Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Automobilové kontra letecké palivo: V čem se liší a co když letecké palivo natankujeme do auta?

Co by se stalo, kdybyste si se svým vozem zajeli na letiště a nechali do něj natankovat palivo, určené pro motory letadel? Měl by jeho motor vyšší výkon, nebo by se poškodil? A co třeba katalyzátor či palivová soustava?
Zpět na článek
1. 8. 2017 08:10
1. 8. 2017 08:29
1. 8. 2017 09:06
1. 8. 2017 09:15
1. 8. 2017 14:34
1. 8. 2017 21:29
2. 8. 2017 10:37
2. 8. 2017 20:03
3. 8. 2017 12:52
1. 8. 2017 09:44
1. 8. 2017 12:13
1. 8. 2017 14:46
1. 8. 2017 17:21
2. 8. 2017 08:15
2. 8. 2017 10:39
2. 8. 2017 14:19
1. 8. 2017 13:45
1. 8. 2017 09:29
1. 8. 2017 09:49
1. 8. 2017 15:29
2. 8. 2017 15:54
1. 8. 2017 09:58
1. 8. 2017 13:40
1. 8. 2017 20:50
2. 8. 2017 10:54
Avatar - Hammunasakra
1. 8. 2017 08:10
Oktany
Jen doplnim že nejvyšší oktanový číslo u benzínu pro auta je 102 = Aral Ultimate 102 = u leteckejch benzínů 107 oktanů
Rozbalit vlákno
17
Avatar - Ozzman
1. 8. 2017 08:29
Re: Oktany
Jestli to ale chápu správně, staré TDI by na kerosin jet zvládlo ? A na letecký benzín určitě i Fichtl... ten jezdí i na barvu >:-[]
Avatar - JiVi
1. 8. 2017 09:06
Re: Oktany
ne nadarmo meli piloti Mig21 Trabanty a Wartburgy ... ;-)
1. 8. 2017 09:15
Re: Oktany
Nedávno jsem se bavil s člověkem, který používá letecký petrolej jako aditivum do nafty.
Avatar - WinDiesel
1. 8. 2017 14:34
Re: Oktany
blbost
petrolej nemaže
smrt vstřikovacímu čerpadlu
1. 8. 2017 21:29
Re: Oktany
Jak řekl, říkám dál. To byste si museli pokecat vy dva. Co se koukám tady tak úplná blbost to není. On to přidává jako aditivum např. třeba VIF. Rozchodilo to i přidřené vstřiky. [odkaz]
Avatar - mariov8
2. 8. 2017 10:37
Re: Oktany
Řadové vstřikovací čerpadlo je vhodnější než rotační, snížená mazivost by se dnes řešila aditivy, jak píše kolega níže. Co vím z doslechu, z dob kdy se na letištích Kerosín ztrácel, používal se (a nejspíše někde dodnes používá) 2T olej.

Jak ukazuje dvojice pístových vznětových motorů SMA 305 a SMA 460, i to je řešitelné, oba mají předepsané palivo JET A1 a technicky vzato jsou to z dílů malých nákladních Renaultů (90tá léta) poskládané na vzduchem chlazené 4 a 6ti válce konvertované ploché motory. Myslím, že je jako produkt koupil Continental Motors.
2. 8. 2017 20:03
Re: Oktany
Continental koupil Thielert (ten upravoval motory od Daimleru). SMA by měl patřit pod Safran (dříve pak pod Snecma).
Avatar - mariov8
3. 8. 2017 12:52
Re: Oktany
Vše sedí.

Jen doplním, že i Diamondí AustroEngine AE300/330 jsou také deriváty motorů mercedes, tentokráte ale je použit prakticky původní (těžší ale odolnější) litinový blok. A použili vlastní konstrukci reduktoru. Jak je obecně známo, ten (jeho životnost) je zrovna slabinou motoru Thielert Centurion 2,0/2,0S, ehm Continental CD100. Na to že oba použili jako výchozí dnes poměrně starý OM640 pro příčnou montáž, je zjevné, že se asi nejednalo o špatnou konstrukci.

