Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Automobilová prvenství III: Kdo měl první turbomotor a kdy dorazilo rádio?

Automobily jsou dnes nabízeny s opravdu širokou výbavou. Přestože se to nezdá, historie některých prvků už je pěkně vousatá.
Zpět na článek
1. 11. 2016 14:24
1. 11. 2016 09:17
1. 11. 2016 12:07
1. 11. 2016 09:28
Avatar - Barrichello
1. 11. 2016 08:24
Made in USA
jojo, většinu toho jako první zavedly do série americké značky a stejně tak tomu bylo i u dalších vymožeností a věcí ohledně bezpečnosti a snižování emisí.
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Dinar
1. 11. 2016 14:24
Re: Made in USA
Dá se to celkem zobecnit, to co znamenalo přínos v oblasti komfortu při jízdě autem, ve většině případů zavedli jako první Američané.
To co se týká jízdních vlastností, efektivity motorů, sportovně zaměřených fičur, to se prvně předvedlo v Evropě.
Avatar - Barrichello
1. 11. 2016 15:00
Re: Made in USA
Nač dolovat výkon z tříválců a 2 litru a méně, když máš levný palivo a objem ničím nenahradíš. Před ropnou krizí uměli taky 300 a vícekonové motory, akorát to byly V8 o objemu 5-8 litrů no

Sportovní auta amerika nikdy nedělal, pomine-li pony a muscle cars, což nejsou úplně sportáky v pravém slova smyslu a malosériové projekty nezávislých výrobců.

A turbo, bezpečnostní pásy, kotouče na všech kolech, airbag či katalyzátor nejsou teda zrovna věci co jdou zařadit do kolonky komfort :-)
1. 11. 2016 09:17
Made in Italy
Že prej většinu... >:D Tak koukej co mají na triku italové a především Lancia:
1903 První auto s plynovým pedálem a čtyřstupňovou převodovkou (Fiat 24-32HP)
1907/1908 První auto s vysokootáčkov motor V4 (Lancia Alfa)
1909 První auto s přívodem směsi přes stojící ventily -(Lancia Beta)
1909 První auto s blokem motoru s odnímatelnou hlavou válců (Lancia Beta)
1913 První trojnásobně přestavitelný sloupek řízení (Lancia Theta)
1913 První auto s řetězem ovládanou převodovou brzdou (Lancia Theta)
1913 První vícelamelová suchá spojka (Lancia Theta)
1913 První patentované ocelové disky (Lancia Theta)
1913 První auto s kompletní elektroinstalací (Lancia Theta)
1918 První příprava směsi pro motor V12 pouze jedním karburátorem
1921 První rozvody v hlavě motoru (Lancia Dikappa)
1922 První auto se samonosnou karoserií (Lancia Lambda)
1922 První auto s nezávislým zavěšením kol (Lancia Lambda)
1922 První auto s hydraulickými tlumiči (Lancia Lambda)
1922 První auto se zavazdlovým prostorem začleněným do karoserie (Lancia Lambda)
1922 První auto s brzdami na všech 4 kolech (Lancia Trikappa)
1928 První konstrukce vidlicového motoru s úzkým úhlem sevření válců - italové všeobecně
1931 První auto s hydraulickým brzdovým systémem (Fiat 522)
1931 První pružné uložení motoru (Lancia Astura)
1931 První protiběžně otevírané dveře bez podpěrného B sloupku (Lancia Astura)
1937 První hliníková pouzdra klikové hřídele (Lancia Aprilia)
1947 První šikmé rameno zadní nápravy
1948 První sériové auto s pětistupňovou manuální převodovkou (Lancia Ardea)
1950 První auto s V6 s úhlem sevření válců 60°(Lancia Aurelia)
1950 První teplotně řízená žaluzie k řízení průchodnosti před chladičem (Lancia Aurelia)
1950 PRvní pohon vačkových hřídelí rozvodovým řetězem s hydraulickým napínákem (Lancia Aurelia)
1967 První auto s cyklovačem stěračů v základní výbavě (Fiat 125)
1979 První auto schopné spalovat čistý ethanol E100 (Fiat 147)
1983 První auto vybavené předchůdcem systému start-stop, tzv. Energy Saving (Fiat Regata ES)
1984 První auto s elektricky sklápěnými zrcátky (Lancia Thema)
1985 První auto zároveň s kompresorem a turbem (Lancia Delta S4)
1986 První dieselové auto s přímým vstřikováním paliva (Fiat Croma)
1991 První auto s proměnnou délkou sání (Lancia Thema 2.0 V.I.S.)
1994 První auto s nastavitelným volantem ve dvou směrech (Lancia Kappa)
1998 První coomon-rail diesel (Alfa Romeo, Fiat, Lancia)
1998 První auto s barevným LCD displayem ve standardní výbavě (Alfa Romeo 166))
1999 První auto střední třídy s barevným LCD displayem ve standardní výbavě (Lancia Lybra)
2001 První auto se sériově montovanými zadními LED světly (Lancia Thesis)

