Je vidět, že BMW už se nekupuj pro jeho sportovní charakter, kterému měl napomáhat zadní pohon 63% 5er s Xdrive.
A je také patrné, že levnější SUV se kupují hlavně kvůli tomu že jsou levnější a tomu odpovídá i počet verzí s 4x4. Yeti těsně nad polovinou a korejci kolem 40%.
Dost mě překvapilo téměř 40% superbů s pohonem 4x4, což je skoro o třetinu víc než passatů s pohonem 4x4.
Přes 90% Audi A6 poukazuje na to, že v téhle kategorii aut už se nehledí na co nejlevnější provedení s poháněnou jednou nápravou a po rozjezdu Avantu a nástupu Allroadu se dá předpokládat, že počet 4x4 bude u A6 příští rok ještě větší.
A nakonec je zde Duster, kde čtvrtina aut je bez pohonu 4x4. To si nedokážu představit jinak, než jako pracovní nástroj do zhoršených podnímek a tím pádem si to nedokážu představit bez 4x4. Evidentně čtvrtina majitelů má jinou představu.
BMW se už dávno nekupují pro žádný sportovní charakter, Audi celý prémiový segment nevratně zdeformovalo. kdyby se z BMW 5 stala předokolka, nikomu by to už nepřišlo divné.
Nesváděl by jsem to na Audi. To si vždycky zakládalo na svém Quattru. Takže pokud to lidem vyhovuje více, tak se museli i ostatní přizpůsobit. Holt nabídli něco, co je žádanější.
Ty už vidíš důsledek, ne příčinu. Když 50% majitelů SUV nepotřebuje 4x4, pročpak ho asi potřebuje 65 % BMW 5? Faktem je, že ho opravdu potřebuje možná 5-10 % všech lidí, ovšem marketingu Audi se podařilo docílit toho, že si 80% myslí, že ho "musí mít" a že ho někdo nemá je jen proto, že na něj nemá nebo proto, že se nenechal zmasírovat.
Já nikde nepíšu, že to potřebují, ale že to chtějí. A když to chtějí, tak se uchýlí k tomu, kdo to nabízí. A že Audi stavilo svou image na quattru je naprosto normální. Každý na něčem staví.
Pointa je, že tahle pozice Audi ovlivnila většinu potencionálních zákazníků, kteří nabyli dojmu, že to mít musí. Proto došlo k rozmachu pohonů všech kol v prémii, aby neztráceli zákazníky.
Jejich marketing je podtržen faktem, že čtyřkolky Audi jezdí líp než předokolky. To jen posiluje asociaci, že čtyřkolka je lepší.
Tak oni postupně vykastrovali i své zadokolky, protože se prostě ukázalo, že běžní zákazníci chtějí auta nezáludná a snadno ovladatelná, o zážitky za volantem jim tolik nejde. Podle mě Audi odstartovalo konvergenci MB a BMW, kdy se prostě ukázalo, že se mu tam mezi nimi náramně daří.
Co si myslíš, že bylo Freude am Fahren? Jen na to lidé tolik neslyšeli. BMW šlo s bojem na pole Audi a snaží se lidi přesvědčit, že oni dělají lepší čtyřkolky.
Já myslím že pointa je v tom že u VW když vnutili Audi do prémie, museli vymyslet proč si ho kupovat když nemá klasické uspořádání náhonu (a klidně se na mne zlobte ale tohle holt k prémii patří ti co tvrdí že ne asi neznají ten pocit když vám do volantu nekecají žádné síly co na přední kola prostě nepatří) tak přišli s tím že prostě bez čtyřkolky se člověk neobejde, a lidi jim to spolkli, a postupně se odnaučili řídit, proto mají ABS, ESP, TCS a systémy které auto samy brzdí aby nedošlo k nehodě a systémy k udržení v pruhu. Problém je ten že až tohle za pár let budou mít úplně všechny auta tak zase stoupne nehodovost, protože běžní řidiči si budou myslet že se stačí držet volantu a o vše se postará elektronika jenže..........jenže žádná elektronika neumí zrušit fyzikální zákony.
Tak lidská blbost je bezbřehá. Přítomnost těchto systémů je spíš přirozená evoluce. Většina z nich stojí na neschopnosti řidiče, nejsou tam pro jeho komfort, takže ho těžko mohou deformovat. Do budoucna je to otázka. Já bych asi nemohl odtrhnout oči od silnice, kdyby za mě řídilo auto. Chyba je v systému, že nevyžaduje dostatečné schopnosti od řidičů. A jedna věc je nevěnovat se řízení, protože mám elektroniku, druhá věc je myslet si, že pro mě fyzikální zákony neplatí.