Ale více šancí dávám do budoucna motorům SMA 305/460, jejich konstrukce a zástavbové rozměry jsou přímo navrženy pro letectví, není to byť průmyslová, konverze automobilového motoru.
Avatar - Hammunasakra
1. 8. 2017 09:40
Re: Oktany
Nojo asi jo :-)

Jezdit se dá na všechno = od přepálenýho oleje po whisky = což je hřích = lepší vypít a dojít pěšky >:D
Avatar - Ozzman
1. 8. 2017 09:44
Re: Oktany
Náš učitel na gymplu měl starého Escorta TD, lil fritovací olej... to byla paráda, když přijížděl, vonělo to jako smažené řízky >:D
1. 8. 2017 14:46
Re: Oktany
Pro vznětový motor je letecký petrolej fajnové palivo, ale v civilním sektoru se s ním nepočítá (vojáci rádi lijí jedno palivo do všeho, takže najdeš i motorky se vznětovým motorem jezdící na letecký petrolej). Nevím, jak moc by si stěžoval počítač (nedivil bych se, kdyby motor fungoval celkem normálně), ale vlastnosti toho paliva jsou jiné a třeba palivovému čerpadlu by se to nemuselo líbit.

Pořád se běžně používají olovnaté benzíny (tedy obsahující TEL). To není rozumné lít do novějších motorů, kde se s olovem nikdy nepočítalo. A sice to může spálit, ale bez úprav nemusí fungovat zrovna nejlépe. Dobrý tip by asi mohl být 85UL, ale specifikaci neznám (měl by mít 95 RON a je bezolovnatý). Nebo pak 91/96UL. Kdo ví, co je ještě na trhu.
Avatar - dochtor
1. 8. 2017 17:21
Re: Oktany
:yes: napríklad Suchoj Su-25 lieta naozaj takmer na čokoľvek :-)
2. 8. 2017 08:15
Re: Oktany
... To vis, ze jo, když se ruský voják pořádně stříská vodkou, může klidně chodit chcát do nádrže letadla. >:-[]
Avatar - mariov8
2. 8. 2017 10:39
Re: Oktany
S olovem má hlavně problém katalyzátor, zážehový motor jako taký by s ním asi problém neměl (projde nespáleno, akorát namaže ventilová sedla), ale ten katalyzátor, ten by se zalepil.
2. 8. 2017 14:19
Re: Oktany
I v motorech se zvládne usazovat. 100LL samozřejmě obsahuje aditivum, které situaci zlepšuje. Nicméně katalyzátor je součást ústrojí.
1. 8. 2017 13:45
Re: Oktany
U leteckých paliv se neudává RON, ale MON. A k tomu se udávají dvě hodnoty. Ta menší platí pro chudou směs. 100LL má tedy 100 MON pro chudou směs a myslím 130 pro bohatou. Například Aral Ultimate 102 nemá ani 90 MON, stejně jako všechny ostatní cca. 100 oktanové benzíny pro auta (budou mít tak 87-88).
1. 8. 2017 08:49
Ničitelé snů!
Cože, ono se nestane tohle když natankuju letecký palivo do auta? :'-( [odkaz]
Rozbalit vlákno
0
1. 8. 2017 09:29
tři řády
Palivům pro motory nerozumím, ale po přečtení článku vím že autor netuší jaký je rozdíl mezi samozápaly a detonacemi a že také hluboce tápe v matematice když tvrdí že mezi 750 mg a 5 mg je rozdíl tři řády. Takže mám nedůvěru i k celému článku
Rozbalit vlákno
3
Avatar - Hammunasakra
1. 8. 2017 09:39
Re: tři řády
To je Dusil = snaží se, objevuje celkem zajímavý témata, ale trochu tomu chybí no.. ;-)

