Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Elektromobily budou levnější než auta se spalovacími motory

Analytici tvrdí, že elektromobily zlevní natolik, že je bude možné pořídit za méně, než co stojí vozy se spalovacími motory. A to dříve, než byste čekali...
Zpět na článek
25. 5. 2017 13:59
25. 5. 2017 14:41
25. 5. 2017 17:44
26. 5. 2017 07:07
26. 5. 2017 09:11
25. 5. 2017 21:51
26. 5. 2017 11:47
27. 5. 2017 07:30
25. 5. 2017 14:07
25. 5. 2017 17:56
25. 5. 2017 22:40
25. 5. 2017 23:23
26. 5. 2017 10:49
27. 5. 2017 12:29
Avatar - WinDiesel
25. 5. 2017 13:54
... a teď prosím tu o Karkulce ...
>:D >:D >:D >:D >:D
Rozbalit vlákno
1
25. 5. 2017 19:26
Re: ... a teď prosím tu o Karkulce ...
ta je lepsi: [odkaz]
>:D
Avatar - Hittman
25. 5. 2017 13:59
Tak
postavíme obří továrny na akumulátory a hurá jdem drancovat planetu pro suroviny na jejich výrobu v obřím měřítku. To bude ekologické >:D >:-[]
Rozbalit vlákno
7
25. 5. 2017 17:44
Re: Tak
tuhle planetu drancuje mnohanasobne vic jinyma surovinama, nejake to lithium a dalsi kovy jsou proti ostatnim tezbam jako kdys do rybniku plivnes zvejkacku :-!
26. 5. 2017 07:07
Re: Tak
zeptam se te jako pokazde, zatim jsi neodpovedel...
proc ty, ktery jsi takovym zastancem elektra, sam kupujes klasicke auto se spalovacim motorem?

vzdy mi prijde vtipne, kdyz nekdo neco haji ale kdyz ma polozit prachy na stul, najednou jde sam cestou, kterou kritizuje???
diky
26. 5. 2017 09:11
Re: Tak
odpovedel jsem na to jiz nekolikrat, to jen ty zrejme danou odpoved mijis >:D

mam atmosferickej benzinak, protoze zatim neni BEV ktere by splnovalo zakladni podminku, kombik, az bude BEV kombik nizsi stredni, tak o nem budu uvazovat, vzhledem k tomu ze me soucasne auto vydrzi jiste 5-6 let, tak maj automobilky 5-6 let takovej elektrickej kombik predstavit, prozatim se takovej chysta u VW

mimochodem Tede, elektromobil se me libi ne proto ze by byl treba ekologictejsi, ale proto, ze ma proste me prijemnej projev motoru, velice podobny a o neco lepsi nez prave benzinove atmosfery ;-)
25. 5. 2017 21:51
Re: Tak
Hádať sa mi tu nechce, ale ťažba ropy našej planéte evidentne prospieva, však že >:-[] :-!
Avatar - Blue Sun
26. 5. 2017 11:47
Re: Tak
Copak těžba, ale takové zpracování nebo přeprava... to je teprve rodeo.
27. 5. 2017 07:30
Re: Tak
Dík za pripomienku, mal som na mysli celé spracovanie od ťažby až po dovoz na čerpačku ...
25. 5. 2017 14:03
o tom nepochybuju, ale v titulku měl být dovětek " ojetiny b
Nepchybuju o tom, že elektromobil bude levnější jako ojetina, než auto se spalovacím motorem.Problém je v užitnosti takové ojetiny. Pokud budou obnovy akumulátorů tak drahé, že si raději budou lidi kupovat nové auta po cca 4-7 letech, tak 9 leté ojetiny budou podstatně levnější, ale místo deklarovaných 500 km na nabití budou jezdit třeba jenom 20km
Rozbalit vlákno
0
25. 5. 2017 14:07
teoretizovanie
zatiaľ je to len teotetické blábolenie, ako napr., že elektrina je omnoho lacnejšia ako benzín, preto bude cestovanie lacnejšie, ale je jasné, že v momente masového rozšírenia nastúpia naši obľúbení politici a rupnú tam takú spotrebnú daň, že nebude vôbec podstatné, koľko stojí elektrina. Takisto cena auta sa netvorí len ako priama úmera nákladov, je celkom možné že rozdiel ceny si nechajú automobilky v kapse a konečný spotrebiteľ bude tam, kde je teraz.
Rozbalit vlákno
49
25. 5. 2017 17:47
Re: teoretizovanie
proc maj lidi porad potrebu psat o spotrebni dani u elektriny? Nonsens zjistoval sis v tehle oblasti neco, nebo jsi jen napsal prvni nesmysl co te napadnul? spotrebni dan na elektrine je a byla, a i zvyseni o 1000% by znamenalo ze elektrina zdrazi o par halezu, a vis vubec jak vznika v cena elektriny? zrejme nevis, jinak bys nepsal nesmysl o zvysovani spotrebni dane u elektriny kvuli elektromobilum >:D
Avatar - Ja Prvni 123
25. 5. 2017 19:20
Re: teoretizovanie
Je trpce úsměvné, jak vy nadšenci pro elektromobily reagujete na věcné poznámky vždycky bagatelizováním a agresívním ironizováním autora...

Vlastně nejen elektromobilů. Nadšenci a rozsévači všech ideologií to dělají stejně... a dělali už ve středověku.
A tam to bylo horší - ti, kdo se nevhodně ptali skončili na hranici.

Kdybys o tom chtěl přemýšlet, tak to pochopíš: státy prostě žijou z daní. V okamžiku, kdy se začně prodávat víc elektřiny a méně benzinu, tak prostě změní daně tak, aby součet byl alespoň stejnej, lépe vyšší...

Takže ekonomická výhodnost vychází při dnešních cenách a dotacích - brzy to přejde/ by to přešlo.
Ekologické to v součtu není, tomu už nevěří vůbec nikdo.

Uživatelsky to přináší samé nevýhody... snad kromě nižší hlučnosti a záběru od nulových otáček.

Tak vlastně PROČ?!

Jediný, pro koho je to jednoznačně výhodnější je výrobce - nižší životnost + vyšší servisní náklady = vyšší a stabilnější zisky.
25. 5. 2017 20:19
Re: teoretizovanie
Ekonomická stránka provozu vychází hlavně z účinnosti. Pokud se nepletu, na jednotku energie je elektřina dražší než benzín (se všemi daněmi a poplatky; s nějakým výhodným tarifem to nemusí platit). U pořízení pak jde spíš o výhody, které si jinak nekoupíš. Hlavně pak o daně na auto samotné, kdy státy samy motivují ke koupi elektromobilu (tyhle peníze by měly být určené na mírnění škod z provozu automobilů; pokud elektromobily skutečně zatěžují rozpočet méně [poměrně to odpovídá snížení daně], výpadek by neměl státu vadit).

Jinak máš pravdu, státy žijí z daní. Ale co jsem zaznamenal, spíš se mluvilo o přímém zatížení vlastnictví/ provozu. Místo toho, aby se snažili kompenzovat výpadek spotřební daně na benzín a naftu zvyšováním spotřební daně na elektřinu.

Co tě vede k tomu, že budou mít elektromobily nižší životnost a budou poruchovější?
Avatar - Ja Prvni 123
25. 5. 2017 20:46
Re: teoretizovanie
Já jsem nemluvil o poruchovosti.. ale o servisu = náklady spojené s provozem.
Elektromobil má z principu vysoký podíl řídících prvků, všechny ty rekuperace a tak musí něco dávat dohromady.

Kromě toho elektrické točivé motory podléhají poměrně vysokému opotřebení komutátorů a zařízení jim na roveň postavených.
Zeptej se na nádraží, kolik stojí provoz těch ještěrek na rozvoz bagáže...
;-)
25. 5. 2017 22:05
Re: teoretizovanie
Myslíš si, že je na to třeba víc než jedna řídící jednotka? Že je to složitější než řízení spalovacího motoru? Tvůj mobilní telefon má dostatek logiky na ovládání několika elektromobilů.

