Sportovní i8 není pro BMW přelomovým vozem jenom kvůli systému pohonu, v Mnichově pro vůz připravili i v současném autoprůmyslu unikátní diodové světlomety, označované Laser Light.
Biele svetlo je plnofarebne, nie jednofarebne.
Jednofarebne svetlo je napr. zelena, s uzkym pasmom efektivnej vlnovej dlzky viditelneho spektra, ale biela predstavuje spojenie vsetkych farieb spektra s rovnakou amplitudou.
Spomenuta svietivost v clanku je co? svietivost jednej diody? celeho zdroja? na jednotku vykonu?
Klasicke ziarovky H4 maju svietivost cca 700lumen, xenonove okolo 1500-2500lumen, obycajna LED dioda zvladne 70-110lumen/watt a cely svetlomet ma okolo 1200-2000.
Aha, takže BMW je opět napřed... Hmm, tak jsem si prohlédl Wikipedii a myslím, že BMW ať je rádo, že má aspoň jedno prvenství a sice v Xenonech. Jinak ty technologie kupuje a kupuje a kupuje...
ABS – Chrysler
Adaptivní tempomat – Mitusbishi
Airbagy – General Motors
Asistent vyjetí z pruhů – Nissan
Automatická převodovka – General Motors
Automatické parkování – Toyota
Bezklíčové zamykání – Chevrolet
Bezpečnostní pásy – Nash (optional) a později Saab standardně
Celohliníková konstrukce vozu – Rolls Royce
Elektrické stahování oken – Packard
ESP – Cadillac
Full LED světla – Audi
GPS navigace – Pioneer a Mitsubishi (poprvé produkčně v Oldsmobile)
Kamery okolo celého vozu – Nissan
LED světla – Lexus
Noční vidění – Toyota
Osmistupňová automatická převodovka – ZF Electronics
Pre crash system – Toyota / Lexus
Senzor tlaku v pneumatikách – General Motors
Světla s tzv. „corner“ funkcí – Tatra
Tříbodové bezpečnostní pásy – Volvo
Ventilace sedadel – Saab
Xenony – BMW
American car manufacturers Nash (in 1949) and Ford (in 1955) offered seat belts as options, while Swedish Saab first introduced seat belts as standard in 1958.However, the first modern three point seat belt (the so-called CIR-Griswold restraint) used in most consumer vehicles today was patented in 1955 (US Patent 2,710,649) by the Americans Roger W. Griswold and Hugh DeHaven and developed to its modern form by Swedish inventor Nils Bohlin for Swedish manufacturer Volvo—who introduced it in 1959 as standard equipment.
BMW hysterčím? To bylo na mě? No upřímně já rozhodně ne, na to jsou tady jiní, kdo dostávají hysterické záchvaty z modrobílé vrtule. Já se jen snažím trochu rozvrátit jejich M-Power (čti Marketing Power), protože jsou schopni jejich tzv. "radostí z jízdy" zblbnout dost lidí...
Zajímavé je, že máloco světu přinesou ty automobilky, které jsou považovány za nejluxusnější... Porsche třeba nevymyslelo vůbec nic:-) a Ferrari taky ne:-)
No to bych neřekl ;-) Ale zase tady není nikdo, kdo by nad těmito respektovanými a respektu hodnými automobilkami tak o...val jako modrobílí fanatici. Porsche si vzalo konstrukci motorů od Tatry a Ferrari dávalo svého času své motory do Lancie.
Tak je otázka, o co ti jde. O vynález, první aplikaci (tedy klidně v závodním stroji), nebo sériovou výrobu. Tenhle seznam platí pro to poslední. A pokud jde o moderní technologie, luxusní automobilky na tom nejsou nejlépe. Sice prodají kus za velké peníze, ale nemají zase takový obrat a vývoj je hodně drahý. Všimni si, že LED světla v rámci skupiny VW nepředstavili u Bugatti, Bentley, nebo Lamborghini. Ani v jejich autech nenajdeš nejpropracovanější palubní systémy a poslední asistenty. Ve Ferrari máš navigaci, kterou najdeš snad i v tom nejlevnějším Chrysleru.