Za snahu :yes: za provedení.. >:-[] >:-[]
1. 8. 2017 10:17
Re: tři řády
Článek je "na vodě"!
1. 8. 2017 12:17
Re: tři řády
"...s obsahem olova maximálně 0,75 g na 1 litr benzinu, zatímco u automobilového benzinu je maximum 5 mg na 1 litr. Tedy o tři řády méně!?"
áááá ku.wa_blesk! :-O
Cituji: "Řádový rozdíl mezi dvěma číselnými hodnotami je rozdíl jejich řádových velikostí: číslo 17 000 000 je o dva řády větší než číslo 200 000, číslo 0,02 je o řád menší než 0,3."
[odkaz]
Avatar - Stejsn
1. 8. 2017 09:39
Nestane se vůbec nic.
Na parkovišti mechaniků na Ruzyni nenajdete jediné benzínové auto. A nejsou to staré keply.
Rozbalit vlákno
5
Avatar - JFK
1. 8. 2017 09:56
Re: Nestane se vůbec nic.
kecy, znám mechaniky v letiště, co mají benzínové auta.. leda bys mluvil o mechanicích z věznice, tam netuším jak to je
Avatar - Stejsn
1. 8. 2017 10:08
Re: Nestane se vůbec nic.
Taky znám mechaniky z letiště, co mají benzínová auta. Ale do práce jezdí zásadně naftovým.
1. 8. 2017 12:19
Re: Nestane se vůbec nic.
A pak dojí Gripen? >:D >:D >:D
1. 8. 2017 16:46
Re: Nestane se vůbec nic.
Starý letecký vtip z dob kdy létala celá armáda Z-37 Čmelák říká. "Potkají se dva piloti práškaři na benzínce...". >:D Když se zaváděl Z-37 T (Turbopropeller), tak piloti frflali, než zjistili, že JET A1 je možno spalovat v naftových autech... Spolužákuv bratranec jen pár roku zpátky pracoval v palivovém hospodářství jednoho vojedského letiště. Celá rodina jezdila s naftovými auty.
31. 10. 2017 16:03
Re: Nestane se vůbec nic.
..no tak je to o dva řády, no..neřešte takový detaily (z pohledu zaměření článku)..vždycky zvrhne na gramatický kroužek..;-P Za účelem sportovního "dušení Dusila" :no:
1. 8. 2017 09:49
Zajímavé,
jak pozadu je letecká doprava v ochraně životního prostředí, olovo je u benzínových motorů aut zakázané už desítky let ale pístové motory letadel nás "práškují" olovem o 106.
Rozbalit vlákno
3
1. 8. 2017 15:29
Re: Zajímavé,
O 106? Zase tolik toho v EU nelétá. Tohle je problém hlavně výkonných motorů, které vyžadují 100LL. Ty jsou drahé na provoz a je tu toho poskrovnu. Je to pak samozřejmě otázka nabídky paliv na letištích, ale v rekreačním letectví se hodně používá automobilový benzín. Ten pro letecké využití by správně neměl obsahovat ethanol, protože na něj nebyly palivové soustavy letadel navrženy a u certifikovaných by byl neskutečný problém získat potřebné papíry, i kdyby nebyly potřeba úpravy. A také cen. Moc lidí nekoupí bezolovnaté palivo, když to nebude výhodné, jen pro ten pocit, že méně škodí.

Část problému je v tom, že je to malý trh, máš spoustu starých letadel, hodně z toho boomu létání v USA někdy v 60./70. letech a přísnou regulaci. Motory jsou konstrukčně na úrovni prakticky před druhou světovou válkou. Předpisy kladou vysoké nároky na bezpečnost a malý trh to prostě nezaplatí.

Nepřekvapilo by mě, kdyby tomu EU zatnula tipec. I kdyby měli odškodnit majitele letadel, pro která neexistuje žádná alternativa. V USA je ta situace jiná. Tam je těch letadel hodně a mají dobrou organizaci, která umí lobovat. Tam budou opatrnější. Situaci samozřejmě neprospívá, že nemají jasný plán. Kdyby dali termín, do kdy se s TEL bude muset přestat, spíš by se věci rozhýbaly. Protože je za tím spousta byrokracie, aby vůbec bylo legální nalít dané palivo do letadla. Jednou z možností je, že FAA udělá pragmatický krok a přivře oči. EASA se ale klidně může šprajcnout, může to chtít podle předpisů a to by byl pro nás problém. Než by otočili na základě zkušeností z USA, může uplynout přes deset let.

Ještě je tu jedna možnost. Bylo mi řečeno, že mimo Čínu (kde se to vyrábí pro potřeby armády snad bez licence) vyrábí TEL jediná firma, objem je to malý, pořád klesá a je to pěkná chuťovka. Takže by se mohlo stát, že ukončí výrobu (jako všichni ostatní), protože pro ně nebude ekonomicky zajímavá.
Avatar - mariov8
2. 8. 2017 10:52
Re: Zajímavé,
To je příspěvek na palec nahoru.

