Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2011: Nejprodávanější z nižší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
Ford Focus má za sebou vynikající výsledek a patří mu druhá příčka nejen v březnu, ale i za první čtvrtletí letošního roku. Je také nejprodávanějším dováženým vozem nižší střední třídy.

Březnový trh se v meziročním srovnání ocitl v mírném zisku (+2,7 %). Před rokem bylo nově zaregistrováno 5.682 vozů, letos 5.838, tedy o 156 více.

Měsíčnímu pořadí vládla tradičně domácí Škoda Octavia s 2.029 kusy. Na druhé pozici (a první mezi importy) ovšem skončil již v titulku zmíněný Focus, který dosáhl na astronomických 789 exemplářů. To mu zajistilo výrazný podíl 13,5 %, zatímco Octavii patřilo v březnu jen 34,8 % trhu. V lednu bychom na stříbrné příčce našli Mégane a v únoru Golf, takže pořadí není nijak stojaté a přelévá se.

U Focusu se zastavme na trochu déle. Dosluhující pětidveřový model druhé generace se prodává ve výbavě Trend Plus s benzínovou šestnáctistovkou Duratec za 279.990 Kč. Třídveřovou verzi již nekoupíte, stejně jako sedan, kombi v nabídce zůstává. Dvojkový Focus se stále vyrábí a do léta ještě bude, ale v tomto případě se jedná výhradně o skladové vozy. Třetí generace zamířila do Čech nedávno.

Pojďme zpátky do nejvyšších pater žebříčku. Do Top 5 se vrátila Kia Cee'd, skončila bronzová se 438 registracemi. Čtvrté místo obsadil Renault Mégane (416) a konečně pátý je Volkswagen Golf s 393 kusy. Nošovické dvojče slovenské Kie Hyundai i30 se mezi nejlepší nevešlo, patří mu šesté pořadí (351). Sedmá Astra už dost ztratila, její takřka čtvrt stovky nových aut je ale takříkajíc luxusní výsledek.

První Octavia si ve srovnání se třetím měsícem roku 2010 pohoršila o značných 724 aut (-26,3 %). Další nejbližší konkurent, jmenovitě Focus, dosáhl pochopitelně kladného výsledku. Loni jich bylo zaregistrováno 311, letos o 478 (!) více (+153,7 %). Prestižní titul Skokan roku tak náleží právě jemu. Kia Cee'd se zlepšila jen o 3,8 % (+16 aut, loni 422), ale pořád se jedná o pozitivní zprávu. Renault Mégane vykazuje větší nárůst 36,4 % (z 305, tedy +111). Volkswagen Golf má oproti tomu na kontě mírný pád o 1 % (-4 jednotky).

Největší postup uplynulého měsíce si tedy připisuje Focus. Jeho veleskok sice není nejvyšší, Renault Fluence se ale loni v březnu v Čechách a na Moravě teprve rozkoukával. Hned za Focusem následuje znovu skvělá Toyota Auris (z rovných 70 aut na 177, tedy o 152,9 % více). Celkem stabilní výkony letos podává také Opel Astra, i když si v březnu polepšil jen o 127,5 %. V březnu 2010 se prodalo již vysokých 109 vozů, zatímco teď si jich zástupce nižší střední třídy s bleskem ve znaku připsal na konto dokonce 248.

Importér má stále v nabídce rovněž předchozí generaci pod označením Classic III. Základní cena pětidvéřového hatchbacku je 244.900 Kč za benzinovou 1,4/66 kW, pod 300 tisíc se vejde dokonce kombi Caravan (274.900) a také sedan (284.900). Čtyřdveřová klasika je ale k mání s výkonnější šestnáctistovkou (85 kW).

Propadák musíme hledat mimo hitparádu v kolonce Ostatní modely. Pochází z Německa a jmenuje se BMW řady 1. Ztratilo 93,5 %, do svých garáží si jej postavilo jen sedm majitelů místo 107 (meziročně rovných -100). Nejmenší řada bavorské automobilky sice již vyhlíží nástupce, ale ještě úplně nekončí.

Ponecháme-li stranou Volvo C30 (z 8 na 3, -62,5 %), je dalším vozem v této statistice Mazda 3. Ta ztratila polovinu, pohoršila si z 58 na 29 registrací. Slabý měsíc má za sebou též Fiat Bravo (-42,9 %, -27 aut) a v poslední době tradičně se nedařilo lidovému Loganu (-41,7 %, z 223 kusů na 130). U levné Dacie stále platí sčítání všech karosářských verzí včetně užitkových, i to, že výchozí sedan paběrkuje, v březnu našly nové majitele jen dva!

Český trh v nižší střední třídě získal oproti prvnímu čtvrtletí roku 2010 2,8 %, počty nových aut stouply z 13.723 kusů na 14.107 (meziročně +384).

