Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2011: Modely podle podílu 4x4

Aleš Dragoun
Diskuze (56)
Žebříček nejprodávanějších aut s pohonem 4x4 známe. Jaké jsou ale jejich podíly na celkových registracích jak trhu, tak i jednotlivých modelů?

Statistiky odpovídají období od ledna do listopadu 2011 a jsou v nich zahrnuty jak osobní, tak i užitkové automobily. Za dané období se prodalo 24.977 vozidel s oběma poháněnými nápravami. To znamená 14,7 % ze všech 170.020 registrací. Osobních aut bylo o něco více: 24.006 ze 158.263 (15,2 %). Lehké užitkové čtyřkolky jsou speciální kategorií, 971 kusů z 11.757 značí jen 8,2 %.

Jak jsou na tom jednotlivé modely, alespoň z nejprodávanější třicítky čtyřkolek? Samozřejmě zde najdeme ty, které mají jasných sto procent. Konkrétně se jedná o Hondu CR-V, BMW X3, Volkswagen Touareg, Audi Q5, BMW X5, Subaru Forester, BMW X6 a Audi Q7 - dle celkového pořadí. Jediným vozem, který má plný počet a není SUV, je Subaru Legacy. Což rozhodně nijak nepřekvapuje.

Přes devadesát procent mají Volvo XC60, Audi A6 včetně Allroadů, BMW X1, Toyota RAV4, Hyundai Santa Fe, Audi A7, Mitsubishi Outlander a Kia Sorento. Zde se striktně držíme čísel udaných Sdružením dovozců automobilů (SDA), které ne vždy odpovídají realitě.

Tyto podíly se pochopitelně netýkají první pětky. Například u vedoucí Octavie činí čtyřkolky jen něco málo přes 9 % z 22 tisíc kusů. Yeti má o něco více než polovinu (přesně 51,7 %), Superb pak

poměrně vysokých 39 %. To je lepší výsledek než u úhlavního konkurenta Passatu, u něj vozy s přídomkem 4Motion tvoří jen 28 %. Takový Duster hlásí přes tři čtvrtiny vozů s pohonem všech kol (76,4 %) a malý crossover Suzuki SX4 dvě třetiny (respektive 67,8 %).

Jak je tomu u užitkových aut, ze kterých najdeme mezi nejlepšími jen legendární Volkswagen Transporter? Té-pětky s oběma poháněnými nápravami (opět se jedná o součet všech variant série) jsou poměrně oblíbené, tvoří 29 % všech registrací (480 z 1.650 kusů). To je mnohem více než u Mercedesů Vito a Viano (tam představují jen 17,4 %) nebo větších Sprinterů (3,2 %), o Fordu Transit, který má jen 2,3 %, nemluvě. Údajem hodným zaznamenání je poměr u menší řady Caddy: 7,2 %. Ten představuje devět desítek registrací z 1.257.

Automobily s pohonem 4x4, podíly na celkových registracích za leden-listopad 2011
-KategorieOA+LUV 4x4OA+LUV celkempodíl 4x4
-Období1-11/20111-11/20111-11/2011
1.Honda CR-V625625100,0%
2.BMW X3480480100,0%
3.Volkswagen TOUAREG464464100,0%
4.Audi Q5379379100,0%
5.BMW X5307307100,0%
6.Subaru FORESTER290290100,0%
7.Subaru LEGACY282282100,0%
8.BMW X6255255100,0%
9.Audi Q7227227100,0%
10.Hyundai SANTA FE30230499,3%
11.Audi A726226499,2%
12.Kia SORENTO23623899,2%
13.Toyota RAV432833199,1%
14.Volvo XC6050353394,4%
14.BMW X141244093,6%
16.Mitsubishi OUTLANDER25927992,8%
17.Audi A649655090,2%
18.Dacia DUSTER1626212976,4%
19.Suzuki SX41134167367,8%
20.Mitsubishi ASX46372464,0%
21.BMW 550580263,0%
22.Volkswagen TIGUAN800133659,9%
23.Ford KUGA25247652,9%
24.Škoda YETI1883364051,7%
25.Kia SPORTAGE596140442,5%
26.Hyundai ix35618153440,3%
27.Škoda SUPERB1694432939,1%
28.Volkswagen TRANSPORTER480165029,1%
29.Volkswagen PASSAT647231328,0%
30.Škoda OCTAVIA2065220039,4%
-Ostatní modely6107119759-
-CELKEM2497717002014,7%

Aleš Dragoun
Diskuze (56)
4. 1. 2012 15:20
Re: zajímavá tabulka
Navždy zdeformoval trh. :-) Ale nebyl v tom sám. DKW se také zasloužilo o rozvoj pohonu předních kol. V té době se akorát spojilo pod značku Auto Union, což je dnešní Audi. A najdou se další.
4. 1. 2012 15:03
lc/jeep/patrol
?
4. 1. 2012 15:00
Re: zajímavá tabulka
Podle Audi jsou předokolky bezpečnější než zadokolky, protože nedotáčivý smyk lze zvládnout snadněji. V dnešní době, vzhledem k dnešní úrovni techniky, není problém zadokolku vykleštit, aby byla stejně tupá. Takže to už tolik neplatí.

Audi to bralo v kontextu konkurence, takže klasickou koncepci. Samozřejmě vše vzadu je na tom ještě hůř - z tohoto úhlu pohledu.
Avatar - white label
4. 1. 2012 12:54
Re: tu je vidno kto je tu dlhodoby lider stvorkoliek
Třeba zrovna já to nebudu určitě... ;-)
4. 1. 2012 11:44
Re: tu je vidno kto je tu dlhodoby lider stvorkoliek
Já ti nevím, jestli to není tou krásou..... na rozdíl od prvních dvou generací jsou ty poslední, podle mne, ošklivky. Stejně tak i poslední RAV. Nevím, snad mi tady někdo bude odporovat a přesvědčí mne o opaku.