Létat 100LL je docela luxus, ale ty technologicky zastaralé Lycomingy a Continentaly (a i naše Waltry) většinou mají toto palivo předepsané. Jeho dostupnost se ale zhoršuje a vysoká cena donutila lidi i firmy řešit alternativu, většina těch motorů (alespoň pokud to něco létá a nejenom stojí v hangárech) dnes má povolen i Mogas. Nebo se tam leje "načerno". Malé Rotaxy používané převážně v malých ULL nemají s Mo***m problém, ale byly pro něj patrně od počátku vyvíjené.

V Evropě a číně kvůli vysoké ceně 100LL a/nebo jeho fyzické nedostupnosti zažívají pomalý boom dieselové motory, obvykle konverze motorů Mercedes-Benz.

Bohužel letectví není konzervativní (to je slabý pojem), zvláště to malé (kde není vyjednávací síla peněz leteckých společností), ale spíše zkostnatělé. Ano, některá pravidla a předpisy jsou psaná krví, ale kdyby bratři Wrightové měli legislativu jako máme dnes, asi se dají na jinou činnost a dodnes bychom nahoru koukali pouze ze země. Těm klasickým pístovým Lycomingům a Continentalům se už i v USA říká LyCoSaurus. Ale tam je toho tolik, že jen tak do toho sáhnout se asi nikdo neodváží.
2. 8. 2017 15:54
Re: Zajímavé,
Řekl bych, že s lycosaurem začali sami Američané.

Diesely jsou zajímavé, ale (v současné době, ty nejrozšířenější) těžké a slabé. Až ve větších výškách je to lepší díky přeplňování. A petrolej je sice dostupný celosvětově, protože ho používají velká letadla, ale na malém letišti ho mít nemusí, protože na něj skoro nic malého nelétá.

Před lety jsem četl, že snad 90+ % evropské flotily pístových letadel (která je sama o sobě celkem malá) může létat na bezolovnatý benzín. Pokud to znamená automobilový benzín (mogas), tak to pravděpodobně majitelé dělají, protože je dostupný a levnější. Pokud to znamená něco exotičtějšího jako 91/96UL, tak je to horší, protože není tak dostupný, ani tak levný.

Úsměvné je, že snad ani ty nejnáročnější přeplňované lycosaury palivo s tak vysokým oktanovým číslem ani nepotřebují. Je to další ukázka opatrnosti. A je pravda, že tyhle motory jsou vskutku primitivní a nic tě nehlídá.
Avatar - JFK
1. 8. 2017 09:58
Chemtrails
Ještě jste zapomněli na tuhle důležitou složku leteckého paliva >:-[]
Rozbalit vlákno
2
Avatar - flyboyeda
1. 8. 2017 10:23
středověk je naše budoucnost, ale daleká naštěstí, jednou to
takže letadla na naftu létat můžou a auta ne ? jednou z možných teorií proč teď všichni šílí stou elektrifikací osobních aut je fakt, že letadla na baterky stojí za *, letecký průmysl a celá letecká doprava je bez ropy nemyslitelná, tak možná proto aby se ušetřila pro tyto a nebo jiné účely, ropa je stejně nenahraditlená a až dojde, příjde středověk, tekže jestli chcete investovat do budoucnosti pořiťe si nějaké to hospodářství, prostě něco co bude fungovat bez ropy a i elektroauta jsou do velké míry závislé na ropě, plasty co jsou v elektroautech jsou z ropy a že jich tam není málo, ty součástky na elektroauta dovezli naftou poháněné náklaďáky a kamiony a některé součástky i letadla, když se tesla porouchá odveze jí naftou poháněné auto, je to sranda s tou elektrifikací
Rozbalit vlákno
10
1. 8. 2017 10:52
Re: středověk je naše budoucnost, ale daleká naštěstí, jedno
A není on už středověk vlastně dnes? Ta spousta jednoduchých lží, na něž svět stále více slyší?

