Elektromobilita
Honba za papírovým dojezdem se mění v slepou uličku. Skoro nikdo nemá o velké baterie zájem
115 komentářů
Protože každý kdo EV má, ne jenom kolem komína jak zde pořád někdo píše, tak ví, že slušná baterka stačí na 400km a v kombinaci se slušným nabíjením není problém ano cesta přes půl Evropy. Ty nesmyslné dojezdy "požadují" jen spalovaci, co v tom nikdy pořádně nejeli. Jen pár procent či spíše promile řidičů najede denne 500 a více km, teda musel by 1x nabíjet i přes den. Roční nájezd v průměru ČR je myslím 17kkm... ročně! To znamená cca nabíjet tak 2-3x za měsíc. Hrůza...
@Mikesus je to jen ukázka toho, že cokoliv elektromobil udělá, je špatně, ať je to dojezd malý, nebo velký, dobíjení rychlé nebo pomalé, drahé nebo laciné.
@Othello tak schválně, vezmeme sirku a já budu mít kanystr benzínu a ty lionku, kdo z nás to dřív podpálí😊
@Arese nepochybuji ani na chvilku, co napájí zařízení, ze kterého nás oblažuješ svými moudry😊
Jaké překvapení. 🤣 Pepík by chtěl dojezd bambilion kilometrů, ale logicky na to pak nebude mít prachy, najednou si začne uvědomovat, že ta "nucená" zastávka na 20 minut jednou za 300km není zase až taková otrava a za toho půl milionu navíc to nestojí. ☺️
je to jen ukázka toho, že jen ukřičení hateři, kteří se na víc nezmůžou, nemají pravdu. O 1000+ km dojezd fakt není zájem a nebude. Zbytečná zátež navíc. Je to jako jezdit neustále s přívěsem, i když nic v něm nepotřebuju vozit jen pro to, že jednou možná, a možná taky ne.
@Zetti tady si přečti, jak je to reálně
zpravy.aktualne.cz/…26cac1f6b220ee8/
a to lhaní, stačí si vzpomenout třeba na Dieselgate😊
zpravy.aktualne.cz/…26cac1f6b220ee8/
a to lhaní, stačí si vzpomenout třeba na Dieselgate😊
Velká baterie = prostorově náročná baterie
Velká baterie = těžká baterie
Velká baterie = drahá baterie
Takže ano, o velkou baterii nikdo zájem nemá. O velkou kapacitu mají zájem všichni majitelé baterií. A to včetně majitelů elektromobilů.
Velká baterie = těžká baterie
Velká baterie = drahá baterie
Takže ano, o velkou baterii nikdo zájem nemá. O velkou kapacitu mají zájem všichni majitelé baterií. A to včetně majitelů elektromobilů.
Mam BEV s kapacitou 86 a druhé BEV 77 kWh. Každé z nich dám večer nabíjet a nabíjím na 70 max 80 %. I před jízdou z Brna do Prahy vim, ze mně stačí mit nabito na 60 % u auta s větší kapacitou. Během jednání v Praze vždy nabiji. Ano, uz několikrát jsem si říkal, že jsem mel pořídit i druhé auto s menší kapacitou baterie a nic by se nestalo.
@ericn žádný účený z nebe nespadl, ale debily tam někdo vyhazuje jako na běžícím páse.
všichni máme rádi auta, ale když to jinak nejde, tak to zjevně jinak nejde. kdyby tam seděl někdo důsledný, bude sbírat z ulice ty dehty EURO3 a rovnou je lifrovat do lisu. řekli by: chceš trousit emise? tak zaplať - a hned, a ne až za tři roky nebo za pět. a ne pár šestáků, ale tak, ať to bolí.
největší tupouni vyřvávají, jak nám EU ubližuje a že chtějí vystoupit...
užívej si, dokud můžeš, protože beztak ti nejde o nic jiného než o konflikt, když je test nějakého zajímavého auta, nenapíše tam nikdo nic, když je test elektromobilu, slítnete se jak vosy na med, banda vypatlanců...
všichni máme rádi auta, ale když to jinak nejde, tak to zjevně jinak nejde. kdyby tam seděl někdo důsledný, bude sbírat z ulice ty dehty EURO3 a rovnou je lifrovat do lisu. řekli by: chceš trousit emise? tak zaplať - a hned, a ne až za tři roky nebo za pět. a ne pár šestáků, ale tak, ať to bolí.
největší tupouni vyřvávají, jak nám EU ubližuje a že chtějí vystoupit...
užívej si, dokud můžeš, protože beztak ti nejde o nic jiného než o konflikt, když je test nějakého zajímavého auta, nenapíše tam nikdo nic, když je test elektromobilu, slítnete se jak vosy na med, banda vypatlanců...
@Zetti Tu spotřebu jsem vysledoval při delších jízdách v zimě, mokrá cesta, vítr, na dálnici. Psal jsem do 1kWh. Ano, v nepříznivém počasí je spotřeba na dálnici zhruba 22-25 kWh. Záleží na profilu.
Do práce to mám 10 km po státní, 17 km po dálnici, ale do práce z kopce za cca 17 kWh a pak domů do kopce za cca 23-24 kWh. Ale platí, že topení není ten hlavní žrout.
Pochopitelně, pokud jedu kousek do města a polovinu času prostojím v kolonách a na semaforech, vyskočí v % spotřeba za topení výše.
Do práce to mám 10 km po státní, 17 km po dálnici, ale do práce z kopce za cca 17 kWh a pak domů do kopce za cca 23-24 kWh. Ale platí, že topení není ten hlavní žrout.
Pochopitelně, pokud jedu kousek do města a polovinu času prostojím v kolonách a na semaforech, vyskočí v % spotřeba za topení výše.
@Jon Bon Novy jj, kolem komína. Naštěstí jsou ty komíny všude, takže jsem byl třeba u Černého moře, na jihu Itálie, pravidelně jezdím do Stuttgartu, Innsbrucku. Příští rok bych chtěl jet Nordkapp. Tam se té absence komínů trochu bojím, ale snad to půjde. Stejně musím jet pomalu kvůli šíleným pokutám za rychlou jízdu.
@Tycoon posledně jsi se tady rozplýval nad Hellcatem. váží 2050 kilo a neujede Tesle S Plaid se 2162 kg. Hellcat ujede na nádrž přibližne 450-500 km, S Plaid 563 km. spotřebu a náklady na 1 km snad ani počítat nebudeme😊
@Zetti Také topím když je zima a spotřeba pro topení je 4% z celkové spotřeby což je do 1 kWh. Počítáno včetně vyhřívání sedadel a volantu.
Konečně to někdo pochopil. Od určité velikosti aku je mnohem důležitější rychlost nabíjení, než dojezd na jedno nabití. Navíc málokdo jezdí jen dlouhé trasy a po většinu času je to jen drahá zátěž.
@Zetti automobily s podvodným softwarem překračovaly emise NOx až 40násobně. to neumím ani spočítat v procentech😊
ano, povidlo je dobré.
ano, povidlo je dobré.
@Zetti těm je to jedno. Ti se za dojezdem nehoní, protože už dávno vědí, že je zbytečný. Proto si také i u těch NIO stanic 97% z nich půjčuje tu nejmenší baterku.
Ten kdo pořád žehrá na malý dojezd EV jsou majitelé traktorů🤷♂️
Ten kdo pořád žehrá na malý dojezd EV jsou majitelé traktorů🤷♂️
@traveldrive podle diskusí to ale vypadá, že všichni chtějí velký dojezd. jakákoliv diskuse na tohle téma skončí výroby typu: moje Oktávia 1,9 TDi mi ukazuje dojezd 1200 km. až to bude mít elektromobil, tak si ho koupím.
@Tycoon někdy působíš poměrně inteligentním dojmem a pak máš ten svůj pubertální vzdor a začneš tvrdit, že kombajn dělá větší randál než AMG nebo že na ježdění stačí čtyřstupňová převodovka, protože bude mít stejnou spotřebu jako desetistupňová a že stupně navíc nic neřeší.
platí jednoduchá chemie, nadměrné množství CO2 ohřívá planetu a doposud jsi mi to nebyl schopen vyvrátit. platí jednoduchá ekonomika a ta říká, že když spotřebujem fosilní paliva do nuly za 200 let a ony se tvořily 200 milionů let, budeme v hajzlu.
buďte rádi, les sociáles, že po vás nikdo nechce, abyste si elektromobil koupili zítra a nový, ale že stačí ho mít reálně za 15-20 let a klidně ojetý.
platí jednoduchá chemie, nadměrné množství CO2 ohřívá planetu a doposud jsi mi to nebyl schopen vyvrátit. platí jednoduchá ekonomika a ta říká, že když spotřebujem fosilní paliva do nuly za 200 let a ony se tvořily 200 milionů let, budeme v hajzlu.
buďte rádi, les sociáles, že po vás nikdo nechce, abyste si elektromobil koupili zítra a nový, ale že stačí ho mít reálně za 15-20 let a klidně ojetý.
