. Člověk, který celý život jezdí ve Favoritu, taky nebude umět nastartovat moderní auto. Mám moderní auto s asistenty, ale stále musím řídit. Rozhodně nespoléhám na systém nouzového brzdění, to je naprosto absurdní. To, že si na dálnici zapnu udržování v pruhu neznamená, že přestávám umět "ručně" jezdit v pruhu. To, že nemám ruční brzdu a mám autohold? No a co, to mě dělá špatným řidičem? Jak to souvisí s bezpečným řízením? Podstatné je sledovat provoz a správně reagovat a nečumět za jízdy do mobilu. A to bohužel lidi dělají i ve starých autech bez asistentů.
Problém je taky, že auto dnes řídí úplně každý, dřív si na to spousta lidí netroufla. A podle toho to vypadá. Zmatkování na křižovatkách a při parkování, extrémně pomalá jízda, problém předjet traktor jedoucí 30... Což irituje spoustu vyježděných řidičů a způsobuje to konflikty.
Avatar - kari.laz
kari.laz
@johny555 Okecáváš to hezky, ale to co popisuješ je přesně to, co tě od pozornosti při řízení odvádí. Můžeš popisovat že ne, můžeš s tím nesouhlasit, ale to je to jediné, co s tím můžeš dělat. Když jedu nějakým "jednoduchým autem" , musím se spolehnout jen na sebe. Za to když jedu nějakým moderním a ještě k tomu na dálnici, tak tam prostě sedím jak pytel a čumím. Ať se ti to líbí nebo ne, tak prostě to auto tím, že spoustu věcí dělá samo, tě od pozornosti, nebo minimálně neustálé bdělosti odvádí.
To samozřejmě neznamená, že za volantem sedí špatný řidič, tam není rovnítko. Bohužel ten poměr "špatných" řidičů bude stoupat úměrně tomu, jak se mladí řidiči adaptují jen na tato moderní auta a od samohé začátku budou tímto ovlivněni. A jak to je i v článku uvedeno, tak statistika to potvrzuje.
A opět opakuji, moderní auto neznamená špatný řidič.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
@johny555 Automaticky ne.
Ale vede k tomu.
Rizeni auta je mimoradne komplexni cinnost, a jako takova vyzaduje praxi.
Chybejici praxe proste vede ke ztrate zpusobilosti samostatne ridit.
Ridit dobre, vcas reagovat na okoli, resit mimoradne situace.
ericn
@Ja Prvni 123 To si popsal docela přesně, ale ti co nikdy neřídili auta z 80 a 90tých let v podstatě moc nedokážou řešit mimořádné situace a spoléhají se na to, že to za ně auto nějak vyřeší... což je špatně...
Avatar - kari.laz
kari.laz
@ericn Neházel bych všechny do jednoho pytle, ale je pravda, že dát jim auta bez stabilizace, nedej bože ABS, tak by asi daleko nedojeli.
ericn
@kari.laz no jasně, tak ABS a ESP jsou asi ti nejzásadnějsí pomocníci. ABS je tu s námi už sakra dlouho a v autě by rozhodně být mělo vždy 😉
Hendly
@ericn
A jiste si pamatujes jak lide nadávali, že je to povinné.
kozakm
@kari.laz ale houby, naposledy jsem potřeboval ABS asi před sedmi lety a ESP mi imho nezasáhlo ještě ani jednou.
Hendly
@kozakm
jenze nejde o to kolikrát.
Jde o to, že zasáhne treba i jednou v životě, ale v te pravé chvíli.
ABS brzdi lepe nez 99% ridicu.
kozakm
@Hendly ne, jde o to, ze kari.laz tvrdi, ze “s autem bez ESP a ABS bysme daleko nedojeli” a to je proste uplna blbost
Avatar - kari.laz
kari.laz
@kozakm Kdo by jsme? Já nic takového netvrdím. Já tvrdím, že hodně lidí by mělo problém, nevím kdo má být "my".
kozakm
@kari.laz no a já tvrdím, že to je kravina
Avatar - kari.laz
kari.laz
@Ja Prvni 123 To jsem cca chtěl říci tou informací o bdělosti. A je fakt, že asistenti, obzvláště na už tak nudné dálnici koncentraci snižují a to mluvím z vlastní zkušenosti. Dřív nebo později člověk prostě "otupí" a věří jim a spoléhá na ně čím dál více. Je to začátek cesty k autonomnímu řízení, protože lidé ztratí schopnost sami auto ovládat, řídit, věnovat se řízení. S každým novým a moderním asistentem to bude platit víc a víc.
