Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?
Zpět na článek
24. 5. 2017 19:24
24. 5. 2017 22:02
25. 5. 2017 10:31
25. 5. 2017 10:36
25. 5. 2017 11:42
25. 5. 2017 12:23
25. 5. 2017 12:58
25. 5. 2017 13:10
25. 5. 2017 12:24
25. 5. 2017 13:25
24. 5. 2017 19:40
25. 5. 2017 07:49
24. 5. 2017 19:24
Nesmysl
To je, ale blbost a to jsem myslel, že větší blbost než 10 rychlostí v osobáku už nikdo nepřekoná >:D Takže v roce 2020 budou mít osobáky 4 spojky a 20 převodů a kamiony 1 spojku a 12 převodů... Kamiony i osobáky začínali kdysi s 2 stupňovou převodovkou a postupně se přidávali převody. Kamionům podstatně rychleji až na 16 (Evropa) v Americe se většina zastavila na 10 nebo 13. No a pak se zjistilo, že těch 16 stupňová převodovka je zbytečně těžká a navíc s výkonějšími motory i zbytečná a spadlo to na současných 12. Osobáky jich tedy už ted mají téměř stejně a za chvíli jich budou mít ještě víc, ale fakt nechápu komu se bude chctít jezdit autem co při změně rychlosti o 5km/h bude pokaždé řadit >:D A až se vám ty 3 spojky rozbijou tak to bude taky sranda >:D
Rozbalit vlákno
10
Avatar - Uživatel_5340709
24. 5. 2017 19:46
Re: Nesmysl
A k těm spojkám a rychlostem si přidej 4 turba. :-)
Avatar - michal.t
24. 5. 2017 22:02
Re: Nesmysl
Však větší počet převodů neznamená (zejména u manuálu) nutnost častěji řadit… a už vůbec ne po 5 km/h …. Naopak je to o větší svobodě při volbě optimálního rychlostního stupně – vrazit tam právě takový kvalt, jaký cítím, že se mi akorát hodí. A je úplně jedno, kolik rychlostních stupňů se tím přeskočí (synchrony ledasco poberou při citlivém zacházení).
Za mě, ať je třeba i u manuálu těch 10 rychlostí (když tomu bude ergonomicky přizpůsobená řadící páka)… kolikrát stejně řadím 1-2-6 a nijak by mi nevadilo mít možnost nasázet tam místo toho např. 1-3-9 nebo 1-2-4-10 ,atd.

A pokud je někdo takový analfabet, že nezná použitelné otáčkové rozsahy jednotlivých kvaltů u svého auta (aspoň přibližně, pocitově), tak tomu pomáhej automat. Amen.
Avatar - wakantanka
25. 5. 2017 10:31
Re: Nesmysl
Ty si s nejakým kamiónom očividne v živote nejazdil. :-) Chcieť do osobného auta 12 kvalt manuál ... no to už je priam úchylka :-)
Avatar - michal.t
25. 5. 2017 10:36
Re: Nesmysl
Nejezdil, ale pouze 6 převodů u mauálu už mě začíná trochu nudit. Neříkám, že je víc převodů nějak výrazně přínosných z hlediska užitných vlastností auta, ale bavilo by mě to, mít tam víc kvaltů. Na dnešních bicyklech taky už není jen šest rychlostí a nikomu se z toho hlava netočí.
25. 5. 2017 11:42
Re: Nesmysl
ten manual s 10 kvaltami si musis postavit sam, ziadna automobilka o tom ani neuvazuje. ale mozno niektoru svojimi skvelymi argumentami presvedcis
Avatar - wakantanka
25. 5. 2017 12:23
Re: Nesmysl
Ale no tak, bicykle ideme prirovnávať k autám? Jedine, že máš auto ako koníček, tam by som to ešte pochopil. Ale ak ti je jazdenie prácou a nejazdíš len po diaľniciach, tak ti tých 12 stupňov príde časom strašne otravné a začneš rozmýšľať nad automatom. >:D Osobne si myslím, že dobre poskladaných 6 stupňov v kombinácii s adekvátnym motorom je dobré riešenie.
Avatar - michal.t
25. 5. 2017 12:58
Re: Nesmysl
Možná - co se mě zdá úplně v pohodě, jiným přijde otravné… beru, že většina řidičů je naučena řadit v určitých posloupnostech a u desetistupňového manuálu by tuto filozofii museli zahodit, aby se „neuřadili“.
Ale věřím, že to je jen otázka zvyku - však ani plynovým pedálem nepřidáváme jen v několika málo stupních, ale plynule. A k něčemu takovému by se mohla blížit i ta mnohostupňová převodovka svou filozofií ovládání.