Komutátorů? >:D Opravdu je dnes někdo v elektromobilech používá? Netahejme sem vykopávky z minulého tisíciletí. Ještěrky... >:D
Avatar - Zetti
26. 5. 2017 06:32
Re: teoretizovanie
MT, na 100 km jízdy elektromobil spotrebuje nekde mezi 10 - 20 kWh proudu. Kolik to stojí se koukni do svého účtu na elektřinu.
26. 5. 2017 08:36
Re: teoretizovanie
To by nebylo moc relevantní, protože si elektřinu vyrábím. :-) Jaká je však pointa? I s 20 kWh (na hodinách, tedy včetně nabíjecích ztrát, a nájezdem 10 Mm za rok) bys měl být pod korunou na kilometr, když se letmo podívám na základní tarif ČEZu (záleží, jaký chceš jistič, jakou máš jinak spotřebu, tedy do čeho rozpouštíš fixní náklady). Řekněme kolem koruny.
26. 5. 2017 09:21
Re: teoretizovanie
20kW prijde na mem uctu na 56 korun, v pripade ze bych si k BEV poridil tarif d27d, pak by me 20kWh prislo na 40 korun

spousta lidi co ma dnes v CR EV si elektrinu vyrabej
26. 5. 2017 06:35
Re: teoretizovanie
Přesně tak. Nemysli si že když pan Dusil napíše (v sousedním článku o převodovkách) že pro změnu směru otáčení elektromotoru stačí změnit polaritu, že to tak opravdu je. Stejnosměrné trakční elektromotory se v autech nepoužívají už hodně let.
26. 5. 2017 10:21
Re: teoretizovanie
Tak předně, EV má paradoxně méně elektroniky (okolo pohonu) než klasický motor. Je to tím, klasický spalovák má tolik elektroniky kolem sebe, že nahrazením elektromotorem sice přibude něco málo ŘJ, ale zase uberete na ŘJ, které řídí spalování a všechny procesy kolem toho. Stačí se třeba u BMW podívat do ETK katalogu na počet součástek u pohonu u i3 a normálního auta.
Dále, elektromotory v EV obvykle nejsou na stejnosměrný proud, ale střídavý, takže žádné komutátory nemají.
A i kdyby se něco teoreticky celé pos*alo, tak CELÝ motor (konkrétně i3) si můžete koupit za cca 1600 € bez DPH. Třeba u BMW 320i (model F30) celý nový motor koupíte za cca 10500 € bez DPH. Já osobně jsem kupoval nový motor u svého Passata, kde turbo 2 měsíce po záruce se rozhodlo, že se rozsype a jeho části zničili celý blok motoru, včetně katalyzátoru a stálo mě to 370 tisíc Kč.
Á propós, srovnávat dnešní EV s nádražní ještěrkou je těžká demagogie. Asi stejná, jako srovnávat moderní auto s travní sekačkou. Obojí má sice stejný princip pohonu, ale společného prakticky nic.
26. 5. 2017 11:17
Re: teoretizovanie
Ten motor klidně může být značený jako stejnosměrný, to je otázka terminologie, ale interně poběží na střídavý proud (o jeho generování se stará řídící jednotka motoru). Dnes jsou polovodiče trochu někde jinde než před 40 lety.
27. 5. 2017 00:00
Re: teoretizovanie
Terminologie je terminologie právě proto, aby nevznikali zmatky. Neznám AC elektromotor, který by byl značen jako DC a obráceně.
Nicméně z důvodu regulace výkonu (a nejen to, těch dalších výhod je milion) se v moderních EV používá vždy jen AC elektromotor, neznám žádný EV, který by používal k pohonu přímo stejnosměrný proud.
27. 5. 2017 08:54
Re: teoretizovanie
v EV sú spravidla EC motory
každý motor je popravde AC, ono aj DC motor má prevodník na AC - komutátor
27. 5. 2017 10:50
Re: teoretizovanie
Tak třeba v anglické terminologii máš DC brushless. To znamená, že na vstupu máš stejnosměrný. Že interně pracuje se střídavým a má konstrukci odpovídající motoru na střídavý proud, ti může být celkem jedno. Podstatné je, že ho můžeš připojit ke stejnosměrnému zdroji. Motor prostě potřebuje střídavý proud. Jinak se nebude točit. Jen u klasických stejnosměrných to střídání zajišťuje komutátor (tedy mechanický přepínač). U těchto motorů střídání provádí elektronika.
27. 5. 2017 07:33
Re: teoretizovanie
Zrovna zmysluplne nadimenzovaný el motor a riadiaca elektronika má výrazne vyššiu šancu na dlhý život ako spalovací motor. Už len skrz počet mechanických častí
26. 5. 2017 09:18
Re: teoretizovanie
ani jeden stat kde se prozazuji elektromobily neuvazuje o zvyseni dani na elektrinu, naopak v zemich jako je treba Norsko nebo Nizozemi sla cena elektriny za podlesnich 10 let dolu, sice malo ale sla dolu, vypadek na danich z mensiho prodeje paliv take nemaj, naopak se stoupajici spotrebou paliv vydelavaj vyce a to i presto ze tam maj relativne vic elektromobilu nez treba my v CR, ale ne, tady v diskuzi je najednou spousta ekonomu co hned musej zvedat spotrebni dan na elektrine >:D

cenu elektriny v CR urcuji 4 faktory, burza elektriny s vyrobci, distribuce, statni regulator a dane, dane tvori na elektrine necelou ctvrtinu a jedna se o tak smesne cifry na kWh ze i nasobne zvyseni tech dani by proste nemelo temer zadny efekt na provozovani BEV ale melo by velky efekt na domacnosti, znas nejakou vladu ktera by se dobrovolne odzoudila k tomu ze ji v pristim obdoby nebude volit, jen protoze by vsem v zemi zvedal dane na elektrine? vzdyt stat ma mnohem efektnejsi a primejsi cesty jak zdanit primo motorysty a nemusi tak otravovat vsechny, a psal jsem to tu nekolikrat, ale to ne vy porad budete psat o zvyseni spotrebni dane na elektrine >:D
26. 5. 2017 10:15
Re: teoretizovanie
Nebud naivny:D

uz teraz mas denny a nocny prud - to iste za rozne ceny, za vodu platis podla toho, ci mas na zahrade vysadene ovocne stromy, esteze dan za nosenie brady zo stredoveku zmizla:D

Stat, t.j. europski politici, si nenecha uist ani cent, skasiruje ta az budes plakat. Sposob realizacie aj kontroly sa rychlo najde - od specialnych koncoviek cez cierne skrinky az po rozpoznanie duhovky predajcu elektriny...

Pekne vidno tu pseudoekologiu pri CNG - len co sa zvysi predaj aut, pojdu hore dane - automobilky to prekukli a CNG ofeziva u novych modelov nikde.
26. 5. 2017 10:45
Re: teoretizovanie
Výhoda výroby elektřiny má pro uživatele tu výhodu (pro stát je to samozřejmě nevýhoda), že si ji můžete vyrobit sám.
A i když si jí nevyrobíte, já sám třeba 90% spotřeby získám doma nebo v práci, kde nikdo nemá šanci zjistit, zda jsem elektřinu spotřeboval do EV nebo jinde.
U EV vidím spíše životaschopné zdanění přes vlastnictví, než přes spotřební daň či nějak jinak.
26. 5. 2017 11:10
Re: teoretizovanie
Aj zeleninu si na zahradke mozes zatial pestovat sam, kym ti to EU nezakaze. Ak bude zaujem, aby si kupoval zdanenu elektrinu na pohon auta, tak si ju budes kupovat
26. 5. 2017 11:17
Re: teoretizovanie
Můžeš nějak rozvést, jak by sis to technicky představoval, aby to nešlo jednoduše obejít?
26. 5. 2017 11:33
Re: teoretizovanie
Pokud se nepletu, i samodomo výroba elektřiny je zdaněná. Jen je tam výjimka na obnovitelné zdroje a snad ještě limit na instalovaný výkon. Samotný fakt, že si elektřinu můžeš vyrábět sám, je neodradí. Vymahatelnost je otázkou. Ve výjimkách je myslím vysloveně napsáno, že ji nemusíš platit z elektřiny, kterou ve vozidle vyrobíš a také spotřebuješ, jinak bys musel platit daň z elektřiny, kterou vyrobíš rekuperací. :-) Úsměvná představa.