Nepopírám, že to hodně lidem, hlavně těm, co "skutečné" řízení nezažili bude vyhovovat. Já vždy vypnu vše, co vypnout jde (dobře, mrtvý úhel je vyloženě přínosem, ten do toho nepočítám).
ericn
@kari.laz jj, hlídání v pruzích a start/stop taky vypínám okamžitě po startu… 👍
Avatar - Mikesus
Mikesus
@ericn protoze ani bez nej se v pruhu neudrzis a porad ti pipa? Není lepší se konečně naučit udržet auto ve svém pruhu?
Sevca1
@Mikesus No ono jde o to že ne všechny auta to mají super nastavený. Já to u nějakých také vypínám, protože na silnici najedu více ke kraji třeba když jede nákladní vozidlo a začnu se prát s volantem. A to mne nebaví.
Avatar - Stejsn
Stejsn
Jasně. Asistenti rozhodně otupují řidičské dovednosti, o tom žádná. Ale také záleží na tom, kde se průzkum uskuteční. Posilování sebevědomí pomocí virtuální reality mi už trochu připomíná skupinové terapie, které zbavují lidi třeba strachu z létání. V Evropě absurdní, v USA realita. K tomu, co už v článku zaznělo, bych ale přidal další věc - absolutní pohrdání okolním provozem kvůli čumění do telefonu za jízdy a nejlépe ještě sluchátkům na uších.
traveldrive
@Stejsn Plus kapucňa na hlave a nulová interakcia s okolím. Poloha za volantom šikmá, šofér leží na pravom predlaktí na stredovej opierke a ľavá ruka položené na volante. Pridružený problém je, že dnes sadne za volant akýkoľvek blbec, mať vodičák sa berie ako právo, kedysi to bola výsada.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Prekvapeni?
ice1
Přesně .... a potom po dálnicích jezdí trottlové, kteří v noci svítí jak čínský cirkus a mlze nebo dešti jezdí na denní svícení.

Umělá inteligence odjakživa přitahovala přirozené tupce.
ACE.
Spousta lidí vám přizná, možná to děláte taky, že pak na dálnici nebo v provozu ve městě neřeší až tak moc dopravu, protože spoléhají na to že je to vede případně upozorní. Tak vyřizují poštu, a jedou na soc. sítích a sms a podobně.
Avatar - jersey.se
jersey.se
Říkám to od začátku. Jediný asistent, který chci, je ABS. To ostatní je výmysl totálních z@€ů.
Avatar - Lenka Čížková
Lenka Čížková
@jersey.se Jediný asistent, kterého chci, je muž s lucernou, co šel před kočárem.
Rezna
@Lenka Čížková tak ten byl....no dobrej určitě ne. Ještě nějaký vtip?
Avatar - Man Ký
Man Ký
@jersey.se to neumíš brzdit? to seš dost bídnej řidič...
Avatar - xxc
xxc
Prave naopak, asistenty naucia soferov jazdit. Staci, ze to bude vzdy tahat za volant a clovek sa nauci jazdit v pruhoch. Ked ho to nepusti von z pruhu, zacne pouzivat aj smerovky. Ked mu to bude vyblikavat nebezpecenstva a hroziace prekazky, tak zasne jazdit tak, aby mu to neblikalo, cize s dostatocnym odstupom medzi autami. Treba definovat, co je to spravne riadenie auta, lebo ked spravne riadenie je auta spociva vo vytiahnuti sytica a potom vystihnutia situacie, kedy ho zasunut, tak uz minula generacia nevie spravne riadit auto. Spojku som uz tiez nevymackaval na 2x, aby sa to synchronizovalo. Ci to nie je naopak, ze auto nevie riadit stara generacia, lebo mozerne auto sa neriadi tak, ze sa radia prevodove stupne.
Avatar - kari.laz
kari.laz
@xxc tak tohle by bylo, jak by řekl legendární GTI na zlatý ventilek