Stejně záleží hlavně na tom, zda by k tomu vymysleli dostatečně intuitivní způsob řazení, při tolika stupních. Bral bych i možnost mít převodovku s plynule volitelným převodem (škoda že má variátor i nějaké ty nevýhody) a aktuální převod si měnit plynulým posunováním nějaké páky (něco jako „plyn“ u letedla).
Avatar - wakantanka
25. 5. 2017 13:10
Re: Nesmysl
No nakvaltovať 12 stupňov je nakvaltovať 12 stupňov. Vedľa seba klasicky ako naprv. 6 stupeň ich nedáš, takže musia byť rozdelené a buď máš dve kulisy s veľkou a malou radou a jedným prepínačom, alebo ako to malo Volvo 3 x 4 s dvoma prepínačmi na páke.
Obávam sa, že 95 % vodičov osobných áut by systém nikdy nepochopilo a odmietlo čo sa o to len pokúsiť. :-) Preto hádam všetky manuály nad 6 stupňov sú proste automaty, lebo aj užívateľská prívetivosť je dôležitá vec. Osobne rozumiem tomu, prečo majú kamióny 12 či 16 stupňov. Proste váhový rozptyl je tam veľký od cca 20 do 44 ton celk. hmotnosti a to treba vykryť, u nadrozmerov aj viac. Ale v osobáku?
Avatar - wakantanka
25. 5. 2017 12:24
Re: Nesmysl
Neviem či vieš, ale dvojspojky dorazili už aj do nákladnej dopravy. Tuším, že za príplatok takú prevodovku dostaneš u Volva.
25. 5. 2017 13:25
Re: Nesmysl
Za pár let najdeme normální auta už jenom v autobazarech. No..vlastně mi přijde, že tahle doba už přišla. Když člověk nemá zájem o káru nacpanou až po kufr elektronikou, tak si pořádně nic nevybere
24. 5. 2017 19:40
Spolehlivost
Kdyby radsi udelali poradnou jedno / dvouspojku s sesti prevody. Ta byla kvalitni, neco vydrzela, stejne jako zbytek auta. Emisni nesmysly uplne vse zenou do zbytecnych extremu a ve finale na to doplaci jenom zakaznici.
Rozbalit vlákno
1
Avatar - 3_diamanty
24. 5. 2017 20:18
Re: Spolehlivost
ja som si uz davno vsimol tento kvantitativny boom takmer vo vsetkom ... nejde to podla mna spravnym smerom ale co uz.. ono cely svet sa ruti vieme kam... ale to je uz na inu debatu ;-\ ;-)
Avatar - Ja Prvni 123
24. 5. 2017 19:45
Já takový auto prostě nechci...
To je dnešní zvrácená logika: snížení spotřeby o 5% za cenu zvýšení servisních nákladů o 77% a snížení životnosti celého auta na třetinu.

Z pohledu majitele - hrozba.
Z pohledu ekologie = planety = nesmysl, ty původní díly a pak celý auto bude třeba zlikvidovat = energie a odpad, ty nové díly a auta bude třeba vyrobit = energie a emise.

Jedinej, komu to vyhovuje jsou výrobci. A hlavně jejich akcionáři.
Braňme se!

A nevedu jen řeči... koupil jsem si nový auto s atmosferickým motorem a pětistupňovou převodovkou... zjistil jsem, že i ten šestý stupeň mě obtěžuje.
A pracuje výborně, zcela plní mé potřeby.

Až budu muset, s pokračujícím věkem, opatřit automat, pak může být šestistupňovej, ale maximálně... a rozhodně to musí být hydroměnič!
S dvouspojkou jsem prožil 3 roky a přes 140 tis km... a už mi do baráku nesmí.

Howgh.
Rozbalit vlákno
11
Avatar - Uživatel_5340709
24. 5. 2017 19:49
Re: Já takový auto prostě nechci...
To samé máš světelnou techniku. Když jsi rozbil starý reflektor, na průměrném autě, tak tě to stálo dejme tomu 5-7 tisíc. Když rozbiješ xenon + diody na denní svícení, jsme na 12-15-20 tisících u prémie. A když si dnes rozbiješ full led, tak jsi třeba u MB na 50 tyčkách a víc.
Avatar - _Karel_
24. 5. 2017 20:16
Re: Já takový auto prostě nechci...
I na "blbou" Mazdu stojí reflektor 55tis.
24. 5. 2017 20:20
Re: Já takový auto prostě nechci...
To je celkom nárez :-| a bez havarijnej poistky už ani krok. To si nedávno zanadával kolega, ktorý nedobrzdil a skončil v kufri auta pred ním. Cena opravy za pár dielov (kapota, maska a nárazník) na OII bola 2000€ a pár drobných a to sa zdalo dosť >:D . K tomu ešte autá staršie ako 3 roky nemáme havarijne poistené , čo bol aj jeho prípad 8-s
Avatar - 3_diamanty
24. 5. 2017 20:23
Re: Já takový auto prostě nechci...
to su japonske vozy proste .. ked sa pobabral v praci spatak na L200 tiez to pod 10 tisic neslo ;-) .. japonci maju v tomto slusne palky

