Technika
Vykon, vykon a co kroutak?
Na maximalni hodnoty vykonu motoru se dostanu jednou za uhersky rok, ale vysoky kroutak se hodi pri kazde jizde.
Viz napr hyundai 1.5 atmo pred 144Nm pri 3500, po 139Nm pri 3500.
Ovsem hodnota max vykonu klesla o hrozivych 10kw (-13😖.
Na maximalni hodnoty vykonu motoru se dostanu jednou za uhersky rok, ale vysoky kroutak se hodi pri kazde jizde.
Viz napr hyundai 1.5 atmo pred 144Nm pri 3500, po 139Nm pri 3500.
Ovsem hodnota max vykonu klesla o hrozivych 10kw (-13😖.
@Jenik3 Máš případné srovnání chování těchto dvou motorů? To by mě docela zajímalo.
@jhamil Skusal som Vitaru s 81 kW motorom, potom pre porovnanie s 95 kW. Do cca 3000 otacok sli obe auta rovnako, dokonca ten slabsi motor sa mi do 2500 zdal o chlp silnejsi. V pasme od 3000 do 4500 je 95 kW citelne silnejsi, zivsi, vybusnejsi. Od 4500 hore je 81 kW doslova lenochod, taha velmi slabo, pretoze mu vykon nerastie, nasledkom coho krutiak pada velmi rychlo. Vo vysledku to malo jeden neprijemny efekt - podradis na predbiehanie, ocakavas davku akceleracie a auto nic, pretoze si podradil do pasma rychleho poklesu krutiaku. Mne to bolo vrcholne neprijemne.
Werken1985
Příspěvek podléhá schvalování.
@Jenik3 To je fakt.
Moment by na to tak citlivy byt nemel.
Aneni dulezite jen "maximum", ale prubeh.
Jak vypada jeho krivka...
Moment by na to tak citlivy byt nemel.
Aneni dulezite jen "maximum", ale prubeh.
Jak vypada jeho krivka...
Mazda a VW jsou krásný příklad vývoje techniky. V roce 95 měla Mazda Wankel, 1,8 V6, na volnoběh jsi motor neslyšel. Japíci v té době šlapali jak Čína teď. VW měl 1,8 55kW a 2,0 85 kW. O 30 let později má Mazda 100 kW z 2,5 a VW 300 koní v Golfu.
@KANKUNEN
Jen doufám že ten Wankel se nepojí s tím V6 😊.
Z pohledu trvanlivosti má inherentní lepší předpoklady ten 2,5 l 100 kW než nějaká 300 HP 1,0 v Golfkách. A dále bych řekl že ta 2,5 l bude mít více síly i v nižších otáčkách něž ta 300 HP malorážka.
Jen doufám že ten Wankel se nepojí s tím V6 😊.
Z pohledu trvanlivosti má inherentní lepší předpoklady ten 2,5 l 100 kW než nějaká 300 HP 1,0 v Golfkách. A dále bych řekl že ta 2,5 l bude mít více síly i v nižších otáčkách něž ta 300 HP malorážka.
@vencelín 300 hp "malorážka" je dvoulitr a už od 1500 ot. má nesrovnatelně vyšší kroutící moment (350Nm), tedy sílu než ten 2,5 litr, který se na své hodně mizerné maximum (238 Nm) doplazí až někde v 3500-3750 ot.
Jelikož jsme veškerou produkci a zpracování jakýchkoliv kovů a vzácných zemin nechali kvůli pseudo ekologii ( Čína těží na Marsu a mimo sluneční soustavu) a nenasytné kapse na Číně tak za chvíli budou tyto články zbytečné neb budeme čekat co nám dráha Čína vyrobí a posléze povolí vyrábět.
Problémem je také že nabídka se hodně liší od toho co značná část kupujících od nového vozu požaduje, trh je pokřiven příkazy a regulacemi Už se to odráží na propadu prodejů prakticky všech evropských automolek a bojím se že bude hůř. Čínská auta jsou tady dovážena ale komunismus si děláme zase sami.