@Horký Rom čínský výrobce NIO, který v Evropě snad ani nemá zastoupení, nám vysvětlí, co v Evropě chceme kupovat.
už nyní přesně víme, že o kynuté knedlíky je na trhu prakticky nulový zájem, protože v Číně je nikdo nechce.
za pár dnů tady bude test V12 AM Vanquish. všichni čtenáři budou unisono křičet "kdo si to asi koupí za deset miliónů, leda blázen" a "spotřeba 18 na sto? zešíleli jste?" a "bydlím ve Svitavách a kde to jako budu parkovat?"
už nyní přesně víme, že o kynuté knedlíky je na trhu prakticky nulový zájem, protože v Číně je nikdo nechce.
za pár dnů tady bude test V12 AM Vanquish. všichni čtenáři budou unisono křičet "kdo si to asi koupí za deset miliónů, leda blázen" a "spotřeba 18 na sto? zešíleli jste?" a "bydlím ve Svitavách a kde to jako budu parkovat?"
@Zetti co nemůžeš pochopit kde se bere? Myslíš těch cca 28kg CO2 ze 12l spáleného benzínu tvou lokomotivou s hvězdou na čele? 😉
Dám ti nápovědu. V benzínu je uhlík a motor nasává tuny vzduchu ve kterém je kyslík. A ta molekula CO2 má jeden uhlík a dva kyslíky.
Je to chemie ze základky...
Doufám, že teď už se to nijak neprotiví tvé víře v zákon o zachování hmoty😉
Dám ti nápovědu. V benzínu je uhlík a motor nasává tuny vzduchu ve kterém je kyslík. A ta molekula CO2 má jeden uhlík a dva kyslíky.
Je to chemie ze základky...
Doufám, že teď už se to nijak neprotiví tvé víře v zákon o zachování hmoty😉
@Niemand takových BEV už je dnes na trhu k mání docela dost. To už není žádný unikát, nebo nedostižný cíl.
Není to až tak o ceně jako o určení toho auta. Velká a vysoká krabice na kolech to asi nedá...
Problém je spíš v tom, že většina takových EV je spíše ve vyšší střední třídě. Ale ono obecně zatím výběr ve střední třídě a níž je dost omezený🤷♂️
Já spíše doufám, že tuto technologii v příští generaci dají do baterek o kapacitě 70-90kWh a tedy ty baterky budou menší a lehčí a s tím půjde dolů i hmotnost auta. Zatím je většina dost těžká...
Není to až tak o ceně jako o určení toho auta. Velká a vysoká krabice na kolech to asi nedá...
Problém je spíš v tom, že většina takových EV je spíše ve vyšší střední třídě. Ale ono obecně zatím výběr ve střední třídě a níž je dost omezený🤷♂️
Já spíše doufám, že tuto technologii v příští generaci dají do baterek o kapacitě 70-90kWh a tedy ty baterky budou menší a lehčí a s tím půjde dolů i hmotnost auta. Zatím je většina dost těžká...
@Tycoon neee prosím dyť to už jsme řešili a zjistili jsme, že jakmile stoupne poptávka po HVO, vzroste poptávka i po surovině, ze které se vyrábí a nakonec se nakupuje palmový olej, aby se vytvořily zbytky...
@Arese divné je na tom to, že takový dojezd reálně nikdy člověk není schopen využít. Je to jen psychologická berlička, aby se člověk nebál, že někam nedojede🙄
800km to je alespoň 5-6 hodin jízdy, ale spíše 8-12 hodin celkového času na cestě, s tím jaký je běžně provoz. Za takovou dobu si udělat jednu zastávku na 20 minut nabíjení je úplně v pohodě. Většina lidí si se spalovákem na tak dlouhé trase udělá více a delších zastávek...
800km to je alespoň 5-6 hodin jízdy, ale spíše 8-12 hodin celkového času na cestě, s tím jaký je běžně provoz. Za takovou dobu si udělat jednu zastávku na 20 minut nabíjení je úplně v pohodě. Většina lidí si se spalovákem na tak dlouhé trase udělá více a delších zastávek...
@Arese kdyby to bylo nejlepší řešení, tak bychom se ho nesnažili nahradit něčím, co nás tu nebude všechny pomalu zabíjet vypouštěnými jedy🙄
Ta skvělá energetická hustota není zadarmo a navíc většinu té energie, která se vyráběla ze slunce miliony let, bez účelu vyhodíme do atmosféry (účinnost spalovacích aut je v průměru kolem 25% ) 🤦
Ta skvělá energetická hustota není zadarmo a navíc většinu té energie, která se vyráběla ze slunce miliony let, bez účelu vyhodíme do atmosféry (účinnost spalovacích aut je v průměru kolem 25% ) 🤦
@Tycoon to ano a do hasičské stříkačky staré 40 let a podobných strojů, které za rok skoro nic nenajedou, je to dobré řešení.
Ale pro běžnou dopravu ani omylem, protože je nemáme z čeho vyrábět v potřebném množství🤷♂️
Ale pro běžnou dopravu ani omylem, protože je nemáme z čeho vyrábět v potřebném množství🤷♂️
@Jon Bon Novy To je riadna blbosť. S BEV sa dá vpohode cestovať aj ďalej, a aj baterkáče s dojazdom 400+ km majú svoje opodstatnenie. Medzi krátkymi a dlhými jazdami je ešte dosť priestoru aj s takým dojazdom na nabitie. Prípadné kompromisy neprekážajú každému.
Kedy uz konecne vsetci pochopia, ze EV je vhodne len na jazdy okolo komina? Tam staci aj mensia bateria. Je to ako elektrokolobezka, do ktorej na vodica neprsi.
Na dlhsie jazdy je EV nepouzitelne, resp. pouzitelne s kompromismi.
Na dlhsie jazdy je EV nepouzitelne, resp. pouzitelne s kompromismi.
@Jon Bon Novy Asi vtedy, ked ludia ako ty pochopia, ze dnesne BEV snie su len na jazdy okolo komina, pretoze minimalne po kazdych 2 hodinach jazdy, cca 200-250km by si mal vodic spravit bio pauzu a pocas nej za 15 minut nabije 200-320km dojazd, takze dojazd BEV aj bez spominanych velkych baterii je prakticky nekonecny a jediny limit predstavuje clovek, nehovoriac o tom, ze pri dlhych rodinnych dovolenkach sa musia pauzy robit este castejsie ako kazde 2 hodiny 😉 . Ludia bez vedomosti su v diskusiach nepouzitelni 😊
@Man Ký
To vis papir snese jakýkoliv vymysl. Že to dojede po rovine padesatkou verim, ale ne po dalnici a ne s topenim.
Neznam prolhanejsi grupu nez ortodoxni elektromobilisty
To vis papir snese jakýkoliv vymysl. Že to dojede po rovine padesatkou verim, ale ne po dalnici a ne s topenim.
Neznam prolhanejsi grupu nez ortodoxni elektromobilisty
@.StenLi. ja mám ID4 s 77kWh baterkou a prijal by som aspon 100kWh, takze by som nezovseobecnoval. Presne to je hranica, kde už z mojho pohladu nemusim robit kompromisy (spolu s nabíjacím výkonom 250kW+)
@rohYpnol Tu je krasne vidiet rozdiel medzi teoretikom co BEV nikdy nevlastnil 😁 "O velkou kapacitu mají zájem všichni majitelé baterií. A to včetně majitelů elektromobilů." a skutocnym majitelom BEV:"Mam BEV s kapacitou 86 a druhé BEV 77 kWh. Každé z nich dám večer nabíjet a nabíjím na 70 max 80 %. I před jízdou z Brna do Prahy vim, ze mně stačí mit nabito na 60 % u auta s větší kapacitou. Během jednání v Praze vždy nabiji. Ano, uz několikrát jsem si říkal, že jsem mel pořídit i druhé auto s menší kapacitou baterie a nic by se nestalo."
Pocity vs realita 😊 , ale budes tu tapetovat tie svoje mylne pocity dookola ako verklik. Nie ludia nepotrebuju velke kapacity a velke dojazdy, priemerny denny najazd je cca 40km, 90% jazd je do 100km, takze velke dojazdy potrebuju len disksni teoretici co BEV nikdy nevlastnili 😊
Pocity vs realita 😊 , ale budes tu tapetovat tie svoje mylne pocity dookola ako verklik. Nie ludia nepotrebuju velke kapacity a velke dojazdy, priemerny denny najazd je cca 40km, 90% jazd je do 100km, takze velke dojazdy potrebuju len disksni teoretici co BEV nikdy nevlastnili 😊
@Michael Doubek -no ,ale koho baví pořád plánovat kde dojedu, kde a jak nabiju. Navíc ne všichni mají možnost nabíjet doma. A jak se jezdí s elektroautem vidí všichni, kdo po té dálnici jezdí, pravý pruh max. 110-120, nepředjíždět, pokud t o není nutné.