Jistě, hysterčíš, jakmile vidíš ta tři písmenka, začnou ti kapat sliny. Žes ze svého pohledu naletěl na "radost z jízdy" je čistě tvůj problém, znalí vědí, že tohle sice u bmw platí, ale u současných modelů zcela jistě ne plošně. Rozvrátit můžeš leda sám sebe, tvůj problém je zevšeobecňování, svoji osobní špatnou zkušenost s jedním kusem vydáváš za obecný stav. Píšu ti to už po x té, tohle mi vadí, a pro tohle tě budu připomínkovat, jedno kolik kouřové mlhy řečmi o fanaticích budeš vypouštět.
Tak to mě uklidnilo, že "znalí vědí" >:D Já už po sté říkám, že nejde vůbec o můj kus. Je úplně jedno, do kterého BMW sednu, kamarádovi v 335i vrže interiér taky, v nové i3 vrže interiér, chytni za dveře faceliftované pětky, opět klika nedrží pevně, když potáhneš za madlo dveří, zase se ozývá praskání. Takže já jsem klidný, nikdo mi nevyvrátí špatný dojem z kvality. Nedávno jsi psal, že Ti vržou sedačky, je to tak? Tak to má u luxusní automobilky (jak se BMW rádo profiluje) být? To zpracování, výběr materiálu prostě luxusu neodpovídá a je to velká ostuda.
Takže navrhuji, aby zlevnili auta o 20% a řekli "my jsme sportovní automobilka", na zpracování u nás nehleďte. Tak to dělá Subaru a má u mě velký respekt. Nebo ať se jdou přiučit, jak se dělají interiéry k Audi a Lexusu a pak to aplikují to svých aut. Nová X5 je výborné auto, ale ty plastové kolébky nastavování sedadel jsou fakt hnus. Proč to dělají tak špatně, nechápu.
A "radost z jízdy" mi dělá zcela upřímně více A3 nebo R8. Tam zažívám krásné pocity. A neoznačuj mě za nějakého nadšence Audi.
Mimochodem, když jsem četl poslední Autotip, tak jsem si na Tebe vzpomněl "obecná pravdo". Rolls Royce Ghost v testu tichosti v interiéru nezvítězil... Vrzaly mu sedačky >:D Úplně vidím ty výmluvy BMW. "Víte, ono bylo v Rolls Royce tak velké ticho, že jsme tam museli nacpat naše technologie"
Ale co, zcela vážně. Mně se BMW hnusí, částečně zato může jejich lajdáctví při výrobě a částečně fanatici, kteří pohrdají ostatními značkami. Proč to nepřiznat.
Přiznám se, že ti teď taky nějak nerozumím.
Píšeš, že se ti BMW hnusí, že tam vržou dveře atd...ale jsi ready ho koupit (jak jsem možná mylně pochopil z jiné tvé reakce) - proč tedy utrácet třičtvrtě mega zase za BMW, které nechceš, není lepší počkat na elektro-Audi třeba?
Tak ono to nemusí být Audi, klidně počkám na Lexus. Ne, v tom i3 je opravdu hezké jezdit, strašně se mi líbí. Myslím, že i filozofie výroby u i3 je tak nějak jiná. BMW se mi hnusí hlavně z výše uvedených důvodů. Hrají si na luxus, ale třeba jejich "individual" program není schopen nabídnout to co ostatní značky a druhá věc, jejich fanoušci prostě pohrdají celým autosvětem. Ať prohlásí, že jsou sportovní značkou a přestanou vyrábět modely od pětky nahoru, protože tam nestíhají na konkurenci luxusem.
Z modelů, které bych okamžitě bral je to i3, i8, 850CSi, 507 a M6.
Designově se mi moc líbí nová M3 / M4, ale tam bych měl strach z té výrobní kvality...
Možná jenom od BMW čekáš něco, co ti z principu nechce/nemůže dát.
To spojení BMW + luxus je spíš zprofanované médii, schválně se podívej, když se třeba píše o nehodě dvou Oktávek, tak je titulek "Řidič Škodovky boural'" (představím si stodvacítku), ale když se nabourá BMW, tak je titulek třeba "Muž nezvládl řízení silného luxusního vozu a skončil v příkopě" (představím si minimálně X6). Pak na ty články mrkneš a zjistíš, že v prvním případě se střetly dvě dvojkové Oktávky a v druhém se vyklopilo -náctileté pako za volantem E36 316i, která byla zralá do šrotu...
Aby BMW bylo luxusní, tak k základu musíš pustit pěkných pár set tisíc, Audi i MB jsou na tom stejně, jen bych řekl, že ten základ nesmrdí korunou tolik jako u BMW.