"nejextrémnějších" - co je to za slovo?
@JirkaVejrazka pravda, není to nejideálnější výraz 😁
@JirkaVejrazka Je to úplně normální slovo, stejně jako níže zmíněné výrazy nejoptimálnější a nejideálnější.
Jazykovědci se celkem shodují na smysluplnosti těchto slov a mně osobně na nich nikdy nic nevadilo.
Třeba optimum může být chápáno jako určitý rozsah pozadovaných vlastností, které vyhovují příslušným požadavkům, přičemž tento rozsah má lokální maximum, které je nejvíce optimální- nejoptimálnější.
Jazykovědci se celkem shodují na smysluplnosti těchto slov a mně osobně na nich nikdy nic nevadilo.
Třeba optimum může být chápáno jako určitý rozsah pozadovaných vlastností, které vyhovují příslušným požadavkům, přičemž tento rozsah má lokální maximum, které je nejvíce optimální- nejoptimálnější.
Super, nebudeme dýchat tolik instantní rakoviny.
citace -
"U atmosférických motorů to vede k detonačnímu spalování, tedy samovznícení směsi dřív, než zapálí svíčka"
Tohle není pravda, detonační spalování a samovznícení jsou zcela odlišné procesy, mající i odlišné příčiny. Samovznícení je zapálení směsi před jiskrou ale detonační spalování nastává obvykle až po zapálení svíčkou
Jinak mi ale z článku vyplývá že řešením je přidat válce nebo zvýšit objem. Nejlíp teda oboje
"U atmosférických motorů to vede k detonačnímu spalování, tedy samovznícení směsi dřív, než zapálí svíčka"
Tohle není pravda, detonační spalování a samovznícení jsou zcela odlišné procesy, mající i odlišné příčiny. Samovznícení je zapálení směsi před jiskrou ale detonační spalování nastává obvykle až po zapálení svíčkou
Jinak mi ale z článku vyplývá že řešením je přidat válce nebo zvýšit objem. Nejlíp teda oboje
Na tom je patrné, že smyslem emisních regulací není boj se změnou klimatu, když nové motory mají nižší účinnost a jsou tedy pro změnu klimatu škodlivější.
Primárně jde o aktivistickou snahu o likvidaci spalovacích motorů a průmyslu s nimi spojeného.
Nedělám si ale iluze, že za tato pravidla nelobují samy evropské automobilky - zejména francouzské - které se díky tomu zbavují konkurence. Jenže všeho do času, než přijde ta pravá konkurenční ofenzíva z Číny.
Primárně jde o aktivistickou snahu o likvidaci spalovacích motorů a průmyslu s nimi spojeného.
Nedělám si ale iluze, že za tato pravidla nelobují samy evropské automobilky - zejména francouzské - které se díky tomu zbavují konkurence. Jenže všeho do času, než přijde ta pravá konkurenční ofenzíva z Číny.
@vecernicek2
Po nezamyslenych dusledcich techto cinu prichazi omluvna veta "s tim jsme nepocitali".
Po nezamyslenych dusledcich techto cinu prichazi omluvna veta "s tim jsme nepocitali".
@Jenik3 Ano, zatímco ti, kteří k jejich nelibosti na ty nezamýšlené důsledky 20 let upozorňovali, si zoufalstvím rvou vlasy.
Ostatně jako teď nepočítají s tím, že ETS 2 bude obrovský průšvih, protože to je vynález, který přímo volá po tržních spekulacích. Prý se to nějak udělá, aby ta cena nestoupla, jenom ještě nevíme jak.
No nic, já na tom vydělám..
Ostatně jako teď nepočítají s tím, že ETS 2 bude obrovský průšvih, protože to je vynález, který přímo volá po tržních spekulacích. Prý se to nějak udělá, aby ta cena nestoupla, jenom ještě nevíme jak.
No nic, já na tom vydělám..