Můžete argumentovat co chcete, ale EV okupují pravý pruh a předjede je kdejaká Fabie, realita "Ekorallye", to je to, co vidím každý den.
Můžete argumentovat co chcete, ale EV okupují pravý pruh a předjede je kdejaká Fabie, realita "Ekorallye", to je to, co vidím každý den.
@Rosta Jež Žádné ničení baterie se nekoná🙄
Není to nic úsměvného, to nabití před cestou je realita.
A není potřeba být přesně nachystaný 5 minut po nabití. Pár hodin je v pohodě. Klíčem je nenechat auto stát s plnou baterkou celé dny. Obzvlášť pokud je teplo.
V zimě vůbec nevadí nabít na 90% a nechat to stát i celé dny, protože je tak nízká teplota, že baterie stejně nedegraduje.
V létě je ta hranice spíše kolem 80%.
Nicméně pořád se bavíme o doporučení na úrovni "nevytáčej ten motor moc často do červeného políčka otáčkoměru". Stejně jako tomu motoru občas prospěje ho pořádně prohnat, tak i té baterii to jednou za čas spíše prospěje.
Zase tak málo už těch aut taky není. Letošní test ADAC zaměřený na dlouhé cesty už tam těch aut co ujedou na nabití přes 400km má hodně přes 20 a celková vzdálenost s jednou 20-ti minutovou nabíjecí zastávkou je u podobného množství aut přes 650km. Nejlepší se blíží 1000km.
Není to nic úsměvného, to nabití před cestou je realita.
A není potřeba být přesně nachystaný 5 minut po nabití. Pár hodin je v pohodě. Klíčem je nenechat auto stát s plnou baterkou celé dny. Obzvlášť pokud je teplo.
V zimě vůbec nevadí nabít na 90% a nechat to stát i celé dny, protože je tak nízká teplota, že baterie stejně nedegraduje.
V létě je ta hranice spíše kolem 80%.
Nicméně pořád se bavíme o doporučení na úrovni "nevytáčej ten motor moc často do červeného políčka otáčkoměru". Stejně jako tomu motoru občas prospěje ho pořádně prohnat, tak i té baterii to jednou za čas spíše prospěje.
Zase tak málo už těch aut taky není. Letošní test ADAC zaměřený na dlouhé cesty už tam těch aut co ujedou na nabití přes 400km má hodně přes 20 a celková vzdálenost s jednou 20-ti minutovou nabíjecí zastávkou je u podobného množství aut přes 650km. Nejlepší se blíží 1000km.
@Zetti A nezapomnel jsi zapocitat i tu hmotu vzduchu, kterou pritom motor zpracuje?
EDIT - pardon, uz vidim, ze to davno napsal nekdo jiny. Sorry.
EDIT - pardon, uz vidim, ze to davno napsal nekdo jiny. Sorry.
@Michael Doubek Brno - Praha je 200km. Od primárneho auta očakávam, že vie isť 3 hodiny po diaľnici, cca 400 km rýchlosťou 130. Kratšie skoky by som pri dlhých cestách neakceptoval. Lenže BEV čo to dokážu stoja nezmysel a majú veľmi ďaleko k cenovej parite so spaľovákmi v triede C.
@Man Ký Nejde mi o žádný konflikt, Ten tu vyvoláváš ty. Přečti si své příspěvky.
Btw, to co Arese napsal je fakt. Nic lepšího než benzinovou nádrž nemáme. Vezeš značné množství energie v malé plastové nádrži, pár kg, za pár korun a vydrží to na dost dlouho.
Co je na tom nepochopitelného?
Btw, to co Arese napsal je fakt. Nic lepšího než benzinovou nádrž nemáme. Vezeš značné množství energie v malé plastové nádrži, pár kg, za pár korun a vydrží to na dost dlouho.
Co je na tom nepochopitelného?
Nač vozit stále něco, co využiji párkrát za rok a 1000km na jeden zátah nikdo nejezdí. Nízká spotřeba, rychlost nabíjení (ne jen špička, ale pokud možno plochá křivka), a samozřejmě nízká degradace baterie. to jsou nejdůležitější věci u BEV.
ADACposoudil vhodnost BEV na rychlé cestování.
www.adac.de/…ecke-ladekurven/
ADACposoudil vhodnost BEV na rychlé cestování.
www.adac.de/…ecke-ladekurven/
Nechápem to neustále naháňanie sa s vidinou byť najlepší, najväčší, líder... Ľudia majú záujem o veľký dojazd BEV - ale nie o extrémny, tých 500-600 spoľahlivých kilometrov by asi bolo dostačujúcich. Za prijateľnú cenu, samozrejme.
To je, podľa mňa, tiež problém značky Nio. Hurá, veľké, moderné baterky, a potom sklamanie, že ich nikto nechce. To ich ani nenapadlo, že ľudia chcú normálny dojazd za normálne peniaze, a nie extrém, za ktorý treba zaplatiť majland a preto sa im naň každý vykašle.
Čo dnes ľuďom, a veľmi často vrcholovým manažérom chýba, je zdravý ľudský, dá sa povedať, že sedliacky rozum.
To je, podľa mňa, tiež problém značky Nio. Hurá, veľké, moderné baterky, a potom sklamanie, že ich nikto nechce. To ich ani nenapadlo, že ľudia chcú normálny dojazd za normálne peniaze, a nie extrém, za ktorý treba zaplatiť majland a preto sa im naň každý vykašle.
Čo dnes ľuďom, a veľmi často vrcholovým manažérom chýba, je zdravý ľudský, dá sa povedať, že sedliacky rozum.
@Man Ký
Mimochodem, ten vypocet co2 je stejne divny. Muj mercedes s500 spali na 100km asi 12 litru benzinu a z toho se vzduchem vyrobi podle norem asi 36 kg co2. Tomu ja nerozumim, ja verim zákonu zachovani hmoty.
Mimochodem, ten vypocet co2 je stejne divny. Muj mercedes s500 spali na 100km asi 12 litru benzinu a z toho se vzduchem vyrobi podle norem asi 36 kg co2. Tomu ja nerozumim, ja verim zákonu zachovani hmoty.
@Man Ký
To je dobry, tabulka, ze ktere je patrne kdo lze nejvíc, nicmene lzou vsichni. To se ti povidlo.
Kdo lze nejmin lze "jen" o 21%.😀😀😀
To je dobry, tabulka, ze ktere je patrne kdo lze nejvíc, nicmene lzou vsichni. To se ti povidlo.
Kdo lze nejmin lze "jen" o 21%.😀😀😀
@Rosta Jež Tohle bylo v režimu 100%-10%? Nebo do nuly? Ale ono to je stejně jedno. Prostě v reálu v zimě v rozsahu cca 80%-10% a nedej bože s nějakou degradací budou majitelé rádi za zhruba polovinu těchto čísel. Za 200 dálničních km si budou moct bouchnout šampus.
@Michael Doubek Tohle jsou za mě třeba hrozný kecy. Já mám BEV s baterkou 77kWh. Je to na hraně. Vím, že Pardubice - Praha - Pardubice to dá v pohodě. Ale já chci jezdit 150 a Praha - Brno - Praha to nedá.
Ne na každé schůzce je v blízkosti nabíječka. Radši bych měl 100kWh baterii a věděl, že můžu jet Praha-Brno-Praha 140 celou cestu na pohodu a nemusel bych řešit, kde to nabiju.
A když už mít 77kWh a menší, tak to musí mít opravdu velmi rychlé nabíjení. Něco jako Zeekr a Xpeng, 10-80% za 12 minut. abych přibrzdil jen na 5 minut, odskočil si, koupil kafe a jel. 30 minut je prostě pomalé. Moje to umí za 18 minut a stejně bych bral rychlejší.
Takže abych to shrnul. Každý by chtěl velkou kapacitu, rychlé nabíjení a nízkou cenu dohromady... A výmluvy, že 77kWh s nabíjením 30+minut všem stačí jsou naprostej nesmysl.
Ne na každé schůzce je v blízkosti nabíječka. Radši bych měl 100kWh baterii a věděl, že můžu jet Praha-Brno-Praha 140 celou cestu na pohodu a nemusel bych řešit, kde to nabiju.
A když už mít 77kWh a menší, tak to musí mít opravdu velmi rychlé nabíjení. Něco jako Zeekr a Xpeng, 10-80% za 12 minut. abych přibrzdil jen na 5 minut, odskočil si, koupil kafe a jel. 30 minut je prostě pomalé. Moje to umí za 18 minut a stejně bych bral rychlejší.
Takže abych to shrnul. Každý by chtěl velkou kapacitu, rychlé nabíjení a nízkou cenu dohromady... A výmluvy, že 77kWh s nabíjením 30+minut všem stačí jsou naprostej nesmysl.
