Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automobilové kontra letecké palivo: V čem se liší a co když letecké palivo natankujeme do auta?

Tomáš Dusil
Diskuze (52)
Co by se stalo, kdybyste si se svým vozem zajeli na letiště a nechali do něj natankovat palivo, určené pro motory letadel? Měl by jeho motor vyšší výkon, nebo by se poškodil? A co třeba katalyzátor či palivová soustava?

Vzhledem k rychlosti a výkonům, jaká dosahují i obyčejná letadla kategorie ultralight, nemluvě o velkých dopravních letadlech či vojenských strojích, mohou lidi napadat různé věci. Třeba to, že pokud by do motoru svého vozu použili palivo pro letecký motor, mohli by z celkem nezáživného auta vykřesat výkonnější stroj. Úvaha pěkná, ale má jisté trhliny.

Letecký petrolej a letecký benzin

Podobně jako u automobilových motorů máme benzin a motorovou naftu, je také palivo pro letecké motory dvojího druhu. Někdy se leteckému palivu říká kerosin, což je anglický výraz pro petrolej. Problém je, že je tento je trochu zavádějící a dle vyjádření odborníků by se neměl v současnosti už vůbec používat.

U leteckého paliva rozlišujeme letecký petrolej (odtud vzniklo pojmenování kerosin) a letecký benzin. Letecký petrolej je již léta znám také pod označením Jet A-1, což je specifická verze petroleje, určeného coby palivo moderních reaktivních motorů letadel. Tedy určená pro lopatkový motor (lidově zvaný proudový) a dále pro použití v turbovrtulových motorech (turbopropech). Cena leteckého petroleje je kupodivu poměrně nízká a pohybuje se včetně spotřební daně a DPH na částce 26 až 27 korun za jeden litr. Naproti tomu letecký benzin je určený pro pístové motory, používané u menších letadel. Cena na zákazníka je u leteckého benzinu o dost vyšší, přibližně od 40 korun za litr.

Je spíše naftou

Teď něco k samotnému použití. Letecký petrolej neboli Jet-A1 se svým složením do jisté míry podobá motorové naftě pro arktické klima. Tedy takové, která se na našich čerpacích stanicích objevuje v případě, kdy okolní teploty klesnou pod mínus 20 stupňů. U leteckého petroleje je bod krystalizace maximálně mínus 47 stupňů. Důvodem je skutečnost, že v letové hladině plus-mínus 10 000 m je okolní teplota kolem mínus padesáti.

Z napsaného tedy vyplývá, že letecký petrolej je poměrně mastný, takže při použití v zážehovém motoru by se choval podobně, jako když natankujete naftu. Došlo by tedy k zalepení (ucpání) palivové soustavy. Pokud bychom chtěli letecký petrolej použít v automobilovém motoru, bylo by tak lepší zvolit vznětový motor.

Olovo zvyšuje oktany

Pro použití v zážehovém automobilovém motoru by se mnohem více hodil letecký benzin. Požadavky na jeho kvalitu se totiž od požadavků na jakost automobilového benzinu liší jen málo. Používají se jak verze s antidetonační přísadou v podobě tetraetylu olova, tak varianty bez něj. Problém je, že verze bez obsahu olova někdy vykazuje oktanové číslo určované motorovou metodou minimálně 80, zatímco u automobilových benzínů je tato hodnota minimálně 85. V praxi by tak použití takového benzinu v zážehovém motoru vozidla mohlo způsobovat samozápaly.

Mnohem lépe je na tom letecký benzin s přísadou olova, u něhož je požadavek na oktanové číslo určované motorovou metodou nad 100 jednotek. Tento letecký benzin by tedy z hlediska oktanového čísla moderním zážehovým motorům aut plně vyhovoval, jenže je tady problém s olovem, s nímž si nerozumí katalyzátor ve výfukových plynech. Dnes se běžně používají letecké benzíny s obsahem olova maximálně 0,75 g na 1 litr benzinu, zatímco u automobilového benzinu je maximum 5 mg na 1 litr. Tedy o tři řády méně! Při porovnání leteckého benzinu s automobilovým vychází u leteckého nižší těkavost a dále vyšší začátek destilace spolu s nižším jejím koncem. Obecně vzato by se letecký benzin do zážehového motoru použít dal pouze v případě, že by se jednalo o agregát pro olovnatý benzin a tedy bez katalyzátoru.

Tomáš Dusil
Diskuze (52)
31. 10. 2017 16:03
Re: Nestane se vůbec nic.
..no tak je to o dva řády, no..neřešte takový detaily (z pohledu zaměření článku)..vždycky zvrhne na gramatický kroužek..;-P Za účelem sportovního "dušení Dusila" :no:
Avatar - mariov8
3. 8. 2017 12:52
Re: Oktany
Vše sedí.

Jen doplním, že i Diamondí AustroEngine AE300/330 jsou také deriváty motorů mercedes, tentokráte ale je použit prakticky původní (těžší ale odolnější) litinový blok. A použili vlastní konstrukci reduktoru. Jak je obecně známo, ten (jeho životnost) je zrovna slabinou motoru Thielert Centurion 2,0/2,0S, ehm Continental CD100. Na to že oba použili jako výchozí dnes poměrně starý OM640 pro příčnou montáž, je zjevné, že se asi nejednalo o špatnou konstrukci.

Ale více šancí dávám do budoucna motorům SMA 305/460, jejich konstrukce a zástavbové rozměry jsou přímo navrženy pro letectví, není to byť průmyslová, konverze automobilového motoru.
2. 8. 2017 20:03
Re: Oktany
Continental koupil Thielert (ten upravoval motory od Daimleru). SMA by měl patřit pod Safran (dříve pak pod Snecma).
2. 8. 2017 15:54
Re: Zajímavé,
Řekl bych, že s lycosaurem začali sami Američané.

Diesely jsou zajímavé, ale (v současné době, ty nejrozšířenější) těžké a slabé. Až ve větších výškách je to lepší díky přeplňování. A petrolej je sice dostupný celosvětově, protože ho používají velká letadla, ale na malém letišti ho mít nemusí, protože na něj skoro nic malého nelétá.

Před lety jsem četl, že snad 90+ % evropské flotily pístových letadel (která je sama o sobě celkem malá) může létat na bezolovnatý benzín. Pokud to znamená automobilový benzín (mogas), tak to pravděpodobně majitelé dělají, protože je dostupný a levnější. Pokud to znamená něco exotičtějšího jako 91/96UL, tak je to horší, protože není tak dostupný, ani tak levný.

Úsměvné je, že snad ani ty nejnáročnější přeplňované lycosaury palivo s tak vysokým oktanovým číslem ani nepotřebují. Je to další ukázka opatrnosti. A je pravda, že tyhle motory jsou vskutku primitivní a nic tě nehlídá.
2. 8. 2017 14:19
Re: Oktany
I v motorech se zvládne usazovat. 100LL samozřejmě obsahuje aditivum, které situaci zlepšuje. Nicméně katalyzátor je součást ústrojí.