Bez určení roku
- blok motoru odlitý do jednoho kusu (Monobloc)
- ve dvou rovinách přesazená kliková hřídel
- patent na přímou montáž motoru do nosné karoserie
Rozbalit vlákno
14
Avatar - euro89
1. 11. 2016 09:53
Re: Made in Italy
Lancia mela az do prevzeti Fiatem jeden z nejvyssich ne-li uplne nejvyssi pocet patentu mezi automobilovymi vyrobci. Ale na techto strankach se uspechy z Apeninskeho poloostrova dlouhodobe ignoruji, prip. je o nich zmineno jen tak mimochodem...
Avatar - Stejsn
1. 11. 2016 10:08
Re: Made in Italy
1998 První auto, na které se FAKT nedá koukat (Fiat Multipla II) :-)
Avatar - euro89
1. 11. 2016 14:43
Re: Made in Italy
Me se sice Multipla nijak extra taky nelibi, ale zase ji nepovazuju za tak hnusny auto, jak se vetsinou rika. To naprosta vetsina Fordu te doby mela hnusnejsi design a korunu tomu nasadil prvni Focus. Neco tak oskliveho vyrovnal (neprekonal) az Nissan Leaf. :-!
Avatar - Barrichello
1. 11. 2016 10:11
Re: Made in Italy
jasně, cyklovač a teplotně řízená žaluzie, to sou věci, úžásný přínos ve srovnání s tímhle, co používá celý svět

[odkaz]

A to tam nemam všechno
1. 11. 2016 10:24
Re: Made in Italy
Konkrétně teplotně řízenou žaluzii před chladičem měl Bentley 3 1/2 litre v roce 1936. Auto jsem znal osobně. Tak minimálně tam tu Lancii zpochybňuji. (Takhle nějak vypadal [odkaz] )
1. 11. 2016 15:33
Re: Made in Italy
No, lamely pred chladičom mala aj Volga 21. Avšak ovládanie bolo na palubovke a ručné.
Inak je to praktická vec pre motor, spotrebu, teplotu v interiéri, ...
A teraz to má len mizivé percento vozidiel!
1. 11. 2016 15:41
Re: Made in Italy
Ručně to mělo kde co. Třeba i Wartburg 311.

Tenkrát bylo jedno, jestli jsi hejbal lamelama nebo jsi řetízkem nebo lankem popotahoval kus hadru před chladičem. Musel jsi koukat pořád jedním okem na teploměr.

Tady se bavíme o tom, že automaticky podle teploty motoru a kdy, resp. ve kterém roce. Nic ve zlém. ;-)