Radost z jízdy? Tak pro mně každopádně, konstrukce šasi, řešení pohonu - to je vedle MB v Evropě špička, a ta vysoká cena se tvoří právě tam, ne ve vydetailovaném interiéru. Kdyby třeba tvoje A3 měla motor podélně a pohon na zadek + ZF8HP, tak jsem v klidu, dal bys za ni o stovky tisíc více, než tak, jak ji máš teď včetně té barevné hudby... Musíš to auto brát jako celek. A zase na druhé straně ho zase brát jen jako auto - pokud ti nevyhovuje fanouškovská základna, holt to není problém auta ;-)
Konstukce šasi, řešení pohonu? V čem je to jiné než u A6 Quattro? Fakt nevím... Nepřipadá mi, že když řídím A6 je to znatelný rozdíl (třeba že by auto plavalo na silnici, nezatáčelo) a naopak, že by pětka byla fantastická, pevná a perfektně vyvážená. Nechci tím nějak provokovat, jenom nevím, co si pod tou radostí z jízdy představit. Jakože držíš volant a projíždíš nějak zatáčky? Rychleji než v Audi nebo Jaguaru? Nebo, že sedíš pohodlně v sedačce a nemusíš mít na dálnici skoro ruce na volantu, jak je vše vyvážené? Necítím to tam...
A co se týče vypiplaného interiéru. Když bude perfektní v detailu, subjektivně mi to dává pocit, že je celé auto takto zkonstruované. Nevím, mě daleko více baví řídit v zatáčkách Audi než pětku.
Tady jsem něco připravil... To je vážně pecka, ale v podstatě se nedivím. Odráží to quality management BMW.
[odkaz]
Jinak s tím zevšeobecňováním... Proč myslíš, že zrovna Ty máš pravdu? Není to naopak zevšeobecňování z Tvé strany? Myslím si, že u majitelů BMW vždycky bude fungovat jakýsi placebo efekt, ve smyslu "mám opravdovou radost z jízdy". A když už ses pasoval do role nejvyšší spravedlnosti a pravdy, proč to samé nenapíšeš "Cejsi Mpower"? On tady napsal "BMW je opět napřed". Tak proč jsi nereagoval stejně? To není hysterie ze tří písmenek?
Abych to shrnul, jseš stejný jako ostatní fanatici BMW. Pokud bych tady psal o tom jak je BMW skvělá značka, tak by jsi mi to samosebou odkýval a byli bychom všichni spokojeni. Ale když začnu BMW kritizovat, tak už hysterčím.
Mimochodem všímáš si, jak mi pořád podsouváš "můj kus"?
Já napíšu seznam vynálezů, ale může za to má frustrace z mého BMW. To už vážně není moc normální. A taky... "můj kus" je jiný, než ostatní kusy? Vždyť je to jedna linka ne? Musíš vymyslet něco jiného, s tou "smůlou na kus" už prostě nejde argumentovat...
Nicméně, budu nahrávat další a další videa, dokud lidi neprozřou:
[odkaz]
Dneska ráno mi v teplé garáži nešly otevřít dveře, lamela ve výdechu klimy se opět zalomila.
Který? Čekal bych Audi (1994 A8), nebo Hondu (1990 NSX), popřípadě něco historického (záleží na interpretaci), protože hliníkové karoserie znali už v 19. století.
Myslel jsem motoru a ne vozu (omluva), tam to byl 6,25 litrový V8 z roku 1955, kdy se přestal vyrábět šestiválec pro Bentley a byl nahrazen celohliníkovým osmiválcem:
It was also the last Bentley fitted with a six-cylinder engine, as its successor, the S2 used the Crewe designed and developed all-aluminium Rolls Royce 6.25-litre V8, which has remained in production in various forms ever since
Pokud se týká karoserie, hned od začátku bych řekl Audi a tento článek o tom říká více:
Když je to unikátní, tak určitě autor zvládne objasnit rozdíl oproti technologii, kterou použilo Audi ve svých laserových světlech. Tomu bych říkal zajímavý článek.
Tak bych to nutně neformuloval. Fakt je, že první auto na silnici s těmito světlomety bude BMW. A že BMW tyto plány oznámilo snad jako první. Nicméně Audi světlomet s laserovými diodami ukázalo (mimo jiné spolu s OLED světly). A R18 v posledním updatu dostala laserové diody.
V první řadě tu jde stejně o marketing. Stejně jako u prvních LED světel. Zatím jsou výhody laserových světel spíš teoretické. A LED jsou konečně na úrovni. Laserová jsou pravděpodobně technologie budoucnosti. Pokud je něco nepředběhne.