Jinak by pro ně nebyl problém vyžadovat, aby v autě byla jednotka, která sleduje spotřebu energie, data se z ní sbírají a podle toho ti vystaví účet. Pak jim může být jedno, odkud jsi tu energii vzal. Ale jak jsem napsal, mluvilo se spíš o silniční dani, mýtném, podobných věcech. Zpoplatnění přímo auta, ne energie.
26. 5. 2017 23:52
Re: teoretizovanie
Pleteš se. Samodomo výroba elektřiny není zdaněná. Když si třeba na chatě vyrobíš ostrovní systém, tak nikomu nic neplatíš, ani nenahlašuješ.
Platíš třeba snad daň z kalkulačky, která má v době FVE panel? :-)

Ad 2. odstavec - teoreticky krásné, ale prakticky okamžitě vznikne šedý/černý trh, jak toto očůrat. Co když sledovací jednotku odpojím a nebude tímpádem vědět, že zrovna jedu?
27. 5. 2017 08:57
Re: teoretizovanie
neviem ako v ČR, ale na slovensku stála celá vláda v pozore, keď US-Steel žiadal odpustenie daní z elektriny, ktorú vyrába z odpadového tepla vo vlastnej elektrárni a pre vlastnú potrebu.
27. 5. 2017 09:37
Re: teoretizovanie
Nevím jak v SK (možná podobně), ale v CZ je to takto:
(1) Od daně je osvobozena elektřina
a) ekologicky šetrná vyrobená v odběrných místech podle energetického zákona, pokud
1. je v těchto odběrných místech současně spotřebována a
2. instalovaný výkon výrobny elektřiny podle energetického zákona nepřesahuje 30 kW,

Nepředpokládám, že by někdo tady z nás si budoval pro vlastní potřebu na baráku FVE silnější než 30 KWp.
27. 5. 2017 11:18
Re: teoretizovanie
Nepsal jsem nic o ostrovním systému, ale o domácí výrobě elektřiny. Mne se to netýká, ale kdysi dávno (takže je to mlhavé) jsem to četl.

Nabízí se, že by to byla funkce jedné z hlavních jednotek (je to příliš triviální na samostatnou jednotku). Tu těžko odpojíš. I kdyby to byla samostatná jednotka, není problém zajistit, že auto bez ní odmítne nabíjet/ jet. To je celkem triviální. Možná bys to zvládl obejít, ale dalo by to dost práce. Zkoušel jsi někdy nahrát chráněné video z HDMI? Ta ochrana je dost chabá, vznikla dávno, jde o princip. Nemluvím nutně o něčem nelegálním. Jsou počítače, které chrání veškerý výstup, takže jsou s tím pak problémy například na univerzitách, kdy nelze pořídit záznam z projektoru, který bys pak mohl snadno vložit do záznamu z přednášky. Může se zdát, že to spolu nesouvisí, ale ano - cílem je ověřit, že je přítomno schválené zařízení (u videa, že všechna připojená zařízení jsou schválená pro přehrávání zabezpečeného obsahu).

Teď si představ, že bys přijel do servisu/ na STK, připojili by to a vypadlo by jim, že jsi podle jedné jednotky ujel X km a podle "bonzovací" jednotky Y km. O tom, že by ta jednotka chyběla, ani nemluvím. Už dnes EU tlačí na automobilky, aby zásahy do elektroniky musely probíhat z počítačů připojených k serverům automobilky, aby se zabránilo neautorizovaným změnám.
26. 5. 2017 11:03
Re: teoretizovanie
vis vubec proc exiskuje takzvane "nocni" proud? protoze v minulosti se topilo docela casto akumulackama a primotopy, kvuli nim existoval a existuje "nocni" proud a jeho snizena sazba ;-) proto je ateky sazba d27d pro elektromobily, po 8 hodinn ve stanoveny cas je elektrina v dane domacnosti levnjesi ;-)

a sak kasirovat se da i jinak, a pisu to tu v nekolika postech ;-) silnicni dan ci mytne

s CNG pises blbosti, zvyseni dani na plynych palivech je dano dopredu jiz nekolik let, soucasny zakon pocita se zvedanim spotrebni dane az do roku 2020 ;-) nevim jak u vas na Slovensku, ale tady to mame zakonem resene pro CNG jiz od roku 2007, za 6 let do roku 2020 se ma spotrebni dan na CNG pro motory zvysit cca 8x, i tak to ale bude vpodstate smesne zvyseni, neb to stale bude na m3 delat necele 3 koruny
26. 5. 2017 11:15
Re: teoretizovanie
Nocnym prudom som poukazoval na to, ze uz teraz za jednu vec z jedneho zdroja platis dost odlisne sadzby, aj ked je to vyhodne - nevidim ziaden problem, preco by nemohla vzniknut napr. kategoria "nabijaci prud do auta", kde budes v ramci potreby vystavby nabijaciek platit napr. 10x viac.

U CNG sa pokial viem bude robit dalsia politicka regulacia v roku 2018, kde sa budu urcovat podmienky do 2025. Pokial je mozna zasadna zmena pravidiel hry o rok, nijaky vyrobca nebude riskovat CNG-ofenzivou...
26. 5. 2017 11:38
Re: teoretizovanie
Logické je vybrat řešení, které je efektivní (levné a vymahatelné). Rozhodně je jednodušší vymáhat silniční daň z každého registrovaného auta než kontrolovat, jestli si auto nenabíjíš z jiné zásuvky, v jinou denní dobu nebo jestli sis náhodou nepostavil neautorizovanou elektrárnu.

Ostatně si všimni, že nízký tarif neplatí jen pro to zařízení, kvůli kterému ho máš, ale pro celou domácnost. Takže nemusí řešit, jestli náhodnou na přípojce pro tepelné čerpadlo nemáš něco jiného.
26. 5. 2017 13:44
Re: teoretizovanie
Budem velmi rad, ked sa budem hlboko mylit a bude tu v 2030 vacsina aut na elektrinu - lacnych elektromobilov postavenych z ekologickych materialov, ktore sa budu tak nabijat za par centov ekologicky vyrobenou energiou. Akosi tomu vsak neverim...
26. 5. 2017 16:23
Re: teoretizovanie
Je přeci úplně jedno, jestli ty peníze zaplatíš v elektřině, nebo například v silniční dani. Nevím, proč se někteří upínají zrovna na tohle řešení. Proč bys nemohl nabíjet za desítky až stovky korun (skutečně to nejsou eurocenty), když ti pak přijde složenka na silniční daň za bratru 20-30 tisíc (když plácnu nějaké číslo)? Anebo budeš třeba na dálnicích platit korunu až dvě za kilometr. Možná přejdou na satelitní a bude se platit i na nižších třídách.
26. 5. 2017 11:40
Re: teoretizovanie
cetl jsi vubec muj post? vzdyt sazba pro majitele elektromobilu jiz existuje a to nekolik let, a elektrina je v nich o dost levnejsi ;-) pro domacnosti D27d a pro firmy C27d ;-)
26. 5. 2017 06:51
Re: teoretizovanie
Spotřební daň z PHM slouží, resp. měla by sloužit, k výstavbě a obnově silnic. Kde je něco takového v provozu elektromobilů? To je pak třeba i koruna na km jízdy a je třeba ji ke kalkulaci výhodnosti elektromobilů přičíst, protože ty cesty budou stále potřeba. Zavedení takové daně je jen otázka času, resp. rozšíření elektromobilů nad určité procento.
26. 5. 2017 09:24
Re: teoretizovanie
dobudoucna se bud zavede silnicni dan, tak jako ji maji treba v Nemecku, a nebo mytne i pro osobni vozidla, zvyseni spotrebnich dani na paliva a energie odmitaji vsechny soucasne politicke strany, naopak ve hre bylo nekolikrat snizeni spotrebnich dani na paliva
26. 5. 2017 11:52
Re: teoretizovanie
Je to spotřební daň, měla by tedy sloužit k nápravě škod způsobených spotřebou. Na rozvoj silniční sítě se platí silniční daň, dálniční známky a mýtné.
26. 5. 2017 20:49
Re: teoretizovanie
Je to daňm jde SFDI a používá se na stavbu silnic. Zbytek je slovíčkaření bez přidané hodnoty. Taky bych byl rád, aby to rozdělili, ať je to přehlednější a jasné co za co, na druhou stranu se takhle vybere i od turistů. Ale to je jedno, principiálně jde o to, že i elektromobil potřebuje stejné silnice a místa k parkování a ty sami nevyrostou.