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v březnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období3/20111-3/20113/20111-3/2011
1.Škoda Octavia2029600034,8%42,5%
2.Ford Focus789125413,5%8,9%
3.Kia Cee'd4388987,5%6,4%
4.Renault Megane41610417,1%7,4%
5.Volkswagen Golf3939636,7%6,8%
6.Hyundai i303518276,0%5,9%
7.Opel Astra2485344,2%3,8%
8.Peugeot 3081774333,0%3,1%
8.Toyota Auris1773813,0%2,7%
10.Citroën C41342052,3%1,5%
11.Dacia Logan1302812,2%2,0%
12.Renault Fluence1152952,0%2,1%
13.Honda Civic801721,4%1,2%
14.Chevrolet Cruze621551,1%1,1%
15.Audi A3511150,9%0,8%
16.Fiat Bravo36920,6%0,7%
16.SEAT Leon36640,6%0,5%
18.Mitsubishi Lancer34570,6%0,4%
19.Mazda 329780,5%0,6%
20.Toyota Corolla26430,4%0,3%
21.Alfa Romeo Giulietta19320,3%0,2%
22.Fiat Linea15210,3%0,1%
23.Subaru Impreza13270,2%0,2%
24.VW Scirocco12220,2%0,2%
25.Volvo S40/Volvo V5010260,2%0,2%
-Ostatní modely18910,3%0,6%
-CELKEM583814107100,0%100,0%

V celkovém pořadí od ledna vede Octavia s rovnými 6.000 kusy, její podíl klesl už na 42,5 %. Druhou příčku si neudržel Mégane, nýbrž na ní vylétl minule až pátý Focus (1.254, 8,9 %). Renault se tak musí spokojit s průběžným bronzem (1.041, 7,4 %), zároveň je posledním, který překročil tisícovku. Německý klasik z Wolfsburgu Golf opustil stupně vítězů a je čtvrtý (963, 6,8 %). Na pátém místě najdeme minule šestý Cee'd (898, 6,4 %). Hyundai i30 tedy zákonitě nejlepší pětku opustil. Na svého sourozence ale ztrácí jen zhruba sedm desítek nových aut, zatímco sedmou Astru od něj dělí propastné tři stovky exemplářů.

V meziročním srovnání ztratila vedoucí Octavia 1.299 vozů (-17,8 %), Ford prodal naopak o 669 Focusů více (+114,4 %). Renault Mégane získal 43 % (loni 728, letos +313). Golf si stejně jako jeho mladoboleslavská kolegyně a soupeřka zároveň pohoršil, byť na rozdíl od ní jen mírně (-2 %, o 20 kusů méně). Kia Cee'd si připisuje +15 exemplářů, tedy +1,7 %. Statistice největších postupů také zde kralují Astra (o 145 % více) s Aurisem, jenž má něco málo nad 135 %. K nim se přidal Focus s výsledkem o 114,4 % lepším než loni. Fluence opět pomíjíme, nebudeme se zabývat ani Jettou, která se razantně zlepšila díky nové generaci.

Mezi vznětovými motory hraje prim, jak jinak, domácí automobilka: Octavií s agregáty TDI bylo tentokrát 1.362 (67,1 % z celkových registrací). Mimochodem, tři nové bestsellery z Mladé Boleslavi spalují zemní plyn, tedy LPG. Počty a podíly turbodieselů u zbylých vozů první březnové pětky jsou následující: Ford Focus měl 105 aut s turbodiesely (13,3 %), Kia Cee'd 46 (10,5 %), Renault Mégane 64 (15,4 %) a konečně Volkswagen Golf 108 (27,5 %). Nejmenší podíl nafty pod kapotami má tedy slovenská Jihokorejka.

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
Avatar - Nerez
19. 4. 2011 21:57
Re: Český trh
Já nevím, já ani na Loganovi ani na jiné Dacii nevidím nic špatného, nepovažuju je za podřadná nebo špatná auta. Některé Dacie jsou zajímavá auta a nebránil bych se jim. Takové Sandero stepway nebo Duster 4x4 1.6 :yes:
19. 4. 2011 21:52
Český trh
Mně udělal radost jeden fakt. V první desítce není ani jedno to rádobyvelké auto typu Logana (je 11.), ale vesměs kvalitní evropská mainstreamová produkce. A to je dobře, prostě už nejsme národem chudáků, kteří za každou cenu přepočítavají kvalitu auta poměrem cena/kilo a čím menší poměr, tím lépe.

BOBovi a Ádovi se omlouvám, ale já Megane a i30 i Kiu C´eed považuji za standartní evropské produkty....
19. 4. 2011 17:55
Bravo Ford a Jůlinka
Gratulace Fordu, jen tak dále. Těší mě i prodele Jůlinky..v Evropě už AR prodává skoro stejně jako Mazda :-)
Avatar - Nerez
19. 4. 2011 15:16
Re: Fikus Focus...
Spousta lidí si kupuje auto třeba dvakrát, třikrát za život. Pokud kupuju auto, které si hodlám nechat třeba 8, 10 let tak o tom, zda ho prodam o 20 tis dráž nebo ne, nepřemýšlím...
Avatar - pallas
19. 4. 2011 14:42
Re: Fikus Focus...
kupovat vybehovy model je sice ok z hladiska spolahlivosti, ale pri dalsom predaji je to vyrazne negativum.