@Tomáš Klouda ADAC netestoval dojezd na dálnici. Na dálnici při 130 na tempomat testoval AutoBild a to ještě pro EV ve velmi příznivé teplotě (16-28 st.C). Přes 400km se z 20 testovaných dostalo jenom Audi Q8 . Je to reálný test v prakticky ideálních podmínkách. V zimě se zapnutým topením popř. chladnou baterií na startu bude dojezd pochopitelně kratší.
20. Dacia Spring - 141 km
19. Mercedes EQT 200 - 202 km
18. Fiat 500 (42 kWh) - 218 km
17. Ora 03 GT - 250 km
16. DS3 E-Tense - 259 km
15. Mercedes EQB 300 - 280 km
14. Aiways U6 - 286 km
13. Opel Astra Electric - 289 km
12. MG4 (64 kWh) - 300 km
11. Genesis GV70 - 303 km
10. BYD Dolphin (60 kWh) - 322 km
9. Smart #1 Brabus - 329 km
8. BMW i4 M5 - 329 km
7. Kia EV6 AWD - 331 km
6. Tesla Model 3 Performance 2024 (facelift) - 367 km
5. BMW i5 M60 - 368 km
4. BYD Seal AWD - 384 km
3. Mercedes EQE SUV 4Matic - 390 km
2. Nio ET5 - 393 km
1. Audi Q8 55 e-Tron Quattro - 433 km
20. Dacia Spring - 141 km
19. Mercedes EQT 200 - 202 km
18. Fiat 500 (42 kWh) - 218 km
17. Ora 03 GT - 250 km
16. DS3 E-Tense - 259 km
15. Mercedes EQB 300 - 280 km
14. Aiways U6 - 286 km
13. Opel Astra Electric - 289 km
12. MG4 (64 kWh) - 300 km
11. Genesis GV70 - 303 km
10. BYD Dolphin (60 kWh) - 322 km
9. Smart #1 Brabus - 329 km
8. BMW i4 M5 - 329 km
7. Kia EV6 AWD - 331 km
6. Tesla Model 3 Performance 2024 (facelift) - 367 km
5. BMW i5 M60 - 368 km
4. BYD Seal AWD - 384 km
3. Mercedes EQE SUV 4Matic - 390 km
2. Nio ET5 - 393 km
1. Audi Q8 55 e-Tron Quattro - 433 km
@Arese posledně jsem si z legrace vystál frontu na ONO. trvalo to 20 minut a ušetřil jsem asi tak padesát korun.
@Tomáš Klouda 400km rychlostí 130km/h podle GPS ještě moc EV neujede a když, tak s vědomím, že se ničí baterie - nabití na 95+% a vybití pod 10%. A takové to povídání, že to nevadí, když nabiju a hned vyrazím, je lehce úsměvné - rodino, nachystat se na rychlý nástup, za 5 min. bude nabito.. 😀
@Arese panejo chápeš, že je každému u zadku, co ty chceš? 7 procent bezmozků volilo motoristy a ti teď budou diktovat ekologickou politiku ČR zbytku a tvrdit, že je to demokratické😊
pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC121970/
Diesel exhaust, school buses and children's health
The link between e😜osure to diesel exhaust and asthma has been borne out epidemiologically in studies indicating that children living along major trucking thoroughfares are at increased risk of asthma and allergic symptoms5 and of having objective evidence of respiratory dysfunction.
Prej "nemluv za ostatní" a vzápětí "za ostatní mluvím já"😊
pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC121970/
Diesel exhaust, school buses and children's health
The link between e😜osure to diesel exhaust and asthma has been borne out epidemiologically in studies indicating that children living along major trucking thoroughfares are at increased risk of asthma and allergic symptoms5 and of having objective evidence of respiratory dysfunction.
Prej "nemluv za ostatní" a vzápětí "za ostatní mluvím já"😊
@traveldrive ty myslíš, že nevím, jaké i se píše ve slově debil? polovina sprostých slov je na seznamu a polovina není, když napíšeš hrubku, tak se to normálně zobrazí... takže někdy udělám hrubku a je klid. nejsi schopen najít normální argument tak hledáš takové číčoviny... jsi zoufalec
@Tycoon HVO je ropa z rostlinných zbytků, ne z "výpěstků". pěstovat, abys mohl jezdit, záhy zjistíš, že nemáš co žrát. tolik polí tu není.
@Tomáš Klouda Mluv laskavě za sebe. Většina lidí o takovou "náhradu" opravdu nemá zájem. A pokud to nevíš, tak obsah škodlivin v automobilových výfukových plynech za posledních cca 50 let klesl asi o 97 % a olovnatý benzín už je také dávnou minulostí. Takže žádné velké "zabíjení" se už fakt nekoná. A dále jsi jaksi "zapomněl" zmínit, že tepelná účinnost nejnovější generace spalovacích motorů je kolem 40 % a u Číňani teď vyvinuli dokonce spalovací motory s účinností ještě vyšší, tuším že 47 %! A pro jistotu ses taky nezmínil o značných ztrátách elektřiny v přenosové soustavě (od elektráren k nabíječkám) ani o drtivých dopadech masové těžby vzácných kovů do baterií (jejichž budoucí zpracování pro masovou výrobu nových není dodnes zajištěno!) . Taky jsi neuvedl možnost využití různých biopaliv a syntetických paliv atd, atd. Prostě tady předvádíš klasickou, zcela jednostrannou elektrohujerskou propagandu ve stylu levičáky zamořené EU. Fuj!
@Man Ký
Existují i paliva nefosilního původu. Třeba HVO nebo ethanol z cukrové třtiny. A logika říká, že CO2 nezvyšují.
Existují i paliva nefosilního původu. Třeba HVO nebo ethanol z cukrové třtiny. A logika říká, že CO2 nezvyšují.
@topten
Tak ja mluvil o co2. Nemuzu pochopit kde se to bere, to je mi to jedno. Me úplně. Flotilove jsem na tom dobře.
Tak ja mluvil o co2. Nemuzu pochopit kde se to bere, to je mi to jedno. Me úplně. Flotilove jsem na tom dobře.
@Man Ký
Platí jednoduchá fyzik a logika. Čím menší dopravní prostředek, čím menší akční rádius a čím menší požadovaná rychlost, tím je pohon BEV výhodnější řešení. Typicky třeba vysokozdvižný vozík.
Platí jednoduchá fyzik a logika. Čím menší dopravní prostředek, čím menší akční rádius a čím menší požadovaná rychlost, tím je pohon BEV výhodnější řešení. Typicky třeba vysokozdvižný vozík.
@Man Ký
Čo je horšie, niečia zastydlá puberta, či tvoj zelektrizovaný mozog, bežiaci kvôli úbytku buniek aj tak len na polovičný výkon.
Čo je horšie, niečia zastydlá puberta, či tvoj zelektrizovaný mozog, bežiaci kvôli úbytku buniek aj tak len na polovičný výkon.
@Mino21 a nastalo ohlušující ticho.
opravdu si myslíš Tycoone, že tohle všechno už dávno někdo nespočítal a čekalo to na tebe?
zajímavé je, že někdo spočítal, že by stačilo jedno procento zemského povrchu obestavět solárními panely a byli bychom soběstační.
a možná?
www.seznamzpravy.cz/…-natahuje-290739
opravdu si myslíš Tycoone, že tohle všechno už dávno někdo nespočítal a čekalo to na tebe?
zajímavé je, že někdo spočítal, že by stačilo jedno procento zemského povrchu obestavět solárními panely a byli bychom soběstační.
a možná?
www.seznamzpravy.cz/…-natahuje-290739
@Tycoon No já reagoval na to HVO. To je prostě ve velkém měřítku nesmysl. Pro ty odpady skvělá věc, prvotně pro HVO pitomost. Není to kde pěstovat.
Další biopaliva. Opět v zásadě platí podobné. Super, pokud je to opravdu odpad. My ale nemáme tolik výroby, abychom to tím odpadem pokryli. U dřeva mi to vychází, že bychom každý rok museli pokácet asi 10000 km2 lesa. Jak to chceš udělat? Když vykácíš každý rok osminu republiky, tak ti tam za 8 let nevyroste tak statný strom, abys ho mohl zas pokácet (to budeš na zlomku toho původního, i když to budou rychle rostoucí dřeviny). A rozhodně v republice takto nemůžeš využít celou její plochu, takže se z těch 8 let dostaneš tak na 3 roky, kdybys veškeré lesní porosty ČR využíval jen a pouze k tomuto účelu. Není to kde pěstovat.
Cukrová třtina. Na to tu nemáme polohu, takže by zbýval dovoz. Já našel o něco nižší čísla okolo 6000, počítejme se 7000 l/ha = 700 tisíc litrů na km2. Např. pro EU a jejích 260 milionů osobních aut. To máme 7 litrů na 100 km a 13 tisíc km ročně, celkem 237 mld. litrů paliva ročně. To je 237B/700K = 338 tisíc km2 pro potřeby EU. Přidej ostatní dopravu (dodávky, trucky, busy, traktory, motorky) a jsi na dvojnásobku, cca 750 tisíc km2 a zlikviduješ 15 % Amazonského pralesa. Bys musel desetinu Brazílie dedikovat jen na výrobu paliva pro EU (a co zbytek světa, který pro to také nemá vhodnou polohu?). Pro zajímavost, dnes cukrovou třtinu v Brazílii pěstují na ploše asi 90 tisíc km2. Takže by tu plochu museli skoro řádově zvětšit, a to jen pro potřeby EU. Není to kde pěstovat.