Všichni mají mít stejná pravidla, proto se mi nelíbí, že se machruje s kromě eko (možná) i s ekonomickou výhodností elektroaut, ale mají obrovké zvýhodnění. K tomu dotace na stavbu nabíječek a ještě by chtěli i pobídky na nákup. Ekonomicky je to prostě teď i přes dotace nonsens a zůstane to tak, dokud to samo nezlevní. Tlačení elektroaut přes sílu je hnus a totalita. Bohužel to spíš dopadne tak, že se elektromobily dodaní a aby to bylo pořád jakože výhodné, tak se na spalovací auta ještě přihodí daně. Rozhodně na tom nikdo neušetří.
27. 5. 2017 10:25
Re: teoretizovanie
O tom spotřební daně jsou. Mají motivovat omezení spotřeby, protože je nežádoucí. Měl bys příjmy z nich využít odpovídajícím způsobem. Že je pak využívají jinak, je pitomost státu. V Dánsku to kdysi počítali a nejen že jim spotřební daň z paliv nestačí na pokrytí nákladů, nestačí jim myslím ani ten 180 % registrační poplatek. V podobných studiích se samozřejmě dá pěkně hýbat s čísly. Tenkrát ten registrační poplatek zaváděli, protože jim vyšlo, že jsou auta masivně dotovaná ze státního rozpočtu.

Když započítáš i pořízení, tak to výhodné není. Z pohledu státu však může být žádoucí vyměnit ve městech konvenční auta za elektromobily. Dá se tedy pochopit, že do toho nějaké peníze nacpe. I když obecně nejsem moc fanda dotací, stát na tom má značný finanční zájem, byť se těžko kvantifikuje.

Teď je jich zanedbatelné množství a je zřejmé, že do budoucna budou muset přejít na jiný systém. Je otázka, jestli třeba se zavedením silniční daně i pro soukromá auta (a jejím navýšení) sníží spotřební daň na palivech. To teď nikdo neví. I kdybys spotřební daň odstranil (což není možné, to by si musela odsouhlasit EU), tak by elektromobil zvládl levnější provoz (čistě v energii/ palivech; pro jednoduchost řekněme, že amortizace baterie bude odpovídat nákladům, které elektromobil nemá). Rozdíl by to nebyl tak velký, ale zvládl. Problém je pořizovací cena.
27. 5. 2017 07:36
Re: teoretizovanie
Spotrebná daň z phm slúži v reále na kde čo a občas aj na tú údržbu ciest ;)
26. 5. 2017 08:13
Re: teoretizovanie
A ty sis vůbec zjišťoval jestli spotřební daň na elektřině je a byla nebo jsi jen napsal první nesmysl, který tě napadnul? >:D Zajímalo by mě, pod kterou komoditu elektřinu zařazuješ?

1) minerální oleje
2) líh,
3) pivo
4) víno
5) tabákové výrobky a tabák

Tebe tipuji na ten líh >:-[]
26. 5. 2017 09:37
Re: teoretizovanie
elektrina nespada do paliv, na elektrine je dan z elektriny ve vysi 28.30 za MWh a platis ji normalne svemu distributorovi v cene elektriny ten ji nasledne odvadi celni sprave ;-) plus samozrejme i normalni DPH ve vysi 21% z ceny (z ceny vcetne te dane na elektrinu, takze ikdyby te elektrina stala od distributora 0,- korun, tak zaplatis 34.24 korun za MWh na danich za kazdou MWh)
26. 5. 2017 12:05
Re: teoretizovanie
No vidíš, tak si zas o něco chytřejší a už víš, že elektřina nespadá pod spotřební daň, ale pod tzv. Ekologické daně, konkrétně daň z elektřiny
26. 5. 2017 10:47
Re: teoretizovanie
Kdybyste se podíval na fakturu, tak byste zjistil, že elektřina spotřební daň má.
26. 5. 2017 12:07
Re: teoretizovanie
Nemusím se dívat na fakturu, stačí mi zákon o spotřební dani ;-)
26. 5. 2017 13:34
Re: teoretizovanie
Tak se podívejte pořádně a hlavně do správného zákona. Poradím, je to zákon č. 261/2007 Sb., část 47.
Aspoň se poučíte a přestanete tu psát nesmysly.
26. 5. 2017 15:46
Re: teoretizovanie
Musíš se hlavně ty dívat do správných zákonů, pak tu ze sebe přestaneš dělat vola

Zákon č. 261/2007 Sb. zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů

Zákon č. 353/2003 Sb. zákon o spotřebních daních
26. 5. 2017 16:14
Re: teoretizovanie
Rozumíš psanému textu? Já ti tvrdím, že spotřební daň na elektřinu najdeš v zákonu 261/2007 a ty my odpovíš, že se mám dívat do 261/2007?
Nevím, jestli jsi troll nebo blb, tuhle diskuzi končím. Ukázal jsem ti, že spotřební daň na elektřinu existuje a tím to pro mě končí.
26. 5. 2017 16:48
Re: teoretizovanie
Já ti psal, že se díváš špatně, protože spotřební daň je obsažena v zákoně č. 353/2003 Sb. zákon o spotřebních daních. Kdežto daň z elektřiny (to ale není spotřební daň a ani tam nespadá!!!) je obsažena v zákoně č. 261/2007 Sb. zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů

Zkusím to jako blbýmu po lopatě.

Spotřební daň je obsažena v zákoně č. 353/2003 Sb. zákon o spotřebních daních. Spotřebními daněmi jsou
a) daň z minerálních olejů,
b) daň z lihu,
c) daň z piva,
d) daň z vína a meziproduktů a
e) daň z tabákových výrobků

Daň z elektřiny pod spotřební daň nespadá. Spadá pod tzv. ekologické daně. Tyto ekologické daně jsou obsaženy v zákoně č. 261/2007 Sb. zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů. Předmětem ekologických daní jsou:
a) zemní plyn a některé další plyny
b) pevná paliva
c) elektřina

Jestli mi dokážeš,že elektřina je zdaněna spotřební daní a najdeš elektřinu v zákoně č. 353/2003 Sb. zákon o spotřebních daních, tak máš u mě jeden model Tesla S v měřítku 1:1 zdarma. To myslím vážně!
26. 5. 2017 23:46
Re: teoretizovanie
Slovíčkaříme. Ano, v zákoně se to přímo nenazývá spotřební daní z elektřiny, ale jen daní z elektřiny. Nicméně, když něco vypadá jako kachna, lítá jako kachna chodí jako kachna a kváká jako kachna, tak je to s největší pravděpodobností kachna (i když se to v tomto případě tomu říká daň z elektřiny, tak to funguje jako spotřební daň).
27. 5. 2017 10:36
Re: teoretizovanie
V tom zákoně bude, protože to tam prostě přilepili. ČR musela splnit závazek vůči EU a takovou daň zavést. Z pohledu EU jde o excise duty, tedy spotřební daň.

[odkaz]
Avatar - KANKUNEN
25. 5. 2017 14:13
Až budou jezdit el.auta masově,
tak bude třeba uvalit na el. spotřební daň. Už se ví, že elektromobil bude levný, ale není se, jak udělat dobrou baterku.
Rozbalit vlákno
3
25. 5. 2017 14:20
Re: Až budou jezdit el.auta masově,
Presne, ekomagor si vyrata naklady pri dnesnej cene a daniach elektriny. Nikoho nezaujima ze na benzin je 4x vyssia dan, ktora ked sa logicky dorovna potom ako by stupla spotreba elektriny a klesla spotreba benzinu uplne zmeni prepocty.
25. 5. 2017 19:41
Re: Až budou jezdit el.auta masově,
To by sis pískal, kdyby na benzín byla jen čtyřikrát vyšší spotřební daň než na elektřinu (nechce se mi teď koukat, ale čistě na silovou to bylo něco jako procento, v celkové ceně to byl zlomek procenta). :-)
25. 5. 2017 19:23
Re: Až budou jezdit el.auta masově,
Silová elektřina jako taková tvoří asi čtvrtinu toho, co za elektřinu platíš (už je to několik let, co jsem na to naposledy koukal, ale významně se to asi nezměnilo). Ten zbytek jsou všelijaké poplatky včetně spotřební daně (daně z elektřiny, nebo jak se jmenuje; musí ji mít všechny státy Celní unie). Teď je směšná, ale i kdyby ji napálili na 50 %, tak ti vzroste koncová cena jen o cca. 12.

