Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2012: Nejprodávanější malé terénní vozy, SUV a crossovery

Aleš Dragoun
Diskuze (17)
Pořadí mezi malými SUV se za suverénním Yetim opět změnilo.

Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti stejnému měsíci roku 2011 vzrostly o 12,5 %, z 1.573 na 1.769 kusů (+196). Segment je na tom tedy i nadále velmi dobře.

Yeti získal v aktuálním pořadí další prvenství za 388 exemplářů a podíl 21,9 %. Druhý Tiguan se na něj díval z velké dálky (174, 9,8 %). Za ním následují další modely s těsnými odstupy. Třetí místo obsadil Hyundai ix35 (164 kusů, 9,3 %) a Dacia Duster skončila čtvrtá (154, 8,7 %). „Kočovník“ od Nissanu je znovu pátý a připsal si 111 aut (6,3 %). Trojciferná čísla zaznamenala ještě šestá Sportage a hned za ní je BMW X1.

V meziročním srovnání premiantů tabulky má Yeti o 69 registrací více (+21,6 %). Tiguan hlásí rovněž vzestup a mnohem vyšších +205,3 % (+117), což mu mimochodem bez problémů stačí na Skokana roku. Ani Hyundai ix35 nemá méně než loni, ba právě naopak: vyskočil o přesnou třetinu a 41 exemplářů. Před rokem se tudíž prodalo 123 vozů. Jediným členem Top 5, který vykazuje negativní znaménko, je Dacia Duster (-8,3 %, o 14 aut méně). I takový Qashqai si polepšil alespoň o 22 kusů, v jeho případě tento údaj představuje +24,7 %. Loni v květnu si jich Češi koupili 89.

Již udělený prestižní titul šplhouna si Tiguan jistě zaslouží, vždyť se zvedl o nejvíce kusů ze všech. Druhý je v tomto přehledu Yeti a třetí ix35. Na procenta jej sice překonal poněkud přerostlý crossover Freemont, ale ten loni svou pouť na domácích silnicích teprve začínal. Chevrolet Captiva dosáhl tentokrát „jen“ +111,1 %, ten vyskočil z 18 na 38 registrací. Přes stovku už nemá nikdo, ale třeba Honda CR-V nebo Kia Sorento jsou na tom úplně stejně jako loni.

Největší meziroční propad co do procent zaznamenal Mercedes-Benz GLK (-24 exemplářů, ale také -68,6 %). před Mitsubishi ASX (-42, -43,8 %), jeho stájovým kolegou Outlanderem (-14, rovněž -43,8 %) a hlavně důležitou Kiou Sportage (-58, -40,3 %). Vynechejme jednotkové záležitosti a modely mimo první třicítku. Největší kusovou ztrátu má právě Sportage před ASX a GLK, které skončilo až na nelichotivém 26. místě.

Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 17,4 %, konkrétně z 8.253 na 9.691 vozů (+1.242). Oproti dubnu tudíž naopak klesl o 1,6 %.

Pořadí po pěti měsících vévodí pochopitelně Yeti (1.906 registrací, podíl 19,7 %). Nissan Qashqai už se přehoupl přes tisícovku a druhé místo bez problémů udržel (1.077, 11,1 %). Následuje Hyundai ix35 (915, 9,4 %), Dacia Duster zůstává čtvrtá (857, 8,8 %) a na páté příčce je Tiguan (814, 8,4 %). Sportage je již osamocena na šestém místě, rozdíly oproti konkurenci, jak před ní, tak i té v závěsu se neustále prohlubují. Hranici 300 aut překonala zatím pouze sedmá Kuga.

Yeti získal od začátku roku 173 aut (rovných 10 %). Qashqai má stále vysokých +218,6 %, respektive +739 kusů. Navýšení Hyundaie ix35 činí již 19,1 %, neustále tedy stoupá. Korejec má o 147 jednotek více. Duster naopak ztratil 23,6 %, vybralo si jej o 264 lidí méně. Tiguan oproti loňsku získal již 25,2 % a 164 vozů, před dvěma měsíci byl ještě ve ztrátě.