Další biopaliva. Opět v zásadě platí podobné. Super, pokud je to opravdu odpad. My ale nemáme tolik výroby, abychom to tím odpadem pokryli. U dřeva mi to vychází, že bychom každý rok museli pokácet asi 10000 km2 lesa. Jak to chceš udělat? Když vykácíš každý rok osminu republiky, tak ti tam za 8 let nevyroste tak statný strom, abys ho mohl zas pokácet (to budeš na zlomku toho původního, i když to budou rychle rostoucí dřeviny). A rozhodně v republice takto nemůžeš využít celou její plochu, takže se z těch 8 let dostaneš tak na 3 roky, kdybys veškeré lesní porosty ČR využíval jen a pouze k tomuto účelu. Není to kde pěstovat.
Cukrová třtina. Na to tu nemáme polohu, takže by zbýval dovoz. Já našel o něco nižší čísla okolo 6000, počítejme se 7000 l/ha = 700 tisíc litrů na km2. Např. pro EU a jejích 260 milionů osobních aut. To máme 7 litrů na 100 km a 13 tisíc km ročně, celkem 237 mld. litrů paliva ročně. To je 237B/700K = 338 tisíc km2 pro potřeby EU. Přidej ostatní dopravu (dodávky, trucky, busy, traktory, motorky) a jsi na dvojnásobku, cca 750 tisíc km2 a zlikviduješ 15 % Amazonského pralesa. Bys musel desetinu Brazílie dedikovat jen na výrobu paliva pro EU (a co zbytek světa, který pro to také nemá vhodnou polohu?). Pro zajímavost, dnes cukrovou třtinu v Brazílii pěstují na ploše asi 90 tisíc km2. Takže by tu plochu museli skoro řádově zvětšit, a to jen pro potřeby EU. Není to kde pěstovat.
@Tycoon HVO = Hydrotreated Vegetable Oil. Vegetable Oil = rostlinný olej. Potřebuješ rostlinný olej. Má to už v tom názvu. Čím víc olejnaté, tím lépe. Čím víc "suché", tím hůře.
To bys z té kukuřice potřeboval dostat olej. Silážní kukuřice má v sobě cca 3% tuku, takže na 10-20 tun to máš 300-600 kg olejů. Tedy méně než u řepky. Takže jestli chce řepka 40-50 tisíc km2, tak tady se bavíme o tak o 100-250 tisíc km2 pro potřeby osobních aut v ČR. Dej k tomu zbytek dopravy a jsme na 200-500 tisíc km2. Pro představu, ČR má necelých 80 tisíc km2.
Jasně, využít k tomu odpad je super a jsem jednoznačně za. Ale ty odpady jsou a) neefektivní (málo oleje) a b) je jich málo. Když ta nejeefektivnější plodina, kterou tu pro to můžeme pěstovat, zabere pro celou dopravu (tedy vedle osobních aut i dodávky, autobusy, náklaďáky, traktory, motorky) více, než je plocha celé republiky, tak nás tyhle odpady nezachrání. Vždyť ty by té plochy potřebovaly ještě násobně více.
Z tuny dřeva prostě tunu HVO nevyrobíš, tolik oleje tam není. Nemluvě o tom, že potřebuješ ještě energii, abys to vůbec vyrobil.
Takže otázka přetrvává, opravdu to máme z čeho vyrábět?
To bys z té kukuřice potřeboval dostat olej. Silážní kukuřice má v sobě cca 3% tuku, takže na 10-20 tun to máš 300-600 kg olejů. Tedy méně než u řepky. Takže jestli chce řepka 40-50 tisíc km2, tak tady se bavíme o tak o 100-250 tisíc km2 pro potřeby osobních aut v ČR. Dej k tomu zbytek dopravy a jsme na 200-500 tisíc km2. Pro představu, ČR má necelých 80 tisíc km2.
Jasně, využít k tomu odpad je super a jsem jednoznačně za. Ale ty odpady jsou a) neefektivní (málo oleje) a b) je jich málo. Když ta nejeefektivnější plodina, kterou tu pro to můžeme pěstovat, zabere pro celou dopravu (tedy vedle osobních aut i dodávky, autobusy, náklaďáky, traktory, motorky) více, než je plocha celé republiky, tak nás tyhle odpady nezachrání. Vždyť ty by té plochy potřebovaly ještě násobně více.
Z tuny dřeva prostě tunu HVO nevyrobíš, tolik oleje tam není. Nemluvě o tom, že potřebuješ ještě energii, abys to vůbec vyrobil.
Takže otázka přetrvává, opravdu to máme z čeho vyrábět?
@Tycoon Trochu počítej. 6,3M aut, průměrná spotřeba 7l/100km, průměrný nájezd 13 tisíc km. 6,3*(7/100)*13000 = 5,7 mld. litrů paliva ročně. V Evropě se to nejlépe vyrábí z řepky (obilniny moc ne, ty nemají moc oleje) a tam počítáme cca 1200 litrů z hektaru, tedy 120 tisíc litrů z km2. 5,7 mld/120 tisíc = 47500 km2 (tj. 60 % rozlohy celé ČR). A to jen pro osobní auta.
Opravdu to máme z čeho vyrábět?
Opravdu to máme z čeho vyrábět?
@Man Ký
No však abys měl co žrát, vzniká cca 10 milionu tun rostlinného odpadu. A statisíce tun kafilérního tuku. A palivy z těchto odpadů by se mohla pohánět naše auta. Dále máme komunální odpad, plastový odpad.
No však abys měl co žrát, vzniká cca 10 milionu tun rostlinného odpadu. A statisíce tun kafilérního tuku. A palivy z těchto odpadů by se mohla pohánět naše auta. Dále máme komunální odpad, plastový odpad.
@Tomáš Klouda
Plodiny nepěstujeme z legrace, ale já mluvím o tom rostlinném odpadu, který při tom vzniká. Mnoho se zaorá nebo kompostuje, takže energie vznikající oxidací organické hmoty na CO2 zůstává nevyužita.
Proč ho nepoužíváme místo zemního plynu?
1) Protože zemní plyn je levný a bioplyn či jiná biopaliva a paliva z odpadů mu nedokáže cenově konkurovat. Bioplynové stanice fungují v režimu dotací.
2) Spotřeba zemního plynu je vysoká, cca 4násobná oproti spotřebě benzínu. Na to by kapacita bioplynek nestačila.
Benzín a nafta jsou (v přepočtu na stejnou energii) dražší než zemní plyn a některá biopaliva a paliva z odpadů se už dostávají na jejich úroveň. Třeba HVO.
Plodiny nepěstujeme z legrace, ale já mluvím o tom rostlinném odpadu, který při tom vzniká. Mnoho se zaorá nebo kompostuje, takže energie vznikající oxidací organické hmoty na CO2 zůstává nevyužita.
Proč ho nepoužíváme místo zemního plynu?
1) Protože zemní plyn je levný a bioplyn či jiná biopaliva a paliva z odpadů mu nedokáže cenově konkurovat. Bioplynové stanice fungují v režimu dotací.
2) Spotřeba zemního plynu je vysoká, cca 4násobná oproti spotřebě benzínu. Na to by kapacita bioplynek nestačila.
Benzín a nafta jsou (v přepočtu na stejnou energii) dražší než zemní plyn a některá biopaliva a paliva z odpadů se už dostávají na jejich úroveň. Třeba HVO.
@Tycoon A my všechny ty věci doteď pěstujeme jen tak z legrace? Nemáme pro ně spotřebu?
Protože pokud máme, tak to znamená, že bychom jí museli zasytit něčím jiným, když bychom tyto suroviny použili pro výrobu paliv.
Pokud jsme opravdu schopni vyrábět tolik bioplynu, tak proč ho nepoužíváme pro vytápění a dál nakupujeme Ruský plyn? 😯
To by dávalo mnohem větší smysl, než se s ním pokoušet pohánět auta.
Pořád se řeší, jak v zimě pokrýt spotřebu tepla pro vytápění. Tam já vidím největší potenciál bio paliv. To na rozdíl od elektrifikce dopravy zatím dobré řešení pro vytápění spousty baráků nemá.
Bylo by ideální tu sluneční energii, kterou rostliny přemění na materiál bohatý na energii, uskladnit na zimu a následně s ním v zimě pokrýt vytápění, namísto snažit se budovat čisté zdroje elektřiny pro všechny a topit všude elektřinou. Kogeneračky co v létě pojedou na minimum a jen vyrobí nějaké to teplo pro ohřev vody a elektriku na svícení, můžou pak v zimě pořádně zatopit těmi biopalivy.