Spíš se mluvilo o silniční dani, mýtném.
25. 5. 2017 14:34
A nezdraží lithium ?
.. až budeme mít ty gigatovárny ?
Rozbalit vlákno
7
Avatar - WinDiesel
25. 5. 2017 14:45
Re: A nezdraží lithium ?
Lithium, Fosfor, Fluor a ................................ měď
Měď je drahá a doluje se jen na pár místech na světě, hlavně v Chile.
To uvidíte ten tanec pokud by se mělo vyrobit elektromotorů pro 25 nebo více miliónů vozidel.
Cena s masovostí nepůjde dolů ale půjde nahoru.
A to drancování surovin, nikdy před tím to nebylo tak špatné.
Spousta chemie na loužení surovin a na chemickou úpravu.
25. 5. 2017 17:50
Re: A nezdraží lithium ?
lithium davno zdrazilo, ale pri tom kolik ho v dnesnich baterkach je, to je celkem nepodstatne, za poslednich 10 let se cena lithia zvedla cca 5 nasobne (z cca 4 tisic dolaru za tunu na cca 21 tisic dolaru za tunu separatu uhlicitanu lithneho), a co udelala cena baterii za tech 10 let? klesala a klesa dal, takze ani tahle prognoza vam panove nejak nevychazi >:D
Avatar - JDM
25. 5. 2017 19:53
Re: A nezdraží lithium ?
Je je nech oni na to časem přijdou, oni nejsou ti kdo to ovlivní. Podle mě dokud bude dost ropy a jako že ještě je elektroauta budou jezdit min než spalovací, až bude ropa docházet ceny vylíhnout nahoru tak že ten elektromobil bude prostě jediná možnost pro většinu lidí, pak tihle všichni co tu nadávají na ekologii a další kraviny budou ještě rádi až si ho koupí a na spalovak si nevzpomenou.
26. 5. 2017 07:27
Re: A nezdraží lithium ?
zato na ty toho ovlivnis...
ano, kdyz nebude zbyti, vsichni nakoupime elektroauta. ale tou dobou uz budou sidliste trochu desiva mista.
pockam si na to... a pomuze to nejak zivotnimu prostredi? dost pochybuju. postavime jaderne elektrarny, a pak budeme prekvapeni, tu pri tsunami, tu pri nahlem zemetreseni v dosud seismicky klidne oblasti.... to si to zivotni prostredi posusna...
Avatar - JDM
26. 5. 2017 10:45
Re: A nezdraží lithium ?
A čím budeš vyrábět elektřinu? Z uhlí který nebude? Z plynu? Nebo zastavíme pole panelama a jíst budeme co? Nebo můžete automobilka poradit jak udržet spalovací motory dalších 100 let. Nebo jak provozovat miliony aut kterých každý rok po milionech přibývá ekologicky a šetrné k přírodě když elektřinou to podle vás není ta správná cesta
26. 5. 2017 11:07
Re: A nezdraží lithium ?
nepis zase blbosti o stavbach jadernych elektraren, tenhle nesmysl jsem ti tu vyvratil jiz nekolikrat ;-) i kvuli benzinu a nafte jsou potreba elektrarny, priblizne 20-25% elektriny spotrebovane v CR spotrebuji rafinerie ;-) kazdej litr paliva co si nacerpas do nadrze znamena, ze elektrarny v zemi museli vyrobyt 1.5-1.6kW elektriny ;-) takze pri spotrebe 10 litru paliva ve tvem aute spotrebujes nejen to palivo, ale i elektrinu co bezny BEV spotrebuje na cca 100km jizdy
27. 5. 2017 12:21
Re: A nezdraží lithium ?
České rafinerie neznám, ale nemají rafinerie typicky svou vlastní elektrárnu? K rafinaci je potřeba hodně tepla a to z elektřiny vyrábět nebudou. Proto mívají své elektrárny - vyrábí jak teplo, tak elektřinu a můžou tak dosáhnout vysoké účinnosti.
25. 5. 2017 15:49
Zas takový nesmysl to není
Elektromobil je v principu jednodušší, než auto se spalovacím motorem. U něj všechno stojí a padá s akumulátorem. Takže pokud se podaří krok v tomto směru, tak je to klidně možné.
Rozbalit vlákno
7
Avatar - praděda7
25. 5. 2017 16:04
Re: Zas takový nesmysl to není
Elektromobil by na výrobu elektřiny na palubě potřeboval takový malý, nenápadný atomový reaktor... ;-)
Avatar - WinDiesel
25. 5. 2017 16:09
Re: Zas takový nesmysl to není
JO JO ale pozor - jak řekl Arnold Schwarzenegger v roli Terminátora (díl 3), takový článek může být po nárazu poněkud nestabilní ................... bum !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
>:D >:D >:D >:D >:D
Avatar - praděda7
25. 5. 2017 16:47
Re: Zas takový nesmysl to není
Tož se přidá nějaká tá pójistka.... ;-)
25. 5. 2017 19:20
Re: Zas takový nesmysl to není
.....takový malý, nenápadný atomový reaktor..... cim vice se veci meni, tim vice jsou stejne, vid?

Z časopisu ABC, rok 1960:

Až bude tobě, pionýre, čtenáři, třicet, pětatřicet let, (~1990) vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku. Budovatelé komunismu v Sovětském svazu i u nás budou mít k dispozici moderní automatizované závody, zvládnou zemědělské práce průmyslovým způsobem, budou pracovat šest hodin denně. V té době proniknou hluboko do tajů vesmíru.

To všechno se promítne do každodenního života: 250 milionů tun oceli ročně (USA vyrábí současně asi 90 milionů tun), hojnost všech prostředků, městská doprava zdarma, bezplatné stravování ve školních a závodních jídelnách, bydlení v prostorných bytech bez nájemného, levné nebo bezplatné turistické základny atd.

To není začátek fantastické povídky našeho časopisu, to je reálný dvacetiletý program Komunistické strany Svazu sovětských socialistických republik, o kterém píše, mluví a přemýšlí celý svět.

Bledne sláva kapitalistické techniky a výroby. Vždyť za deset let předstihne SSSR Spojené státy americké dvaapůlkrát a v roce 1980 bude jeho náskok sedminásobný. Je krásné žít v takovém světě! V prvé větě naší poznámky jsme vlastně napsali chybu. Přečti si tu větu znovu, milý Vláďo, Květo, Přemku, i vy ostatní. Našel jsi nesprávnost? Budeš se do nového světa teprve probouzet? Jistě znáš odpověď: Všichni se musíme přičinit! Učit se a pracovat.

I mimo školu ve svých pionýrských oddílech, v kroužcích i ve speciálních kolektivech. Pusťte se všichni do technické a přírodovědecké činnosti, nebojte se usilovné práce nad funkčními modely, zamilujte si pěstitelskou či chovatelskou práci v pionýrských zemědělských hospodářstvích. Velkolepá budova světa - komunistická společnost - potřebuje všestranně připravené lidi, vládnoucí elektřině, jaderné energii, složitým mechanismům, chemickým látkám, přírodě na Zemi i v kosmickém prostoru. Komunismus potřebuje lidi odvážné, čestné, muže a ženy, kteří umějí žít v kolektivu a pro kolektiv.
Avatar - praděda7
25. 5. 2017 23:12
Re: Zas takový nesmysl to není
No oni soudruzi z CCCP sice nemluvili přímo o autě na atomový pohon, ale tento článek jsem v časopise ABC v roce 1960 četl, protože jsem už 5 let číst uměl a článek byl dokonce vylepen na třídní nástěnce. Píše se rok 2017 a v CCCP mají kapitalismus. :-)
26. 5. 2017 07:17
Re: Zas takový nesmysl to není
stydim se, ze jsme to nedokazali....
tak dobrej plan to byl.

zklamali jsme
Avatar - praděda7
26. 5. 2017 08:19
Re: Zas takový nesmysl to není
>:D
25. 5. 2017 16:47
To som si mohol myslieť...
...že tu nebude normálna diskusia. Blbečkovia sa prišli vyplakať. :-!
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Ja Prvni 123
25. 5. 2017 19:22
Re: To som si mohol myslieť...
Tož vitaj... no, nějaký parťáky na pokec tady najdeš, to je fakt.