Jinak prémie není o pohonu. Většině zákazníků je to celkem jedno (zajímá je, když už, výsledek, ne jak ho bylo dosaženo). Prémie je hlavně o schopnosti prodat celkem kvalitní produkt za vysokou, rozuměj prémiovou, cenu. A jejich marketing neříkal doslova, že se bez ní neobejdeš, jen, že je lepší. A dnes se bez ní neobejdou výrobci. :-) A skutečně nelhali, v rámci Audi je čtyřkolka lepší. Když se pak chlapi v hospodě baví o autech, asi neřeknou, že předokolky Audi stojí za prd, takže si musíš koupit čtyřkolku, která není tak zábavná jako zadokolka. Řeknou spíš něco jako ta čtyřkolka je skutečně lepší. A tohle krmí tu asociaci, která zdeformovala společnost. Lidé to vztáhli na celý trh, udělali z toho univerzální pravdu. Třešnička na dortu je, že většině z nich pohon zadních kol nechyběl. Naopak je těšilo, že si nemusí dělat takové starosti s horším počasím.
Kdyby nebylo čtyřkolek, tak by Audi dříve či později muselo zavést i zadní náhon. Tu horní část výkonové nabídky v životě nemůžeš pokrýt s předním náhonem. Audi svou filosofii postavilo na ochraně řidiče. Z jejich pohledu je předokolka bezpečnější, proto je lepší.
Podle Audi jsou předokolky bezpečnější než zadokolky, protože nedotáčivý smyk lze zvládnout snadněji. V dnešní době, vzhledem k dnešní úrovni techniky, není problém zadokolku vykleštit, aby byla stejně tupá. Takže to už tolik neplatí.
Audi to bralo v kontextu konkurence, takže klasickou koncepci. Samozřejmě vše vzadu je na tom ještě hůř - z tohoto úhlu pohledu.
Zbytečně moc lidí si kupuje čtyřkolku... >:D Tak to je dobrej fór! Asi jsem taky zbytečnej >:D Podle mě si zbytečně mnoho lidí kupuje třeba aibagy, třeba ty, co málo bourají by si je objednávat nemuseli... Kylie, dobrá perla :yes: >:D
Že ovlivnilo trh to by nebylo až tak světoborné, ale že ovlivnilo zbytečně moc i šéfy od konkurence, tomu se říká náskok díky technice (marketingové).
[odkaz]
Milá Kylie, pan Citroen zase svým modelem Traction Avant naučil svět pohánět a řídit přední kola... Tím také amutomobilový svět významně ovlivnil, a život jde prostě dále... co naděláš? A také si mnoho lidí tehdy myslelo, že nej nej je klasická koncepce ;-)
Navždy zdeformoval trh. :-) Ale nebyl v tom sám. DKW se také zasloužilo o rozvoj pohonu předních kol. V té době se akorát spojilo pod značku Auto Union, což je dnešní Audi. A najdou se další.
Bavit se o "sportovnosti" vyssi stredni je vzdy trochu usmevne...
Az bude nejak zasadne odchaze pomer zadokolek u 3er (kde je x-drive take mozny) pak ti dam za pravdu. 3er je ten sportovni ze "sportovnich bavoraku", vzdy se proto prodaval ikdyz konkurence mela treba vic mista atd. Navic stim jak se rozsiruje modelova rada tak cast zakazniku kdysi 3er ted pokukuje po 1er (a i diky rostoucim rozmerum novych aut maji fakticky rozmerove podobne auto jako pred 20ti lety v 3er).
Podle 3er bych proto pomeroval ja. 5er, tedy auto vazici 1,8t a zvlastne v CR kde vetsina je kombi (opak "sportovnosti"), vetsina je diesel (opak "sportovnosti") bych skutecne nedaval 5er jako znak toho ze lidi nechteji sportovni BMW. Lidi nechteji "sportovni" 5er, to je vse. ;-)
Co me mrzi je kolik lidi si kupuje Yetiho, ix35 a Sportage s pohonem na predek. Vyssi spotreba, zadna ekologie... a pochybuju ze tech 50% jsou lide kterym se do auta klasicke koncepce hure nastupuje ;)
Já vyšší střední za sportovní nepovažuji, ale ještě nedavno si nedokázala většina lidí představit BMW s jiným než zadním náhonem. S tou 3er to také tuším nebude tak žhavé. Ten poměr xdrive tam určitě taky nebude zanedbatelný. Škoda, že sem nedali kompletní statistiku všech modelů.