Bohužel něco mi říká, že kdyby to bylo tak snadné a měli jsme zdroje i výrobu, tak bychom to už dávno dělali😉
Protože pokud máme, tak to znamená, že bychom jí museli zasytit něčím jiným, když bychom tyto suroviny použili pro výrobu paliv.
Pokud jsme opravdu schopni vyrábět tolik bioplynu, tak proč ho nepoužíváme pro vytápění a dál nakupujeme Ruský plyn? 😯
To by dávalo mnohem větší smysl, než se s ním pokoušet pohánět auta.
Pořád se řeší, jak v zimě pokrýt spotřebu tepla pro vytápění. Tam já vidím největší potenciál bio paliv. To na rozdíl od elektrifikce dopravy zatím dobré řešení pro vytápění spousty baráků nemá.
Bylo by ideální tu sluneční energii, kterou rostliny přemění na materiál bohatý na energii, uskladnit na zimu a následně s ním v zimě pokrýt vytápění, namísto snažit se budovat čisté zdroje elektřiny pro všechny a topit všude elektřinou. Kogeneračky co v létě pojedou na minimum a jen vyrobí nějaké to teplo pro ohřev vody a elektriku na svícení, můžou pak v zimě pořádně zatopit těmi biopalivy.
Bohužel něco mi říká, že kdyby to bylo tak snadné a měli jsme zdroje i výrobu, tak bychom to už dávno dělali😉
@Arese Ta syntetická a bio paliva zaprvé zajímají spíše Eko teroristy, kteří řeší jen CO2, ne nás normální lidi.
Je sice pravda, že těch jedů, které zabíjí nás živé tvory jejich spalování produkuje trochu méně, ale čisté to není ani vzdáleně, takže je to jen polovičaté řešení.
Největší problém je, že syntetická paliva jsou tak drahá, že ty nebude chtít platit ani většina bohatých, natož čmoudilové, jejichž modlou je traktor s levným provozem.
Bio paliva tak drahá nejsou, takže to by teoreticky šlo, jenže u těch zase nemáme z čeho je vyrábět v dostatečném množství. Tuším, že tady nemáme zdroje ani na výrobu více než 10-20% objemu paliv, které aktuálně spotřebováváme🤷♂️
Já jen píšu fakta ty propagando🙄
Je sice pravda, že těch jedů, které zabíjí nás živé tvory jejich spalování produkuje trochu méně, ale čisté to není ani vzdáleně, takže je to jen polovičaté řešení.
Největší problém je, že syntetická paliva jsou tak drahá, že ty nebude chtít platit ani většina bohatých, natož čmoudilové, jejichž modlou je traktor s levným provozem.
Bio paliva tak drahá nejsou, takže to by teoreticky šlo, jenže u těch zase nemáme z čeho je vyrábět v dostatečném množství. Tuším, že tady nemáme zdroje ani na výrobu více než 10-20% objemu paliv, které aktuálně spotřebováváme🤷♂️
Já jen píšu fakta ty propagando🙄
@Arese Drtivá většina lidí v Evropě se na tom zdá se shodne, když volí politiky, kteří to tím směrem dál řídí. To, že se pár nešťastníků s touto myšlenkou neztotožňuje, dál by chtělo špinit své okolí, zabíjet spoluobčany svými jedy a volí takové subjekty, jako Motoristy a podobně, je smutné, ale je to naprosto v pořádku, máme demokracii.
Tahle naivita, nebo spíše lhaní si do kapsy o tom, jak jsou dnešní spalovací auta čistá, je ovšem spíše než k smíchu, k pláči.
To, že jsou čistší než před 50-ti lety je navíc dost diskutabilní. Když ve světě motorů loni dělali porovnání různých aut co se týče obsahu spalin, tak auto s nejméně škodlivými emisemi byl velký atmosférický osmiválec (který ale neprojde přes Eko teroristy, protože produkuje spoustu CO2), zato suverénně nejvíc jedovatý byl tuším moderní Euro 6 diesel, ze kterého díky DPF lezou vysoce toxické nano částice. A ty jsou perfektním zdrojem různých respiračních nemocí i rakoviny. Tolik k tomu, jak moc jsou moderní auta "čistá" 🤦
Tepelná účinnost stacionárního spalovacího motoru jedoucího v téměř konstantních otáčkách a nejčastěji Atkinsonově cyklu je pravda pěkná (40%+), ovšem takové nepohání auta, jaké vy čmoudilové chcete (nejlíp TDI s manuálem, že?). Tam kde musí ten motor pohánět kola v různých otáčkách a často studený je totiž i dnes ta účinnost v průměru kolem těch 25%.
Ztráty v přenosové soustavě jsou do 5%, některé roky dokonce i jen kolem 3,5%. To je v porovnání s tím, jaké jsou ztráty při distribuci ropy určitě minimálně srovnatelné.
A ta těžba ropy, její transport po celé planetě, její rafinace a pak transport paliv, to je vše určitě také prudce ekologické a nemá žádné dopady, že?
Mimochodem do nových baterií už se těch vzácných kovů dává opravdu hodně málo a hlavně už třeba v Číně více než 75% baterií v autech žádné tyto kovy nepotřebuje. Tady v Evropě je to hádám zatím menšina baterií, ale také se na ně postupně přechází.
Recyklační továrny na baterie už jedou i tady v EU (Polsko, Německo,... ).
Tahle naivita, nebo spíše lhaní si do kapsy o tom, jak jsou dnešní spalovací auta čistá, je ovšem spíše než k smíchu, k pláči.
To, že jsou čistší než před 50-ti lety je navíc dost diskutabilní. Když ve světě motorů loni dělali porovnání různých aut co se týče obsahu spalin, tak auto s nejméně škodlivými emisemi byl velký atmosférický osmiválec (který ale neprojde přes Eko teroristy, protože produkuje spoustu CO2), zato suverénně nejvíc jedovatý byl tuším moderní Euro 6 diesel, ze kterého díky DPF lezou vysoce toxické nano částice. A ty jsou perfektním zdrojem různých respiračních nemocí i rakoviny. Tolik k tomu, jak moc jsou moderní auta "čistá" 🤦
Tepelná účinnost stacionárního spalovacího motoru jedoucího v téměř konstantních otáčkách a nejčastěji Atkinsonově cyklu je pravda pěkná (40%+), ovšem takové nepohání auta, jaké vy čmoudilové chcete (nejlíp TDI s manuálem, že?). Tam kde musí ten motor pohánět kola v různých otáčkách a často studený je totiž i dnes ta účinnost v průměru kolem těch 25%.
Ztráty v přenosové soustavě jsou do 5%, některé roky dokonce i jen kolem 3,5%. To je v porovnání s tím, jaké jsou ztráty při distribuci ropy určitě minimálně srovnatelné.
A ta těžba ropy, její transport po celé planetě, její rafinace a pak transport paliv, to je vše určitě také prudce ekologické a nemá žádné dopady, že?
Mimochodem do nových baterií už se těch vzácných kovů dává opravdu hodně málo a hlavně už třeba v Číně více než 75% baterií v autech žádné tyto kovy nepotřebuje. Tady v Evropě je to hádám zatím menšina baterií, ale také se na ně postupně přechází.
Recyklační továrny na baterie už jedou i tady v EU (Polsko, Německo,... ).
@Arese Ta matematika bude hodně jednoduchá, ale chápu, že to je na zavilé zastánce čmoudošrotů složité🙄
Tak to zkusme spolu. Běžně člověk stráví u stojanu na benzínce kolem 5-ti minut.
Na nabíječce to bude dejme tomu 20 minut. Takže bychom potřebovali 4x tolik nabíjecích kabelů, než tankovacích pistolí.
To nevypadá nijak problematicky, když už dnes ty počty nabíječek začínají převysovat počty benzínek a pořád se staví další...
Tak to zkusme spolu. Běžně člověk stráví u stojanu na benzínce kolem 5-ti minut.
Na nabíječce to bude dejme tomu 20 minut. Takže bychom potřebovali 4x tolik nabíjecích kabelů, než tankovacích pistolí.
To nevypadá nijak problematicky, když už dnes ty počty nabíječek začínají převysovat počty benzínek a pořád se staví další...
@Zetti 12 litrů benzínu podle norem vyprodukuje 278 gramů CO2.
Tak se pojďme podívat na ten zákon zachování hmoty. Benzín, to jsou různé uhlovodíky, např. oktan C8H18. Molární hmotnost uhlíku je 12, vodíku 1. Takže 1 mol oktanu váží 8×12 + 18×1 = 114 gramů. Tedy ve 114 gramů benzínu je 96 gramů uhlíku aneb v 1 gramu benzinu je 0,842 gramů uhlíku. U ostatních uhlovodíků v benzínu je to hodně podobné.