havarijnu samozrejme ze vzdy treba.. pokial nejazdis zrovna nejakym aspon 15 rocnym "veteranom" pri ktorom uz ozaj bude k nicomu ;-)
Avatar - _Karel_
24. 5. 2017 20:24
Re: Já takový auto prostě nechci...
A teď si vem, že by takhle ťuknul M6. 4000E jen za 2 světla. Děs. A cena havárky tomu zřejmě bude úměrná.
24. 5. 2017 20:51
Re: Já takový auto prostě nechci...
Ťukneš predok o kúsok viac máš totálku, bohužial. A to ešte fakt nemusí byť nejaká veľká rana 8-s . Môžeme čakať na reakciu poisťovní v podobe zvýšenia sadzieb za havarijné poistenie..
25. 5. 2017 11:44
Re: Já takový auto prostě nechci...
A to toho na předku máš víc. Matně si vzpomínám, že jsem kdysi četl, že náhradní radar na Avensis stál přes sto tisíc (snad 170, šílenost). :-) To je extrém daný asi malým objemem. Dnes už radar není výsadou adaptivního tempomatu.
24. 5. 2017 20:31
Re: Já takový auto prostě nechci...
No, on samozrejme tolik nestoji. To oni jen za nej tolik chteji. :-) Ale fakt je, ze z puvodne tak jednoduche a celkem robustni veci jako je auto, se dnes stalo slozite a krehke zbozi. Bohuzel :-(
Avatar - Uživatel_5340709
24. 5. 2017 21:41
Re: Já takový auto prostě nechci...
Na A4 jsem teď měnil blinkrový pásek led v zrcátku auta, bez práce stál 1000 Kč. Věc kterou dřív řešila žárovka za 30 Kč. :-)
Avatar - twistedTSD
24. 5. 2017 23:54
Re: Já takový auto prostě nechci...
Pro zajímavost, byl rozbit nebo prostě přestal fungovat?
Avatar - twistedTSD
25. 5. 2017 00:04
Re: Já takový auto prostě nechci...
Tentokrát bohužel musím souhlasit, trendy v automobilovém průmyslu mě začínají děsit. Co nejvíce stupňů, turb, filtrů, kapalin...S takovou se brzy dostaneme k ideálu automobilek a byrokratů, aneb po 3-5 letech záruky vždy koupit nový, "ekologický" auto-spotřebič, protože provoz staršího nebude rentabilní. A to se mi hrubě nelíbí.
24. 5. 2017 20:22
Tak na tohle nemám.
"Proč jsou tři spojky nutné?
Se zvyšováním množství převodů již dvě spojky nestačí, neboť by se tím neúměrně zvětšovala zástavbová délka takové převodovky."

Tohle vysvětlení nechápu a nechápu ani funkci třetí spojky a celý princip. Na to jsem moc blbej. Autor předpokládá technicky zdatnější jedince. Alespoň takové, jako je on sám.

Takhle bych mohl pokračovat dál s těmi nejasnostmi v celém textu, ale nestojí mi to za to.

Prohlídnu si nic neříkající, zbytečné a nepopsané obrázky v připojené fotogalerii a kašlu na to.

Kde tohle zase vyštrachali......
Rozbalit vlákno
3
Avatar - Floyd
25. 5. 2017 00:28
Re: Tak na tohle nemám.
A co na to Machala? Nic, mlčí :no: :no: :no:
25. 5. 2017 07:28
Re: Tak na tohle nemám.
Tak řekl bych že důvody pro tři spojky jsou dva hlavní
- za prvé se rozdělením hnané hřídele (hřídelí) na ještě více kratších uspoří stavební délka
- a za druhé kromě aktuálního kvatlu můžou být současně předřazeny jeden vyšší i jeden nižší kvalt zároveň takže reakce převodovky na změnu podmínek bude stejně rychlá oběma směry

Otázka je kolik vnitřních ztrát v převodovce to přinese navíc a jestli se to spolu s nárůstem hmotnosti, složitosti i ceny vůbec vyplatí
25. 5. 2017 08:09
Re: Tak na tohle nemám.
Ano, ale proč to není v článku?
Avatar - nathan
24. 5. 2017 20:39
Není nad klasický HDM automat
Dvouspojka nikdy nebude tak komfortní, jako HDM. A těch pár deci paliva navíc za to prostě stojí.
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Barry Lyndon
24. 5. 2017 20:58
Re: Není nad klasický HDM automat
To je logicky pravda, ale když se člověk trochu uskromní (hlavně při popojíždění v zácpách), tak se i dvojspojka dá. Mám zkušenost s asi 80ti tisíci s DSG se suchými spojkami a za mě by byla převodovka naprosto v pohodě, kdyby software neladil nějaký magor, co s gustem podtáčí motor někam ke 1200ot/min. Motor byl 1.4TSI 92 kW, auto Octavia 2.
25. 5. 2017 14:28
Re: Není nad klasický HDM automat
Tak to jste měl štěstí, že jste jel zrovna těch 80k km, kdy DSGčko drží... Člověk, co to koupil po Vás, určitě tak v pohodě není :-)