Jeste relativne nedavno BMW x-drive tak rozsirene (temer ke vsem motorizacima prevodovkam) nenabizelo. Proto byl kdysi pomer nejaky a nyni je jiny. Ted kdyz je ten system pomerne sofistikovany stava se pro mnohe kdo od auta chteji hlavne prevoz z mista A do B kazdy den v roce logickou volbou.
3er je stale vetsina zadokolek, pokud si dobre pamatuju nejakou statistiku je to cca 70:30 (ale nepamatuju si zdroj, tak to ber s rezervou). Nerikam ze X-drive je u 3er zanedbatelne cislo. Ale ani BMW se nikdy neprodavalo JEN pro svou sportovnost, tech 30% muzou byt klidne zakaznici kterym se BMW libi proste vic nez Audi nebo mercedes a pri jinak hodne podobnych kvalitach a moznosti si nakonfigurovat x-drive i u BMW proc nesahnout po BMW? Z tech 70% pak bude cast lidi kteri X proste nepotrebuje, anebo lide kteri vylozene chteji zadni nahon, to budou ti kupci 325i, 330i (nebo nove 328i) a 335i, moc jich neni, ale prave toto reprezentuje (krom 1M coupe, M3 a kdyz primourim oci M5/M6) tu sportovnost u BMW.
Zrovna tak u Audi najdes tu skupinku co chtej sportovni svezeni mezi tema co si zaskrtno LSD, mezi tema co kupuji A4/A5 s 3.0TFSI, S4, S5, RS4, RS5...
"Čtyřkolky" Kuga, Sportage, ix35, Yeti a Tiguan >:D >:D Najednou se nám segment kompaktních SUV (konktrétně prodeje v něm) ukazuje v úplně jiném světle... ;-)
Ne, díváš se na to špatně. Tady nejde o cenu. Jde o to, že kompaktní SUV nějak vypadají (velká, robustní, macho auta), přitom působí dojmem bezpečí, je z nich dobrý výhled a možná je u nich šance, že budou odolnější na špatných silnicích. To zákazníkovi stačí.
Pokud by opravdu potřeboval 4x4, koupil by si ho. Že si ho nekoupil, značí, že pohon všech kol opravdu většina lidí nepotřebuje ani v segmentu SUV. V konečném důsledku tak jezdí po silnicích auta s velkým odporem vzduchu a spotřebou jen proto, aby si v nich majitel honil triko. Takže všechny hysterické diskuze o tom, kdo má jak sofistikovanou čtyřkolku, jsou naprosto o ničem.
Špatný pohled považuji já ten tvůj. Proč tedy dražší SUV, kde je možnost obou pohonů jsou téměř vždy s 4x4. Protože cena už tam nehraje takovou roli.
Základní yeti s 1,2 TSI stojí 362900 a první s pohonem 4x4 je za 503900.
ix35 je za 429990 a 4x4 za 549990.
Sportage 419980 a 4x4 za 554980.
Tiguan 469900 a 4x4 za 635100.
V téhle cenové kategorii si to hodně lidí rozmyslí jestli přihodit cca 150000. Což je třetina ceny auta.
Vždyť si neodporujete. Kdyby tu čtyřkolku opravdu potřebovali, tak si jí koupí, nehledě na cenu, ne? A když na ní nemají, tak proč kupovat něco přerostlého, když ti prakticky to samé dá klasický kompakt? Drobné rozdíly tam jsou, ale nijak zásadní a většinu dělá jen dojem.
Nepopírám, že existují lidé, kteří potřebují vyšší stavbu, ale zase tolik jich podle mě není. Jestli se mýlím, tak je to jen dobře.
Takže pánové, kdo opravdu potřebujete "sofistikovanou" čtyřkolku, jděte diskutovat jinam, protože vás je menšina a diskuze tím pádem bude o ničem.
Opravdu ????
Ne, je to přesně opačně, jako se sportovními auty. Sofistikovanou 4x4 "potřebuje každý", ale reálně si ji nikdo nekoupí, tudíž nemá na rozhodování prakticky žádný vliv. Nad sportovními auty a hot-hatchi slintá také každý a vynáší kvalifikované soudy. Ale pak si koupí nafťáka v kombajnu.