Litr benzínu má cca 0,75 kg, takže 12 litrů benzínu váží 9kg. A 9 kg ×0,842 = 7,58 kg uhlíku ve Vašich 12 litrech benzínu.
A teď to nejdůležitější. V těch 12 litrech máme 7,58 kg uhlíku C. Ale my se přece bavíme o CO2. Kde Vám tam ze zákona zachování hmoty zmizel ten kyslík, který je v tom CO2 dokonce dvakrát?
Kyslík má molární hmotnost 16. Takže mol CO2 je 1×12+2×16 = 44 gramů. Ve 44 gramech CO2 je tedy 12 gramů C. Jinak řečeno, ve 3,67 gramu CO2 je právě 1 gram C.
No a Vy máte ve 12 litrech benzínu 7,68 kg C, takže když to spalováním smícháte s kyslíkem, dostáváme se na 7,68×3,67 = 28,2 kg CO2 na 100 km. Máte tam totiž 7,68 kg uhlíku z Vašich 12 litrů benzínu a dalších 20,5 kg v kyslíku ze vzduchu. Nemůžete v tom CO2 ignorovat ty dva kyslíky, kvůli kterým Vám to zdánlivě nesedí.
No a 28,2 kg CO2 na 100 km je 282 gramů CO2 na km. Naprosto krásně to sedí se všemi zákony zachování hmoty a tím, co říká norma (ta říká 278 ).
Tak se pojďme podívat na ten zákon zachování hmoty. Benzín, to jsou různé uhlovodíky, např. oktan C8H18. Molární hmotnost uhlíku je 12, vodíku 1. Takže 1 mol oktanu váží 8×12 + 18×1 = 114 gramů. Tedy ve 114 gramů benzínu je 96 gramů uhlíku aneb v 1 gramu benzinu je 0,842 gramů uhlíku. U ostatních uhlovodíků v benzínu je to hodně podobné.
Litr benzínu má cca 0,75 kg, takže 12 litrů benzínu váží 9kg. A 9 kg ×0,842 = 7,58 kg uhlíku ve Vašich 12 litrech benzínu.
A teď to nejdůležitější. V těch 12 litrech máme 7,58 kg uhlíku C. Ale my se přece bavíme o CO2. Kde Vám tam ze zákona zachování hmoty zmizel ten kyslík, který je v tom CO2 dokonce dvakrát?
Kyslík má molární hmotnost 16. Takže mol CO2 je 1×12+2×16 = 44 gramů. Ve 44 gramech CO2 je tedy 12 gramů C. Jinak řečeno, ve 3,67 gramu CO2 je právě 1 gram C.
No a Vy máte ve 12 litrech benzínu 7,68 kg C, takže když to spalováním smícháte s kyslíkem, dostáváme se na 7,68×3,67 = 28,2 kg CO2 na 100 km. Máte tam totiž 7,68 kg uhlíku z Vašich 12 litrů benzínu a dalších 20,5 kg v kyslíku ze vzduchu. Nemůžete v tom CO2 ignorovat ty dva kyslíky, kvůli kterým Vám to zdánlivě nesedí.
No a 28,2 kg CO2 na 100 km je 282 gramů CO2 na km. Naprosto krásně to sedí se všemi zákony zachování hmoty a tím, co říká norma (ta říká 278 ).
Dnes mám s EV pohodlný dojezd mimo dálnici 550 km a na dálnici řekněme 400 km. V tuhé zimě to bude o něco méně. Běžně jezdím Chorvatsko, Německo, Francie.
Asi bych byl ochoten něco připlatit za dojezd na dálnici někam k 500 km. Nad tuhle hodnotu bych viděl cokoliv platit jako zbytečné.
A dojezd 1000km je z praktického hlediska naprostá zbytečnost. Nemá to téměř žádný přínos
Asi bych byl ochoten něco připlatit za dojezd na dálnici někam k 500 km. Nad tuhle hodnotu bych viděl cokoliv platit jako zbytečné.
A dojezd 1000km je z praktického hlediska naprostá zbytečnost. Nemá to téměř žádný přínos
@ericn že to je řešení pro 1 mld lidí, ne pro 10. že dřív nebo později ropa dojde, že to otepluje planetu, že je to nehospodárné. stejně tak nemůže žrát 10 mld lidí hovězí steaky.
a znovu opakuji, kdekoliv je přítomna elektřina, nikoho ani nenapadne použít spalovací motor. používá se jen tam, kde to jinak nejde.
a znovu opakuji, kdekoliv je přítomna elektřina, nikoho ani nenapadne použít spalovací motor. používá se jen tam, kde to jinak nejde.
@Tomáš Klouda
Ale máme to z čeho vyrábět. V ČR se ročně vypěstuje 8 milionů tun obilí, 4 miliony tun cukrové řepy, 1 milion tun olejnin atd. Na každý 1 milion tun produkce produkce připadá cca 1 milion tun slámy a dalšího rostlinného odpadu., takže odpadu je cca 10 milionů tun. Pro srovnání, spotřeba benzínu je 1,8 milionů tun.
Dám příklad. Stávající bioplynové stanice vyrobí tolik bioplynu, že by mohl okamžitě nahradit 1/3 spotřeby benzínu.
Ale máme to z čeho vyrábět. V ČR se ročně vypěstuje 8 milionů tun obilí, 4 miliony tun cukrové řepy, 1 milion tun olejnin atd. Na každý 1 milion tun produkce produkce připadá cca 1 milion tun slámy a dalšího rostlinného odpadu., takže odpadu je cca 10 milionů tun. Pro srovnání, spotřeba benzínu je 1,8 milionů tun.
Dám příklad. Stávající bioplynové stanice vyrobí tolik bioplynu, že by mohl okamžitě nahradit 1/3 spotřeby benzínu.
@Man Ký
Jo, pamatuju si to. Nejdříve jste řvali, že HVO bude mic drahé a nikdo to nebude kupuvat. Když pak zlevnilo skoro na úroveň nafty, tak jste začali řvát, že je to levné a bude to kupovat moc lidí.
Jo, pamatuju si to. Nejdříve jste řvali, že HVO bude mic drahé a nikdo to nebude kupuvat. Když pak zlevnilo skoro na úroveň nafty, tak jste začali řvát, že je to levné a bude to kupovat moc lidí.
@ericn V čem je ,,lepší". Popsal jste nám jak vypadá benzínová nádrž, skvělé. Ale v čem je ,,lepší"? Jakože na dojezd? Přečtěte si znovu nadpis článku, co se v něm vlastně řeší. Pak možná pochopíte, že jste se svým příspěvkem tak dost offtopic (..když použiji mluvu vaseho kmene).
Hezký den.
Hezký den.
@Tomáš Klouda Fascinujeme mě, jak místní elektrohujeři tady ze sebe dělají..bl... no nic. Oni asi nevědí, že ta "jejich" potřebná dobíječka může být porouchaná, či obsazená, či jinak nepoužitelná? Kolik by takových nabíječek (a s jakým celkovým příkonem) muselo být někde na hlavních dálničních evropských tazích, aby např. o letních víkendech dokázaly rychle obsloužit ty stovky elektrošrotů s hladovou baterkou, které by v budoucnu údajně měly plně nahradit spalovací vozy při stěhování milionů Evrpanů na jih a pak zpět?!
@Man Ký Však ano, co je natom divného? Navíc, ono by úplně stačilo jistých 800 km (i v zimních podmínkách a při trvalém dálničním tempu 130 km/h). Více opravdu netřeba.
@Man Ký A proč myslíš, že to "jinak nejde"? Protože ti to fanatičtí levičáčtí fanatici z EU nařídili?! Nenech se vysmát!!!
@sachs800
1kwh - 4%? Takze ti auto bere kolem 25kwh/100? To je docela dost. Volant a sedacky berou jednotky watu, to vubec neresim.
Mimochodem 1kwh se pocita pri hodinovem prumeru 100, kdyz pojedes prumer 50, jsi na dvojnasobku
1kwh - 4%? Takze ti auto bere kolem 25kwh/100? To je docela dost. Volant a sedacky berou jednotky watu, to vubec neresim.
Mimochodem 1kwh se pocita pri hodinovem prumeru 100, kdyz pojedes prumer 50, jsi na dvojnasobku
@sachs800 kdyz je venku zima v aute topim. Moje topeni bere kolem 2kw, to zvedá spotrebu energie a snizuje dojezd. Pokud pojedu prumernou rychlostí 50kmh, zveda topeni spotrebu o 4kwh na 100km, to je asi 15% kapacity baterie, o 15% klesa dojezd.
@Arese Takže podle Vaší logiky si mám pořídit místo auta kanystr? 🤔
No Vy musíte být génius... 🤦🤣🤣🤣
No Vy musíte být génius... 🤦🤣🤣🤣
No, suvérénně nejlepším řešením je pořádná palivová nádrž na benzín, nebo na naftu. Je kompaktní, poměrně velmi lehká, bezkonkurenčně levná a v plastové podobě prakticky s neomezenou životností. A při těch všech drtivých výhodách se do ní vejde několikanásobně více energie a to bleskovým tempem. Tady fakt vůbec není o čem! 🙂👍
@Infi 500-600 km na jeden zátah? To je cca 5-8 hodin jízdy v kuse. Kde tě vyrobili Androide? 😉 Tohle lidské bytosti nezvládají.