Nejvíce ze všech hlásí kromě perliček typu Jeepu Compass, Fiatu Freemont a Opelu Antara právě dvojče „blesku“: Chevrolet Captiva (+396,6 %). Následuje Qashqai, registrace Kugy vyskočily už jen o 80,4 %. Na kusy vede japonsko-britský „kočovník“ před Yetim, Tiguanem, ix35 a Kugou (+144).

Největší procentní pád hlásí Jeep Patriot (-65,2 %) před Mercedesem GLK (-38,1 %) Zbytek je jen nad hranicí 20 %. Jedná se konkrétně o Mazdu CX-7, Audi Q5, Dacii Duster, Citroën C-Crosser, Hyundai Santa Fe a Kiu Sorento. O největší počet aut se odporoučelo rumunské SUV (-264), druhá je v této statistice Kia Sportage (-84), za ní Honda CR-V a Audi Q5 (oba s -43).

Nejprodávanějším menším SUV s turbodieselem byla v květnu Škoda Yeti (223, podíl 57,5 %). U v pořadí druhého Hyundaie ix35 činily vznětové motory vyšších 73,2 % (120). Tiguan měl 115 vozů se zkratkou TDI (66,1 %). Qashqai dosáhl na 104 registrací a skončil tedy znovu „až“ čtvrtý (93,7 %). Páté je velké překvapení: BMW s 64 X1 na naftu (91,4 %). Celkem 45 Dacií Duster spalovalo bioethanol E85, jinak se alternativní paliva v této třídě vůbec nenosí.

Malé crossovery

Pořadí malých crossoverů se změnilo. Countryman vylezl tentokrát až na bronz za SX4 a Juke, což je pro něj bezesporu úspěch. Desítku přírůstků navíc nepřekročil jen Fiat Sedici, což je také dobré znamení. Květnový trh získal takřka třetinu. Pohoršil si Soul (-36 %, -9 kusů) a drobně i lídr SX4 (-2,3 %, -3). Nejvíce procent i kusů získal Nissan Juke (takřka +270 % a +63) před Countrymanem (+200 %, +12).

Segment od ledna zůstává v kladných hodnotách, je 8,3 %, respektive rovných 90 aut v plusu, po dubnu, kdy se dostal do zisku, měl navýšení jen tříprocentní. Juke si polepšil na +183,5 %, vyskočil ze 121 na 343 exemplářů. Countryman si polepšil o 18 a Sedici o desítku vozů. SX4 naopak hlásí ztrátu skoro 18 % (-144 registrací z 818), Soul spadl mírněji, o 15 %, což u něj znamená jen 13 kusů.

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v květnu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období5/20121-5/20125/20121-5/2012
1.Škoda YETI388190621,9%19,7%
2.Volkswagen TIGUAN1748149,8%8,4%
3.Hyundai ix351649159,3%9,4%
4.Dacia DUSTER1548578,7%8,8%
5.Nissan QASHQAI11110776,3%11,1%
6.Kia SPORTAGE865694,9%5,9%
7.BMW X1702404,0%2,5%
8.Honda CR-V632913,6%3,0%
9.Volvo XC60572663,2%2,7%
10.Mitsubishi ASX542963,1%3,1%
11.BMW X3502052,8%2,1%
12.Audi Q3422122,4%2,2%
13.Chevrolet CAPTIVA381442,1%1,5%
14.Audi Q5301371,7%1,4%
14.Toyota RAV4301651,7%1,7%
16.RANGE ROVER EVOQUE251041,4%1,1%
17.Kia SORENTO241001,4%1,0%
17.Mazda CX-524601,4%0,6%
19.Ford KUGA233231,3%3,3%
20.Hyundai SANTA FE211091,2%1,1%
20.Subaru FORESTER211261,2%1,3%
22.Fiat FREEMONT191071,1%1,1%
23.Mitsubishi OUTLANDER181401,0%1,4%
24.Mazda CX-714810,8%0,8%
25.Renault KOLEOS12760,7%0,8%
26.Mercedes-Benz GLK11600,6%0,6%
27.Nissan X-TRAIL7510,4%0,5%
28.Land Rover FREELANDER6250,3%0,3%
29.Citroën C CROSSER5260,3%0,3%
30.Jeep COMPASS4240,2%0,2%
30.Jeep PATRIOT480,2%0,1%
30.Lada NIVA4400,2%0,4%
30.Suzuki GRAND VITARA4510,2%0,5%
Ostatní modely-12860,7%0,9%
CELKEM-17699691100,0%100,0%

Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v květnu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období5/20121-5/20125/20121-5/2012
1.Suzuki SX412867450,6%57,3%
2.Nissan JUKE8534333,6%29,2%
3.Mini COUNTRYMAN18487,1%4,1%
4.Kia SOUL16756,3%6,4%
5.Fiat SEDICI6362,4%3,1%
Ostatní modely-000,0%0,0%
CELKEM-2531176100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (17)
2. 7. 2012 07:47
Re: Čím to je?
Já tyhle vysoké tvary u aut obecně nemusím.
Ale co mi říkala manželka, jí se třeba líbilo ix35 a Sportage zase vůbec ne.
Takže je to fakt různé, co se komu líbí.
1. 7. 2012 13:27
Re: Čím to je?
Já jsem žádné stížnosti na kvalitu ani jednoho ani druhého nezazanamenal a Sportage je podle mého názoru jedno z nejhezčích SUV na trhu. Sice mně už tolik nenadchnul interier a už vůbec nejsem schopen porovnávat jízdní vlastnosti, ale ix35 je poněkud "obludka" ve srovnání se Sportage.

Jinak začínám mít takový pocit, že hyundai se trochu zklidnil a třeba i30 se mi naživo líbí víc než Cee´d, nicméně nikdy by mně nenapadlo uvažovat v intencích "české" nebo "slovenské" auto. H/K dělá v České republice a na Slovensku svoje auta a zrovna tak, jako snad nikoho soudného nenapadne, že třeba auta z bývalé BAZky (dnes VW AG) jsou slovenská, tak Hyundai není prostěě česká značka, stejně jako nejsou české televizory značky Panasonic z Plzně ani Sony tuším z Trnavy.

Hyundai/KIA je korejský výrobce, centrum pro Evropu (tj. centrála, markering, výzkum a především vývoj) jsou v západní části Německa a pochybuji, že třeba Rusové mají Škodovku za vlastní značku, protože v Kaluze je závod, kde se značná část škodovek pro ruský trh montuje....

U části Peugeotů a Citroenů ať už z Trnavy nebo z Kolína taky nikdo nezkoumá jejich původ, jsou to prostě francouzská auta.....

Jinak ta kampaň zdůrazňující "českost" Hyundaie byla tak násilná, trapná až směšná, že její odeznění nemusí trápit ani jejího zadavatele.
1. 7. 2012 13:18
Re: Range Rover Evoque
Taky závidím ( a zároveň přeji) těm, kteří mají Evoque doma.....
30. 6. 2012 21:30
Re: Čím to je?
Mozno preto, ze ix 35 je "ceska"! A navyse ma Hy o nieco lepsiu povest ako Kia.
Avatar - Ham.
30. 6. 2012 19:43
Re: mercedes GLK
Na Slovensku je možná GLK na čele jak píšeš, ale v Čechách je přesně tam, kde je v prodejích v celé Evropě, daleko za X3 a Q5 protože ztrácí technicky (ve všech srovnávacích testech dostává napráskáno od X3 a Q5) tak designově. Hrany jsou out, možná se hodí k pravověrnému offroadu jako je difík do lesa nebo na pole, ale do toho divadla jak píšeš je nikdo nechce.