Já mám s S-Tronicem naprosto šílené zkušenosti a žádná dvojspojka už mi nesmí nikdy do baráku.
Avatar - Barry Lyndon
24. 5. 2017 20:54
na šestým je teplý, na osmým už přechlazený
souhlasím, že optimální počet rychlostí u automatu je 7 :-)
Rozbalit vlákno
3
24. 5. 2017 21:15
Re: na šestým je teplý, na osmým už přechlazený
jakmile je více stupňů v převodovce jak válců v motoru, tak je zle.
25. 5. 2017 12:02
Re: na šestým je teplý, na osmým už přechlazený
Přitom je ten vztah spíš obrácený. S počtem válců roste typicky i objem. Takový šestilitrový dvanáctiválec moc převodů nepotřebuje a nebude si stěžovat. Zatímco čtyřválce omezené na nanejvýš čtyři rychlosti, nemluvě o tříválcích, by byly zajímavé.
25. 5. 2017 20:04
Re: na šestým je teplý, na osmým už přechlazený
no přesně tak to bylo myšleno, když slyším velké auto se čtyřvýlcem jak pořád řadí a pak pořádný V8 se šesti stupni, tak mám jasno. Prostě neuvažovat vůbec o čtyřválci nadopovaném turbama a podobně, ale brát atmosféricky V8 a je klid. Mám to tak a nikdo mě nepřesvědči o opaku.
24. 5. 2017 21:12
čeká nás...?
a taky nas čeká dlouhá fronta v servisu
Rozbalit vlákno
2
25. 5. 2017 10:56
Re: čeká nás...?
..doba elektromobilová, tudíž život bez x stupňových převodovek. Myslím, že než současní žáci základních škol dospějí do doby získání řidičských průkazů, budou auta- elektromobily- bez převodovek.
Avatar - Ja Prvni 123
25. 5. 2017 20:36
Re: čeká nás...?
To je možný.. a budou stát dlouhý fronty.

Někdy frontu na nabíječku.. jindy frontu na servis... ale pořád ve frontě.

;-)
25. 5. 2017 07:49
variator
buducnost je variator
jedina zmysluplna prevodovka.
Rozbalit vlákno
0
25. 5. 2017 07:52
Slovenska strela
Ten koncept s elektromotorem pro rozjezdy mi pripomnel motorovy vuz M290.0 Slovenska strela. Na rozjezd pouzival elektromotor hnany generatorem, po dosazeni cestovni rychlosti se motor pripojil primo na hnana kola. To by mohl byt zajimavy koncept i pro hybridni auta, pak by stacily 3 prevody naladene na cestovni rychlosti 50/90/130 >:D
Zajimave, ze tato technologie byla vymyslena uz v 30. Letech minuleho stoleti >:D
Rozbalit vlákno
3
25. 5. 2017 08:26
Re: Slovenska strela
Však se to u aut používá taky. Například Mitsu Outlander PHEV nebo Koenigsegg Regera a oběma stačí jediný pevný převod
25. 5. 2017 12:07
Re: Slovenska strela
I poslední hybridní BMW. Jen tam máš klasickou planetovou převodovku. Ale rozjezd je čistě na elektřinu (z baterií; neumí, pokud vím, pracovat jako sériový hybrid).
Avatar - michal.t
25. 5. 2017 10:20
Re: Slovenska strela
U Slovenské strely to bylo ještě trochu zajímavější – hnaná náprava byla při rozjezdu poháněna nejen elektromotorem, ale i kroutícím momentem přímo od motoru. Vtip byl v tom, že hřídel, která přímo přenášela ten krouťák , byla rozdělena a osazena rotujícím generátorem, který při rozjezdu fungoval jako prokluzující spojka. A potenciální ztráty, které by jinak vznikaly u prokluzu třecí spojky, se zde naopak využily ve formě generované elektřiny k napájení nápravového elektromotoru, který při rozjezdu významně pomáhal. Tuším, že při cca 80 km/h pak došlo k mechanickému propojení konců hřídele (nulový „prokluz“ na generátoru) a náprava tak již byla poháněna pouze přímým převodem bez pomocí elektromotoru.
Ale fuj redaktore...
Cituji: ..." tam pouze o to zkrátíte hnací klouboví hřídel pohonu ..." :no: :no: :no:
Rozbalit vlákno
0