Nicméně když se oprostíme od toho, že řídí robot, který vydrží bez WC, jídla, pití a pohybu běžně 5 a více hodin, tak souhlasím, že na velké vzdálenosti chceš člověk velkou baterku.
Pro takové použití to chce spolehlivý dojezd alespoň 300km po dálnici, spíše více, aby člověk měl nějakou rezervu a nejel pořád nadoraz.
Taková auta už ale v prodeji jsou. Obecně stačí cokoliv nízkého s rozumnou spotřebou a baterkou alespoň 75-80kWh a na běžné zastávky po cca třech hodinách to s rezervou stačí.
I když na tu rychlost 140-150 to asi spíš chce baterku 90kWh+, to je pravda.
Nicméně když se oprostíme od toho, že řídí robot, který vydrží bez WC, jídla, pití a pohybu běžně 5 a více hodin, tak souhlasím, že na velké vzdálenosti chceš člověk velkou baterku.
Pro takové použití to chce spolehlivý dojezd alespoň 300km po dálnici, spíše více, aby člověk měl nějakou rezervu a nejel pořád nadoraz.
Taková auta už ale v prodeji jsou. Obecně stačí cokoliv nízkého s rozumnou spotřebou a baterkou alespoň 75-80kWh a na běžné zastávky po cca třech hodinách to s rezervou stačí.
I když na tu rychlost 140-150 to asi spíš chce baterku 90kWh+, to je pravda.
@Johnn to zalezi ako auto pouzivas. Ja najazdim 40-50tis.km rocne a jazdim velke vzdialenosti. Pre mna je velka bateria "nezbytna". Na jeden zatah jazdim bezne 500-600 km a to ziaden sucasny elektromobil na dialnici a hlavne v zime neda a to jazdim zhruba predpisovo medzi 140 - 150km v hod.
Toto je zavazdzajuci clanok. Skoro nikto nema zaujem o velke baterie u znacky NIO. NIO vyraba EV s vymenitelnymi bateriami a to zo sebou prinasa viac naklady spojene s prenajmom velkych baterii. Vymenitelna bateria v EV sa zda ako dobry napad ked pridete na stanice a za par minut odchadzate s plnou bateriou ale naklady spojene z prenajmom velkych baterii su zbytocne. Preto novy majitelia vramci uspory volia auto s mensou bateriou. Vedia ze pri vymene vybitej baterie stravia na stanici malo casu!
@Mino21
Má úvaha není omezena jen na HVO, ale na všechna možná paliva.
Jak už jsem psal výše, výnos olejnin je poměrně malý, takže nedává smysl je pěstovat cíleně na biopaliva (to, že se tak u nás děje, je druhá věc). Všude jinde ve světě se využívají rostliny bohaté na sacharidy a odpadní či dřevní celulóza, zpravidla na výrobu bioethanolu a bioplynu. Typicky třeba cukrová třtina v Brazílii, kde je výtěžek bioetanolu 8000 l/ha.
Má úvaha není omezena jen na HVO, ale na všechna možná paliva.
Jak už jsem psal výše, výnos olejnin je poměrně malý, takže nedává smysl je pěstovat cíleně na biopaliva (to, že se tak u nás děje, je druhá věc). Všude jinde ve světě se využívají rostliny bohaté na sacharidy a odpadní či dřevní celulóza, zpravidla na výrobu bioethanolu a bioplynu. Typicky třeba cukrová třtina v Brazílii, kde je výtěžek bioetanolu 8000 l/ha.
@Mino21 "12 litrů benzínu podle norem vyprodukuje 278 gramů CO2." - tady ti asi vypadlo "na 100 km" a "na km", jinak to moc nedava smysl. Pokud by z 12 litru benzinu vzniklo 278 gramu CO2, spoustu veci by to zjednodusilo (a jeste vetsi spoustu vyrazne zkomplikovalo 😊
@Mino21
Ano, máme.
1) Zvolil si plodinu sice energeticky bohatou, ale s poměrně malým výnosem.
2) Silážní kukuřice, která je vhodná třeba pro výrobu bioplynu, má výnosy suché biomasy 10 až 20 t/ha.
3) Ke každé plodině musíš připočíst rostlinný odpad. Většinou cca 1 tun rostlinného odpadu na 1 t plodiny, ale právě třeba u té řepky je to mnohem více.
4) Energeticky využitelné odpady vznikají i z živočišné výroby.
5) Nemusí jít jen o zemědělské plodiny. ČR je v rámci Evropy nadprůměrně zalesněná. Výnos suché biomasy běžného lesa je kolem 3 t/ha.
Naše země produkuje ročně cca 500 000 TJ energie ve formě biomasy a toto číslo by šlo ještě navýšit pěstováním energeticky bohatých plodin. Část se využívá (potraviny, dřevo ve stavebnictví a topení atd), část však bez užitku vydává energii do vzduchu rozkladnými procesy (tlení, kompostace atd). Celková roční spotřeba nafty a benzínu včetně osobní dopravy, nákladní dopravy, železniční dopravy, strojů apod. činí 200 000 TJ.
Ano, máme.
1) Zvolil si plodinu sice energeticky bohatou, ale s poměrně malým výnosem.
2) Silážní kukuřice, která je vhodná třeba pro výrobu bioplynu, má výnosy suché biomasy 10 až 20 t/ha.
3) Ke každé plodině musíš připočíst rostlinný odpad. Většinou cca 1 tun rostlinného odpadu na 1 t plodiny, ale právě třeba u té řepky je to mnohem více.
4) Energeticky využitelné odpady vznikají i z živočišné výroby.
5) Nemusí jít jen o zemědělské plodiny. ČR je v rámci Evropy nadprůměrně zalesněná. Výnos suché biomasy běžného lesa je kolem 3 t/ha.
Naše země produkuje ročně cca 500 000 TJ energie ve formě biomasy a toto číslo by šlo ještě navýšit pěstováním energeticky bohatých plodin. Část se využívá (potraviny, dřevo ve stavebnictví a topení atd), část však bez užitku vydává energii do vzduchu rozkladnými procesy (tlení, kompostace atd). Celková roční spotřeba nafty a benzínu včetně osobní dopravy, nákladní dopravy, železniční dopravy, strojů apod. činí 200 000 TJ.
@dodo24 Nezovseobecnujem, ja hovorim o vacsine a ak tebe nestaci 77kWh, tak potom mas asi silno nestandardne vysoke denne najazdy, ktore su daleko nad 160km co je 99% jazd vodicov.
@rohYpnol Oni mají myslím tu 150kWh baterii semi solid. Takže ta není velká. Je stejně objemově velká, jako ta menší. Ale je mnohem dražší 😁 A to už se moc nelíbí 😁
@Zetti
ptal ses, jestli 40x vic NOx zmena 40x vic spotreba, tedy CO2
ve skutecnosti dieselgate nemel s CO2 nic spolecnyho
ptal ses, jestli 40x vic NOx zmena 40x vic spotreba, tedy CO2
ve skutecnosti dieselgate nemel s CO2 nic spolecnyho
@Zetti
NOx nema s CO2 nic moc spolecnyho
rozhodne ne ve smyslu - radove prekroceni NOx jako bylo u dieselgate neznamena automaticky vic CO2
u aut postizenych dieselgate se jednalo spis o umeru slabe neprimou, tedy cim vic NOx, tim min CO2
to vi snad kazdy maly dite
NOx nema s CO2 nic moc spolecnyho
rozhodne ne ve smyslu - radove prekroceni NOx jako bylo u dieselgate neznamena automaticky vic CO2
u aut postizenych dieselgate se jednalo spis o umeru slabe neprimou, tedy cim vic NOx, tim min CO2
to vi snad kazdy maly dite
No nevím, já byl kdysi rád, že nemusím řešit tankování. Prostě jsem jednou za 5-7 dní zajel dontankovat, bez nějakého hypnotizivání dojezdu. Takhle bych tam musel každé 3 dny určitě, dle toho, že 500km max. dojezd stačí.
@Man Ký
😄 Zbožňuju tvoji bystrou mysl a tvoje jemně jedovaté, ale dokonale trefné humorno 👍
😄 Zbožňuju tvoji bystrou mysl a tvoje jemně jedovaté, ale dokonale trefné humorno 👍
Na to je snadná odpověď. Nikdy to všichni nepochopí.
Už dnes to mnozí nechápou, dálky jezdí a s kompromisy asi umějí žít, nebo to vnímají jinak.
A technický pokrok bych nepodceňoval. Za pár let si, my možná ne, ale naše děti ano, budou říkat, jak jsme mohli lít hořlaviny do auta a považovat to za normální?