A teraz mají auta výkonné termostaty, zcela jinak koncipované chladící soustavy a když někdo použije uzavírání chladícího vzduchu před chladičem, tak bývá hlavní důvod spíše aerodynamika než potřeba regulovat chlazení. (Si teda myslím.)
2. 11. 2016 07:25
Re: Made in Italy
Vzhľadom na to, koľko žerie studený motor a na všetky EURO emisné štandardy je každá sekunda dobrá. Tiež všetky komponenty v motorovom priestore sú nakalibrované na prácu pri zohriatom motore a ich funkčnosť hlbokom pod bodom mrazu nie je úplne kóšer.
1. 11. 2016 10:56
Re: Made in Italy
Konkrétně teplotně řízenou žaluzii před chladičem měl Bentley 3 1/2 litre z roku 1936. Vzhledem k tomu, že auto jsem znal osobně, po dlouhá léta, tak minimálně zde to prvenství Lancie zpochybňuji. U Bentleye se tehdy natáčely svislé chromované lamely masky chladiče podle teploty chladící kapaliny mechanickým převodem za použití bimetalu. Auto vypadalo asi takhle [odkaz] .
Avatar - 125S
1. 11. 2016 12:07
Re: Made in Italy
Pěkný a bohatý příspěvěk. Jenom bych si nebyl jistý u proměnné délky sání. Např. Honda Legend už ho měl v roce 1985, potom o dva roky později dokonce s třístupňovým ovládáním. A také bych se zastavil u zadních LED světlometech. Myslím, že první bylo BMW. A to u řady 5 modelového roku 2000. Ale jednalo se pouze o obrysová zadní světla.
Avatar - narona
1. 11. 2016 14:02
Re: Made in Italy
Je fakt, že technicky nejpokrokovější Italové byli, jenom že V USA vzhledem k vzdálenostem a odlehlostí dosti krajin ta auta musela někam dojet, je tam větší nutnost spolehlivosti dané z osvědčené konstrukce na rozdíl od Itálie, kde se dojde pěšky v případě problému >:-[]
1. 11. 2016 15:55
Re: Made in Italy
Je to jasné. ACZ to zosmolilo podľa nejakého amerického patriotického almanachu!
1. 11. 2016 09:28
Fotogalerie ...
... ok, dnes s popisem snímků, děkuji tajemnému grafikovi-grafičce, ale zároveň 13 z 24 fotek de facto stejného Buicka Riviery 1986 zvenku ze všech stran mi přijde trochu "nad plán", když se nepodařilo najít jak vypadala ta dotyková obrazovka o kterou vlastně šlo. ;-\
[odkaz] [odkaz] [odkaz] asi tak 40 vteřin na internetu. ;-\ :'-( :no:
Rozbalit vlákno
3
Avatar - Barrichello
1. 11. 2016 10:09
Re: Fotogalerie ...
>:D >:D >:D >:D
1. 11. 2016 14:39
Re: Fotogalerie ...
Z nějakého důvodu nám ze článku vypadlo video toho displeje, které přece jen řekne více. Už jsem ho tam doplnil.
1. 11. 2016 14:55
Re: Fotogalerie ...
Ok. Teď už nemám zásadních připomínek. :yes: Děkuji za reakci a i za nápravu. :yes: ;-)

(Zároveň doufám, že moje občas polojedovaté diskuzní kousky strávíte.) ;-)
1. 11. 2016 11:24
a prvni naftovy motor v seriovym tanku mel CCCP
coz byla proti benzinovym motorum v tancích ostatních armad velka vyhoda.
na zacatku ww2 mel mirumilovnej CCCP vic tanku nez ostatní armády světa dohromady
Rozbalit vlákno
6
Avatar - Barrichello
1. 11. 2016 11:48
Re: a prvni naftovy motor v seriovym tanku mel CCCP
už by ses měl jít léčit, tohle už je vážný, i pod články o USA a světovém prvenství zanček a automobilek cpeš CCCP, to je fakt vážný >:D >:D >:D
1. 11. 2016 11:53
Re: a prvni naftovy motor v seriovym tanku mel CCCP
tank je vlastne takovy auto na pasech
a bylo mi lito, ze nebyl zminenej tvůj ydol, tak sem ti chtěl jen udelat radost, ze v necem byl první i CCCP
Avatar - Barrichello
1. 11. 2016 12:47
Re: a prvni naftovy motor v seriovym tanku mel CCCP
CCCP není mů idol, ale ty z toho máš zjevně trauma, asi z dětství, že na tebe udělal bubu rudoarmějec nebo měla tvá maminka deprese v šestinedělí když pod okny pochodovali odpobáři z kolbenky za zpěvu "Republice více práce to je naše agitace" >:D >:D >:D
1. 11. 2016 13:19
Re: a prvni naftovy motor v seriovym tanku mel CCCP
psal sem ydol, ne idol
to je jako jyrka vs. jirka

asi muj první kontakt s rudoarmecem okupantem byl, když jsme jeli v aute, nejspis v kolone rude okupacni armády, tata nadaval na okupanty a mama nadávala tatoj a at drzi hubu, nebo ho zase zavrou...

a poslední kontakt s rudym okupantem byl na gymplu na "veceru u samovaru", kterého jsme se museli povinne zúčastnit. ja se nakonec rozhod, ze to vezmu pozitivne, a jednoho Ivana "adoptuju" a zkusim s nim opatrne hodit rec na tema okupace. jenze prislusnik tehle rude okupacni armády bud vůbec neumel mluvit rusky, nebo to mel zakazany. navíc jeho oprana a nevabna uniforma smrdela chcankama.

nakonec sem toho nebohyho kluka litoval, mozna ani nevedel kde je. kdyby ale dostal rozkaz, nejspis by nas bez mrknuti oka fsechny vystrilel...
1. 11. 2016 14:19
Re: a prvni naftovy motor v seriovym tanku mel CCCP
Ty jsi yntelygent.
2. 11. 2016 07:27
Re: a prvni naftovy motor v seriovym tanku mel CCCP
Ydol? To mi evokuje nejaký protireumatické krém. ;-)