Tak si to užij.
25. 5. 2017 17:56
vtipne
elektromobily a zase se tu roji skvadra mudrlantu co maj spousty vymyslenych argumentu kteryma se v diskuzi doslova bourej, pritom elektromobily maj spoustu neduhu a tyhle mudrlanti je ale opomijej >:D

jen tak do vetru, lithiove baterky se komercne prodavaj relativne smesnych 26 let (1991) a za tech 26 let se jejich ulozna hustota elektriny zlepsila priblizne 6x, zaroven jejich cena za tu dobu poklesla priblizne 4x (nejvetsi pokles je za poslednich 7 let), a vyvoj se jiste nezastavi a bude pokracovat, takze do roku 2030 muze bejt baterie zase o neco lepsi a levnejsi, takze predpoved ze do 2030 by mohla bejt cena BEV nizsi nez u spalovaku neni as tak nemozna
Rozbalit vlákno
0
Avatar - jozephko
25. 5. 2017 20:12
To je tu zase expertov na to, prečo niečo nie je možné...
Henry Ford kedysi povedal: "Väčšina ľudí minie oveľa viac času rozprávaním o problémoch než ich riešením." To platí aj tu o väčšine diskutujúcich.
Nedokážem pochopiť, ako možno inteligentného človeka, čo vie čítať a písať, zmanipulovať tak, že neustále ako pokazený gramofón tvrdí, že elektromobily budú väčšie zlo ako spaľováky...
Alebo že batérie nikdy nebudú mať takú zaujímavú cenu, aby boli elektromobily konkurencieschopné.
Ak ste si nevšimli, vážení diskutujúci, tak prakticky všetci veľkí hráči v automobilovom priemysle začínajú prepriahať na elektrinu. Giganti ako Mercedes, Volkswagen či Toyota - to sú firmy, ktoré do tohto biznisu môžu šmahom jednej ruky vrhnúť miliardy dolárov. A keď začne ísť do tuhého, tak výskumníci a vývojári (nielen v týchto firmách) zapnú svoj výkon na plné obrátky. Inak sa môžu ocitnúť na smetisku dejín. ˇJó, konkurence, to je prevít."
Výroba batérií bude už o pár rokov zlatou baňou /dolem/. Niečo ako teraz výroba mobilov. Jednoducho ich bude chcieť mať každý. A v dôsledku toho nastane veľké urýchlenie vývoja batérií. Predpokladám, že nebudú založené na lítiu, ale na inej, podstatne lacnejšej technológii.
Rozbalit vlákno
1
Avatar - WinDiesel
25. 5. 2017 20:20
Re: To je tu zase expertov na to, prečo niečo nie je možné..
My ti to nebereme - za 50 let :-)
25. 5. 2017 22:40
Ekologie
A budou už konečně Eco-friendly, nebo budou pořád zatěžovat životní prostředí více, než konvenční spalovací motor?
Rozbalit vlákno
5
Avatar - Googlit
25. 5. 2017 23:23
Re: Ekologie
Nevím kdo s tou pitomostí o ekologii přišel ale výrobci EV to rozhodně nejsou. Stačí se podívat na jejich stránky. Jediné čím se chlubí je 0 emisí což mají pravdu. Emise se odehrají ať už v menším či větším měřítku jinde než na cestách a ve městech, ale to je tak všechno. Jinak na ekologii s*re pes a ohánějí se jí právě jen odpůrci EV.

Pokud se chceš dopravovat ekologicky tak si kup koně nebo choď pěšky.
26. 5. 2017 08:00
Re: Ekologie
Na ekologii se*e pes? >:D Vážený pane, ekologie je dnes In, ekologie je dnes to, co prodává. Proč si myslíte, že na ty auta cpou "zero emision" nálepky? Aby si každý rádoby ekolog pomyslel "Jé, to auto nevytváří žádné emise, zachráním planetu když jej vyměním za stávající". Jistě. Ty EV neprodukují emise přímo, ale energie potřebná pro provoz vozidla se musí někde vyrobit (v mnoha zemích jsou nejvíce rozšířené ještě uhelné elektrárny - Indie, Čína,...). Dále jsou tu emise vznikající při výrobě samotného auta (opět musíte mít energii na provoz strojů, tu energii musíte někde vzít, kov na karoserii musíte někde vytěžit, atd.)

Vážně nejsem žádný středověký barbar, ale je nutné si uvědomit, že ty EV budou vždy jen tak ekologické, jak budou vyrobeny a budou provozovány. V takovém Norsku, kde naprostá většina energie pochází z obnovitelných zdrojů bude EV mnohem čistší, než v již zmíněné Číně nebo Indii. A to vám žádná automobilová lobby neřekne.
Avatar - Blue Sun
26. 5. 2017 10:49
Re: Ekologie
Ano, na ekologii se*e pes. Životní cyklus výrobků se neustále zkracuje a mnohé mají problém dožít se záruky. Chrlíme stále více šrotu stále horší kvality a tvrdíme, jak se chováme ekologicky, když používáme recyklované materiály nebo snižujeme spotřeby energií a paliv... Kolik lidí kupuje nový telefon či tablet každý rok jen proto, že prostě chtějí? Auto co tři, čtyři roky? Počítač každé dva roky? Ta spotřeba všeho je stále šílenější...
Auta stále více rostou, plníme je nesmysly a k tomu vymýšlíme dražší a dražší postupy, jak zpracovat suroviny, abychom to vůbec dokázali. Namísto hatchbacků a kombi kupujeme zbytečná SUV.
Móda a mamon zastínily ekologii, ze které se stala jen lživá, módní nálepka. A pak, když někdo přijde se skutečnou ekologií, přijdou takovíhle konzumové a začnou do něj kopat, aniž by měli jediný skutečně rozumný argument.
A jen tak na okraj - zapomněl jsi na to, že energie na výrobu auta a na jeho provoz by se měla započítávat i k těm dnešním autům, za které tak bojuješ. Jenže to se vám už nechce, pak totiž prohráváte na celé čáře.
27. 5. 2017 12:29
Re: Ekologie
Když už jsi to tak rozebíral, mohl jsi také zmínit, že ekologie není environmentalismus.
26. 5. 2017 08:19
Re: Ekologie
Všetko to vyriešia parné stroje elektrární, spaľujúce bordel aký spaľujú zaoceánske lodné spoločnosti, umiestnené síce ďaleko od miest ale v srdci prírody, kde ich nikto neuvidí.
Avatar - praděda7
25. 5. 2017 23:28
Už to zaznělo
Nevím, proč se společnost trápí s takovou věcí jako baterie do auta, která by měla být schopna vůz pohánět 300-400km? Vždyť je to nesmysl. Problém se zamořeným ovzduším je přece ve městech. Na popojíždění ve městě stačí dojezd 50-100km a k tomu není třeba nějaká superbaterie. Na delší vzdálenosti jsou současné moderní spalováky i z hlediska škodlivých emisí ok. Celý tento blázinec stojí společnost jen ohromné peníze, které by se daly využít daleko užitečněji. :-!
Rozbalit vlákno
18
Avatar - Googlit
26. 5. 2017 00:05
Re: Už to zaznělo
Dávám :yes: ale rozhodně to není jenom o dojezdu. Pokud budou dost velké tak se všechno změní. Do teď vnímáme auto jenom jako spotřebič, ale co když se z něj za pár let stane power-banka na čtyřech kolech? Supermarkety a zaměstnavatelé budou dávat benefit za to že u nich nakupujete či pracujete v podobě toho že vám zdarma nabijou auto a vy si pak domů přivezeme energii...
Avatar - praděda7
26. 5. 2017 08:17
Re: Už to zaznělo
Ano, i to je možné. Ale na druhé straně už dnes máme situaci, kde bývalí zákazníci se stali dodavately energie tím, že si pořídili FV panely na střechu svého domu a přebytky prodávají do sítě. Že tuto energii zle využít i na dobíjení baterií, je nasnadě. :-!
26. 5. 2017 08:35
Re: Už to zaznělo
praded predpokladaš potrebu dvoch áut, jedno do práce a jedno na chatu?

