Autem do Chorvatska: Co připravit před cestou?
Stav auta
Ujistěte se, že je na autě vše v pořádku. Funkční žárovky (včetně všech směrovek a mlhovek) jsou samozřejmostí, stejně jako správně nahuštěné (letní) gumy s dobrým vzorkem. Nezapomeňte ale ani na dolití kapaliny do ostřikovačů a kontrolu stavu stěračů.
Jestli se vašemu autu blíží čas servisní prohlídky, určitě s ní nečekejte až na návrat. S novým olejem se snižuje riziko poškození motoru při dlouhé cestě v horkém počasí, servis navíc zkontroluje např. stav provozních brzd, parkovací brzdy a vůle v podvozku.
Sami doma můžete zkontrolovat hladinu brzdové kapaliny, chladící kapaliny a oleje v posilovači řízení (pokud má váš vůz hydraulický posilovač).
Rozhodně nezapomínejte na kontrolu funkce klimatizace, která u staršího auta nejspíš nebude fungovat na 100 %. Nepodceňujte ani zkoušku elektrického stahování oken. Například u Škody Octavia 1. generace se jedná o častou závadu a máloco dokáže zkazit cestu v létě víc než rozpálený interiér, který nelze vyvětrat.
Povinná a doporučená výbava
Lékárnička musí být v každém autě, stejně jako zvedák, klíč a náhradní kolo nebo opravná sada s kompresorem, náhradní žárovky a pojistky. Kontrola těchto položek zabere pár minut a ušetří zbytečné výdaje a stres v případě problému. Vždyť nenahuštěné náhradní kolo je vám v případě defektu málo platné, stejně jako zásoba vypálených žárovek, když vám v noci přestane svítit světlo.
Reflexní vesta také nesmí chybět, nezapomeňte, že třeba v Rakousku je nutné ji mít na sobě už při vystoupení z auta. Vesta proto musí být v dosahu řidiče uvnitř auta. Neuděláte chybu, když budete mít vest s sebou víc, ideálně pro každého pasažéra jednu.
Pár nepovinných věcí navíc také pomůže. Rukavice usnadní výměnu kola, přenosná svítilna práci potmě nebo v šeru, o tažném laně nemluvě.
Plán trasy
Moderní dilema zda vzít navigaci, nebo atlas nejlépe vyřeší přibalení obou. Před odjezdem se vyplatí prověřit, jestli je zvolená trasa bez problémů průjezdná.
Zodpovědně zvažte své možnosti. Ne každý je zvyklý jezdit vzdálenosti větší než 1000 km a ne každý dokáže řídit v noci. Že zvládnete projet celé Německo od východu na západ bez jediné přestávky neznamená, že v letních vedrech a s plně naloženým autem vydržíte rychlostí 130 km/h ujet stejnou vzdálenost bez pauzy.
Přestávka každé dvě hodiny, ale i častěji, pomůže udržet se v kondici. Možnost protáhnout se po jízdě jistě ocení i spolujezdci. Pokud cítíte únavu, neváhejte pauzu trochu protáhnout. Krátký 20minutový spánek pomůže načerpat síly efektivněji než energetický nápoj.
Mikrospánek je tím nejhorším, co vás může na cestách potkat. Riziko nehody je vysoké a řidič za volantem není v takový okamžik vůbec připraven na adekvátní reakci.
Pití a jídlo
Bez dodržování pitného režimu není možné zůstat ve formě. Nejlepší je čistá voda nebo rovnou minerálka, která pomůže doplnit hladinu minerálů ztracených pocením. Raději se vyhněte slazeným a barveným nápojům. Jestli nemáte chuť na vodu, lepší volbou je ovocná šťáva.
Ovoce je ideální i jako strava na cesty. Je lehké a obsahuje přírodní cukry. Sladkosti nebo tradiční smažené řízky naproti tomu způsobí výkyv hladiny cukru v krvi, což má za následek větší únavu. Na dálničních odpočívadlech dejte přednost vývaru před tradičním gulášem nebo klobásou.
Pro krátkodobé posilnění je nejlepší káva nebo černý čaj. Přírodní zdroj kofeinu a teinu tělu škodí nejméně, bez obav si lze dát více dávek během jednoho dne. Tyto nápoje jsou ale močopudné, což znamená nutnost častějšího doplňování tekutin. Jak už bylo zmíněno, častější zastávky nejsou na škodu.
Asi nemusíme zdůrazňovat, že dávat si v létě před jízdou pivo není rozumné ani v zemích, které povolují nějakou hladinu alkoholu v krvi.
Časový plán
Dobře propočítat harmonogram je nakonec to nejdůležitější. Ověřte si vzdálenost do cílové destinace a počítejte s pořádnou rezervou. Dobré je mít čas k dobru už na začátku – třeba se vám nepodaří vyrazit včas a cestou ztrátu stejně nestáhnete.
Určitě se vám nepodaří držet rychlostní průměr 130 km/h, uvažujte výrazněji nižší rychlost. Dále počítejte s časem na přestávky, nechte si rezervu na případné dopravní zácpy nebo objížďky a pokud máte dorazit v přesně určený čas, počítejte s určitou rezervou i při příjezdu.
Nemusí se vám podařit dojet na místo určení bez bloudění. Mimoto jsou poslední kilometry cesty jsou nejrizikovější, když budete unavení v závěru cesty chvátat, zbytečně zvyšujete nebezpečí řidičské chyby.