Děkuji za vysvětlení. Jsem rád, že tady jsou lidi, kteří nabízí vysokou dávku odbornosti při zachování vysoké dávky objektivity. Já to bohužel nejsem a to ani odborností, ani objektivností. Díky moc za Tvé příspěvky :yes:
Díval jsem se, co audi a laserová světla, a jak to chápu, třeba i z tohoto vyjádření, [odkaz] tak audi nevidí důvod pro laser, když jsou tu led světla. Mimochodem myslím, že bmw do toho sice vrazilo spoustu peněz, takže to logicky musejí prodat aspoň v něčem, a proto podobné humbuk články, ale ledky se v poměrně krátké době předvedly jako rychle se rozvíjející a hlavně podstatně méně náročná technologie, že ani pro bmw nebudou laser světla v budoucnu prioritní směr dalšího vývoje.
Dobře, ale mají je nebo ne? Ohradil ses proti větě z článku, "v Mnichově pro vůz připravili i v současném autoprůmyslu unikátní diodové světlomety", hledal jsem tedy, co audi a laser a nenašel nic jiného než pár odkazů na laserové mlhovky a vyjádření v tom smyslu, že laser možná někdy, led stačí... proto se ptám.
Záleží, co má být unikátní. Světlomet pravděpodobně bude, dnes se světlomety moc nesdílí a Audi bude těžko používat světlomet BMW. :-) Unikátnost si tedy vysvětluji v principu fungování a Audi demonstrovalo zadní světlomet s laserovým světlem před nějakou dobou a teď strčili laserové diody i do předních světel na R18.
Nahodov pracujem vo firme ktora toto svetlo vyvijala a preto mozem k tomu povedat zopar faktov. i8 svetlo je FULL LED a Laser tam sluzi len ako pridavne dialkove svetlo ktore sa zapina od 80 Km/h. Robi to automatika takze ziadne oslepovanie na horizonte nehrozi, vsetko strazi kamera. Laserova jednoka je taka velka ze zabera asi 1/4 celeho svetla. Takze nasadenie FULL Laser svetiel v blizkej buducnosti nehrozi. Podla mojho nazoru je to uplna zbytocnost lebo je to velke tazke a zapina sa to len pri idealnych podmienkach ked to nikoho neoslni. Tolko nazor cloveka problematiky znaleho. :-!
Ved som napisal ze vsetko strazi kamera a rozhoduje ci niekoho oslepujes alebo nie. Do spatneho zrkadla ti tym nikto nezasvieti ! FULL LED vsetla vytvaraju BLEND FREIS LICHT => svetlo ktore neoslepuje ! Proste ides mas dialkace a ked kamera detekuje auto ci v smere jazdy alebo v protismere roztaihne resp. sklopy kuzel svetla tak aby nesvietil tam kde sa prave nachadza detekovane auto.
Celý je to na palici. K čemu je "laserové" světlo, které se musí stejně rozptýlit. Pokud vím, tak koherentní paprsky poškozují zrak, takže doufám, že laser se jako světelný zdroj pro svícení v autoprůmyslu nikdy používat nebude.
Laser by měl nabídnout větší homogenitu. Nicméně jde spíš o ty rozměry. A třeba i spotřebu. I když je to hudba budoucnosti, protože dnes by takový světlomet nebyl ani malý, ani efektivní.
Laser je použit jen k excitaci fosforové vrstvy, a tedy světlo, které je laserem produkováno už není koherentní. Současně ale zůstává možnost kolimovat světlo do obzvlášť tenkého svazku - i proto je celá technologie jen komplement k LED.
Aspoň já to chápu tak, že samo o sobě by to moc použitelné nebylo (řidič by viděl hodně jasnou plochu v dálce, ale blíž k autu by byla tma). Jasně tam ale píšou, že parematry jsou na hranici regulí pro světla použitelná v automotive, čili asi to bude trochu píchat do očí :-)
Další potenciální výhodu bych viděl v tom, že ten fluorescenčí prvek může být velice malý a tudíž by mělo být možné designovat ještě futurističtější grafiku světel (vlastní laser asi bude poměrně velký, jak píše Lopotak, ale ten možná nebude muset být součástí světlometu).
No, přijde mi to z toho článku pochopitelné, ale je to absoulutně mimo můj obor, tak mě kdyžtak v míru opravte :-)