Jak říkal Werich:
"Střed je bod, který je od obou konců stejně vzdálen. A protože ten konec se s věkem stále posunuje, posunuje se i ten střed."
Avatar - flyboyeda
1. 8. 2017 11:28
Re: středověk je naše budoucnost, ale daleká naštěstí, jedno
mě se zas líbí ten šprým na škodovku

Jára Cimrman :

bylo by dobré aby společnost Laurint a Klement vyráběla auta, protože jinak by to byla škoda
1. 8. 2017 12:23
Re: středověk je naše budoucnost, ale daleká naštěstí, jedno
"..spousta jednoduchých lží, na něž svět stále více slyší" Lží je asi pořád stejně, ale komunikačních kanálů pro ně ... je daleko více. Oproti středověku. :-!
1. 8. 2017 15:00
Re: středověk je naše budoucnost, ale daleká naštěstí, jedno
Ó ne. Dneska se kdejaké celebrity i necelebrity zeptají třeba na to, jaký má názor na elektrárnu Temelín. Podle toho, co se laikům pocitově líbí se svět řídí. A tak se v Německu ruší atomky, protože tam přeci může taky přijít tsunami. Začínají být vážné trable v celé propojné síti Evropy UCTE, násobené proměnlivým provozem větrníků na severu Německa.
Avatar - flyboyeda
1. 8. 2017 17:17
Re: středověk je naše budoucnost, ale daleká naštěstí, jedno
no jestli chtěji elektrifikaci, tak by nějaká ta atomka měla ještě přibýt

tomu že to bude jezdit na větrné elektrárny, vodní turbíny a sluneční svit, tomu nevěřite, nikdo není tak hloupý nebo jo ?
Avatar - WinDiesel
1. 8. 2017 17:22
Re: středověk je naše budoucnost, ale daleká naštěstí, jedno
nač atomky když budou Němci do 50 let jezdit na velbloudech?
Avatar - flyboyeda
1. 8. 2017 17:24
Re: středověk je naše budoucnost, ale daleká naštěstí, jedno
to je trefná poznámka, to mi budem snad ještě jezdit na koních :-)
1. 8. 2017 17:22
Re: středověk je naše budoucnost, ale daleká naštěstí, jedno
Já rozlišuji lež a kravinu. Kravin je několik řádů vic, než lží. ;-)
Např. "Za nějakých deset let možná zamíří tisíce českých turistů na chorvatské pobřeží v elektromobilu. " [odkaz] Poručíme větru, dešti....lalalalá. >:D
Avatar - flyboyeda
1. 8. 2017 17:26
Re: středověk je naše budoucnost, ale daleká naštěstí, jedno
elektromobilem při jejich dojezdu a dobíjení a rozmístění dobíjecích stanic by trvala cesta tak týden, už by se neříkalo jak bylo v Chorvatsku Karle,ale tak co jaká byla cesta do Chorvatska ?
2. 8. 2017 02:52
Re: středověk je naše budoucnost, ale daleká naštěstí, jedno
To možná zamíří, ale pak budou stát v Rakousku 7 hodin ve frontě na charger...
1. 8. 2017 20:50
OLOVO
Pán redaktor.
Nehnevajte sa, ale takýto slabý článok som dávno nečítal. Je tam chyba na chybe. Odhliadnuc od matematiky, kde tápete v základoch (rády), Vám uniká podstata toho o čom píšete. Ak už neviete z vlastnej hlavy nič o palivách, tak si to treba naštudovať a článok písať až po tom. Nie je hanba nevedieť, ale hanba a trapas je tváriť sa, že ste v téme doma a ešte o tom verejne písať po internete.

Pre vašu informáciu len o tom olove v Av***... Momentálne platí, že obsah obsah alkylu olova je max. 0,56g/l pričom musí byť dodržané aj to, že maximálny objem tetraetylu olova je 0,125% z objemu. A ak sa už bavíme o leteckom benzíne, tak vedzte, že hlavný rozdiel je v totálnej absencii biozložky, minimue aditív (max 0,1% objemu) a mimoriadne dlhej skladovateľnosti (garancia 12-36 mesiacov podľa výrobcu a druhu obalu) o ktorej môžu súčasné autmoboilové palivá iba snívať. Inak, je modrej farby.
Rozbalit vlákno
1
2. 8. 2017 02:56
Vrchol okurkové sezóny
Očekávám článek "Co se stane, když hodíte do nádrže doutnající cigaretu"
Rozbalit vlákno
2
2. 8. 2017 06:31
Re: Vrchol okurkové sezóny
No copak se asi stane? Nejlíp to odzkoušet a celý test pak hodit na youtube.... ;-)
2. 8. 2017 08:22
Re: Vrchol okurkové sezóny
... Ale napřed si sežeň parťáka, co to pak na ten youtube dá za Tebe ;-)