Re: tu je vidno kto je tu dlhodoby lider stvorkoliek
Ano máš pravdu, ale je to z nouze ctnost. V Evropě se CR-V 4x2 zatím neprodává. Příští CR-V už dvoukolka bude a pak odhaduji, že i tam to bude těch 50:50. Výše jsem ale poukazoval na to, že řeči o tom, jak evropská SUV Hondu CR-V "válcují" najednou vycházejí sakra na prázdno. ;-)
Re: tu je vidno kto je tu dlhodoby lider stvorkoliek
ano to je fakt ale zase nevidim dovod vyrabat SUV a robit z nich len dvojkolky ;-) , SUV by malo byt preto SUV ze je to stvorkolka ale doba sa meni a coskoro bude SUV aj oplastovany hyundai i10.
Re: tu je vidno kto je tu dlhodoby lider stvorkoliek
funguje to dokonale to je pravda ale len na efekt, realnost vyuzitia takychto SUV ( bez 4x4 ) v terene je veskera zadna
ale samozrejme suhlasim s tym co si vyssie pisal a ja to vidim takisto a nevravim ze niektore vyhody nie su vyhodami ale bez 4x4 je SUV skutocne len na papieri a na efekt. Poriadne SUV pohon 4x4 musi mat bez debaty.
Re: tu je vidno kto je tu dlhodoby lider stvorkoliek
Já ti nevím, jestli to není tou krásou..... na rozdíl od prvních dvou generací jsou ty poslední, podle mne, ošklivky. Stejně tak i poslední RAV. Nevím, snad mi tady někdo bude odporovat a přesvědčí mne o opaku.
Pro mě je tahle tabulka docela překvapením. Zaujalo mě, jak málo se kupují čtyřkolky u aut k tomu předurčených (Ford Kuga, Škoda Yeti, Kia Sportage, VW Tiguan) – tedy auta, u kterých bych s pohonem čtyř kol neváhal. Naopak mě zarazilo, kolik zákazníků volí 4x4 u aut vhodných k ježdění po silnici (Audi A6, Škoda Superb, BMW 5, VW Trasporter, Audi A7). Čekal bych pouze několikaprocentní podíl... Zajímavé. Ale při přehodnocení přece logické. Vždyť jde vlastně o vozy s cenou okolo milionu a to už si těch 40 tisíc za čtyřkolku klidně připlatím.
Ale 4x4 v našich evropských končinách není dávno o nějakém zdolávání brodů a šplhání do nepřístupného pralesa, ale o aktivní bezpečnosti na všech površích. No kdo jiný s takovým trendem masově začíná? Prémie. A prémie je především vyšší střední a od ní se pak tento prvek šíří i do střední. I poslední mohykáni usilovně pracují na 4x4 aby jim neujel vlak:
[odkaz]
Ono to bude tým, že tie A6, Superby, BMW 5, VW Transporter sa po 1.novembri na zimu neodkladajú na parkovisko alebo do garáže ale musia jazdiť aj keď sem tam napadne sneh. A neprísť niekam včas len kvôli tomu, že som auto navytlačil do mierneho kopčeka po "vzorne" udržiavanej ceste môže byť veľký problém ( napríklad na Makov som nevytlačil, ale to bolo dávno ). 4x4 vlastne robí prácu za cestárov, 4x4 doporučuje 10 z 9 cestárov >:D
Zadny pohon ma u vodicov, co ho nikdy nemali straslivu povest. Pradstava takych vodicov je, ze to si kupuju iba ti, co si kupuju benzinovy motor. Pre normalneho vodica, co nedriftuje a jazdi v zime, je nafta a 4x4 :-!
jinak jeste trochu "matematiky":
- razeno podle absolutnich prodeju
- nejprodavanejsi 4x4: Octavia, nabizi se dodat, ze Octavia Combi, neb tento pohon jen v teto karos. variante
- btw. Superb ma vyssi cisla i diky tomu, ze se nabizi v obou karos. variantach
- ale i tak je to porad vysoke cislo (slusny;)
- podil vsech 4x4 u Skody pak je 30% trhu, asi zadny prekvapeni;
- nasleduji VW 12,7%, BMW 10,4%,Audi 7,2%
- slusne si vede Duster i SX4, jejich pozice a umisteni na nasem trhu je asi vic nez jasna;
- pak uz se vse odviji podle obvyklych pravidel VW, Korejci atd.
- zaveru se da vyvodit spousta, neberte jako umysl, jestli jsem neco opomnel (narok na chybu predem vyhrazen;)
p.s.
- berte jen jako dodatecny pohled na vec, zajimali me absolutni cisla
- legenda: prvni puvodni poradi>nove poradi, podil na trhu, prodeje 4x4, absolutni prodeje, podil na absolutnich prodejich modelu
- jinak lip jsem to vlozit neumel, nektere modely maji posun v radku, ale to je asi burt, dulezita jsou cisla