skôr by to chcelo dve baterky:
jednu trvalú zabudovanú v aute cca 1/4(1/3) výkonu na dochádzanie do mesta,
druhú doma (3/4), ktorá by sa cez deň dobíjala, pretože keď svieti slnko nemôžeš dobíjať svoje auto, ktoré poslušne čaká pred zamastananím a nemôže sa nabíjať zo slnka, ktoré vtedy svieti u teba doma. tiež sa dá použiť, aby napájala domácnosť,
no a keď pôjdeš na chatu, šikovne vložíš do auta aj tú veľkú baterku a máš slušný dojazd aj do álp.
veľká výhoda by bola aj v tom, že po meste, kedy je veľa brzdenia a zrýchľovania, nemusíš ťahať veľkú váhu
26. 5. 2017 08:43
Re: Už to zaznělo
Až na to, že by ta baterie s trojnásobnou kapacitou pravděpodobně vážila víc, než to auto (legálně) uveze. O tom, co ty uneseš, radši ani nemluvit.
26. 5. 2017 11:56
Re: Už to zaznělo
myslím to tak, že v aute máš baterku na 100km cesty pre bežnú potrebu a pridáš na ďalších 300km "odloženú baterku"
na stavbe bežne presúvam 1000 kg palety, tesla komplet váži nejaké 2t, pritom 85kW baterrypack pre dojazd 425km váži 540kg
baterečka by sa odpojila káblom z domáceho systému a na kolieskach by sa zsunula do slotu v nárazníku auta (niečo ako kazeta), možno nikede, kde majú bežne rezervu, lebo skutočná rezerva môže byť vpredu
a keby si vybil baterku, tak za 5min. ti stačí niekde v "ponny exprese" vymeniť vybitú kazetu za nabitú.
uvažujem ale o aute, ktoré nebudemať 500 ani 1000HP, bolo by to nižšia stredná trieda (fabia), kde aj 100HP je prijateľných, a pri dynamike elektromotorov je aj to veľa, a nepotrebuješ ani 4x4, jedna sa o bežného užívateľa v bežných podmienkach, nie o nejakého business ani pretekára
26. 5. 2017 15:55
Re: Už to zaznělo
Jak jsem napsal, je tu otázka užitečného zatížení. Ne, že by to nešlo vyřešit (nemám ponětí, jaké jsou implikace z hlediska homologace, ale ladit ten podvozek by bylo určitě zajímavé), ale auta běžně nemají přes 600 kg a kolikrát to není ani 500 (obzvláště u aut s plejádou příplatků; někdy můžeš být rád, že vůbec můžeš obsadit sedadla). A ty navrhuješ strčit dovnitř 540 kg závaží. Takže budeš potřebovat manipulační techniku, která tu půl tunu přemístí. Teď ji budeš muset v tom autě nějak zajistit a připojit nejen kabely, ale také chladící okruh. Původně si sice nepsal nic o nárazníku, ale i tak - půl tunu nemůžeš jen tak hodit do auta. Bude mít významný vliv na jízdní vlastnosti. Určitě bys ji chtěl dát ke středu.

Řekněme, že mi to připadá trochu přitažené za vlasy (představa, jak si bude člověk před cestou na chatu hrát s cca. 600 V, půltunovou baterií, je úsměvná). To už mi přijde reálnější připojit to jako vozík, ať už čistě baterii, nebo generátor (člověk by to musel spočítat, protože spotřeba citelně vzroste). Nepřekvapilo by mě, kdyby u čistých elektromobilů byla baterie (její obal) strukturální prvek. A kdybych něco takového dělal, tak ji asi rozdělím do modulů.

Osobně bych se dobrovolně neomezil na 100 km (je mi jasné, že je to jen ilustrativní číslo). Je fajn, když běžné denní pojíždění představuje jen 10-20 % dojezdu. Životnosti baterie to prospěje (když ji budu pomalu nabíjet a držet kolem 50 %) a mám slušnou rezervu pro nečekané situace. Spotřeba bude o něco vyšší, ale díky rekuperaci by to nemělo být tak hrozné. Doma pak mohu mít vyhrazenou, levnější (nemusím se hnát za hustotou) stacionární baterii.

S výkonem elektromotorů je to ošemetné. Elektromobil typicky nemá převodovku. Velkou roli tedy hraje, jakou chceš mít maximální rychlost. Ta bude v otáčkách, ve kterých je výkon za zenitem. Můžeš ten motor samozřejmě elektronicky omezit. Baterie ani nemusí být schopna takový výkon dodat. Ale motor ho bude mít, ať se ti to líbí, nebo ne. Pokud se tedy nespokojíš s nízkou rychlostí.
26. 5. 2017 20:19
Re: Už to zaznělo
Keď si vezmem, že by som projektoval auto, ktoré zabezpečí širokú elektrifikáciu pre masy, tak by malo parametre blízke golfu, určite to nebudú hračky, pre bohatých, ktoré si kúpi len horných desaťtisíc.

Keď by som to auto staval, vedel by som, že užitočná hmotnosť by bola nejakých 750kg (500kg ľudia&náklad + 250 dodatočné baterky) berlingo má 830kg užitočné zaťaženie, rapid 535, golf 551
Pohotovostná hmotnosť s malými baterkami by sa mohla zmestiť do 1t, čo je bežné auto (golf máá 1225)

nikto si nebude hrať s 600V, jednoducho tú kazetu vytiahneš zo slotu a zasunieš ju do slotu auta, niečo ako akku v kamere, len by to malo aj poistné kryty kontaktov prípadne vnútri tavné poistky ako ochrana pred skratom. a aj keby sa niekto chcel nebezpečne hrať, tak sa môže kľudne aj s kanistrom benzínu.
zajistit, prepojiť, kable? to už su len také detaily, a kable by ani neboli.

ja mám v rapidečke motor 86koní@4800otáčkach, ani si nepamätám, kedy som ich potreboval

a ešte bateria v tesle: [odkaz]

za úvahu by stála aj kazeta s vzduchom chladeným spaľovacím motorom, napríklad z chrobáka. Motor, dynamo, nádrž...
27. 5. 2017 09:36
Re: Už to zaznělo
Neprotiřečíš si trochu? Na jednu stranu to má být levné auto, na druhou by ses chtěl vejít do tuny? U nižší střední? Výkon elektromotoru je celkem levný. Je to baterie, co tě bude limitovat.

Psal jsi o 540 kg baterii. A jaké má Berlingo jízdní vlastnosti? Prázdné vs. s půl tunovou paletou vzadu. Nemluvě o tom, že ve skutečnosti jsou ta užitečná zatížení nižší, někdy i o dva metráky.

Ale bude si hrát (tím jsem chtěl říct, že to zabere čas; ne, že budeš vyvádět pitomosti). Tu baterii totiž musíš pořádně zajistit, jinak je větší riziko, že při nehodě dojde k jejímu poškození (=> požár, exploze), a mohla by se také stát projektilem. Takže ji tam prostě nestrčíš, jako do kamery, ale budeš ji muset přišroubovat desítkami šroubů. Samozřejmě, není to zase takový problém. V servise to umí udělat. A dala by se navrhnout relativně blbuvzdorně. Bavíme se tu o tom, že dovolíš přístup běžné veřejnosti bez jakéhokoli školení. Musel bys asi přehodnotit, kolik výměn to řešení spolehlivě vydrží. Jištěný může být klidně každý článek, o to nejde (třeba Tesla to tak dělá). I já ve svých bateriích běžně jistím každý článek zvlášť.

Dynamo. >:D
27. 5. 2017 13:35
Re: Už to zaznělo
540kg baterku má 75kWh tesla na 400km jazdy, pri 2,5t hmotnosti
leaf ma baterku 24kWh na 200km a celkovú váhu 1,8t
uvažované auto strednej triedy by malo 12kWh 86kg zabudovanú baterku na 100km po meste, a k tomu domácu powerbankstaničku 36kW 260kg kazetu (možno aj dve polovičné) na cestu mimo mesta ďalších 300km

Vidím, že máš najredšej milióny šróbov, všade kde sa len dá, ale zabúdaš na to, že existuje nespočet bezskrutkových upínacích mechanizmov. Vezmi si len také obyčajné ťažné zariadenie X50, ku ktorému pripneš 1,5 tony, bez toho aby si potreboval dajaký vercajch, ale asi to, bez hasáku nepochopíš, tak sa ani nebudem ďalej rozpisovať.

Kazeta dokáže svojou konštrukciou upraviť tuhosť karosérie a eliminovať rozdiely medzi prázdnym a poloplným autíčkom. Čo sa týka naladenia podvozku, tak o tom sa ani nebudeme baviť, kým si trochu nenaštuduješ možnosti a koncepcie aktívneho podvozku ale pre bežného človeka by stačil aj dobre naladený pasívny podvozok.

Požár a exploze hrozí aj benzínovým, naftovým či plynovým autám rovnako ako aj autám so zabudovanými alebo aj kazetovými betarkami, To vyriešiš len autom kompletne z nehorľavých materiálov (nehorľavá guma, nehorľavý lak, nehorľavé peny, pretože aj keby si mal trolejové vozidlo, aj tak tam stále má čo horieť. Ono totižto mechanizmus vzniku požiaru nemusí byť závislý od "palivovej sústavy" ale aj kopu iných faktorov. Nakoniec je tým baterkám jedno, v akej konštrukcii v aute sú umiestnené.

