Rotační motory dle návrhu Felixe Wankela si obyčejně spojujeme s automobilkou Mazda. Jenže tenhle má ze dvou rotorů objem 11,6 litru a umí spalovat skoro vše. Kde jej se vzal a co pohání?
Výhody a nevýhody dieselu tady byly přetřásány už miliónkrát, nebudu tedy vůbec komentovat výrok, že je to cesta vpřed.
Spalovací turbína však, podle mě, cestou vpřed nebude, protože i přes některé výhody oproti pístovým motorům, má celou řadu podstatných, až limitujících nevýhod.
Třeba vysokou měrnou spotřebu paliva, nízkou účinnost, špatné akcelerační schopnosti, nízkou životnost, vyšší hlučnost a asi by se dalo diskutovat i o výrobní ceně. (Cenu by však jistě částečně snížily eventuální vyšší výrobní série.)
Část nevýhod by se dalo např. eliminovat tím, že by turbína byla použita jako pohon el. generátoru a vlastní vozidlo by poháněl elektromotor napájený z toho generátoru a nějakých menších - vyrovnávacích akumulátorů. Ale stejně těch nevýhod zbude dost a dost.
I jako generátor bude mít nižší účinnost. Smysl to má ve chvíli, kdy potřebuješ nízkou hmotnost/ malé rozměry. Víc než tu účinnost. U tak malých turbín jsou tolerance značný problém a to prodražuje výrobu.
Jasně, bídná účinnost zůstane plus další percentuální ztráty z přeměny energií. Spíš jsem myslel, že ve spojení s generátorem by se zlepšila regulace. Turbína by mohla pracovat ve stabilním - ideálním - režimu a požadavky třeba na okamžitou akceleraci by se realizovaly prostřednictvím el. energie.
Ale stejně, tím vznikne komplikovanější soustrojí, ztráta výhod nízké hmotnosti a jednoduchosti.... .
Ne, není to cesta vpřed.
Turbína má efektivitu pokud funguje jako kogenerační jednotka, tedy když se kromě mechancké práce využije i odpooadní teplo. To ostatně platí i pro pístový motor, i u něj běžné využívání odpadního tepla třeba pro vytápění auta citelně zvyšuje celkovou účinnost
Wankel je velký příklad toho, jak původní genilální nápad (zde rotační píst) sebou nese řadu "špíny" jejíž ošištění je kolikrát genilálnější než nápad sám.
Vedle těžkostí s těsněním rotačního pístu má Wankel díky velké ploše spalovacího prostoru, kterou odchází při spalování poměrně dost tepla, menší teplenou účinnost.