@vecernicek2 Co se aktivistů týká, ti jsou padlí doslova na hlavu. Stačilo mi loňské blokování dopravy za snížení rychlosti při průjezdu Prahou na 30km/h. Jako by nevěděli, že na nižší stupeň to auto žere víc. Takže i emise z výfuků budou vyšší. To by samozřejmě neplatilo pokud by se jednalo o elektroauta.
@jhamil Přesně tak, aktivisti jsou speciální druh lidí, kteří mají kognitivní slepotu k důsledkům svých činů.
Dobře si pamatuji, jak aktivisté v devadesátkách protestovali proti jaderné energetice. Jedna velmi aktivní dáma tvrdila, že to nesmíme dopustit kvůli rybám, protože chladící věže řeku oteplí asi o 1.5 °C a chudák mřenka.
Teď ti samí protestují proti uhelným elektrárnám, jejichž rozkvět je přímým důsledkem nebudování těch jaderných.
Dobře si pamatuji, jak aktivisté v devadesátkách protestovali proti jaderné energetice. Jedna velmi aktivní dáma tvrdila, že to nesmíme dopustit kvůli rybám, protože chladící věže řeku oteplí asi o 1.5 °C a chudák mřenka.
Teď ti samí protestují proti uhelným elektrárnám, jejichž rozkvět je přímým důsledkem nebudování těch jaderných.
Kdyby lidé věděli, co dělají saze a mikrosaze v těle, dávno by chtěli čisté motory.
@Jirik_H Hmm.
A kyselina sirova ti nevadi?
A kyselina sirova ti nevadi?
@Ja Prvni 123 Saze zůstávají v těle roky, hromadí se a imunitní systém má s nimi takové problémy, že vyvolávají rakovinu. Statistiky rakovin ukazují jasně, jak se situace zhoršuje. Jasně, saze nejsou jediným faktorem. A ještě ničí cévy, takže způsobují i plno kardiovaskulárních chorob. Zatím nejčastější příčina úmrtí. Je to snad málo?
Lukypa
Příspěvek podléhá schvalování.
My vám ty ropáky pěkně okleštíme, abyste si konečně pořídili elektro. Cílená likvidace mobility.
Tak situace se nutně obrátí. S nástupem Číňanů, kde leckteré SUV má ICE s 130kW a já mám v Supu 1,5 TSi s 110 kW (ale nestěžuju si), budou muset i evropské automobilky zareagovat a výkony začít zase zvyšovat (viz nedávno Hyundai)
Spalováky už nedávají smysl, od 2027 bude ETS 2 a minimálně se benzín zdraží o 2 Kč a hlavně emisních povolenek bude každý rok méně.
3 roky ojetá tesla 3 stojí 400 000, kolik stojí hybridy netuším, ale s těmi co ujedou na baterku 100 km denně 90% lidí vůbec nebude spalovák potřebovat.
3 roky ojetá tesla 3 stojí 400 000, kolik stojí hybridy netuším, ale s těmi co ujedou na baterku 100 km denně 90% lidí vůbec nebude spalovák potřebovat.
@Hvarcz2 Spalováky dávají smysl těm, kteří elektro z různých důvodů nepreferují, tam, kde má ICE lepší vlastnosti (třeba pro tahání přívěsů), těm, kteří nemají možnost nabíjet v nejčastějších místech odstavení vozidla, a v posledku těm, kteří nemají na drahé auto a chtějí provozovat levnou ojetinu s minimálními provozními náklady po co nejdelší dobu - nikoliv elektroauto, u nějž je otázkou času nutnost výměny baterie v ceně několika set tisíc.
Vzhledem k tomu, že běžná česká rodina si pořizuje ojetinu v ceně 150-300 tisíc korun a nikoliv nová auta v ceně okolo 1,5 milionu korun a výš, je celkem jasné, že spalovací auta budou v našich podmínkách ještě dlouho uživateli prioritizována.
Ono to chce občas vstát od svého flat white a jít se projít mezi lidi.
