Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co dělají blázni v pondělí večer? Sledují, jak se točí kardan

Martin Vaculík
Diskuze (15)

Značka Audi má pod obchodním názvem Quattro hned několik různých systémů pohonu všech kol.

Ten pro slabší verze vozů s motorem podélně se jmenuje Quattro Ultra a z důvodu co nejnižších jízdních odporů i emisí CO2 připojuje pohon zadních kol přes elektromechanicky ovládanou lamelovou spojku jen v případě potřeby. Na rozdíl od aut s motorem napříč (třeba Octavia, Karoq) zde lamelová spojka není vzadu u diferenciálu, ale vpředu u převodovky. I takto řešený pohon všech kol, který točivý moment dozadu přenáší jen v případě spotřeby, však má negativní vliv na spotřebu paliva. Nejen zadní polosy, ale i celý diferenciál a právě též kardan se točí stále od zadních kol a zvyšují tak jízdní odpory.

Proto Audi prostřednictvím zubové spojky odpojuje pravou zadní poloosu, takže se levá v diferenciálu volně protáčí a dlouhý hnací hřídel pod autem neroztáčí. Opětovné připojení zubové spojky vzadu je možné poté, co přední lamelová spojka znovu roztočí kardan od převodovky a srovná jeho otáčky se zadními koly.

Je jasné, že má-li se kardan roztáčet plynule, aby nebylo cítit škubnutí dané rychlým překonáváním jeho setrvačnosti, nemůže systém na náhlou potřebu přenosu výkonu dozadu reagovat hned. Tvůrci se hned v roce 2016, kdy systém představili, chlubili, že dokáže správně předvídat, kdy by čtyřkolka mohla být potřeba. A hnací hřídel zastavuje jen v případě, že to nehrozí.

Samozřejmě vím, že funkce systému za jízdy by se dala nalogovat - tedy diagnostikou zaznamenat činnost aktuátorů přední a zadní spojky. Ale mnohem zábavnější bylo umístit pod auto kameru a projet dvakrát stejnou trasu - jednou ekonomicky, podruhé sportovněji.

S tímto videem si radši někam zalezte: Netechnici těžko pochopí, jak může někoho bavit koukat na kardan. A dejte nám vědět, jestli to byla nuda, či zda chcete více videí podobného druhu. Stejně by šla zaznamenat třeba činnost aktivních stabilizátorů.

Martin Vaculík
Diskuze (15)

Doporučujeme

7. 5. 2024 18:22
Má to smysl u EV?
Má podobná technologie smysl u EV, resp rozpojit motor od hnané nápravy?
Mám na mysli teď asynchronní motor vepředu, permanentní magnet vzadu a že by to odpojilo ten PM na dálnici?
25. 4. 2024 23:27
Re: Preco blazni ?
Šlo by to rozvést? :-)
Avatar - iudex
23. 4. 2024 07:56
Re: degradace ikony quattro
Jj, všetko ide do kelu. V minulosti boli oveľa bežnejšie 8 až 10 stupňové automaty, kompakty so 400 koňmi, adaptívne tempomaty... staré zlaté časy Škodoviek 105.
Milujem tieto kecy.
23. 4. 2024 07:11
Re: degradace ikony quattro
A co know-how na vyrobu parniho stroje….
23. 4. 2024 07:07
Dej mi vic
:yes: dobra prace. Dik.
Tak si představuju praci auto novináře. Nadšeni a znalost. Ne vzdy musime souhlasit, ale celkove velice vysoko nad průměr na auto.cz.