Dynamo. :-!
A prečo nie, benzín je zatiaľ všade, motory sú dosť efektívne, 50kW kompakt s vzduchomchladeným motorom podobným zo smartu (alebo z motorky) by sa zmestil do 260kg aj s 40l nádržou. Jednoducho by si si vyrobil taký šikovný skorohybrid.
27. 5. 2017 16:01
Re: Už to zaznělo
Auto střední třídy a do tuny? :-O

A to je baterie Tesly na tu kapacitu lehoučká. Běžně jsou baterie elektromobilů mnohem těžší (používají totiž typicky články určené pro elektromobily a bezpečnější chemie s menší hustotou). Leaf i e-Golf před faceliftem měly kolem těch 24 kWh a baterie měly myslím 300+ kg. Nevzali si z Tesly příklad. Japonci šli na domácím trhu ještě dál, několik elektromobilů tam dostalo LTO články (špička, skvělá bezpečnost, vysoká odolnost a životnost, ale drahé a hustota mizerná).

Po pravdě, žádné tažné zařízení X50 neznám. U osobních aut je v EU běžná pěticentimetrová koule; je na to ISO standard, takže se jí myslím říká ISO 50 mm, nebo tak nějak. Větší množství šroubů se bude používat pro rozložení zátěže. Při nárazu jsou špičkové hodnoty zrychlení (zpomalení) ohromné. Tažné pak nenese hmotnost přívěsu, to snad ví i dítě. Běžná auta mají limit na svislé zatížení tak 50-80 kg, velké sedany až snad 95, některá SUV jdou přes 100 kg až ke 140, víc jsem snad neviděl. V tahu je to otázka sklonu vozovky. Některá auta mají jiný limit pro 8 % stoupání a pro 12 % stoupání. Když pominu jízdní odpory, z toho tvého 1,5 tunového přívěsu je ve 12 % stoupání necelých 180 kg, v 8 % pak necelých 120. A viděl jsi někdy crash test s přívěsným vozíkem?

Nemiluji šrouby, jen preferuji dělat věci pořádně. Všechno jde, když se chce. Jen si to nemůžeš představovat jak Hurvínek válku. Mimochodem, dělal jsi už nějaké simulace/ výpočty, o kolik zhruba klesne spotřeba díky menší, lehčí baterii? Aby člověk věděl, jestli to za tu námahu vůbec stojí. Samozřejmě, kdo by nechtěl tu větší baterii, ušetřil by, ale to by šlo udělat i formou volitelné kapacity a možností upgradu v servisu, když si to člověk později rozmyslí.

Možnosti aktivních podvozků jsem pominul, když se tu nebavíme o hračce pro bohaté. :-) S aktivním je to jednoduché, můžeš si problém zredukovat na dva profily. Realita je taková, že auta s velkým užitečným zatížením mívají kompromitované jízdní vlastnosti. Ale možná bys měl říct konstruktérům v automobilkách, ať si o tom něco nastudují. >:-[]

Osobně to riziko beru. Rozumný dojezd je pro mne důležitější než použití těch nejbezpečnějších článků. Pak však budu chtít odpovídající konstrukci, která těm článkům poskytne dobrou ochranu.

Pokud dynamem myslíš klasické dynamo, tak se pořád směji (viz diskuze nahoře o komutátorech; jsme v 21. století a nemluvíme tu o bicyklu). Pokud to používáš v širším slova smyslu jako DC generátor, tak nemám námitek.
27. 5. 2017 16:26
Re: Už to zaznělo
Nie som konštruktérom áut, som len bežný spotrebiteľ.
Skôr som sa zamyslel nad tým, že keď mám doma solar pre nabíjanie EV, tak potrebujem energiu niekde uložiť, kým svieti slnko a ja som v práci aby som si potom mohol dobiť auto cez noc. Bežne behám po meste a 95% mojích ciest je do 100km. Občas keď potrebujem ísť za mesto tak by sa dala využiť tá baterka, keď ju už doma mám.
27. 5. 2017 16:47
Re: Už to zaznělo
Tak to je pochopitelné. Jen je běžnější myšlenkou to buď prodat do sítě (přes den, ve špičce) a pak zpět načerpat (v noci), nebo domu pořídit nějaký akumulační systém. Mohla by to být i vyřazená baterie z elektromobilu, když víš, co děláš (stará nemá moc smysl, ale mohl bys mít štěstí a dostat se k baterii v dobrém stavu za slušnou cenu).
Avatar - praděda7
26. 5. 2017 09:40
Re: Už to zaznělo
No, ono by to spíš chtělo vyvinout nějaký praktický domácí akumulátor energie zabudovaný do země, třeba v garáži, kam by se potřebná energie z FV panelů ukládala a pak podle potřeby dala zase použít v domácnosti a i na dobíjení autobaterek. Jsem přesvědčen, že el. auto je ideální do města, kde není HMD nebo na dojíždění do práce a na delší cesty zachovat a stále vylepšovat auta se spalovacími motory. A ano, pro domácnost by tím pádem bylo potřeba víc než jedno auto.
26. 5. 2017 10:41
Re: Už to zaznělo
Jako že bys ho zalil betonem do základů? To by asi nebylo moc praktické. A na trhu jsou hotová řešení i dnes.
Avatar - praděda7
26. 5. 2017 16:31
Re: Už to zaznělo
Zatím nic praktického na trhu není...leda tak krytý bazén....
;-)
26. 5. 2017 18:36
Re: Už to zaznělo
Nepraktické v tom smyslu, že bys k tomu neměl přístup, nemohl bys to nijak udržovat, vyměnit, nic. Je to minimálně krátkozraké. I kdybys byl ochoten zaplatit baterii s projektovanou životností 50+ let, všechno se může porouchat.

To si jen myslíš. Na trhu jsou zajímavá řešení. Je jen otázka, jak hluboké máš kapsy. A jaké máš nároky (já mám například slabost pro vojenská a průmyslová řešení).
26. 5. 2017 09:40
Re: Už to zaznělo
elektromobily nebudou jen auta, jiz dnes se testuje jejich vyuziti pro chytre site, takze kazde pripojene BEV pak slouzi jako backup elektricke site, kdys je prebitek tak energii cerpaji a kdys bude nedostatek, do urciteho % se z nich bude moct cerpat zpet do site, ostatne Nissan na tom stavi kampan v UK, ve spojeni s OLEV to bude mozne i za jizdy tech aut

i v baraku pak nebude treba dalsich baterii, proste ti jako zaloha poslouzi prave baterie auta, a vubec bych se nebal ze za tech spekulovanych 13 let (2030) bude zcela bezna baterie v BEV nad 60kWh, za tech 13 let se minimalne jeste jeden vetsi posun v parametrech baterii dostavi, ten posledni vyznamnej nastal v roce 2012
27. 5. 2017 17:06
Re: Už to zaznělo
Po pravdě, ani v Tesle si nemyslí, že to bude dávat smysl. Rozhodně ne v dohledné době. Baterie auta je příliš drahá a musel bys být hodně štědrý, abys daroval cykly. Leda by to procento bylo malé (bráno na 24 hodin a kumulativně; když si tedy desetkrát vezmou a pak vrátí jedno procento, tak je to deset procent, byť nikdy nechybělo více než jedno, protože tě právě zajímají cykly).
27. 5. 2017 07:03
Kéžby už to bylo
Myslím si,že na cestách ubyde aut,které jedou do/ze servisu.Ubyde těch aut,které rozvážejí ND,oleje,PHM atd.Myslím si,že bude na cestách bezpečněji a klidněji,jelikož budou auta mezi sebou komunikovat a lide budou auta sdílet.Snad ubudou kolony a zácpy,neboť se auta jedoucí stejným směrem rozjedou najednou,čímž bude jízda efektivnější.
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Ja Prvni 123
27. 5. 2017 10:31
Re: Kéžby už to bylo
Tohle mám jako noční můru vždycky, když "spadne" windows... nebo služební mobil.

Soukromě mám ještě BlackBerry - s BB operačním systémem. Ten nepadá - a přestal se používat a i BB přešlo na android.
Lidi asi mají rádi, když to nefunguje... budiž jim přáno.

A na sdílení aut se těším.. zvlášť po té zkušenosti, co vlastně krátce pronajatý byt čeká na celkovou rekonstrukci... a to to nebyli cikáni, ale dvě dámy, jedna v letech a pak jedna mladá... výsledek skoro stejnej - potřetí už ho nepronajmem...

Takže já naopak vážně uvažuju o tom, že si koupím starý Punto, plně dovybavený. Prý je zastaralý... protože nemá vlastní hot spot - ale je starý dobrý, mechanický... i bez připojení do sítě. Dokud se vyrábí. Já ho teď akutně nepotřebuju, ale obávám se, že v 2018 bude výroba ukončena.

:-p
A vítězem se opět stane ... diesel!
jako nejlevnější a neekologičtější varianta. Pravděpodobně bude jezdit i na CNG. :-!
Rozbalit vlákno
0