Vzhledem k tomu, že běžná česká rodina si pořizuje ojetinu v ceně 150-300 tisíc korun a nikoliv nová auta v ceně okolo 1,5 milionu korun a výš, je celkem jasné, že spalovací auta budou v našich podmínkách ještě dlouho uživateli prioritizována.
Ono to chce občas vstát od svého flat white a jít se projít mezi lidi.
Mne to nevadi.
Ja mam vyzkousene, ze se do jezdit s tunovym autem i s 44kW.
Jasne, 100 koni je lepsich... ale neni to nutne.
Rozhodne to neni duvod k prejiti na "baterkarnu".
Ja mam vyzkousene, ze se do jezdit s tunovym autem i s 44kW.
Jasne, 100 koni je lepsich... ale neni to nutne.
Rozhodne to neni duvod k prejiti na "baterkarnu".
Je zaujímavé že nám vadia emisie človeka vezúceho sa do práce, ale emisie vojenskej techniky na Ukrajine, Izraeli a Európskych cvičení pri ruských hraniciach nevadia. A ešte som nepočul že by tanky alebo lietadlá mali katalizátory. A vojenská výroba v EU sa má prudko zvýšiť a to bez emisií tiež nejde. Ale to sú asi tie dobré emisie ktoré ľudstvo potrebuje k životu, že !
Celkovo si nikto dnes bezne spalovaky, ktore tvoria cca 98% predajov spalovakov nekupuje kvoli vykonu a je mu jedno ci ma auto o 10-15% nizsi vykon, ak chce vykon ide predsa do BEV alebo HEV s priamim pohonom elektromotorom. Ak chce sportovy zvuk ICE a vykon, ide do sportiaku, ktore tvoria cca 2% spalovakov a teda zanedbatelne emisie. Stale plati, ze je to krok spravnym smerom, do idealneho stavu ked bude po svete jazdit 98% BEV a zbytok budu sportove HEV s atmosferami a krasnym zvukom V8 a V10 kde bude ICE sluzit najma na generovanie zvuku a vykon bude viac ako postacujuci aj so vsetkymi filtrami.
Uškrcený výkon motoru ja také jediný důvod, proč nevlastním Subaru Outback, které jinak považuju za skvělé auto, akorát bohužel bez motoru.
Dát za takovou chcíplotinu tolik peněz bych jaksi nedokázal.
Takže vaše teze, že snížení výkonu o třetinu zákazníkům nevadí, je zcela mimo realitu.
Pokud udělám nařízení, které zlepší složení výfukových plynů o 3 %, v důsledku čehož ale bude víc emisí CO2, které zhorší zdraví lidem jiným způsobem a navíc bude motivovat lidi, aby jezdili staršími auty a neměnili vozový park, takže ve finále budou výfukové plyny horší, pak to není moc dobré řešení.
Asi by ses s tímto myšlením uplatnil v Bruselu. Elon Musk to pochopil už v roce 2008: pokud chceme, aby lidi přešli na EVs, musíme je udělat tak dobrá, že si je sami vyberou.
Bohužel natvrdlí levicoví socialní inženýři tvého typu (kteří bohužel v Evropě vládnou) nechápou tu základní věc, že společenských cílů se nedosahuje tím, že je deklarujeme a zakazujeme lidem se od nich odchylovat, ale tím, že nastavíme incentivy tak, aby jejich sledování bylo pro jednotlivce výhodné.
Ty už máš ten mozek úplně vymytej zelenou ideologií. Copak auto s Euro 6 smrdí? A ještě řekni, že výroba elektromobiků je šetrná kořírodě 🤣
Chces mi vazne povedzat, ze dospely clovek s dokoncenou ZS a pristupom na internet si nevie dostudovat vyrazne vyssiu ekologickost BEV pocas zivotneho cyklu voci ICE?
Vrať se na Slovensko, šohaji...
Mala auta do mesta na baterky byt muzou.
Z mého pohledu jsou tyto emisní normy už iracionální, pakliže jejich skutečným raciem není likvidace výroby ICE motorů.